This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

RR tuned Aerox!

ABT said:
Het meten van een koppel klopt exact zolang je maar geblokkeerd meet, dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt :?

Ik durf te wedden dat een tovami hetzelfde aangeeft.


Voor dat je zoiets zegt zou ik t eerst maar eens proberen.....Ik heb nog nooit problemen gehad met koppel meten met een werkend vario op een tovami. geblokt of met werkend vario komen er altijd goede waardes uit. Terwijl scoots die daarna op een dynojet bank staan achterlijke waardes aangeven en 14nm klopt idd Hendrik.
 
We dwalen nu wel enorm af in het topic van Johan, maar toch even een toelichting op het vermogen-koppel verhaal:

- Ten eerste kun je niet zomaar het koppel berekenen aan de hand van het topvermogen en het toerental, aangezien het topkoppel bij een lager toerental vrijkomt. (meestal een paar honderd rpm lager)
Ik geef zelf de voorkeur aan de formule P=T*2Pi*n
P= vermogen (watt)
T= koppel (Nm)
n= omw/sec

- Koppel meten doe je in feite alleen met geblokte vario.
Toch kan de Tovami software het hoogst gehaalde koppel berekenen door alle gemeten vermogenspunten met de bijbehorende toerentallen in te vullen in een formule en daaruit de hoogste koppelwaarde te halen.
Alleen is het niet gezegd dat je dan ook daadwerkelijk het toerental van max.koppel hebt gedraaid, dus het werkelijk topkoppel hebt gehaald. Iets wat wel het geval is met geblokte vario.

Maar, met geblokte vario zijn de waarden altijd lager omdat je geen stabiele vermogenspunten meet maar tijdens een acceleratie. Je hebt wel het goede toerental van topkoppel te pakken.

Daar kun je vervolgens je vario op afstellen en dan nog een run maken, en dan kan de software wel zeker het hoogste koppel berekenen.
 
Vanavond weer eens getest sinds een lange tijd. Ik heb een VTM kunnen lenen om deze te testen. Ik ben begonnen met testen met de C20 om te kijken of de scoot nog op zijn oude niveau zat, dat was wel het geval.

Daarna hebben we de VTM eens met de C20 vergeleken. Het viel meteen op dat de VTM een stuk langer is dan de Yasuni. Dit kwam met name door een langere belly en en langere eindconus. De bocht was praktisch gelijk. Verder is de VTM een bloedmooie pijp met een perfecte afwerking.

Dit zou betekenen dat de scooter een bredere powerband moest gaan leveren bij een lager toerental, in theorie athans.

Toen maar eens de legendarische VTM eronder geschroeft en getest. Helaas bleef een vermogenswinst uit. Het vermogen lag op 21,5 pk wat betekende dat er 7 tiende minder topvermogen werdt geleverd. Dit vermogen kwam echter wel vrij bij 13300 rpm. Ook leverde de VTM een bredere powerband.

Helaas hier dus geen winst kunnen boeken, dan maar op zoek naar een andere uitlaat 8)

Hier zijn nog enkele foto's van de uitlaten:

[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04318.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04325.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04335.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04336.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04339.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04344.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04349.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04353.JPG[/IR]
[IR]http://www.euronet.nl/users/joopsol/DSC04354.JPG[/IR]
 
Last edited:
Jammer dat de VTM minder vermogen gaf , hij staat namelijk stukken beter . Je had zeker op 0,4 pk winst gehoopt .
 
Haha. Als je nog ff geduld had met t testen, had ik je de pijp zelf kunnen brengen. Wat is de eigenaar toch een goeie gozer he?
 
Dit was te verwachten, het uitlaatontwerp is ook al weer een paar jaar oud

Maar het blijft echt een hele mooie uitlaat kwa laswerk
 
ABT said:
Dit was te verwachten, het uitlaatontwerp is ook al weer een paar jaar oud

Maar het blijft echt een hele mooie uitlaat kwa laswerk

Yasuni C20 is nog veeel ouder...

Dat het een paar jaar oud is maakt dus niets uit, de tweetaktwerking verandert niets in de loopt der jaren, dus snap niet helemaal wat je bedoelt?
 
BT said:
Jammer dat de VTM minder vermogen gaf , hij staat namelijk stukken beter . Je had zeker op 0,4 pk winst gehoopt .


Idd, die C20 is een gare oude pijp, maar scoort wel als een malle. En het kan niet altijd feest zijn..
 
Johan... said:
Yasuni C20 is nog veeel ouder...

Dat het een paar jaar oud is maakt dus niets uit, de tweetaktwerking verandert niets in de loopt der jaren, dus snap niet helemaal wat je bedoelt?

+ Dat ik niemand ken waarbij de c20 ooit beter heeft gescored dan de VTM. Dus te verwachten???
 
Mart said:
+ Dat ik niemand ken waarbij de c20 ooit beter heeft gescored dan de VTM. Dus te verwachten???

Omdat een C20 gewoon één van de beste fabrieksuitlaten is die er gemaakt is, alleen door iedereen afgeschreven is omdat er een nieuw model uit is.

Wat ik bedoelde met dat de VTM uitlaat gedateerd is is dat hij uit de tijd komt dat verondersteld werd dat 13500 tpm helemaal het einde was.

Nu wordt er de laatste jaren steeds meer vermogen uit de scooters gehaald, omdat er steeds meer mensen achter komen dat je bij 14000-14500 tpm nog steeds erg veel koppel kunt halen.