Piaggio zip 4t start slecht of niet, valt uit. Kom er niet uit.

zou ook gewoon je snor cdi erin doen, zo rondrijden vind ie niet fijn, cdi laat meer toeren toe maar er zit ook een ring op je vario, dus je brommer wil meer maar door die ring krijg je dan overtoeren, de snor cdi houd hem nog even verder in kwa toeren
 
zou ook gewoon je snor cdi erin doen, zo rondrijden vind ie niet fijn, cdi laat meer toeren toe maar er zit ook een ring op je vario, dus je brommer wil meer maar door die ring krijg je dan overtoeren, de snor cdi houd hem nog even verder in kwa toeren
Dat zou eventueel kunnen maar dat heb ik al getest is t probleem niet mee opgelost.
 
Volgens mij is dit lekker verbrand. Lijkt cilinder zelf wel goed geen krassen. Echter op de zuiger wel schaaf plekken, krasssn.. En de kleppen zijn gok ik zwaar verbrand. Dus voor de mensen die er verstand van hebben de vraag. Wat is nog te gebruiken en wat moet vervangen worden. Ook op de krukas als ik hem vastpak en beweeg van links naar rechts voel ik iets speling. Ook hier de vraag, of dit acceptabel is of JUIST niet en wat daarvoor de oplossing is.




IMG_20220126_111318.jpgIMG_20220126_111429.jpgIMG_20220126_111416.jpgIMG_20220126_111510.jpgIMG_20220126_111513.jpg
 

Attachments

  • IMG_20220126_111525.jpg
    IMG_20220126_111525.jpg
    107 KB · Views: 8
Van een foto zo een oordeel geven vindt ik altijd heel moeilijk , het heeft 9000km gelopen na revisie zeg je , dan vindt ik dit niet heel slecht eruit zien ( zo op de foto) . De cilinder zou je even kunnen honen zodat je kan zien of die krassen niet diep zijn. Ook zou ik de slot speling van de zuigerveren meten op verschillende hoogte in de cilinder. drijfstang mag zijdelingse speling hebben , als hij maar niet kan kantelen , en even voelen of je hem op en neer kan bewegen , voor lagerspeling. Kleppen zou je moeten demonteren , heb je al benzine in je verbrandingsruimte gegoten , om te kijken of ze lekken ? Een klep is verbrand als er aan de zijkant b.v een stuk(je) weg is en je zo het kanaal in kan kijken , als hij alleen lek is en je schotel van de klep is nog goed , zou je hem opnieuw in kunnen schuren . Dus eerst lektest doen met benzine . Laat wel je bougie erin
 
Last edited:
Ohja het eerste dat mij opviel was de maximale brandlucht die mijn neus tegemoed kwam toen ik kop los maakte de tering. De cilinder heeft helemaal gene krassen. Die ziet er eigenlijk als nieuw uit. Sorry maar zou je misschien kunnen uitleggen wat je bedoeld met slotspeling? En hoe ziet dat meten eruit? En hoe bedoel je dat de krukas kantelt? Dus de kleppen als die lek zijn moet ik sowieso vervangen? Hoe weet ik of de nokkenas goed is? Nee had geen benzine staan, en was vergeten te kicken in een potje. dus kan t ook met iets anders testen? Of hoe kan ik nu benzine krijgen uit de slangetje?
Sorry voor alle vragen, maar ik wil dit graag zelf proberen te fixen want voor m'n gevoel word ik continue opgelicht bij brommerzaken.
 
Als je aan het vacuum slangetje zuigt wat aan het benz kraantje en inlaat spruitstuk zit , en een potje onder de benz slangetje doet zal dit vollopen.
De slot speling meet je ,door een veer van de zuiger af te halen , wel voorzichtig dat hij niet breekt , dan doe je die veer in de cilinder en duw je hem met de zuiger een stukje naar beneden een cm of twee ( dit doe je omdat dan de veer recht en niet scheef in de cilinder komt ) doe dit met de onderkant van de zuiger . Dan zal je zien dat je een speling hebt waar de veer gedeeld is , deze meet je op met een voelermaat. Dit doe op 3 plekken in de cilinder op verschillende diepte . Met kantelen bedoel ik dat als je lagerspeling zou hebben , je drijfstang zou kunnen kantelen en niet alleen schuiven. Ik had het in het vorige bericht over krukas maar bedoel drijfstang ( heb ik ook veranderd) krukas zelf mag niet verschuiven , anders zou je vario en vliegwiel dat ook doen. Als de kleppen lek zijn hoef je ze niet te vervangen , mits de schotel goed is , maar moeten deze opnieuw ingeschuurd worden . Hiervoor heb je kleppen pasta en een kleppen rubbertje met een handvat nodig . kleppen pasta heb je in een doosje met twee vakken èèn met grof en de ander met fijn schuur pasta.
Daarna de klep met een heen en weer gaande beweging weer opnieuw inschuren op de zitting , totdat beide egaal grijs van metaal kleur zijn en op elkaar ingeslepen.
Post automatically merged:

Van de nokken as kun je de vlakken waar de stoters op lopen bekijken , zijn deze niet beschadigd en glad is het oke. Ook kun je de lagers controleren op raar geluid en speling. Verder kun je er weinig aan zien , zonder alles zuiver op te meten , maar ik heb weinig nokken assen hoeven te vervangen in mijn loopbaan , dus denk dat dat wel goed zit. ( buiten de lager om dan) Voor het kleppen slijpen moet je deze dus wel demonteren , en de pasta aan lengen met water om te schuren. Ben je klaar met schuren dan alles goed schoonspoelen zodat er geen slijpsel achter blijft. Ik weet niet wat voor motor er onder je scooter zit , maar ik heb een beschrijving van een gy6 blok voor je , ooit eens van internet afgehaald , misschien kun je er iets op terug vinden. Daar staat ook de slot speling in zal niet zoveel verschillen.
Post automatically merged:

Heb nog even gekeken , de max slot speling is 0,45 mm zit je daar in de buurt zal je dus je cil moeten meten , en dan nieuwe zuiger/veren als de cil nog goed is , of een nieuwe cil set erop moeten zetten. Meeste motoren ruiken als je alles demonteerd , er is tenslotte een hevige explosie gaande in de cilinder , hoewel ik dit nooit als een vieze lucht heb ervaren , verbruikt een motor door slijtage veel olie dan ruik je dat ook heftiger. Maar vindt de kool aanslag bij jou niet extreem. Maar nogmaals dat is mijn mening en ik geef je alleen aan hoe ik dit zou aanpakken. Het komt natuurlijk ook aan hoeveel gereedschap je in je bezit hebt , kennis kan je leren door te proberen , en goed te lezen vooral op dit forum. Maar misschien heeft iemand anders hier een heel andere mening , alle kennis is welkom om jou probleem goed op te lossen.
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 24
Last edited:
Goed bezig!

Meest vermoedelijk zijn de zuiger en cilinder wel in orde, en je moet wel erg je best doen om een nokkenas te verslijten.
Klepveren ontgrendelen is moeilijk wanneer je het voor het eerst doet. Kleppentangen zijn er maar vaak te groot voor een 50 cc. Neem een kijkje op youtube. (en hou wat verband in de buurt)
Klephoedjes, of klepseals waar Trabiarie het over had kunnen op zich ook een reden zijn voor te hoog olieverbruik, wanneer ze niet meer goed afdichten. Ze zitten over de klepsteel heen, en sluiten aan op de klepgeleider, buiten de verbandingsruimte. Kosten geen drol, maar wanneer je de kleppen er toch even uit hebt...
De kleppen mogen niet al te veel speling in de klepgeleiders hebben, maar is lastig uit te leggen.
Ben benieuwd wat je tegen gaat komen..
 
Inderdaad MarcelMHR rox , eigenlijk hoor je de hoon strepen te zien in een cilinder , vroeger ooit eens geleerd dat als deze helemaal verdwenen zijn de cil opnieuw gehoond en gemeten moet worden , omdat de olie film voor het smeren in het hoon profiel grip heeft en de smering ten goed komt . deze lopen dan in een kruis profiel van boven naar onder. nu weet ik niet of er overmaat zuigers bestaan voor deze motoren , waarschijnlijk zijn de kosten van boren en honen , en zuiger met veren , niet lonend t.o.v de prijs voor een nieuwe set. Waar het bij een auto motor meest om 3 of 4 over maten gaat.
Post automatically merged:

Na alles nog eens doorgelezen te hebben zou ik, als je dit hoofdstuk succesvol hebt afgesloten , binnen de max toeren blijven na het inrijden , en over toeren vermijden. Heb je enig idee hoeveel toeren hij maakte .
 
Last edited:
Als je aan het vacuum slangetje zuigt wat aan het benz kraantje en inlaat spruitstuk zit , en een potje onder de benz slangetje doet zal dit vollopen.
De slot speling meet je ,door een veer van de zuiger af te halen , wel voorzichtig dat hij niet breekt , dan doe je die veer in de cilinder en duw je hem met de zuiger een stukje naar beneden een cm of twee ( dit doe je omdat dan de veer recht en niet scheef in de cilinder komt ) doe dit met de onderkant van de zuiger . Dan zal je zien dat je een speling hebt waar de veer gedeeld is , deze meet je op met een voelermaat. Dit doe op 3 plekken in de cilinder op verschillende diepte . Met kantelen bedoel ik dat als je lagerspeling zou hebben , je drijfstang zou kunnen kantelen en niet alleen schuiven. Ik had het in het vorige bericht over krukas maar bedoel drijfstang ( heb ik ook veranderd) krukas zelf mag niet verschuiven , anders zou je vario en vliegwiel dat ook doen. Als de kleppen lek zijn hoef je ze niet te vervangen , mits de schotel goed is , maar moeten deze opnieuw ingeschuurd worden . Hiervoor heb je kleppen pasta en een kleppen rubbertje met een handvat nodig . kleppen pasta heb je in een doosje met twee vakken èèn met grof en de ander met fijn schuur pasta.
Daarna de klep met een heen en weer gaande beweging weer opnieuw inschuren op de zitting , totdat beide egaal grijs van metaal kleur zijn en op elkaar ingeslepen.
Post automatically merged:

Van de nokken as kun je de vlakken waar de stoters op lopen bekijken , zijn deze niet beschadigd en glad is het oke. Ook kun je de lagers controleren op raar geluid en speling. Verder kun je er weinig aan zien , zonder alles zuiver op te meten , maar ik heb weinig nokken assen hoeven te vervangen in mijn loopbaan , dus denk dat dat wel goed zit. ( buiten de lager om dan) Voor het kleppen slijpen moet je deze dus wel demonteren , en de pasta aan lengen met water om te schuren. Ben je klaar met schuren dan alles goed schoonspoelen zodat er geen slijpsel achter blijft. Ik weet niet wat voor motor er onder je scooter zit , maar ik heb een beschrijving van een gy6 blok voor je , ooit eens van internet afgehaald , misschien kun je er iets op terug vinden. Daar staat ook de slot speling in zal niet zoveel verschillen.
Post automatically merged:

Heb nog even gekeken , de max slot speling is 0,45 mm zit je daar in de buurt zal je dus je cil moeten meten , en dan nieuwe zuiger/veren als de cil nog goed is , of een nieuwe cil set erop moeten zetten. Meeste motoren ruiken als je alles demonteerd , er is tenslotte een hevige explosie gaande in de cilinder , hoewel ik dit nooit als een vieze lucht heb ervaren , verbruikt een motor door slijtage veel olie dan ruik je dat ook heftiger. Maar vindt de kool aanslag bij jou niet extreem. Maar nogmaals dat is mijn mening en ik geef je alleen aan hoe ik dit zou aanpakken. Het komt natuurlijk ook aan hoeveel gereedschap je in je bezit hebt , kennis kan je leren door te proberen , en goed te lezen vooral op dit forum. Maar misschien heeft iemand anders hier een heel andere mening , alle kennis is welkom om jou probleem goed op te lossen.

het is gelukt met benzine tappen. lektest gedaan en inderdaad hij is lek. (update: ik bedenk me nu net een half uur later dat ik vergeten was met alles demonteren hem niet op tijd gezet had. dus dat zou ook effect hebben voor de klepstand uiteraard. ik ga morgen even op nieuw checken. ik neem aan dat ik hem dan met streepje naar t bolletje kan zetten en dan op nieuw die lektest.) loopt via de uitlaat klep weg. inlaat klep kon ik niet zo goed zien, maar dan neem je ze toch allebei mee met opnieuw inschuren. heb al zo'n kitje gevonden op internet.
wat betreft de slotspeling heb ik 4 punten gemeten. allebei de randen boven en onder kant van cil, en gemeten op 2,5cm diepte van allebei de kanten. in het midden kreeg ik de zuiger niet verder met beleid. Ik meette allemaal t zelfde. 0,40 gaat er makkelijk doorheen en kan ik op en neer bewegen. 0,45mm (0,40+0,05) komt vast te zitten en komt er maar voor een klein deel tussen.
wat betreft de drijfstang denk ik dat ik begrepen heb wat je bedoel. dat wanneer je hem vast heb met 2 vingers bijvoorbeeld je wel naar links en rechts kan bewegen met je pols, maar niet je pols kan draaien.
nokkenas had ik nog niet gekeken.
ook de hoonstrepen zie ik niet zoals aangeven.
dus kortom kleppen allebei opnieuw inslijpen. ( moet dat zwarte er ook vanaf van de klep en de bolling van de kop, zoja hoe haal je dat eraf?)
als ik jou zo hoor zit ik dus binnen die max slotspeling. dus dat betekend? zuiger veren en zuiger nog goed? niks vervangen of wel ? ook hier weer het verbrandde op de bovenkant van de zuiger, moet daar iets mee gebeuren?
cilinder ziet er naar mijn menig zonder diepe krassen uit voel niks met mijn vinger namelijk..

en inderdaad goed gereedschap is het belangrijks en bedankt voor de kennis te delen, ik ben er stuk wijzer van geworden.
ik heb werkelijk geen idee hoeveel toeren hij draaid. hij liep eerst 38/40 op de teller met andere rolletjes. maar kreeg toen rollerbankie en waarschuwing geen wok. dus terug laten zetten naar minder snelheid. maar ik wou wel m'n trekkracht behouden. dus hebben ze wat uitgeprobeerd en volgens mij met andere rolletjes het opgelost. toen gaf hij ook aan dan maakttie iets meer over toeren. maar volgens mij zei hij dat dat geen kwaad kon.. ik heb ook het idee dat dat eerst meer was als nu.
 
Last edited:
Nou als ik eerlijk ben , vind ik dat je met 0,4 en er makkelijk doorheen , ( 0,45 is voor de gy6 een max maat ), er verstandig aan doet om je cil en zuiger als set te vervangen. je kan natuurlijk ook een set zuigerveren bestellen en dan nog eens meten. Maar waarschijnlijk is de vorige keer de cil niet gewisseld.
Inderdaad dat bedoelde ik met de drijfstang. Kleppen inslijpen , kijk wel dat je randje van de klep niet te scherp wordt. Anders verbrand hij zo .
De zitting waar de klep op afdicht moet je ook even goed bekijken , dit is in principe een losse ring die in de kop wordt geperst.
Komt een enkele keer wel eens voor dat deze scheuren. De kop kan je reinigen met een stukje schuurpapier maar maak niet te veel krassen in het oppervlak , kleppen even met een staal borsteltje . Dan voor je je kleppen in gaat schuren even de geleiders testen , dit doe je op de volgende manier : je ziet als je je klep uit de kop haalt , en je kijkt in het in / uitlaat kanaal , een pijpje zitten. Hierin komt de klepsteel richting nokkenas.
Maak de klepsteel schoon en duw deze in de geleider , de klepschotel niet helemaal op de zitting maar zorgen dat deze vrij is .
Nu proberen of je de klep zijdelings kan bewegen , dit mag niet teveel wezen de maat staat ongetwijfeld in de manuel.
Alleen het punt is dit meet je meestal met een meet klokje op een vast punt op je cil kop. Je zal deze niet hebben , neem ik aan dus dat wordt een beetje gok werk. Als alles oke is dan weer even controleren of de kleppen dicht zijn , hierbij wel de veren monteren, als het goed is monteren met nieuwe klepseals . En hou met alles monteren ook de aanhaal spanningen aan. Zuiger moet met in merk naar de inlaat wijzen en de veren 120graden t.o.v elkaar monteren zodat de sloten niet t.o elkaar zitten. Vergeet ook alle pasbussen niet weer te monteren .
Post automatically merged:

dat je hem niet op tijd had gezet met demontage is geen probleem en maakt niets uit voor de lektest , ik neem aan dat je de nokkenas eruit hebt zodat de kleppen altijd gesloten zijn . Met het monteren begin je om je zuiger in top te zetten merkteken T. dan je nokkenas op tijd en ketting om tandwiel , daarna ketting spanner monteren , en dan MET DE HAND!! een paar keer draaien of alles goed vrij loopt.
 
Last edited:
Nou als ik eerlijk ben , vind ik dat je met 0,4 en er makkelijk doorheen , ( 0,45 is voor de gy6 een max maat ), er verstandig aan doet om je cil en zuiger als set te vervangen. je kan natuurlijk ook een set zuigerveren bestellen en dan nog eens meten. Maar waarschijnlijk is de vorige keer de cil niet gewisseld.
Inderdaad dat bedoelde ik met de drijfstang. Kleppen inslijpen , kijk wel dat je randje van de klep niet te scherp wordt. Anders verbrand hij zo .
De zitting waar de klep op afdicht moet je ook even goed bekijken , dit is in principe een losse ring die in de kop wordt geperst.
Komt een enkele keer wel eens voor dat deze scheuren. De kop kan je reinigen met een stukje schuurpapier maar maak niet te veel krassen in het oppervlak , kleppen even met een staal borsteltje . Dan voor je je kleppen in gaat schuren even de geleiders testen , dit doe je op de volgende manier : je ziet als je je klep uit de kop haalt , en je kijkt in het in / uitlaat kanaal , een pijpje zitten. Hierin komt de klepsteel richting nokkenas.
Maak de klepsteel schoon en duw deze in de geleider , de klepschotel niet helemaal op de zitting maar zorgen dat deze vrij is .
Nu proberen of je de klep zijdelings kan bewegen , dit mag niet teveel wezen de maat staat ongetwijfeld in de manuel.
Alleen het punt is dit meet je meestal met een meet klokje op een vast punt op je cil kop. Je zal deze niet hebben , neem ik aan dus dat wordt een beetje gok werk. Als alles oke is dan weer even controleren of de kleppen dicht zijn , hierbij wel de veren monteren, als het goed is monteren met nieuwe klepseals . En hou met alles monteren ook de aanhaal spanningen aan. Zuiger moet met in merk naar de inlaat wijzen en de veren 120graden t.o.v elkaar monteren zodat de sloten niet t.o elkaar zitten. Vergeet ook alle pasbussen niet weer te monteren .
Post automatically merged:

dat je hem niet op tijd had gezet met demontage is geen probleem en maakt niets uit voor de lektest , ik neem aan dat je de nokkenas eruit hebt zodat de kleppen altijd gesloten zijn . Met het monteren begin je om je zuiger in top te zetten merkteken T. dan je nokkenas op tijd en ketting om tandwiel , daarna ketting spanner monteren , en dan MET DE HAND!! een paar keer draaien of alles goed vrij loopt.
oke. naja vooral omdat er gezegd word dat de hoonstrepen zichtbaar moeten zijn anders is je cilinder versleten. dus als 0,45 de max is bij een gy6. ik weet niet wat voor blok dit is van piaggio en wat daarvoor de max is? maar ik denk dat er dan op komt om nieuwe cilinder te kopen met zuiger compleet. wat is jou ervaring er mee ( of degene die meelezen) origineel cilinder kopen van piaggio https://www.zandri.nl/cilinder-kit-vespa-piaggio-4-takt-2-klepper-origineel-969603.html , of bijvoorbeeld deze van SP https://www.zandri.nl/cilinder-pia-apr-4t-2v-sp-39mm.html
scheelt bijna de helft.
lektest op nieuw uitgevoerd want ik had de nokkenas er nog in zitten en wat ik al verwachte, hij is niet lek! dus dat betekend dan eigenlijk dat de kleppen nog goed zijn en daar niks aan gedaan hoeft te worden ? dan ben ik wel echt benieuwd wat dat het probleem kan zijn ..die versleten cilinder?? en nu ben ik ook wel benieuwd hoe t dan komt dat tie olie zuipt? want volgens mij doet die dat. althans hij stinkt echt als ie loopt.
dus voorals nog zou het met een nieuwe cilinder gefixt moeten zijn. want ik denk nieuwe zuigerveren geen effect gaat hebben. zoals je zelf al zei en als ik kijk naar hoe de cil er van de buitenkant uit ziet is dit nog de eerste , en die loopt dus al 27000 mee. dus zuigerveertjes gaat denk ik niet het verschil maken.
 
Lijkt me dat het verschil in slot speling niet zoveel verschilt , ik vindt 0,45 al veel .
ik zou zeker een nieuwe cil set monteren , als de lek test goed is kun je dit zo laten. Aan de ander kant , nu heb je het los en kun je op zijn minst de klep seals vervangen , en de geleider speling controleren , ook hierlangs kan je olie gebruiken. Welke set je beter kopen kan , kan ik je geen advies geven , en bij de tweede is ook nog de pakking set inbegrepen. Al kom je er nog wel enkele tekort . Misschien dat iemand anders hier over uitsluitsel kan geven. En met een versleten cilinder is het logisch dat hij olie gebruikt , de olie op de cil wand wordt niet geheel door de olieveer afgeschraapt en beland in de verbrandings ruimte .
Tevens zal er tijdens de inlaat slag , een zuigende werking in het carter ontstaan die dit verergerd.
 
oke duidelijk betreft de cilinder. ja liever alles ff checken en goed hebben maar van de andere zoals je al zegt : ' Alleen het punt is dit meet je meestal met een meet klokje op een vast punt op je cil kop. Je zal deze niet hebben , neem ik aan dus dat wordt een beetje gok werk.' ik heb ook niet dat gereedschap om die klep los te halen.. ik zag via zandri dat je daar zon speciaal gereedschap voor hebt, alleen die kost 6 tientjes. en als ik het goed heb, heb je daar ook weer zon pen achtig tooltje voor nodig om die kleppen weer vast te zetten. of zijn hier andere manieren voor?
 
je kan het doen met een dop uit een doppendoos , ik heb op een sluitring een u beugel gelast en daar druk ik de veer mee naar beneden , leg wel een moer onder de klep zodat deze niet naar beneden gaat. hier een filmpje met een dop :
 
Dat de lektest goed heeft uitgepakt is mooi. Check dan toch, ook al is het heel lastig, de speling van de kleppen in hun geleiders, en vervang de klepseals. Het is net wat Trabiari zegt. Alles heb je er nu toch al af. Maak een paar mooie statie foto's van de kleppen en hun zittingen. Ook zonder kleppentang zijn ze er uit te halen: brute kracht en juist gebruik van alles wat kan helpen. Bijvoorbeeld een grote ringsleutel op de klepschotel leggen en naar beneden te duwen. Eerst even slaan met een hamer om de twee halve maantjes los te schrikken.
Ik denk even out of the box: hoe staat het met je uitlaat? Na 29.000 getemperde kilometers en slechte verbranding wegens de begrenzing, zou die ook wel eens verstopt kunnen zijn?! Maar hoe weet en meet je dat?
Investeer in gereedschap, probeer uit en verkloot, en aan youtube kun je ook veel hebben.
En wanneer niets helpt, dan....(bedenk zelf maar)
 
je kan het doen met een dop uit een doppendoos , ik heb op een sluitring een u beugel gelast en daar druk ik de veer mee naar beneden , leg wel een moer onder de klep zodat deze niet naar beneden gaat. hier een filmpje met een dop :
toevallig had ik het filmpje zojuist gevonden:) ik ga dit gewoon proberen met een beetje beleid kom je een heel eind.
welke pakkingen moet ik verder nog hebben want meestal in een pakkingset zie ik 3 pakking voor op de cilinder... ik kom maar tot 2 en de kleppakking maar die is nog goed. zie printscreen, dubbel check wat mis ik eventueel nog aan pakking voor cil?printscreen.jpg
Post automatically merged:

Dat de lektest goed heeft uitgepakt is mooi. Check dan toch, ook al is het heel lastig, de speling van de kleppen in hun geleiders, en vervang de klepseals. Het is net wat Trabiari zegt. Alles heb je er nu toch al af. Maak een paar mooie statie foto's van de kleppen en hun zittingen. Ook zonder kleppentang zijn ze er uit te halen: brute kracht en juist gebruik van alles wat kan helpen. Bijvoorbeeld een grote ringsleutel op de klepschotel leggen en naar beneden te duwen. Eerst even slaan met een hamer om de twee halve maantjes los te schrikken.
Ik denk even out of the box: hoe staat het met je uitlaat? Na 29.000 getemperde kilometers en slechte verbranding wegens de begrenzing, zou die ook wel eens verstopt kunnen zijn?! Maar hoe weet en meet je dat?
Investeer in gereedschap, probeer uit en verkloot, en aan youtube kun je ook veel hebben.
En wanneer niets helpt, dan....(bedenk zelf maar)
Yes ga ik toch meenemen. is er niet ergens op dit forum een topic over die klepseals vervangen?
die uitlaat hij is sowieso niet lek dat weet ik zeker. maar ja van binnen geen idee, en ook geen idee hoe je er achter komt. wil t liefst niet te veel meer investeren in dat ding want het is al een oudje. al hoe wel ik recent alle blokrubbers en lagers vervangen heb , is dat wel weer een hele winst.
 
Last edited:
Buiten een kop en voet pakking , zou ik nog de in en uitlaat pakkingen , de pakking van de ketting spanner en eventueel de kleppen deksel pakking. En dan de 2 klep seals bestellen . Olie zou ik ook verversen , en hoe is de afdicht ring/ rubber van de aftap moer.
Ik heb even terug een vraag van iemand gelezen ( motor liep niet goed), en die zei dat zijn uitlaat niet lek was , want als hij het eindpijpje dicht hield , ging meteen de scooter uit. Dit liet hij ook op een filmpje zien , toen was ik meen Sparky zo gis om te zeggen dat dat ook niet goed was omdat hij zo snel uitviel.
Bleek ook de uitlaat dicht te zitten , dus deze test kun je ook doen als hij weer loopt , hij moet dan langzamerhand uitvallen en niet meteen.
Maar snap dat als je dit gefikst heb je even op adem moet komen. ;)
 
Ja precies die pakkingen heb ik allemaal besteld. Lastige is dat ik vergeten ben om nieuwe distributie ketting te bestellen. Zag dat kettingspanner op z'n maximaal zat. En dan kon ik de ketting op het van het tandwiel trekken dus daar zit naar mijn menig redelijk wat speling. Dus ik gok dat ik die het beste mee kan nemen want anders weer het blok los. Neem aan tandwielen niet vervangen als ze niet spits zijn? Dat herken ik nog van m'n tomosje tijd. Ketting van de olie pomp hoeft niet persee dan ofwel? Neem aan dat die niet zo slap er bij buggelt. (nog niet bekeken) thanks voor de tips van de uitlaat ga k zeker checken. Naja ik wil t juist allemaal gefixt hebben.. Heb gewoon betrouwbaar vervoer nodig. Alleen elke keer komt er weer iets bij €€€ en ja in hoeverre is dit ding t nog waard... Maja van de andere kant, een andere kopen ben je ook niet goedkoper uit.
 
Back
Top