Piaggio zip 4t start slecht of niet, valt uit. Kom er niet uit.

En een andere , heb je ook de ellende van de vorige eigenaar , of je moet hem met garantie bij een zaak kopen.
Ketting en spanner zou ik dan ook zeker vervangen. In principe mag je ketting niet zo slap staan dat je hem zo van het tandwiel kan pakken.
Maar moet je dan ook het carter niet delen? Krijg je zo de ketting van het krukas tandwiel af ? Dan moet je ook nog de pakking voor dat carter hebben. Bij een gy6 krijg je hem zonder carter demontage niet los , of je moet hem delen en weer vast klinken , staat op yuo tube ook een filmpje van , deze
 
En een andere , heb je ook de ellende van de vorige eigenaar , of je moet hem met garantie bij een zaak kopen.
Ketting en spanner zou ik dan ook zeker vervangen. In principe mag je ketting niet zo slap staan dat je hem zo van het tandwiel kan pakken.
Maar moet je dan ook het carter niet delen? Krijg je zo de ketting van het krukas tandwiel af ? Dan moet je ook nog de pakking voor dat carter hebben. Bij een gy6 krijg je hem zonder carter demontage niet los , of je moet hem delen en weer vast klinken , staat op yuo tube ook een filmpje van , deze
ja precies dan begin je weer opnieuw. en zaken checken het vind ik ook niet altijd even goed. dus gewoon door met dit beestje op zich altijd goed gedaan hoor. ja heb video gevonden waar je idd carter eraf haalt. en inderdaad pakking had ik al aan gedacht. kettingspanner ook vervangen ja, slijt zoiets ook ? die naafjes waar hij in klikt dan denk ik. dan gaan we die er ook bij doen
de vraag is natuurlijk als je ketting vervangt moet je dan ook alle tandwielen en ook de ketting voor oliepomp vervangen. of alleen als deze er ook bij bunggelt. ga dit nog even checken uiteraard
 
Je kan het checken , maar deze ketting van de oliepomp loopt meen ik achter een dekplaat zou hem vervangen als hij extreem slap hangt .
Maar dan geldt als bij veel dingen , wat is wijsheid als je alles al zover moet demonteren . Ik denk ook niet dat die ketting zo vreselijk duur is .
tandwielen zou je even moeten kijken of deze inderdaad niet versleten zijn.
Ketting spanner zal niet zo snel slijten , gaat alleen per klik omlaag als de ketting slapper wordt. kijk ook even of de geleiders van de ketting niet ingesleten zijn , dan gaat hij ook slapper staan
 
ja klopt heb t gecheckt ben er al zo goed als bij check foto's maar. ik had alleen nog wel wat check up vragen:
foto met de ring.. die is er afgekomen toen ik de variateur los heb gehaald. deze zag ik ineens liggen op de tafel en geen idee waar deze dan weer terug hoort. zou t kunnen voorop waar de moer draait? daarnaast voel ik en zoals je op de foto ziet in de variateur groeven zitten. het is niet mooi glad. dit lijkt me slijtage, maar moet zoiets vervangen worden nu? en zo nee wanneer dan wel . ( kennis op doen) die witte ring die voor de variateur zit.. wat is dat ?? zowel de cartekap als de binnekant van de karter zit vol slijpsel ( gok ik ) moet dit schoon gemaakt worden of kan dit gewoon blijven. en op de laatste foto zie je het tandwiel van de olie pomp. ziet er prima uit , ketting hang wel slapjes deze besteld. ik krijg die ronde kap daarboven waar het andere tandwiel zit niet los 3 bouten losgehaald maar wil niet te veel met schroevendraaiers er in rommelen om t los te krijgen ? tippie?

ik hoor het wel weer:grimacing:
WhatsApp Image 2022-01-27 at 13.26.40.jpegWhatsApp Image 2022-01-27 at 13.26.40 (1).jpegWhatsApp Image 2022-01-27 at 13.26.40 (2).jpegWhatsApp Image 2022-01-27 at 13.26.40 (5).jpegWhatsApp Image 2022-01-27 at 13.27.56.jpeg
 
De variateur hoort glad te wezen , ook de kant waar de starterkrans op zit . Die witte ring in het midden is een begrenzer dat je snaar niet helemaal naar boven kan , deze belet je poelie helften verder naar elkaar toe te gaan. En je snelheid dus niet hoger wordt. Waar die sluitring hoort zou ik zo niet weten , Gaat hij over de schroefdraad heen ? dan zal hij onder de moer gezeten hebben . Het kickstart rondsel zit zover mogelijk op de spiebaan , dus daar zou hij niet onder horen lijkt mij. Zou de variateur vervangen en dan ook gelijk de snaar , en ook even naar de rollen kijken of deze nog mooi rond zijn. Ook even goed kijken of er achter de variateur geen shim ringen zitten.
Post automatically merged:

Zo op de foto's lijkt me de ketting en het tandwiel van de pomp nog prima in orde , deze heeft natuurlijk ook minder te lijden als de distrb ketting , die elke keer de kracht te verduren krijgt van het openen van de kleppen. Denk je ook nog even om de ketting geleiders te controleren op inslijten van de ketting , is dit veel , kan de spanner ook niet meer verder en blijft de ketting slap.
Post automatically merged:

Als je van dat deksel de bouten eruit hebt , klemt deze waarschijnlijk aan de pakking , in de pasrand , of ze hebben er ooit vloeibare pakking tussen gedaan .
Voorzichtig met een schroeven draaier iets wrikken , dan moet hij loskomen. vernieuw ook daarvan gelijk de keerring.
 
Last edited:
De variateur hoort glad te wezen , ook de kant waar de starterkrans op zit . Die witte ring in het midden is een begrenzer dat je snaar niet helemaal naar boven kan , deze belet je poelie helften verder naar elkaar toe te gaan. En je snelheid dus niet hoger wordt. Waar die sluitring hoort zou ik zo niet weten , Gaat hij over de schroefdraad heen ? dan zal hij onder de moer gezeten hebben . Het kickstart rondsel zit zover mogelijk op de spiebaan , dus daar zou hij niet onder horen lijkt mij. Zou de variateur vervangen en dan ook gelijk de snaar , en ook even naar de rollen kijken of deze nog mooi rond zijn. Ook even goed kijken of er achter de variateur geen shim ringen zitten.
Post automatically merged:

Zo op de foto's lijkt me de ketting en het tandwiel van de pomp nog prima in orde , deze heeft natuurlijk ook minder te lijden als de distrb ketting , die elke keer de kracht te verduren krijgt van het openen van de kleppen. Denk je ook nog even om de ketting geleiders te controleren op inslijten van de ketting , is dit veel , kan de spanner ook niet meer verder en blijft de ketting slap.
Post automatically merged:

Als je van dat deksel de bouten eruit hebt , klemt deze waarschijnlijk aan de pakking , in de pasrand , of ze hebben er ooit vloeibare pakking tussen gedaan .
Voorzichtig met een schroeven draaier iets wrikken , dan moet hij loskomen. vernieuw ook daarvan gelijk de keerring.
de snaar is hooguit 3duizend oud hij ziet er nog super nieuw uit. rolletjes heb ik nieuwe set van besteld van 10 gram. ( wat stond voor de 25 km uitvoering) mocht ik toch terug zetten naar die snor cdi. die witte ring is niet standaard neem ik aan ? dit zou misschien wel gedaan zijn met het terug voeren van tijdje terug ? vergeten te vertellen maar de geleiders had ik gecontroleerd zien er gewoon goed uit zie eigenlijk geen slijtage.. ( de spanner zat al op maximaal)
ik ga even kloten met die deksel, moet goed komen.
ik weet niet of die over de schroefdraad heen zat. ik zag m ineens liggen dus vermoed dat ie e rvanaf is gekomen tijdens demoteren van variateur. of is dit een shimring?

update: ring is op de technische tekening te zien, van wat ik al dacht voor de moer.
 
Last edited:
Compressie meet je met een compressie meter , als je een garage bij je in de buurt hebt (auto's) willen deze het misschien ook wel voor je doen.
Scheelt je een hoop sleutelwerk en pakkingen. Aan de ander kant is 27000km ook wel best veel , en weet je zeker dat alles goed is , hoewel je dan ook de slijtage marge mee moet rekenen , aangaande nieuwe cil en zuiger , en eventueel kleppen revisie.
27000k kan is niet heel veel voor een 4takt. Je kan eigenlijk wel het dubbele halen als je er goed mee om gaat.
Post automatically merged:

Volgens mij is dit lekker verbrand. Lijkt cilinder zelf wel goed geen krassen. Echter op de zuiger wel schaaf plekken, krasssn.. En de kleppen zijn gok ik zwaar verbrand. Dus voor de mensen die er verstand van hebben de vraag. Wat is nog te gebruiken en wat moet vervangen worden. Ook op de krukas als ik hem vastpak en beweeg van links naar rechts voel ik iets speling. Ook hier de vraag, of dit acceptabel is of JUIST niet en wat daarvoor de oplossing is.




View attachment 63620View attachment 63621View attachment 63622View attachment 63623View attachment 63625


Die krassen in de cilinder heb je waarschijnlijk omdat je harder dan begrensd hebt gereden op een te schrale hoofd sproeier.
Wat je dan aan het doen bent is je zuigerveren aan het opschuren.. En dan heb je kans dat er hele kleine beetjes motor olie door de vacuum van het op en neer gaan van de zuiger dat je beetje olie mee trekt de verbrandings ruimte in. En dat dus voor die zwarte koek zorgt op de boven kant van de zuiger.

Ga je harder dan begrensd dan MOET je echt altijd je brandstof aan passen aan de snelheid dat je rijd.
De sproeier is (75) is echt bedoeld als de scooter heel langzaam gaat. Dan is dat net genoeg. Maar te weinig als je sneller gaat.
Tel daar de overtoeren nog eens bij op en je hebt feest.

Cilinder en zuigerveren zou ik echt laten nameten en niet zomaar weer terug proppen.. De deck van de zuiger is opzicht wel schoon te maken.
En cilinderwand is echt opmeten.. Misschien kan deze nog gepoetst worden + Nieuwe zuigerveren erin.


De vario op een van je laatste post mag ook wel vervangen worden.. Die is duidelijk klaar.
 
Last edited:
Dat een 4takt het dubbele wel kan halen , ben ik best met je eens , zeker kan dat . Maar dan komen de maar's , netjes warm rijden , geen overtoeren , en onderhoud op tijd . Je geeft zelf al een paar dingen aan waarom deze dus niet helemaal in orde is . Als je je cilinder moet LATEN opmeten en honen , en nieuwe veren, denk ik dat je met de huidige prijzen alles er net zo goed nieuw op kan zetten , pakkingen moet je toch hebben .
Als je dan ook nog alles netjes inrijdt en onderhoud op tijd doet ben ik het qua km's met je eens. Zippie23 leert hier erg veel van , en kan zeer zeker het onderhoud voortaan nu zelf doen en kost dat geen 600€.
 
27000k kan is niet heel veel voor een 4takt. Je kan eigenlijk wel het dubbele halen als je er goed mee om gaat.
Post automatically merged:




Die krassen in de cilinder heb je waarschijnlijk omdat je harder dan begrensd hebt gereden op een te schrale hoofd sproeier.
Wat je dan aan het doen bent is je zuigerveren aan het opschuren.. En dan heb je kans dat er hele kleine beetjes motor olie door de vacuum van het op en neer gaan van de zuiger dat je beetje olie mee trekt de verbrandings ruimte in. En dat dus voor die zwarte koek zorgt op de boven kant van de zuiger.

Ga je harder dan begrensd dan MOET je echt altijd je brandstof aan passen aan de snelheid dat je rijd.
De sproeier is (75) is echt bedoeld als de scooter heel langzaam gaat. Dan is dat net genoeg. Maar te weinig als je sneller gaat.
Tel daar de overtoeren nog eens bij op en je hebt feest.

Cilinder en zuigerveren zou ik echt laten nameten en niet zomaar weer terug proppen.. De deck van de zuiger is opzicht wel schoon te maken.
En cilinderwand is echt opmeten.. Misschien kan deze nog gepoetst worden + Nieuwe zuigerveren erin.


De vario op een van je laatste post mag ook wel vervangen worden.. Die is duidelijk klaar.
Thanks voor de info. Wat bedoel je met ga je harder als begrenst (bijvoorbeeld berg afwaarts) ? Scooter gaat op teller maar 30. Dit was eerst 32, dus hij is al wat gezakt. Ongeveer 3k geleden hebben ze toen op mijn verzoek bij scooterzaak de scooter zachter laten lopen ivm rollerbank. Een waarschuwing geen wok. dus toen heb ik gezegd ik wil trekkracht behouden maar moet wel stuk zachter lopen. (hij liep ongeveer 38/40) toen hebben ze wat geprobeerd met snor cdi, en brom cdi, rollertjes (wat ik me nog herinner) en daar was dit het beste van, maar wel die overtoeren. ( hun gaven aan dat niet zo'n punt zou zijn. ) maar hoe zou ik dan met snor cdi wel goeie trekkracht kunnen generen zonder die over toeren? dat hebben ze daar (naar hun eigen zeggen) ook geprobeerd? ik heb al nieuw cilindertje besteld, dus misschien kan iemand er nog wat mee via marktplaats.

vario ga ik inderdaad vervangen.
Post automatically merged:

Dat een 4takt het dubbele wel kan halen , ben ik best met je eens , zeker kan dat . Maar dan komen de maar's , netjes warm rijden , geen overtoeren , en onderhoud op tijd . Je geeft zelf al een paar dingen aan waarom deze dus niet helemaal in orde is . Als je je cilinder moet LATEN opmeten en honen , en nieuwe veren, denk ik dat je met de huidige prijzen alles er net zo goed nieuw op kan zetten , pakkingen moet je toch hebben .
Als je dan ook nog alles netjes inrijdt en onderhoud op tijd doet ben ik het qua km's met je eens. Zippie23 leert hier erg veel van , en kan zeer zeker het onderhoud voortaan nu zelf doen en kost dat geen 600€.
bij dealer deden ze om de 2/3 duizend km. ik heb t gedaan om de 2 ongeveer. dat was alleen maar olieën, remmen, luchtfilter ,kleppen en bougie. en nu lijkt het toch wel heel wat slijtage waar ik natuurlijk niks van wist. ik leer hier zeker een hoop van, ben jullie ook erg dankbaar :cool: ik vraag me ook echt af wat in godsnaam 600 euro heeft moeten kosten. en wat ze dan precies gedaan hebben. denk alleen de kop zuiger misschien that's it. klein spul evt. gewoon genaaid dus.
 
Slotspeling vanuitgaande dikkere veren.
Die met de zwarte rand 0.15mm makkelijk 0.20mm niet
Die met metaal kleurige rand 0.10mm makkelijk 0.15mm half vast
(dus zit wel wat verschil in)

Ik ga er vanuit dat dit goed is. En niet te weinig?! Kan t nergens vinden. En welke veer onder en welke boven of maakt dat niks uit? stuk strakker dan die oude cil. Bizar verschil.
 
Je bedoelt dat het de slotspeling maat is van de nieuwe spullen die je hebt. Nee hoor die maat klopt wel . En hoe ze erop moeten maakt wel uit , heb je er geen beschrijving bij ? Volgens mij staan er ook merktekens op. hier een tekening hoe de veren moeten zitten. Dus de sloten 120graden t.o.v elkaar . En niet vergeten te olien met montage.
Post automatically merged:

Chromen veer boven zwarte 2e veer , lees dit stukje maar eens door https://4taktwinkel.nl/Zuigerveren-monteren
 

Attachments

  • Zuigerveren montage.jpg
    Zuigerveren montage.jpg
    80.3 KB · Views: 12
Je bedoelt dat het de slotspeling maat is van de nieuwe spullen die je hebt. Nee hoor die maat klopt wel . En hoe ze erop moeten maakt wel uit , heb je er geen beschrijving bij ? Volgens mij staan er ook merktekens op. hier een tekening hoe de veren moeten zitten. Dus de sloten 120graden t.o.v elkaar . En niet vergeten te olien met montage.
Post automatically merged:

Chromen veer boven zwarte 2e veer , lees dit stukje maar eens door https://4taktwinkel.nl/Zuigerveren-monteren
thanks again! nee zat er niet bij. die site is super helder. dit komt goed! heb ooit wel is gehoord dat als je de pakkingen gaat plaats bv voetpakking deze met olie in te smeren dan pas de cilinder en dit ook weer voor de koppaking ? doen of niet . en de olie was ik van op de hoogte:)
de seals van de kleppen is ook al gelukt om te vervangen. Ik heb de geleiders van de kleppen ook even getest zoals je zei de klepsteel niet helemaal in gesloten en dan op neer bewegen. ik vond zelf dat t wel mee viel maargoed dit is voor mij allemaal de eerste keer. ik gok als ik hem helemaal van de ene kant naar de andere kant duwde dat t ongeveer 1mm was. bij allebei de geleiders.
Wat mij wel opviel was dat de veer van de inlaat klep stugger is dan de uitlaat klep. De uitlaat klep zelf zag er ook meer verkoold uit dan de inlaat klep. zie foto's maar volgens mij zijn ze nog in prima conditie. hij is nog steeds lekdicht.
ook de nokkenas zag er nog prima uit, ook lagers gecontroleerd merkte daar wel echt heel minimaal speling. maar denk dat dat verloosbaar is.

WhatsApp Image 2022-01-28 at 17.50.37 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-01-28 at 17.50.37 (2).jpeg
WhatsApp Image 2022-01-28 at 17.50.38.jpeg
WhatsApp Image 2022-01-28 at 17.50.37 (4).jpeg
 
Zoals ik het kan zien op de foto's ziet het er naar mijn mening prima uit , zonder meetklok is dat lastig te bepalen. Pakkingen smeer ik eigenlijk nooit in met olie . Als je nieuwe klepseals hebt gemonteerd zal het dik voor elkaar zijn. Dat de uitlaat klep onder de kool zit is altijd het geval , daar gaan de uitlaatgassen langs , de inlaat klep krijgt constant het koude mengsel voor zijn kiezen en blijft ook schoner , alleen de schotel zal wat kool bevatten. Nokkenas ziet er nog prima uit. De lagers is iets wat je zelf moet bepalen , in tegenstelling tot een gy6 nokkenas kun je die met een poelie trekker eraf halen. De motor heeft toch wel wezenlijk verschil met een gy6 zie ik , vindt deze wel makkelijker , zoals distrb ketting vervangen en oliepomp ketting , ook dat je de lagers van de nokkenas kan wisselen vindt ik een voordeel. Hou je met monteren wel de aanhaal spanningen aan ? En let bij het monteren van de voetpakking op het olie kanaal.
En het plaatsen van de centreer busjes . Heb je van deze motor ook een manuel?
 
Duidelijk verhaal. Ik leer steeds meer. Nee geen manual met bv de aanhaal momenten. Dacht dat de 4bouten die op de kop zitten 12nm waren. Die lager van de nokkenas krijg ik er niet af zou je toch met soort van perssysteem doen helaas geen werkbank anders was 't wel gelukt gok ik. Maar het is echt minimaal. 10e millimeters denk ik. Ja het is echt wel een makkelijk blok! Die gy6 denk ik ook lastiger.
Waar zit dat olie kanaal dan? Ze hebben denk ik de koppelingsmoer met een frutelateur vast gezet krijg deze niet los icm koppelingsleutel.. Veelste vast allemaal.. Dus dat maar even bekijken hoe los te maken om ff te checken. Zo blijven we een beetje knutselen toch
 
Ik ga uit van een gy6 blok , het oliekanaal loopt van het blok langs een tapeind (bij de gy6) naar boven om de nokkenas slepers en lagers te smeren , daartoe zit er in de voetpakking een ovaal lopende uitsparing , van het kanaal naar het desbetreffende tapeind , als dit bij jou ook zo is moet je erop letten dat de voetpakking goed om ligt. Koppelings en vario moer kunnen verdomd vastzitten , heb je zo'n blokkeer sleutel?
Post automatically merged:

Hier de voet pakking van een gy6 , ik denk dat er in jou pakking ook zo,n kanaal (blauwe pijl) zit.Maar zie nu ookdat het qua vorm niet mogelijk is om het verkeerd te doen.
 

Attachments

  • blokkeersleutel-scooter-vliegwiel-koppelingshuis.jpg
    blokkeersleutel-scooter-vliegwiel-koppelingshuis.jpg
    21.9 KB · Views: 3
  • bt60002.jpg
    bt60002.jpg
    80.2 KB · Views: 1
Last edited:
Goed bezig!

Meest vermoedelijk zijn de zuiger en cilinder wel in orde, en je moet wel erg je best doen om een nokkenas te verslijten.
Klepveren ontgrendelen is moeilijk wanneer je het voor het eerst doet. Kleppentangen zijn er maar vaak te groot voor een 50 cc. Neem een kijkje op youtube. (en hou wat verband in de buurt)
Klephoedjes, of klepseals waar Trabiarie het over had kunnen op zich ook een reden zijn voor te hoog olieverbruik, wanneer ze niet meer goed afdichten. Ze zitten over de klepsteel heen, en sluiten aan op de klepgeleider, buiten de verbandingsruimte. Kosten geen drol, maar wanneer je de kleppen er toch even uit hebt...
De kleppen mogen niet al te veel speling in de klepgeleiders hebben, maar is lastig uit te leggen.
Ben benieuwd wat je tegen gaat komen..
Nou als je zonder olie rijd heb je die vlakjes op de nokkenassen zo beschadigd. Dus dat je best doen
Zoals ik het kan zien op de foto's ziet het er naar mijn mening prima uit , zonder meetklok is dat lastig te bepalen. Pakkingen smeer ik eigenlijk nooit in met olie . Als je nieuwe klepseals hebt gemonteerd zal het dik voor elkaar zijn. Dat de uitlaat klep onder de kool zit is altijd het geval , daar gaan de uitlaatgassen langs , de inlaat klep krijgt constant het koude mengsel voor zijn kiezen en blijft ook schoner , alleen de schotel zal wat kool bevatten. Nokkenas ziet er nog prima uit. De lagers is iets wat je zelf moet bepalen , in tegenstelling tot een gy6 nokkenas kun je die met een poelie trekker eraf halen. De motor heeft toch wel wezenlijk verschil met een gy6 zie ik , vindt deze wel makkelijker , zoals distrb ketting vervangen en oliepomp ketting , ook dat je de lagers van de nokkenas kan wisselen vindt ik een voordeel. Hou je met monteren wel de aanhaal spanningen aan ? En let bij het monteren van de voetpakking op het olie kanaal.
En het plaatsen van de centreer busjes . Heb je van deze motor ook een manuel?


Een gy6 blok heb ik ook zo uit elkaar.. Maar het klopt wel dat je er iets meer werk eraan hebt.
Post automatically merged:

Ik ga uit van een gy6 blok , het oliekanaal loopt van het blok langs een tapeind (bij de gy6) naar boven om de nokkenas slepers en lagers te smeren , daartoe zit er in de voetpakking een ovaal lopende uitsparing , van het kanaal naar het desbetreffende tapeind , als dit bij jou ook zo is moet je erop letten dat de voetpakking goed om ligt. Koppelings en vario moer kunnen verdomd vastzitten , heb je zo'n blokkeer sleutel?
Post automatically merged:

Hier de voet pakking van een gy6 , ik denk dat er in jou pakking ook zo,n kanaal (blauwe pijl) zit.Maar zie nu ookdat het qua vorm niet mogelijk is om het verkeerd te doen.

Bij piaggio is het zelfde met dat olie kanaaltje.. Ik denk wel voor bijna iedere andere 4takt scooter ook.
 
nou mensen het blok ligt er weer onder heb hem gestart met snor cdi en sproeier 78 even stationair warm laten lopen paar minuutjes toen gaan rijden. maar hij trekt echt megaa sloom en rijd precies 25 ( jammer ) aangezien jullie aangeven dat die overtoeren niet goed zijn . wat zou dan wel goed zijn icm die brom cdi? die witte ring weg tussen de starterkrans en vario? lijken rollertjes nu in te zitten van 10 gram ( oranje bruin achtig)
wat mij opviel is dat hij heel ander geluid maakt met rijden dan eerst, meer tik achtig en geluid is veel zachter dan eerst( zal wel door de cil komen, of door de snor cdi) helaas is nog steeds die dip in het begin niet weg wat dus het probleem was in eerste instantie, hij valt tot nog toe niet uit maar met vol gas lijkt het bijna alsof die uitvalt en dan naar halve seconde wilt tie pas gaan. toch even de brom cdi geprobeerd. met deze cdi maakt ie wel meer het bekende geluid maar ook zeker veel meer toeren. ik moet nu op pad met dat ding dus ik rijd wel even met de snor cdi voorlopig.

wat zijn eventueel de oorzaken van het probleem met vol gas niet oppakken (dip) ? ik had gehoopt dat cilinder het probleem zou zijn.
wat zou ik eventueel kunnen doen met die brom cdi dat hij geen overtoeren maakt en dat t minder slecht is voor t blok. vario eruit ?
hoe kan ik nou het beste checken of de scooter te arm of te rijk staat ? stuk rijden zoals ik eerst al deed ?
ik heb de stationair schroef nu staan helemaal dicht en dan 2,5keer slag open draaien
luchtschroef helemaal dicht en dan 2,0 slagen open draaien
 
Last edited:
Zou eerst even rustig de boel inrijden i.p.v vol te proberen , heb je de vario nog vernieuwd ? ik heb gelezen dat door de groeven ook je snaar moeite kan hebben om te klimmen. Wel super dat het je gelukt is . Tik geluid kan van de kleppen komen op hoeveel speling heb je ze gezet?
Als een cilinder te ruim wordt kan de zuiger gaan kantelen , dit geeft ook een hard tikkend geluid , dat hoor je nu waarschijnlijk niet meer.
Ook dat hij stationair niet meer uitvalt is een plus. Heb je de uitlaat test nog gedaan , dicht houden en dan moet hij niet Meteen uitvallen.
Anders eens een stukje zonder uitlaat proberen , of dat wat scheelt. In de afstelling qua rollen ben ik niet zo thuis , misschien krijg je hier van iemand die het naadje van de kous weet , respons. En tot slot tank je wel E5 benzine is ook een issue . En vergeet niet na 500km je olie te verversen
Post automatically merged:

Carburateur afstellen doe ik altijd zo : Eerst warm rijden , dan de stationair schroef ( bij je gaskabel) zover uit draaien dat de motor nog net blijft lopen , daarna eerst de mengsel schroef indraaien ( kleine stukjes tegelijk tot dat hij sneller stationair gaat lopen , dan stationair schroef weer uit totdat hij net blijft lopen. en zo door totdat hij met het verdraaien van de mengsel schroef niet beter wordt. Je kan natuurlijk ook uit moeten draaien met de mengsel schroef , dat moet je even proberen. Die 2 slagen is een standaard poging . Daarna het stationair toerental afstellen op ongeveer 1900 toeren , zodat je achterwiel niet draait stationair. Hoofd sproeier grootte zul je aan de hand van de bougie test moeten bepalen.
 
Last edited:
Vario moet ik nog bestellen! Dus dat gaat wel gebeuren. Dat tik geluid is met brom cdi niet. Heb nu snor cdi met sproeier 76 gedaan. Maar snap niet wat t probleem nu is.. Bedoel je met mengsel schroef de luncht schroef? Uitlaat test net gedaan en idd hij gaat niet uit e10 tank ik haast nooit alleen als nood is. Ohja 500km nieuwe olie.. Goeie.

Baal enorm, lijkt wel gewoon nog steeds op carb problemen.. Op de stationair sproeier staat geen maat.. Dus hoe weet ik nou welke maat ik moet kopen. Misschien dat dat nog het probleem kan zijn. Echter is er niks meer veranderd in de tussen tijd behalve nu de cil en sproeier
 
Nou, petje af voor wat je allemaal gedaan hebt!
In iedergeval loopt ie weer, en laten we eerlijk zijn, dat lukt ook niet iedereen in 1 keer.
Je hebt een hoop potentiele boosdoeners bekeken, af kunnen vinken en mij lijkt dat je blok weer lang mee kan.
Kijk eens om je heen of je niet even iemands carburateur kan uit proberen?
Er zijn nog een paar dingetjes die je kan checken. Waaronder de benzine toevoer en je uitlaat.
We willen allemaal graag die foto zien dat ie dik 50 loopt.....
 
Back
Top