Piaggio zip 4t start slecht of niet, valt uit. Kom er niet uit.

nee ik bedoel dat gat niet , ik bedoel dat er een hap uit is. dat gat hoort inderdaad. maar ik heb geen idee of dat die 'hap' zo hoort. laat ik t zo zeggen, dat die hap eruit is zou niks uit hoeven te maken voor de uitlaat dat die kan lekken toch.
jaa vergeet elke keer die klote moeren haha. en ja vet zeker alles in met koper vet
Post automatically merged:

Dat zwarte randje bedoel je wat net boven de zuiger zit ? Dat is van de explosie die tijdens de ontsteking plaats vindt , daar komen echt heftige temperaturen bij vrij.
De aanhaal spanning is voor diverse motoren verschillend , voor mijn gy6 is dit b.v 11kg/m , zou je in de manuel terug kunnen vinden.
en kruislings vastzetten , ook de bouten beneden in de cilinder hebben een aanhaal koppel.
Post automatically merged:

Als ik zo je bougie zie zou je wat hoger in sproeier kunnen , maar eerst maar eens goed warm draaien en afstellen
Post automatically merged:

Op je eerste foto ziet de cilinder zelf er nog schoon uit , mijn vermoede is dan dat het inderdaad uit de voet pakking komt

Sproeier 38 is wel erg klein is dat niet je stationair sproeier wat je bedoelt?
sorry sproeier 78! typefout heb t aangepast
 
Oke ik begrijp je , maakt volgens mij niet uit , dat opstaande randje is zo dun dat tik je zo weg, pakking dicht beneden af , je ziet daar nog een heel klein zwart randje zitten daar waar de ring groter is als het kanaal , daar dicht het af. geen zorg dus
 
Oke ik begrijp je , maakt volgens mij niet uit , dat opstaande randje is zo dun dat tik je zo weg, pakking dicht beneden af , je ziet daar nog een heel klein zwart randje zitten daar waar de ring groter is als het kanaal , daar dicht het af. geen zorg dus
anders was ik ook gewoon zo door gaan rijden haha. nieuwe kop is bijna 200. maar ik dacht hier aan aangezien de problemen die ik heb/had met eventuele luchtlek en dat tikkend geluid. ( voorals nog denk ik dat dat tikkend geluid misschien nu veel meer hoorbaar is omdat de oude cilinder eerst zelf veel meer geluid produceerde.. ) ga proberen nog goed filmpje van te maken
 
Ik snap alleen de werking van dat sls systeem niet helemaal , Marcelmhrox zegt dat hier een filter in zit , waar een deel van het uitlaat gas door afgevoerd wordt. Dit zou verklaren waarom de motor niet stilvalt , is dus normaal omdat het gas een andere kant op kan.
 
Ik snap alleen de werking van dat sls systeem niet helemaal , Marcelmhrox zegt dat hier een filter in zit , waar een deel van het uitlaat gas door afgevoerd wordt. Dit zou verklaren waarom de motor niet stilvalt , is dus normaal omdat het gas een andere kant op kan.
dit komt van iemand anders op dit forum.:



het is eigenlijk heel simpel, lang verhaal in Jip en Janneke taal

het SLS heeft 3 slangen
1. vacuumslang
2. aanvoerslang
3. afvoerslang

In het SLS zit een membraam wat trilt door de vacuumslang
De vacuumslang wordt bedient door het spruitstuk.

Hoe werkt dit?
Als je nadenkt hoe de kleppen werken dan weet je ook hoe en wanneer de lucht door het spruitstuk stroomt.
oftewel, stroom, niets, stroom, niets enz.
Het is dus geen constant vacuum

Omdat dit vacuum niet constant is "trilt" de lucht in de vacuumslang (vreemde zin, klopt wel)
gevolg is dat het membraam in de SLS wordt aangezogen en wordt los gelaten, wordt aangezogen en word los getrokken
enz, enz enz

Aan de andere kant van dat membraam zitten 2 slangen en een terugslagklep (niet helemaal waar, voor dit voorbeeld wel)
Dit houd in dat de lucht door de aanvoer slang wordt aangezogen en wordt "gepompt" naar de uitvoerslang

De uitvoerslang gaat naar het kleppendeksel en via het U vormige buisje rechtstreeks de uitlaatpoort in.

Wat is nu het nut van dit ding?
Het pompt dus niets meer dan schone lucht rechtstreeks je uitlaat in.
Het effectief nut is er dus niet!

Waarom is het er dan?
Om door de milieu eisen heen te komen.
Als de scooter voor de typegoedkeuring wordt gekeurd worden ook de emissie eisen gemeten.

Om te snappen wat er dan gedaan wordt moet je eerst weten WAT en HOE ze dit meten.
Een sonde (soort neus) meet het aantal deeltje CO wat uit je uitlaat komt.
Dat meet de sonde in deeltjes per miljoen
Dus van de miljoen deeltjes die langs de sonde komen zijn een X aantal CO

Stel: de milieu eis is maximaal 300 deeltjes per miljoen CO
En de scooter wordt ZONDER SLS gemeten op 500 deeltjes per miljoen

NU Gaat de SLS aan en die is schone lucht aan het pompen in de uitlaat.
Het aantal deeltjes CO per miljoen is nu minder geworden omdat de SLS de schone lucht tussen de uitlaatgassen pompt.

Er komt dus MEER lucht uit je uitlaat dan nodig is. Het aantal deeltjes per miljoen is dus minder.

Extreem Jip en Janneke voorbeeld:
Glas 1 = 1 liter cola
Glas 2 = 1 liter cola + 1 liter fanta

Je wilt het minst cola hebben, in welk situatie heb je dan de meeste cola?
Antwoord= in beide gevallen heb je evenveel cola
MAAR! in welk glas heb je het minst aantal cola per liter

Als je het minst aantal Cola per liter wilt weten neem je glas 2.


Dus: heeft een SLS nut qua vermogen? Nee totaal niet!
Kun je het ongestraft weghalen? Nee, ook dat niet. je hebt dan een lek zitten in je uitlaatkanaal (tenzij je een andere kop monteerd zonder SLS aansluiting)

Nu duidelijk wat een SLS doet?


(en nu eerst een colatje pakken)

Bron: http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=451403
0 x
 
He Zippie goed gevonden dat zocht ik , dat geluid wat je hoort , zou dit dan van die pomp kunnen komen ? Je hebt nu natuurlijk alles tip top , en een prima vacuum neem ik aan . Met je oude cilinder veel minder , dus misschien valt dit jou jou erg op. En het uitlaat gas kan ook twee kanten op blijkt nu . ik weet niet hoeveel bar die pomp geeft maar ik denk dat de uitlaat gassen winnen. dus logisch dat die niet uitvalt in mijn beleving.
 
Dat randje bij de uitlaat ziet er eng uit, maar is zo bij alle koppen uit die tijd. Geen zorgen.
Post automatically merged:

En er zit geen pomp in dit sls systeem.
 
Vanavond nog even er uit geweest, ideaal even scooter te testen. Sproeier 78 verzuipt. Kom totaal niet vooruit blijft hangen bij 42/45. Terug naar sproeier 76 en loopt als treintje alleen op einde gas als ik maximaal rijd dan moet ik even beetje gas terug nemen anders merk je dat tie of nog over toeren maakt of 'm verzuipt. 1 vd 2. Dus misschien wel weet teug naar die 75 die ik al had. Rij met rollers 10 gram. 8.4gram loopttie niet lekker mee. Aangezien ik lees de meeste wel rond 6/8 zitten.. Heb nu geen vario er tussen. Loopt alleen wel heel stuk harder nu, 55 ongv. Maar met 2.5mm vario loopt ie rond 45.alleen dan zit je weer met die over toeren. Nog even wat afstellen met die sproeier 76 l en dan hoop ik dat we er zijn. Toch vermoeden dat stationair sproeier vies moet zijn geweest ondanks meerder malen gereinigd te hebben. Want als ie nu warm is 9/10x trekt ie gewoon als je vol gas geeft en dip ook weg. Alleen net toen ik tanken was en dan opnieuw start heeft ie wel moeite om op gang te komen weer. Achja zijn hoop stappen en wijsheid verder. Alleen ja zit nu te kijken hoe ik m een beetje ga afstellen om geen wok te krijgen. Heb zo'n cdi op afstandsbediening besteld dus misschien dat idee. Merk nu als ik op top rij dat ie echt heel rustig klinkt.. Ik had dus echtveel overtoeren met de oude setup (cil en vario)

Misschien toch nog keer iets grotere stationair als ik hem niet beter afgesteld krijg stationair en 0/20km. (lees dat dat meeste van stationair sproeier af komt). Maar wereld van verschil al.
 
Post automatically merged:

Euhmm.. Deze gasnaald kan je niet eens stellen. Is dit standaard ja van piaggio blok? Dus dit kan t probleem dan niet eens zijn. Althans hier valt niks aan te stellen aan deze naald. Of moet je dat er dan speciaal voor kopen, een speciale naald die stelbaar is

View attachment 63764


Bij peugeot 2takt is dat precies hetzelfde.. Zodat mensen niet zelf aan de afstelling gaan lopen prutsen en daardoor dan een hogere uitstoot generen .
Post automatically merged:

Nou cilinder weer los gehaald. Na 75 km ermee te hebben gereden ziet het er zo uit... Wat me wel opvalt veel smeer. Ook aan de onderkant van cil. Weet nog dat het daar enigzins vet was maar heb ik schoon gemaakt zo goed als maar oordeel zelf. En de voetpakking (zat bij cil evenals de koppakking) is deze wel goed..? voetpakking zat ook al helemaal aangekoekt op de cil zelf. ook in de cil, zie je die aangekoekte rand.. lijkt me ook niet helemaal logisch toch ? op de oude cilinder hadden ze een dubbele voetpakking gedaan, misschien met een reden misschien niet in de gaten gehad. maar goed zou ik dan toch de moeren niet strak zat hebben gedraaid ? @trabiarie hoe kan ik nou zien dat die pakking doorgeblazen is.. hoe dit er allemaal uit ziet lijkt me dat wel t geval.
hoop dat de foto's het duidelijk weergeven



View attachment 63780

View attachment 63781

View attachment 63782

View attachment 63783
View attachment 63784
View attachment 63785
View attachment 63786

View attachment 63787
View attachment 63789


Wat voor cilinder is dat? Ik vermoed dat het een goedkope k*t cilinder is.. Kan je vertellen dat daar ook hele goedkope pakkingen erin zit.
(soms ook hele goedkope zuigerveren set) Alleen de cilinder en het kale zuigertje konden net nog van de prijs af.
Op een van de fotos lijkt de cilinder waarschijnlijk met de voet niet in het carter te zitten.. Heb je gecontroleerd bij het monteren dat er geen spleet eronder meer te zien is.

( kan ook zijn dat een van de gaten voor de pasbussen misschien te ondiep zijn geboord en dan zakt de cilinder niet op het carter).

Ik raad je bij deze aan om even een nieuwe voetpakking en koppakking te monteren..

Dat smeer is waarschijnlijk motor olie dat omhoog word gepompt door de pomp.. Maar het aan de onderkant van de voet van de cilinder wat eruit komt.. Het moet daar echt dicht zitten.. Anders loopt je motorolie langzaam uit je carter en zo de straat op.
Post automatically merged:

Oké dus dat zwarte randje kan dus verbrande olie zijn in de cil? Is precies daar waar je zegt olie door dat gat komt. Jaa ik heb alleen momentsleutel van 19nm. Dat lijkt me dus te veel want het is 12 ofzo..?? Of hoeveel is het voor meeste cil?
Post automatically merged:

View attachment 63790
Dit is trouwens nu met sproeier 78 2.5mm varioring. Maar die vario ga ik eruit halen en met cdi werken met afstandsbediening. Denk dat deze kleur opzich wel goed is of iets te licht?
Misschien heb je de luchtschroef te ver open staan.
 
Last edited:
Misschien toch nog keer iets grotere stationair als ik hem niet beter afgesteld krijg stationair en 0/20km. (lees dat dat meeste van stationair sproeier af komt). Maar wereld van verschil al.
Fijn dat je zo goed als tevreden bent!
Dip kan hem zitten in de trekveren die standaard net iets te slap zijn. Stationair sproeier hoef je eigenlijk nooit af te wijken van standaard.
Rij voorzichtig je nieuwe setup in en eenmaal ingereden ook altijd even goed warm laten lopen voor je vol gas gaat.
Bougie iets grijzig zou ik me niet te druk om maken, zelf heb ik ook lang op de standaard sproeier gereden.
 
dit komt van iemand anders op dit forum.:



het is eigenlijk heel simpel, lang verhaal in Jip en Janneke taal

het SLS heeft 3 slangen
1. vacuumslang
2. aanvoerslang
3. afvoerslang

In het SLS zit een membraam wat trilt door de vacuumslang
De vacuumslang wordt bedient door het spruitstuk.

Hoe werkt dit?
Als je nadenkt hoe de kleppen werken dan weet je ook hoe en wanneer de lucht door het spruitstuk stroomt.
oftewel, stroom, niets, stroom, niets enz.
Het is dus geen constant vacuum

Omdat dit vacuum niet constant is "trilt" de lucht in de vacuumslang (vreemde zin, klopt wel)
gevolg is dat het membraam in de SLS wordt aangezogen en wordt los gelaten, wordt aangezogen en word los getrokken
enz, enz enz

Aan de andere kant van dat membraam zitten 2 slangen en een terugslagklep (niet helemaal waar, voor dit voorbeeld wel)
Dit houd in dat de lucht door de aanvoer slang wordt aangezogen en wordt "gepompt" naar de uitvoerslang

De uitvoerslang gaat naar het kleppendeksel en via het U vormige buisje rechtstreeks de uitlaatpoort in.

Wat is nu het nut van dit ding?
Het pompt dus niets meer dan schone lucht rechtstreeks je uitlaat in.
Het effectief nut is er dus niet!

Waarom is het er dan?
Om door de milieu eisen heen te komen.
Als de scooter voor de typegoedkeuring wordt gekeurd worden ook de emissie eisen gemeten.

Om te snappen wat er dan gedaan wordt moet je eerst weten WAT en HOE ze dit meten.
Een sonde (soort neus) meet het aantal deeltje CO wat uit je uitlaat komt.
Dat meet de sonde in deeltjes per miljoen
Dus van de miljoen deeltjes die langs de sonde komen zijn een X aantal CO

Stel: de milieu eis is maximaal 300 deeltjes per miljoen CO
En de scooter wordt ZONDER SLS gemeten op 500 deeltjes per miljoen

NU Gaat de SLS aan en die is schone lucht aan het pompen in de uitlaat.
Het aantal deeltjes CO per miljoen is nu minder geworden omdat de SLS de schone lucht tussen de uitlaatgassen pompt.

Er komt dus MEER lucht uit je uitlaat dan nodig is. Het aantal deeltjes per miljoen is dus minder.

Extreem Jip en Janneke voorbeeld:
Glas 1 = 1 liter cola
Glas 2 = 1 liter cola + 1 liter fanta

Je wilt het minst cola hebben, in welk situatie heb je dan de meeste cola?
Antwoord= in beide gevallen heb je evenveel cola
MAAR! in welk glas heb je het minst aantal cola per liter

Als je het minst aantal Cola per liter wilt weten neem je glas 2.


Dus: heeft een SLS nut qua vermogen? Nee totaal niet!
Kun je het ongestraft weghalen? Nee, ook dat niet. je hebt dan een lek zitten in je uitlaatkanaal (tenzij je een andere kop monteerd zonder SLS aansluiting)

Nu duidelijk wat een SLS doet?


(en nu eerst een colatje pakken)

Bron: http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=451403
0 x
mooie en heldere uitleg!
 
Mooi dat ook dit weer gelukt is , is niet al je moeite te vergeefs . En doe wat Simsa al zegt eerst goed inrijden , en altijd warm rijden.
Bij peugeot 2takt is dat precies hetzelfde.. Zodat mensen niet zelf aan de afstelling gaan lopen prutsen en daardoor dan een hogere uitstoot generen .
Post automatically merged:




Wat voor cilinder is dat? Ik vermoed dat het een goedkope k*t cilinder is.. Kan je vertellen dat daar ook hele goedkope pakkingen erin zit.
(soms ook hele goedkope zuigerveren set) Alleen de cilinder en het kale zuigertje konden net nog van de prijs af.
Op een van de fotos lijkt de cilinder waarschijnlijk met de voet niet in het carter te zitten.. Heb je gecontroleerd bij het monteren dat er geen spleet eronder meer te zien is.

( kan ook zijn dat een van de gaten voor de pasbussen misschien te ondiep zijn geboord en dan zakt de cilinder niet op het carter).

Ik raad je bij deze aan om even een nieuwe voetpakking en koppakking te monteren..

Dat smeer is waarschijnlijk motor olie dat omhoog word gepompt door de pomp.. Maar het aan de onderkant van de voet van de cilinder wat eruit komt.. Het moet daar echt dicht zitten.. Anders loopt je motorolie langzaam uit je carter en zo de straat op.
Post automatically merged:


Misschien heb je de luchtschroef te ver open staan.
cilinder van mezoly ! aangezien ik al flinke lijst aan vervanging nodig had , dacht k mocht het niet lukken de scooter weer goed te krijgen kost het me minder. is ook zeker een gokje maar ja ach.. zien we dan wel weer. heb inderdaad nieuwe originelen voet en koppakking gemonteerd. denk ook grote kans dat ik hem niet strak zat gezet te hebben dus stuk strakker gezet en na getrokken tot 19 nm ( minste wat mijn momentsleutel kan ) ja het is te veel i know, maar dan zitten in ieder geval alle 4 even strak.
Post automatically merged:

Mooi dat ook dit weer gelukt is , is niet al je moeite te vergeefs . En doe wat Simsa al zegt eerst goed inrijden , en altijd warm rijden.
ja inrijden heeft ook zo z'n eigen interpretatie. als je daar op gaat google, komen er verschillende antwoorden en iedereen doet het anders. ik heb gewoon eerst 40 km rustig gedaan goed warmdraaien korte ritjes. daarna gewoon goed warmdraaien en spelen met gashendel in verschillende snelheden. vind het wel prima zo. ik moest natuurlijk ook checken of dat hij goed liep of dat wanneer ik er aan gesleuteld had iets veranderd was. dus dan moet je toch een beetje testen. overigens helemaal prima. net even de balans opgemaakt maar toch al aardig duur klusje geworden, maar nog altijd goedkoper dan die 600 van de scooterboer( nooit weer, alleen om nieuw bandje er op te leggen)
 
De kracht die je zet is ook meer om de bouten en moeren tegen het breken van de bouten te beschermen , je cilinder tapeinden zijn vrij lang , en de kans op afbreken is dan groter . Ook kan je pakkingen stuk pletten met teveel kracht , dus altijd oppassen en met gevoel monteren . En proficiat dat je het voor elkaar hebt . Je gaat nu alle in en outs van je motor kennen , veel veilige km's
 
Ja ik begrijp t, maar ik wou natuurlijk voorkomen dat ik weer een lekkend blok had.
Ja jij vooral erg bedankt voor alle tips en info! ✌️

Dat met dat bewegende achterwiel zegmaar, die evtuele lagers die versleten zijn of iets mee is. Kan dat kwaad? Zeker ik nu stukkie harder rijd. Of kan ik hier prima mee door. Dit omdat ik dit anders ff op schuif na ander moment.
 
Ik zou zo wie zo die speling op het achterwiel nakijken . lijkt me een gek gevoel met rijden , en als de lagers ruimte hebben kan het alleen maar erger worden , en ik denk ook dat je dan een rare schuiver kan maken , dus repareren voor je eigen en iemand anders veiligheid . Het is toch wel alleen het achterwiel ? niet dat de bloklagers in het sub frame ruimte hebben ? Het achterwiel zit zonder lagers op de as met spiebanen , de moer belet het er af lopen van het wiel , als de naaf geen ruimte heeft op de spiebanen kan het niet anders dat de as speling heeft , dit kan lekkage bij je as tot gevolg hebben , of binnen in je tandwielkast kan er b.v door de speling , de tandwielen slijten of kapot lopen. Door het te laten zitten verergerd het probleem alleen maar.
 
Lagers en bussen zowel subframe als blok (rubbers) allemaal al vervangen. Dit scheelt al de wereld! Staat weer recht in een lijn. dan ga ik het toch even checken inderdaad en gelijk nieuwe achterband er op. dus post ik daar binnenkort nog wat over.

hier wat foto's wat t subframe en blokrubbers wat gedoe was dit zeg, hiervoor moet je gewoon echt in een werkplaats toegang hebben tot van allerlei gereedschap. maar het is me gelukt . zelfs een bus was gebroken. heel bijzonder haha


WhatsApp Image 2022-02-03 at 13.01.22 (2).jpeg

WhatsApp Image 2022-02-03 at 13.01.22 (3).jpeg

WhatsApp Image 2022-02-03 at 13.01.22.jpeg

WhatsApp Image 2022-02-03 at 13.01.22 (1).jpeg
 
Die pijp zit op de uitlaat poort aangesloten en voert zo doende een deel uitlaatgas af via dat externe luchtfilter zodat ie schoner lijkt

Nee, hij zuigt lucht aan via dat filter.
Zit op motoren ook, AIS, Air Induction System.
Het voegt zuurstof toe aan de uitlaatgassen zodat deze schoner zijn
Post automatically merged:

Lagers en bussen zowel subframe als blok (rubbers) allemaal al vervangen. Dit scheelt al de wereld! Staat weer recht in een lijn. dan ga ik het toch even checken inderdaad en gelijk nieuwe achterband er op. dus post ik daar binnenkort nog wat over.

hier wat foto's wat t subframe en blokrubbers wat gedoe was dit zeg, hiervoor moet je gewoon echt in een werkplaats toegang hebben tot van allerlei gereedschap. maar het is me gelukt . zelfs een bus was gebroken. heel bijzonder haha


View attachment 63815

View attachment 63816

View attachment 63817

View attachment 63818
Voor het in of uit persen van blokrubbers of die van de schokbreker gebruik ik een grote dop, een stuk draadeind M8 en grote carrosserie ringen.
Voor het eruit persen een dop die door het gat heen past.
 

Attachments

  • pers.jpg
    pers.jpg
    229.8 KB · Views: 6
Last edited:
Nee, hij zuigt lucht aan via dat filter.
Zit op motoren ook, AIS, Air Induction System.
Het voegt zuurstof toe aan de uitlaatgassen zodat deze schoner zijn
Post automatically merged:


Voor het in of uit persen van blokrubbers of die van de schokbreker gebruik ik een grote dop, een stuk draadeind M8 en grote carrosserie ringen.
Voor het eruit persen een dop die door het gat heen past.
Als ik me hand erop hou voel ik toch echt dat ie lucht uitblaast
 
Back
Top