Piaggio zip 4t start slecht of niet, valt uit. Kom er niet uit.

lager bij je achterwiel is dicht, kan zo zijn dat dit lager lagervet begint te lekker door slijtage, als het vertandings olie is zou ik je pijlstok nakijken van je vertandingsbak of ie te weinig heeft, en als het wiel te veel speling heeft is het waarschijnlijk het achterwiel lager wat net voorbij de primaire as zit versleten
 
lager bij je achterwiel is dicht, kan zo zijn dat dit lager lagervet begint te lekker door slijtage, als het vertandings olie is zou ik je pijlstok nakijken van je vertandingsbak of ie te weinig heeft, en als het wiel te veel speling heeft is het waarschijnlijk het achterwiel lager wat net voorbij de primaire as zit versleten
Is laatst vervangen. Heel flesje er in als goed is 100ml. Heb natuurlik niet veel gereden maar het hele wiel is vet overal dus gok van wel. Maar wat is er versleten en moet vervangen worden? Achterwiel lager alleen of kan de as zelf ook aan vervanging toe zijn?
 
4t zou volgens mij voor 4 valve zijn en 2t voor 2 valve.

4T staat voor 4 takt en logisch; 2T voor 2 takt.
4T 4V is dus een 4 takt met 4 kleppen, de V staat voor valve.
Niks staat erbij dat T voor takt staat. Kan net zo goed een engels of een Italiaans woord zijn..

T kan ook staan voor `Transfers`
 
ik zou het wiel eraf halen en dan kijken of je de as kan bewegen op en neer , dan kijken de vertanding in de naaf geen speling heeft op die van de as , moet speling vrij op elkaar aansluiten , ik smeer de spiebanen van zo,n verbinding altijd ligt in met kopervet.. Is alles de laatste keer wel schoon gemaakt ? maar als je speling hebt in de as is er iets niet jofel met een lager in je tandwiel kast.
Heb je het toen ook zelf gedaan ? ook een nieuwe keerring plaatsen , en op de as kijken , daar waar de keerring loopt of er een beschadiging is .
En ook belangrijk is te controleren of de ontluchting van deze kast open is , als hij warm wordt en deze is afgesloten , kan de olie door de keerring geperst worden door de druk . Ook te veel olie kan dit veroorzaken , als je hem vult dan zoveel dat het door de vul opening eruit loopt
tot dat het niveau gelijk is met de rand , als de scoot recht staat. Hoor je geen extreme geluiden uit je tand wielkast met draaien?.
De drukveer kun je opmeten qua lengte heb ik gezien in de manuel . Is deze te kort is de spanning ook anders en kan je hem vervangen.
 
vario + starterkrans ,rollertjes en drukveer (zwart origineel piaggio) vervangen
(trek veer niet zitten volgens mij rode in, half verkleurt en 1 is gewoon zwart)
varioring er tussen uit
zowel met snor cdi als brom cdi is het van 0-20km/h gewoon kut. Als je tussen die snelheid gas los laat en weer gas geeft loopt niet mooi, en ook met wegrijden vol gas stotteren en half gas gebeurt er weinig en bouwt hij niet op en verliest ie kracht. boven de 20kmh loopt hij best goed na mijn mening.
verschillende sproeier geprobeerd 78 en 80 allemaal geen verschil.

ook dat tikkende geluid vind ik maar raar zoals ik al aangaf het lijkt wel een 2 takt onderhand. kan dit komen door nieuwe cil? lijkt me niet toch, merk wel dat hij minder lawaai maakt aanzich. merk ik op tijdens stationair draaien. maar het tikkende geluid als je rijd is wel overheersend. nooit eerder gehad. kleppen staan goed 0.10 en 0.15mm. scooter valt niet uit met uitlaat test ( wat betekend dit )

je kan de gasnaald instellen op hoogte toch? dat heb ik nog niet gecheckt zou dat het probleem kunnen zijn ? en anders grotere stationair.. maar ik weet nog steeds niet welke er standaard in zit staat er niet op.

( klein beetje aan vervanging toe maar )

WhatsApp Image 2022-02-01 at 19.11.07.jpeg
WhatsApp Image 2022-02-01 at 19.11.07 (1).jpeg
 
De gasnaald is verantwoordelijk voor , tot ik dacht 3/4 gas , dus zou daar eens mee spelen . Is 80 de grootste maat die je hebt ge probeert , heb je nog groter? Dit omdat Simsa ook aangaf groter te gaan als 80 . En ik pas goed reed met een 85 al is dat geen snor. Maar voor de rest alles standaard is.
Heb je het probleem met je achterwiel ook al verholpen. En komt daar misschien het tikkend geluid vandaan .
Haal anders is je v snaar eraf , en dan alleen zonder aandrijving de motor laten draaien , en dan horen of het uit het blok komt bij gas geven.
Post automatically merged:

Wat wel een beetje vreemd is , is dat de scooter niet uitvalt bij dichte uitlaat .Op een gegeven moment is hij verzadigd van de verbrande gassen en zou uit moeten vallen. Als je niets hoort lekken kan ik dat niet zo snel verklaren , de uitlaat gassen moeten toch ergens heen.
Het enigste wat ik zo gauw kan bedenken , is dat het via het sls systeem gaat als je dit erop hebt zitten , dat pijpje op je kleppen deksel wat op de cil kop zit met twee boutjes , zit daar een pakking tussen? Of , maar dat is wel ver gezocht een lekke koppakking , maar ook dat moet je horen .
 
Last edited:
Nee achterwiel nog niet aan begonnen. Nee t geluid is echt van gasgeven. Als ie stationair loopt is t niet of nauwelijks als je gas geeft wel. Op video ook slecht te horen, anders had ik die wel gedeeld. . Hoe hoor je een lekke koppakking dan? Het is echt alsof het uit de uitlaat komt. Zou die zonder V snaar eens testen.
 
Door de cil kan het niet komen , dat is in principe slechts een buis waar de zuiger doorheen schiet . En een lekke koppakking zou je moeten horen als je de koelmantel verwijderd en waarschijnlijk kun je hem dan ook voelen blazen tussen kop en cilinder. Maar alles is nieuw en als je hem op koppel hebt aan getrokken en kruislings moet dat goed zijn . Het raadsel is waar blijven de uitlaat gassen als de uitlaat dicht zit.
Je hebt ook de voor geschreven bougie gemonteerd toch , ik zat even te denken aan pingelen van je motor , hier een stukje daarover :

Pingelen (kloppen), is het ongecontroleerd verbranden van het benzinelucht mengsel in een verbrandingsruimte van een motor. Dit gebeurt als het mengsel door de compressie en de temperatuur in de cilinder spontaan op verschillende plaatsten ontbrandt. Men hoort, als de motor gaat pingelen, in de motor een helder tinkelend (pingelend) geluid. Kloppen is schadelijk voor de werking van de motor: De motor werkt minder efficiënt, verliest aan vermogen. Ook kunnen onderdelen van de motor, zoals zuiger en verbrandingsruimte door de hoge temperatuur die plaatselijk optreden bij het pingelen, beschadigd raken.

Hoe hoger de compressiedruk hoe meer kans op pingelen bestaat. Ook kan pingelen optreden als de ontsteking van het mengsel niet op het juiste moment plaatsvindt. Men vermijdt pingelen door bij hogere compressieverhoudingen benzine te gebruiken met grotere klopvastheid. De klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal van de benzine. Benzine met een groter klopvastheid verkreeg men vroeger door het toevoegen van tetra-ethyl lood (TEL), in de volksmond vaak gewoon ‘lood’ genoemd. Tegenwoordig worden loodvervangers toegevoegd om de brandstofkwaliteit (weerstand tegen pingelen) te verhogen.

En je tankt E5 benzine toch
 
Door de cil kan het niet komen , dat is in principe slechts een buis waar de zuiger doorheen schiet . En een lekke koppakking zou je moeten horen als je de koelmantel verwijderd en waarschijnlijk kun je hem dan ook voelen blazen tussen kop en cilinder. Maar alles is nieuw en als je hem op koppel hebt aan getrokken en kruislings moet dat goed zijn . Het raadsel is waar blijven de uitlaat gassen als de uitlaat dicht zit.
Je hebt ook de voor geschreven bougie gemonteerd toch , ik zat even te denken aan pingelen van je motor , hier een stukje daarover :

Pingelen (kloppen), is het ongecontroleerd verbranden van het benzinelucht mengsel in een verbrandingsruimte van een motor. Dit gebeurt als het mengsel door de compressie en de temperatuur in de cilinder spontaan op verschillende plaatsten ontbrandt. Men hoort, als de motor gaat pingelen, in de motor een helder tinkelend (pingelend) geluid. Kloppen is schadelijk voor de werking van de motor: De motor werkt minder efficiënt, verliest aan vermogen. Ook kunnen onderdelen van de motor, zoals zuiger en verbrandingsruimte door de hoge temperatuur die plaatselijk optreden bij het pingelen, beschadigd raken.

Hoe hoger de compressiedruk hoe meer kans op pingelen bestaat. Ook kan pingelen optreden als de ontsteking van het mengsel niet op het juiste moment plaatsvindt. Men vermijdt pingelen door bij hogere compressieverhoudingen benzine te gebruiken met grotere klopvastheid. De klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal van de benzine. Benzine met een groter klopvastheid verkreeg men vroeger door het toevoegen van tetra-ethyl lood (TEL), in de volksmond vaak gewoon ‘lood’ genoemd. Tegenwoordig worden loodvervangers toegevoegd om de brandstofkwaliteit (weerstand tegen pingelen) te verhogen.

En je tankt E5 benzine toch
Heb hem helaas niet op koppel vast kunnen zetten waarom niet.. Mijn momentsleutel begint vanaf 19 dus had vast gedraaid en dan nog met de ratel nagetrokken. Vast= vast. Maar zou kunnen dat tie toch te los zit.. Maar hoor niks blazen daar. Nou het viel me op als ik kick dat niet meer compressie heeft dan met die oude cil.. (wat ik wel verwachtte) het lijkt beetje op lekke uitlaat geluid. Alleen dan in een veel minder extreme vorm. Je hoort gewoon 'n tik/ratel.
Ja zeker e5! Heb je een idee wat ongv standaard stationair sproeier is? Ben zo'n setje aan het bestellen maar weet ik ongeveer wat ik pakken moet.
 
zitten de zuigerveren wel goed? dus van elkaar af van een bepaalde grade, zo niet kan ie ook gaan kantelen dat hoor je dan
Ik snap even niet hoe je dat bedoeld. Lijkt me dat maar op 1 manier kan. Wat me wel tijdens vervangen van klepseals opviel dat de veer die op de uitlaatklep zit minder sterk veert dan de inlaat.
 
Ik snap even niet hoe je dat bedoeld. Lijkt me dat maar op 1 manier kan. Wat me wel tijdens vervangen van klepseals opviel dat de veer die op de uitlaatklep zit minder sterk veert dan de inlaat.
zuigerveren moeten van elkaar afstaan op een bepaalde hoek, zo heb je de beste afdichting en word de druk verdeeld in de cilinder waardoor ie niet kan gaan kantelen, zo stond het in me handleiding van me cilinder die ik monteerde, is dan ook erg belangerijk dat dit goed gedaan word anders heb je in no time olievebruik en verminderde compressie
 
zuigerveren moeten van elkaar afstaan op een bepaalde hoek, zo heb je de beste afdichting en word de druk verdeeld in de cilinder waardoor ie niet kan gaan kantelen, zo stond het in me handleiding van me cilinder die ik monteerde, is dan ook erg belangerijk dat dit goed gedaan word anders heb je in no time olievebruik en verminderde compressie
Maar bepaalde hoek? Dat snap ik niet. Ze kunnen toch maar op 1 manier er op. Sorry snap niet hoe je dit bedoelt
 
Maak nog eens een filmpje/opname van het tikkende geluid. Dat kan zoveel meer zeggen, ook al vermoed je van niet.
Zeker weten dat het pijltje op de zuiger naar beneden stond, richting uitlaat?
Sproeiermaat zou ik gewoon standaard 75 aanhouden, heeft ie het altijd goed mee gedaan. Ik rij zelf al jaren met maat 78, in 80 cc. Zip.
Op de cilinderkop, zit een kort buisje op het uitlaatkanaal geschroefd. Voor het toevoegen van lucht aan het uitlaatgas.
Boven de ontsteking zit een boonvormig kastje, zwart. En daar is dat buisje op aangesloten. In dat kastje zit een membraam.
Misschien is dat traject er verantwoordelijk voor dat er weinig gebeurd wanneer je de uitlaat dichthoudt
Als het buisje lek is, doorgeroest, komt er een raar geluid uit. En als het gaatje in de cilinderkop dichtgekoekt is zou dat ook wat kunnen verstoren.

Nog even over de choke:
In de carb zit ie naar beneden. Wanneer de choke aan staat, en dat doet ie wanneer ie stilstaat of net loopt, sluit het messing busje een lucht kanaal tussen de ingang van de carb, en na de gasschuif richting inlaatklep niet af. Dat geldt ook voor het dunnere pikkie wat er uit steekt, want als de choke aan staat sluit ie geen kanaaltje af waar extra benzine door gaat, zonder dat je gas hoeft te geven.
Wanneer je dan gaat rijden wordt er was warmer die in het witte gedeelte van de choke zit, zet uit, en dan wordt het extra luchtkanaal afgesloten, maar ook een extra benzine toevoer.
Gaat maar zelden kapot, maar als ie dat is, rijdt je steeds met een te rijk mengsel, en reageert ie niet lekker op gasgeven en start ie (veel) slechter wanneer ie warm is, en wordt het een zwarte stinkende boel.
Succes maar weer!
choke aan (default).jpg
choke uit.jpg
 

deze legt het nog wat beter uit
Post automatically merged:

Maak nog eens een filmpje/opname van het tikkende geluid. Dat kan zoveel meer zeggen, ook al vermoed je van niet.
Zeker weten dat het pijltje op de zuiger naar beneden stond, richting uitlaat?
Sproeiermaat zou ik gewoon standaard 75 aanhouden, heeft ie het altijd goed mee gedaan. Ik rij zelf al jaren met maat 78, in 80 cc. Zip.
Op de cilinderkop, zit een kort buisje op het uitlaatkanaal geschroefd. Voor het toevoegen van lucht aan het uitlaatgas.
Boven de ontsteking zit een boonvormig kastje, zwart. En daar is dat buisje op aangesloten. In dat kastje zit een membraam.
Misschien is dat traject er verantwoordelijk voor dat er weinig gebeurd wanneer je de uitlaat dichthoudt
Als het buisje lek is, doorgeroest, komt er een raar geluid uit. En als het gaatje in de cilinderkop dichtgekoekt is zou dat ook wat kunnen verstoren.

Nog even over de choke:
In de carb zit ie naar beneden. Wanneer de choke aan staat, en dat doet ie wanneer ie stilstaat of net loopt, sluit het messing busje een lucht kanaal tussen de ingang van de carb, en na de gasschuif richting inlaatklep niet af. Dat geldt ook voor het dunnere pikkie wat er uit steekt, want als de choke aan staat sluit ie geen kanaaltje af waar extra benzine door gaat, zonder dat je gas hoeft te geven.
Wanneer je dan gaat rijden wordt er was warmer die in het witte gedeelte van de choke zit, zet uit, en dan wordt het extra luchtkanaal afgesloten, maar ook een extra benzine toevoer.
Gaat maar zelden kapot, maar als ie dat is, rijdt je steeds met een te rijk mengsel, en reageert ie niet lekker op gasgeven en start ie (veel) slechter wanneer ie warm is, en wordt het een zwarte stinkende boel.
Succes maar weer!
View attachment 63755
View attachment 63756
dat buisje op je cilinderkop is onderdeel van je sls systeem, zo word er een deel uitlaatgas via een externe luchtfilter naar buiten geblazen via het rubberen buisje wat dan weer bij je spruitstuk uitkomt bij je carb zo dat ie schoner lijkt
 
Sorry!! Mijn fout ik las klepveren... Vraag me niet hoe.. Zuiger veren zitten met de slotkant tegen over elkaar zegmaar. Dat bedoel je waarschijnlijk. Heb net ff gecheckt maar dan heb ik ze alsnog niet goed zitten... Ipv 120 gelezen te hebben heb ik 180 aangehouden. Lekker stom van me. Dus de bovenste 2 veren 180 tegen over elkaar. Dan van 3e (olie) de buitenste ook 180 tegen over elkaar.

Dus dit moet eigelijk helemaal aangepast worden... Slordig van mij.Screenshot_20220201_224516_com.opera.browser_edit_32329829513295.jpg
 
Last edited:
Sorry!! Mijn fout ik las klepveren... Vraag me niet hoe.. Zuiger veren zitten met de slotkant tegen over elkaar zegmaar. Dat bedoel je waarschijnlijk. Heb net ff gecheckt maar dan heb ik ze alsnog niet goed zitten... Ipv 120 gelezen te hebben heb ik 180 aangehouden. Lekker stom van me. Dus de bovenste 2 veren 180 tegen over elkaar. Dan van 3e (olie) de buitenste ook 180 tegen over elkaar.

Dus dit moet eigelijk helemaal aangepast worden... Slordig van mij.View attachment 63759
bij een nieuwe zuiger van piaggo zitten ze meestal voorgemonteert, maar dan moet je ze nog wel op de juiste plek zetten van elkaar, wat ik doe ik monteer altijd eerst de zuiger in de cilinder zo weet ik dat de zuiger perfect zit, dan laat ik een klein stukje eruit zodat de pistonpen er nog doorheen kan
 
bij een nieuwe zuiger van piaggo zitten ze meestal voorgemonteert, maar dan moet je ze nog wel op de juiste plek zetten van elkaar, wat ik doe ik monteer altijd eerst de zuiger in de cilinder zo weet ik dat de zuiger perfect zit, dan laat ik een klein stukje eruit zodat de pistonpen er nog doorheen kan
Heb geen origineel cil gepakt. Maar van mezoly. Ga 't herstellen
Post automatically merged:

Maak nog eens een filmpje/opname van het tikkende geluid. Dat kan zoveel meer zeggen, ook al vermoed je van niet.
Zeker weten dat het pijltje op de zuiger naar beneden stond, richting uitlaat?
Sproeiermaat zou ik gewoon standaard 75 aanhouden, heeft ie het altijd goed mee gedaan. Ik rij zelf al jaren met maat 78, in 80 cc. Zip.
Op de cilinderkop, zit een kort buisje op het uitlaatkanaal geschroefd. Voor het toevoegen van lucht aan het uitlaatgas.
Boven de ontsteking zit een boonvormig kastje, zwart. En daar is dat buisje op aangesloten. In dat kastje zit een membraam.
Misschien is dat traject er verantwoordelijk voor dat er weinig gebeurd wanneer je de uitlaat dichthoudt
Als het buisje lek is, doorgeroest, komt er een raar geluid uit. En als het gaatje in de cilinderkop dichtgekoekt is zou dat ook wat kunnen verstoren.

Nog even over de choke:
In de carb zit ie naar beneden. Wanneer de choke aan staat, en dat doet ie wanneer ie stilstaat of net loopt, sluit het messing busje een lucht kanaal tussen de ingang van de carb, en na de gasschuif richting inlaatklep niet af. Dat geldt ook voor het dunnere pikkie wat er uit steekt, want als de choke aan staat sluit ie geen kanaaltje af waar extra benzine door gaat, zonder dat je gas hoeft te geven.
Wanneer je dan gaat rijden wordt er was warmer die in het witte gedeelte van de choke zit, zet uit, en dan wordt het extra luchtkanaal afgesloten, maar ook een extra benzine toevoer.
Gaat maar zelden kapot, maar als ie dat is, rijdt je steeds met een te rijk mengsel, en reageert ie niet lekker op gasgeven en start ie (veel) slechter wanneer ie warm is, en wordt het een zwarte stinkende boel.
Succes maar weer!
View attachment 63755
View attachment 63756
Ik ga een filmpje maken komt goed. zuiger is gemonteerd met pijl naar beneden! Wat betreft sls systeem ga ik even controleren op een lek. Wat betreft de choke. Starten doet ie nu eifelijk vrijwel goed! En ook netjes naar 1/2 min gaat hij eraf. Dus gok dat dit gewoon prima werkt.
 
Last edited:
Heb geen origineel cil gepakt. Maar van mezoly. Ga 't herstellen
Post automatically merged:


Ik ga een filmpje maken komt goed. zuiger is gemonteerd met pijl naar beneden! Wat betreft sls systeem ga ik even controleren op een lek. Wat betreft de choke. Starten doet ie nu eifelijk vrijwel goed! En ook netjes naar 1/2 min gaat hij eraf. Dus gok dat dit gewoon prima werkt.
je kan kijken of dat buisje verstopt zit, indien schoonmaken of vervangen, dan ook het filter elementje van je sls systeem gelijk
 
Back
Top