Piaggio zip 4t start slecht of niet, valt uit. Kom er niet uit.

Ik snap even niet hoe je dat bedoeld. Lijkt me dat maar op 1 manier kan. Wat me wel tijdens vervangen van klepseals opviel dat de veer die op de uitlaatklep zit minder sterk veert dan de inlaat.

Misschien dan toch die veer even vervangen dan.. Daar mijn weten zouden ze even veel druk moeten hebben.
Wellicht is die veer te heet geworden en toen verslapt. Zou dan ook even de dichtheid controleren van je kleppen.

Eigenlijk moet je de kop al nakijken als je problemen hebt onder het rijden en dan bij het vervangen van een nieuwe cilinder.
 
Dan werkt de choke goed , ik heb dacht ik stationair sproeier 35 erin. Zuigerveren zitten dus niet helemaal goed , de opening van de olieschraap veer ligt dan tegenover de compressie veer. Als het je opvalt dat de uitlaatklep veer minder is zou ik die veranderen nu je de kop en cil weer demonteert , je moet toch een pakking set bestellen .
De kop vast zetten op kracht is wel belangrijk , De compressie beoordelen via de kick starter is eigenlijk geen optie , dat kun je alleen met je compressie meter. Het verhaal over dat zwarte kastje , wat op de uitlaat aangesloten zit , dat is wat ik bedoelde het sls systeem . Wat ik al opmerkte de uitlaatgassen moeten ergens blijven , anders slaat hij af. Dus ergens een lekkage. Koppakking sluit ik eigenlijk uit omdat hij goed start en goed blijft lopen. Maar bij demontage kun je zien of de pakking door geblazen heeft.
Post automatically merged:

Bedenk net na het nog eens doorlezen , stel het sls systeem is niet goed ,dan zou de motor dus weer uitlaat gassen opzuigen in plaats van verse zuurstof . Dan zou dat ook het slechte lopen en trekken KUNNEN verklaren. En ook dat de motor niet uitvalt als je de uitlaat dicht houd . Als je op you tube kijkt kun je zien hoe je dit systeem kunt verwijderen . Dat kun je altijd om te checken proberen , en later vernieuwen als het stuk is .

 
Last edited:
Dan werkt de choke goed , ik heb dacht ik stationair sproeier 35 erin. Zuigerveren zitten dus niet helemaal goed , de opening van de olieschraap veer ligt dan tegenover de compressie veer. Als het je opvalt dat de uitlaatklep veer minder is zou ik die veranderen nu je de kop en cil weer demonteert , je moet toch een pakking set bestellen .
De kop vast zetten op kracht is wel belangrijk , De compressie beoordelen via de kick starter is eigenlijk geen optie , dat kun je alleen met je compressie meter. Het verhaal over dat zwarte kastje , wat op de uitlaat aangesloten zit , dat is wat ik bedoelde het sls systeem . Wat ik al opmerkte de uitlaatgassen moeten ergens blijven , anders slaat hij af. Dus ergens een lekkage. Koppakking sluit ik eigenlijk uit omdat hij goed start en goed blijft lopen. Maar bij demontage kun je zien of de pakking door geblazen heeft.
Post automatically merged:

Bedenk net na het nog eens doorlezen , stel het sls systeem is niet goed ,dan zou de motor dus weer uitlaat gassen opzuigen in plaats van verse zuurstof . Dan zou dat ook het slechte lopen en trekken KUNNEN verklaren. En ook dat de motor niet uitvalt als je de uitlaat dicht houd . Als je op you tube kijkt kun je zien hoe je dit systeem kunt verwijderen . Dat kun je altijd om te checken proberen , en later vernieuwen als het stuk is .

Wat betreft die uitlaat test heb ik gedaan door de scooter stationair te laten lopen, vrijwel ruim minuut dicht gehouden . Maar als ik nou gewoon eens gas geef en blijf houden? Misschien dat dan wel uitvalt.
Maar hij zuigt toch schone lucht aan via de luchtfilter hoe kan hij dan uitlaatgassen daar doorheen zuigen? Want sls aanvoer van lucht is de slag die over je spruitstuk loopt en daar na beneden hangt. (gok ik)
 
Stationair moet hij ook uitvallen , dat hij door blijft lopen betekent dat hij z'n verbrande gassen ergens door kwijt kan . Hij slaat af omdat de cil nog vol zit met uitlaatgas en er dus geen mengsel meer bij kan. Hij blijft nu lopen , dus waar blijven de uitlaat gassen? De sls staat in verbinding met het inlaat systeem , om als ik het goed begrijp de uitlaat gassen te recirculeren , dan zou je dus een schonere verbranding / uitstoot moeten hebben in theorie. Is dit systeem niet goed meer zou hij dus in principe de uitlaat gassen met de inlaat vermengen , en zo een hele tijd kunnen blijven lopen .
Maar hij zal op een gegeven moment toch adem nood krijgen en uit vallen. alleen alle in en outs van dit systeem ,ben ik niet zo van op de hoogte , wellicht krijg je een exacte uitleg van iemand van het forum , die er het fijne van weet , en hoe dit aan gestuurd wordt.
 
Post automatically merged:

Euhmm.. Deze gasnaald kan je niet eens stellen. Is dit standaard ja van piaggio blok? Dus dit kan t probleem dan niet eens zijn. Althans hier valt niks aan te stellen aan deze naald. Of moet je dat er dan speciaal voor kopen, een speciale naald die stelbaar is

IMG_20220202_130241.jpg
 

Attachments

  • IMG_20220202_130241.jpg
    IMG_20220202_130241.jpg
    120.4 KB · Views: 21
Last edited:
Ik dacht dat je voor dit soort naalden afstel ringetjes nodig had , die je onder de naald kon leggen ? Weet iemand dit ?
Anders is dit een vast gegeven en hoef je daar niets aan te doen , Inderdaad wat Simsa aangeeft membraam nakijken op scheurtjes.
En zou je eens een foto willen maken van de slangen van het sls systeem bij jou?
 
Inderdaad geen scheuren in membraam! Zojuist toch nog een keer de stationair sproeier doorgespoten met Remreiniger en compressor, en sproeier 78 erin en hij reageert ineens stuk beter. Dus kleine blij hier. Zometeen weer blok er onder vandaan en dan die klepveren vervangen en cilinder veren goed zetten.
Ik kan dan gelijk foto's maken van sls systeem.
Het membraam heeft geen scheurtjes al gecheckt
 
Mooi dat hij al beter reageert , als je nu alles weer voor elkaar hebt , laat hem dan eens eerst goed warm draaien , en stel dan het lucht mengsel eens goed af , zoals eerder beschreven , je zal zien dat ook dat veel uit kan maken. Die standaard waarde's zijn alleen dat je de motor in ieder geval zo aan de praat krijgt , en dan verder kan afstellen.
 
Ik dacht dat je voor dit soort naalden afstel ringetjes nodig had , die je onder de naald kon leggen ? Weet iemand dit ?
Anders is dit een vast gegeven en hoef je daar niets aan te doen , Inderdaad wat Simsa aangeeft membraam nakijken op scheurtjes.
En zou je eens een foto willen maken van de slangen van het sls systeem bij jou?
IMG_20220202_154741.jpgIMG_20220202_155616.jpgIMG_20220202_160015.jpgIMG_20220202_160021.jpg

Niet mooiste U pijpje meer. Zal de eerste nog wel zijn.. Rubber zien er ook goed uit in mijn ogen.. Maar kijk maar eens mee zover kan
 

Attachments

  • IMG_20220202_155619.jpg
    IMG_20220202_155619.jpg
    257.2 KB · Views: 25
Komt dat pijpje uit in het uitlaat kanaal op de cil kop ? En zit er dan even goed nog een aparte uitlaat pijp op de kop
Ik ben helemaal niet bekend met dit systeem , maar vindt het wel interessant , om het te kunnen begrijpen hoe het werkt.
 
Komt dat pijpje uit in het uitlaat kanaal op de cil kop ? En zit er dan even goed nog een aparte uitlaat pijp op de kop
Ik ben helemaal niet bekend met dit systeem , maar vindt het wel interessant , om het te kunnen begrijpen hoe het werkt.
Die pijp zit op de uitlaat poort aangesloten en voert zo doende een deel uitlaatgas af via dat externe luchtfilter zodat ie schoner lijkt
 
Nou cilinder weer los gehaald. Na 75 km ermee te hebben gereden ziet het er zo uit... Wat me wel opvalt veel smeer. Ook aan de onderkant van cil. Weet nog dat het daar enigzins vet was maar heb ik schoon gemaakt zo goed als maar oordeel zelf. En de voetpakking (zat bij cil evenals de koppakking) is deze wel goed..? voetpakking zat ook al helemaal aangekoekt op de cil zelf. ook in de cil, zie je die aangekoekte rand.. lijkt me ook niet helemaal logisch toch ? op de oude cilinder hadden ze een dubbele voetpakking gedaan, misschien met een reden misschien niet in de gaten gehad. maar goed zou ik dan toch de moeren niet strak zat hebben gedraaid ? @trabiarie hoe kan ik nou zien dat die pakking doorgeblazen is.. hoe dit er allemaal uit ziet lijkt me dat wel t geval.
hoop dat de foto's het duidelijk weergeven



WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.14 (6).jpeg

WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.14 (5).jpeg

WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.14 (4).jpeg

WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.14 (2).jpeg
WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.14 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.13 (3).jpeg
WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.13 (2).jpeg

WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.13 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.13.jpeg
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.13.jpeg
    WhatsApp Image 2022-02-02 at 16.45.13.jpeg
    112.4 KB · Views: 20
Aan de rand van de cilinder waar de kop op ligt kun je dat zien , deze heeft dan zwarte sporen naar buiten toe . Lijkt me eerlijk gezegd hier niet het geval. de rand net langs de zuiger ziet er nog mooi uit. Wel kan het zijn dat ze in plaats van te vast te los kunnen hebben gezeten. De oliedruk komt uit het gaatje in het carter via het kanaal in de cilinder , waar de pakking dus de druk moet weerstaan , naar het tapeind rechts boven (op je laatste foto) , vandaar gaat de olie omhoog langs het tapeind naar de nokkenas , voor de brood nodige smering daar. Lekt deze pakking door dan lekt de olie dus naar buiten en wordt het een smeerboel. De overtollige olie loopt via de nokkenas ketting ruimte weer naar het carter .Mijn advies is dus , om toch de boel met nieuwe pakkingen , schone pas vlakken , en op het juiste aanhaal moment vast te zetten.
Post automatically merged:

Op je eerste foto ziet de cilinder zelf er nog schoon uit , mijn vermoeden is dan dat het inderdaad uit de voet pakking komt
 
Last edited:
Aan de rand van de cilinder waar de kop op ligt kun je dat zien , deze heeft dan zwarte sporen naar buiten toe . Lijkt me eerlijk gezegd hier niet het geval. de rand net langs de zuiger ziet er nog mooi uit. Wel kan het zijn dat ze in plaats van te vast te los kunnen hebben gezeten. De oliedruk komt uit het gaatje in het carter via het kanaal in de cilinder , waar de pakking dus de druk moet weerstaan , naar het tapeind rechts boven (op je laatste foto) , vandaar gaat de olie omhoog langs het tapeind naar de nokkenas , voor de brood nodige smering daar. Lekt deze pakking door dan lekt de olie dus naar buiten en wordt het een smeerboel. De overtollige olie loopt via de nokkenas ketting ruimte weer naar het carter .Mijn advies is dus , om toch de boel met nieuwe pakkingen , schone pas vlakken , en op het juiste aanhaal moment vast te zetten.
Oké dus dat zwarte randje kan dus verbrande olie zijn in de cil? Is precies daar waar je zegt olie door dat gat komt. Jaa ik heb alleen momentsleutel van 19nm. Dat lijkt me dus te veel want het is 12 ofzo..?? Of hoeveel is het voor meeste cil?
Post automatically merged:

IMG_20220202_160516.jpg
Dit is trouwens nu met sproeier 78 2.5mm varioring. Maar die vario ga ik eruit halen en met cdi werken met afstandsbediening. Denk dat deze kleur opzich wel goed is of iets te licht?
 
Last edited:
Heb zelf een shim ringetje onder gasnaald gezet. Volgens mij zelfs 2, maar weet niet of dit nodig is in dit geval.
Die bougie is te licht, ngk8eb bougie met sproeier 84-85 lopen alle scooters 50 cc het beste op.
 

Attachments

  • Screenshot_20211013_190529_com.google.android.apps.photos.jpg
    Screenshot_20211013_190529_com.google.android.apps.photos.jpg
    70.8 KB · Views: 20
Dat zwarte randje bedoel je wat net boven de zuiger zit ? Dat is van de explosie die tijdens de ontsteking plaats vindt , daar komen echt heftige temperaturen bij vrij.
De aanhaal spanning is voor diverse motoren verschillend , voor mijn gy6 is dit b.v 11kg/m , zou je in de manuel terug kunnen vinden.
en kruislings vastzetten , ook de bouten beneden in de cilinder hebben een aanhaal koppel.
Post automatically merged:

Als ik zo je bougie zie zou je wat hoger in sproeier kunnen , maar eerst maar eens goed warm draaien en afstellen
Post automatically merged:

Op je eerste foto ziet de cilinder zelf er nog schoon uit , mijn vermoede is dan dat het inderdaad uit de voet pakking komt
Oké dus dat zwarte randje kan dus verbrande olie zijn in de cil? Is precies daar waar je zegt olie door dat gat komt. Jaa ik heb alleen momentsleutel van 19nm. Dat lijkt me dus te veel want het is 12 ofzo..?? Of hoeveel is het voor meeste cil?
Post automatically merged:

View attachment 63790
Dit is trouwens nu met sproeier 38 2.5mm varioring. Maar die vario ga ik eruit halen en met cdi werken met afstandsbediening. Denk dat deze kleur opzich wel goed is of iets te licht?
Sproeier 38 is wel erg klein is dat niet je stationair sproeier wat je bedoelt?
 
Last edited:
Ik hoop niet dat mijn avond heel zuur gaat worden... Maar dacht laat ik die vast zitten uitlaat pakking is proberen te vervangen, zie ik hier nou goed een hap uit de cil wat kapot is of hoor dit zo? En de hamvraag.. Zou dit dus de lek kunnen zijn. Shit man hoop t nie wat kan er hele nieuwe kop op. IMG_20220202_182458_edit_57704634594318.jpg
 
Volgens mij is dat van het gieten van de kop , als je er een klein boortje in laat zakken zal je zien dat het nergens op uitkomt.
had een tijdje terug ook van een ander zo'n foto , kwam ook nergens op uit , zal eens kijken of ik het terug kan vinden . Dus lekker slapen.
Zou wel 2 nieuwe uitlaat moeren bestellen als je nog pakkingen moet bestellen. En vastzetten met kopervet .
 
Back
Top