Peugeot Ludix status topic

Lijkt mij met het geld en tijd dat je nu in een Ludix gaat steken , had je die Speedfight 3 klaar kunnen maken .
Het probleem zat hem volgens mij in het feit dat hij niet weet hoe je de Sf3 dient op te bouwen vanaf het frame. Is bij de Ludix weliswaar makkelijker, maar ook geen simpel karweitje.

@eurokit 190€ voor een kap vind ik echt heel veel. Daar kan je een crack-Ludix van kopen met waarschijnlijk meer bruikbare onderdelen dan die kap alleen. Inclusief een blok wat misschien niet loopt, maar die je dan toch maar gaat reviseren wat je blijkbaar ook wilt doen met het blok wat je nu hebt.

Verder is zo'n teller vervangen om de 20.000km een prima karweitje van een half uur. En mocht deze toch op miraculeuze wijze elke keer stoppen bij de 20.000km kan je hem bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt gelijk meenemen. Kan je toch al gauw 90.000km mee afleggen tegen de tijd dat je evenveel kwijt bent als aan een gloednieuwe. De vraag is dan überhaupt of je de Ludix nog in je bezit hebt en zo niet, of je überhaupt de 60.000km ermee hebt gehaald. Ik hoorde dat je ook een keer voor je autorijbewijs wilde gaan.

Verder heb ik zelf mijn tweede Peugeot Horizontaal blok (Sf3 2t) op de kop getikt voor €100 en daar zat dan ook nog het spatbord/uitlaatsteun/carb/luchtfilter en spruitstuk bij. Het brandstofcircuit had ik gelijk in een keer verkocht voor €35 en het spatbord moet ik nog online zetten. Zo zal ik uiteindelijk €50 voor het blok alleen betalen. Toegegeven: Rolletjes en drukveer waren aan vervanging toe.

Wel naar van die bouten, raar ook dat de verkoper daar niks over heeft gezegd. Althans, leek me wel logisch, of jij hebt ze kapot gedraaid.
 
Lijkt mij met het geld en tijd dat je nu in een Ludix gaat steken , had je die Speedfight 3 klaar kunnen maken .


drama.png


Speedfight 3 komt daar achter aan.. Ga er niet mee stoppen of zo. Maar die hoop ik eind april of in Mei aan te beginnen als de ludix af is.
En de vivacity kompleet weg is.. (eventueel gedeeltelijk naar de stort of zo) Haal er alleen af wat ik zelf nodig heb
De rest gaat MP op of gaat naar de stort. (of ijzerboer komt het ophalen)



@eurokit 190€ voor een kap vind ik echt heel veel. Daar kan je een crack-Ludix van kopen met waarschijnlijk meer bruikbare onderdelen dan die kap alleen. Inclusief een blok wat misschien niet loopt, maar die je dan toch maar gaat reviseren wat je blijkbaar ook wilt doen met het blok wat je nu hebt.

De bedoeling is dat het een nette ludix word, geen crack ludix.. Anders was ik er al niet aan begonnen.. Er is anders genoeg vuilnisbakken te vinden op marktplaats. Alles onder de 300 euro kan je zoiezo niet veel van verwachten.

Was ik niet aan dit barrel begonnen, had ik wel nutteloos meer als 500 euro in die oude crack vivacity gepomp waar nog een oer- motorblok onder zit uit het jaar ben pas net geboren.



Betreft het blok dat was wel een lachtertje eigenlijk.. Achterwiel 10 inch staal was er niet eraf te krijgen.
Waarschijnlijk was er een slim persoon die naar vasthangen van het achterwiel het ding daarna nog eens een tijdje ergens buiten heeft weg gezet.

Remblokken zaten vast aan het achterwiel zelf.. Was voor geen meter eruit te krijgen op normale methode.

Heb eerst de hele vertanding eruit moeten halen.(zat ook geen olie in trouwens). En toen was het nog vechten met het achterwiel.. Hoop kruipspray en imal tussen gespoten.

Met 2 platte schroevendraaiers het wiel eraf proberen te wrikken heel rustig. Beetje met beetje iets meer speling kunnen krijgen. Omdat ik beetje aan het wrikken was gelukkig de remsleutel eraf gevallen (zat overigens ook niet vast)
Echt een grote shitshow.. Heb daarna wel de veertje van de remsegmenten los kunnen meppen door er een platte schroeven draaier erop te zetten en met hamer eraf te meppen..

Heb zelfde rond de trommel nog met een brander gedaan. Dacht als ik de boel goed opstook komen misschien de remsegmenten van de rem trommel.. Ook een paar keer met een vuist op de trommel geslagen (ik dacht misschien springen dan de blokken eraf)

Ook niet. Heb als laatst maar gewoon een 125mm slijptol gebruikt en de spaken door geslepen (wiel ging toch al weg)

Had nog gedeeltelijk spaken over op de trommel waar ik dan uit eindelijk op kon meppen..
En toen pas eindelijk alles eraf gekregen.

Krukas is overigens nog prima te gebruiken.

Alleen linker carter is niet zo heel best.. Misschien ga ik er wat anders voor zoeken.

3/4 van de carterkap gaten zijn slecht helaas, ook waar het achterspartbord aan komt zit een boutje vast.

3 van deze heeft iemand al geprobeerd te boren en natuurlijk er naast.

Enigste manier op dat te herstellen.. Is door alu lassen die gaten te vullen en dan opnieuw een boorgat maken en nieuw draad snijden.
Maar voor dit moment misschien iets te veel extra werk wat er erbij komt kijken.

Jammer maar helaas.


IMG_20230210_173636[1].jpg


IMG_20230210_173640[1].jpg


Ben verder dan de fotos. Blok moet alleen nog gesplitst worden.

Misschien morgen of Zondag nog tijd.


Ben overigens aan de ludix begonnen omdat er veel onderdelen ook bruikbaar zijn van mijn oude vivacity.

En wilde daarnaast gewoon een makkelijk en simpel scootertje om als extra te dienen (waarvoor ik me oude vivacity weg ga doen en ook de tomos)

Uiteindelijk heb ik dan net zoveel brommers scooters als ik toen al had.

Dus je kan het zien dat de SPF3 mijn vivacity vervangt
En de Ludix mijn tomos..

Waarom dan de ludix over de tomos?

- Veel meer comfort
- Scooter blok loop krachtiger
- Ludix is als scooter bijna net zo smal als een tomos
- Heb een grotere benzine tank 5,5/5,8 voor ludix 4 liter voor tomos.
 
Last edited:
Wat kan je nu effectief gebruiken van het blok? De krukas, ontsteking en rechter carterhelft? Dus nog wel wat nieuwe onderdelen bestellen denk ik? Ga je ook voor nieuwe krukaslagers?
 
Cilinder is een nieuwe van TNT.. Maar persoonlijk ga ik liever voor de originele van peugeot.. Die van aluminium en nikasyl wand.. Die gaan lang mee en lopen ook niet snel kapot. (heb ik de beste ervaring mee)

Cilinderkop is prima.
Ontsteking ziet er normaal uit (stator wel even ontvetten in de bak.
Krukas lijkt me prima.
Vertanding lijkt me prima (deksel ook prima)
Ik ga ook niet voor de originele cilinder bouten, maar draai er draad-ends in voor piaggio 2takt. (heb ik ook bij me speedfight 3 blok gedaan. Bespaar me dan schade aan de tapdraden van de carters.

Kan van het oude blok de center busjes gebruiken (zijn overigens niet meer nieuw te koop)

Poelie en koppeling kan nog gebruikt worden (deze is wel van een euro 1 type vertikaal blok) Maar heb denk ik ook nog ergens een HL poelie set met koppeling ergens liggen. Anders kan ik er wel aan komen online.. 2ehands voor 40 euro ofzo.)

Rechter carter helft ziet er oke uit.. Maar denk dat het zoeken naar een compleet setje beter is. Hou me die andere rechter wel als reserve. (eventueel die kapotte carter laten maken bij een bedrijfje die metaal bewerking doet en er eventueel nieuw taps erin kan maken.. dan is het oude carter ook weer gered.. Maar voor dit moment geen optie. (zal wel iets kosten om dat geintje te maken, en het zorgt natuurlijk voor een hoop onophoud wat ik liever niet heb.

En starterkrans is nog prima te gebruiken.

Heb van de speedfight / vivacity ook nog zo`n oog liggen voor de midden standaard veer. (ooit gekocht voor speedfight) maar nou prima voor ludix (anders deed ik er toch niks mee)
Nieuwe standaard veer ook nog liggen (ook ooit gekocht voor speedfight maar nooit gebruikt) (nou wel dus)


Je kan beter vragen wat word er vervangen.

- Moet een andere midden standaard onder voor 12 inch. (die oude was voor 10 inch) (pen en borgveer kan nog herbruiken) Dus kale standaard is genoeg)
- Bendix
- Startmotor (kan er waarschijnlijk wel ergens eentje vinden voor niet al te veel (old stock zoeken)
(van de oude bewaar ik wel het kabelboompje die nergens meer te krijgen is)

- Krukas lagers en keerringen setje heb ik al liggen.. Lagers zijn van FAG en de juiste maat keerringen erbij.
- Voet pakking al liggen
- midden bok rubber (heb ik vrijwel genoeg van liggen. (dacht iets van 10 of 12 stuks)
- Andere ventilator poelie heb ik ook liggen (1 van Supertech (was ooit een miskoopje) maar prima voor een gebruikte krukas( en 3 originele nieuw op schap)

- Voor de keuring gebruik ik denk ik de nieuwe speedfight 3 originele vario met blokkeer plaat (zodat het ding nooit te hard loopt en zeker me nieuwe kenteken brom plaat in ontvangst kan nemen) Anders heb ik nog 3 gebruikte liggen. (of eventueel de oude uit de viva)
Heb ook nog ergens een naraku vario liggen die op vertikaal niet zo best ging en het waarschijnlijk beter past en werkt op het horizontaal blok.

- Moet een nieuwe aandrijfriem in. (Peugeot vertikaal en horizontaal zijn het zelfde) Van een van die heb ik zeker nog wel een riem van liggen)

Komt erop neer dat ik voor alles wel ergens iets heb liggen van een oude scooter of onderdeel wat er ook op het horizontale blok past.


Daarnaast heb ik ook nog wat zakjes en bakjes waar ik nieuwe boutjes voor het blok heb liggen.. Als het echt eventueel zou moeten vervangen.
(waar van het originele niet aan te komen is.)


Kleur thema word waarschijnlijk iets met zwart, carbon, rood. Denk dat ik het blok verlopig wel gewoon AC houd. (kleur zwart is momenteel wel goedkoper. Dus zal in het begin denk ik geheel zwart zijn)
Is veel makkelijker in onderhoud, AC cilinders zijn goedkoper.. LC is een beetje op een hand te tellen. En kost een vrij hoge `investering` om dat te realiseren. (heb je de blaster kappen al voor nodig)

Voor bagage neem ik een scooter koffer mee. Voor regenpak en een slot erin te doen. (aangezien onder het zadel al benzine tank en olie tank zit.)


Vandaag is ook de nieuwe kenteken houder binnen gekomen.

En de grote bestelling van voeten plank is al verzonden.
 
Last edited:
Is er helemaal nergens meer een nieuwe voorwiel as te vinden voor 12 inch velgen met de maat. Diameter 15mm en 210mm lengte.?


Net een bestelling gedaan voor 2ehandse onderdelen.

Voor 3 euro een gebruikte bendix kap. (erbij gedaan wegens 3 euro) zijn op sommige plaatsen niet meer nieuw te krijgen.
Voor 3,63 euro een zwarte ventilator voor op het vliegwiel (extra is mooi mee genomen) (zag er nog prima uit, bijna nieuw)
Voor 10 euro van een gebruikte ludix zilvere frame lijst voor de koplamp. (nieuwe kost 54 euro)
Voor 5 euro een bobine met een goede dop en rubber eraan
Voor 19 euro een compleet gebruikt orgineel peugeot contact slot met buddy slot van een 82xx km gelopen ludix.
(nieuw kan ik ze niet meer vinden.. En aan een imitatie ga ik liever nog even niet aan (ook al is een elec contact slot ook niet slecht)

Er zit wel een slotje in de buddy seat maar daar is denk ik geen sleutel van (ook zonder sleutel gekocht online)

Anders zou een imitatie slot zeker 30 - 40 euro kosten.

Moet even op me geld gaan staan.. Einde maand weer verder.
 
Last edited:
Ben vandaag nog even bezig geweest met het blok.
Gisteren had ik een verjaardag dus kwam er daarna niet meer van sinds vrijdag.

Heb even gekeken wat ik nog kon doen.
Ik heb de meeste tappen die nog redelijk waren even nagelopen met een tap om deze op te schonen.
Ik heb de gaten die er naast geboord zijn (heeft er iemand geprobeerd een nieuw gat te boren maar naast het alu heeft geboord. Beetje meer opgeboord zodat er schoon aluminium te zien is.. Ik hoop dat er een mogelijkheid is dat ik de gaten kan laten oplassen met TIG of misschien de manier om alu te lassen... Als het netjes dicht is en het hele gat weg is dan is het prima. De 3 afgebroken boutjes heb ik met een vijl meer vlak gemaakt ter hoogte van het carter rand. En met een klein staalborsteltje (met bronse zachtere borstels) heb ik geheel het vlak waar het deksel op komt geheel schoon op het oog geborsteld (uiteraard niet te veel, maar dat het redelijk schoon te noemen is.

Om dat pas vlak te herstellen zal ik deze moeten vlakken op een glasplaat (gelukkig heeft de tuintafel er een.) (met fijn schuurpapier en water)

En dan net zo lang vlakken dat die pas vlak geheel weer bruikbaar eruit ziet.

Ik heb een manier gevonden hoe ik er nieuwe gaten kan boren die centrische zijn en dus net als origineel weer worden.

Ik weet dat je met boorbusjes zeer goed in het midden kan boren. Ik heb even wat metingen gedaan en kwam tot te volgende conclusie.

De carterkap kan altijd recht op het carter zitten door die center busjes.

Nou viel mij op dat de gaten waar de bouten in de carterkap moeten zo`n 6,3 mm zijn.. En de buitenmaat van een m6 busje (boor 5mm) is 8mm. Dus vond het een goed idee om die gaten van een lelijke gebruikte carterkap (heb er nou 3 stuks liggen) op te boren centrische van 6,3mm naar 8mm *en ja daar is genoeg vlees voor) zodat mijn boorbusje daar in past. (en dan hoef ik het boorbusje niet voor aan te passen)

En dan heb ik dus me boor in het center d.m.v dat boor busje. Hoef dan alleen de carterkap op het losse grote carter te monteren. En dan vast maken met de bouten die nog wel passen. En dan met een kolomboor en een goede kobalt boor (een dure, die zijn super scherp)

en dan rustig nieuwe gaten boren en tappen, en dan zal het gemaakt moeten zijn.

Ik overweeg dit cartersetje ook te laten glas parelen, en eventueel te laten verzinken mits dit kan.
Aangezien het materiaal van die HA1 carters niet zo best zijn en aan de buitenkant te lijken te oxideren.. (komen allemaal putjes in het materiaal en uiteraard is er ook witte oxide te vinden, wat ook niet zo best is.

Wil deze carters niet weg doen, maar hou deze als een side project.

Ga uit het buitenland hopelijk betere carters vinden.. Heb al wat gezien.
Wat ik op MP hebt gezien is eigenlijk best wel triest, dat men dat nog durft te verkopen.

Heb nog geen enkele goede carterset HA1 daar gezien.. En ja deze carters zijn best wel zeldzaam aan het worden helaas.
Terwijl het Chinese kloon blok nog prima aan te komen is.

Heb het blok overigens ook al gesplitst. Hoef alleen de krukas nog uit het grote deel te halen..

Op de planning staat nog een andere ontvetterbak.. Heb nou een kleine tafelmodel, maar om carters te wassen, gewoon te klein..
En ik wil dat ding ook niet meer op me werkbank i.v.m ruimte.. En daar wil ik ook nog een nieuwe kolomboor op plaatsen zodat ik haaks kan boren (wat ik dus ook voor die carters wil gaan gebruiken.
 
Heb net een ander carter setje gekocht..

De rest van de andere onderdelen gaan over op dit nieuwe setje

5_IMG_20180913_104142.jpg


Vind deze er beter uit zien dan de rommel die ik recent gekocht hebt.

11.000 gelopen..

Sub rubbers goed, veer rubber goed.

Extra ijzertje wat ik niet hoef te kopen.

Denk dat ik het blok waarschijnlijk wel in de zink spray ga zetten, want van die carter oxidatie word je niet blij van (zie dat het vrij standaard is met die HA1 carters.) Anders straks ook een grote witte poederige massa die eraan kleeft.

Ik ben wel van plan om er een andere krukas erin te zetten.. Ik hou de oude krukas bij het andere blok.
Post automatically merged:

En een nieuwe krukas (wilde echt de originele hebben) rest is meeste goedkope troep)

Had wel een adresje waar ik een goedkopere op NL site had gevonden, maar meneer reageerd niet op me mail.. Dus ja dan bekijk het maar.

s-l1600.jpg


De rest van de parts van het andere blok halen.
Post automatically merged:

Blok wil ik het liefst deze maand nog in elkaar hebben.
 
Last edited:
Heb de onderdelen lijst even wat aangepast.. Vond het wel fijn om erg in detail te werken zodat ik niet allerlei diverse vragen krijg, waarom ik iets nieuw koop ect.. Maar dit maakte het overzicht ook wat onoverzichtelijk.
Heb de text wat ingekort en waar nodig de belangrijke dingen in dik gedrukt gezet, dat ik 1 oog opslag alles in een keer goed te zien is.

Kan zijn dat ik nog wat dingen mis (tussen de 1 en 4% wellicht, maar doe zoveel mogelijk me best om alles daar te krijgen)
 
Denk dat ik het blok waarschijnlijk wel in de zink spray ga zetten, want van die carter oxidatie word je niet blij van (zie dat het vrij standaard is met die HA1 carters.) Anders straks ook een grote witte poederige massa die eraan kleeft.
Waarom het carter niet laten stralen, dan is het als nieuw
 
Informeer je even goed of deze zinkspray geschikt is want er bestaat zoiets als "metaaldampkoorts"

Bedankt voor deze informatie!

Even gezocht:


Men denkt echter dat deze aandoening primair wordt veroorzaakt door inhalering van zinkoxide-dampen die worden geproduceerd wanneer staal met zinkcoating of zinkhoudende legeringen (bijv. messing) tot hoge temperaturen worden verhit.

( carter is alleen geen staal)

Heb wel een respitator liggen die ik eventueel kan opzetten.
Kan die carters wel laten parelen, alleen dat is denk ik niet genoeg om die oxidatie tegen te gaan. Als je die carters gaat parelen zal je juist meer last krijgen van die oxidatie, omdat je de `metaal huid` zeg maar open maakt met stralen.

Verder is parelen wel leuk om het carter schoon te maken, alleen daarmee trek je juist om weer sneller vuil aan aan de carters.



Nieuwe aankoop is een nieuwe 90 liter ontvetterbak.

ontvetterbak-spoelbak-90-liter.jpg


Heb er momenteel eentje voor op de werkbank, maar voor grote carters is het niks. En het spattert ook sneller de bak uit bij dat kleine ding.
Heb dus echt een grotere nodig.. Die 90liter is ook het grootste wat in het schuurtje past. Maar zou al blij zijn als ontvetten een stuk makkelijk gaat.

Ga die nieuwe bak ook nog wat verhogen zodat ik niet hoef te bukken. (momenteel is de hoogte 78,5cm *geen idee of dat net genoeg is of te laag(vermoed waarschijnlijk toch net te laag)
 
Last edited:
Ik heb de zichtbare delen van mijn carterdelen in velgenzilver gespoten in 2018, ik koos dit omdat het meer resistent is dan een normaal spuitbusje en omdat ik het mooi vind.
Heb net een fotootje gemaakt, ziet er nog goed uit al zeg ik het zelf.
 

Attachments

  • 20230218_163238.jpg
    20230218_163238.jpg
    174.7 KB · Views: 23
Vandaag de 2ehandse onderkap en voorwiel as binnen gekomen.

Maandag verwacht ik de spoelbak in ontvangst te nemen

Krukas zou aankomende week binnen moeten komen

Carters verwacht ik ook aankomende week of eventueel in de eerste helft van die week erna.

En 20 liter ontvetter erbij gekocht (was ook al weer 150 euro voor dat geintje)
Ga hierbij nog de oude ontvetter erbij doen (staat nog 2x 5 liter in kan hier.)
 
Last edited:
Kan die carters wel laten parelen, alleen dat is denk ik niet genoeg om die oxidatie tegen te gaan. Als je die carters gaat parelen zal je juist meer last krijgen van die oxidatie, omdat je de `metaal huid` zeg maar open maakt met stralen.

Verder is parelen wel leuk om het carter schoon te maken, alleen daarmee trek je juist om weer sneller vuil aan aan de carters.

Parelen verdicht het aluminium juist iets waardoor het minder kwetsbaar wordt
 
2 keer goed nieuws.

en 1 keer slecht nieuws. Laten we met het goede beginnen.

1. 20 liter ontvetter is binnen gekomen.
2. Me nieuwe krukas is ook binnen gekomen.

Slechte nieuws.. Er zit schijnbaar meer speling op de oude krukas big-end dan op de nieuwe..
Dus denk dat ik de oude krukas ook af kan schrijven.. Tenzij er nog een bedrijf bestaat die er een nieuw big-end lager erin kan persen. Of die speling kan opheffen.
 
Er gaat blijkbaar toch weer een nieuwe krukas in, dus waarom de oude reviseren?

Zijn best wel prijzig.. Tegenover die van het china kloon blok.. En wat lastiger te vinden.. Ga er echt geen 400 euro voor betalen wat easyparts er voor vraagt.. Beetje buiten me boekje.. Krukas ziet er zelf nog wel aardig uit.. Alleen de speling op de big-end is merkbaar meer tegenover de nieuwe as.

Als ik die oude voor 70 a 80 euro kan reviseren dan doe ik dat graag.
 
Carters zijn binnen vanuit Italie..

En spoelbak staat op de pootjes. Moet het ding nog afmonteren.

Moest daarna na me werk dus verder dan op de pootjes kwam het even niet.

Het is er zo een geworden van het merk mammuth

mammuth-ontvetterbak-90-liter.jpg


In het echt is die wel wat groter.. Past precies in het schuurtje.
 
Nieuwe bestelling geplaatst.

Zit me buiten stuurkap en de achter zijkappen bij (alles origineel van peugeot) (heb gewoon voor een simpele gekozen in het zwart)
zijkappen zijn ook gewoon zwart.. (gedaan omdat deze kwa kosten niet zo heel duur waren en toch nieuw zijn)
Kan later nog altijd veranderen (maar wil het ding graag z.s.m rijdend hebben (en dat kan nog best een kluif worden)
En verder wat klein spul wat ik niet ga noemen.



Heb ook vast een indiening gedaan bij iemand in de buurt die waarschijnlijk het blok kan parelen.
Maar heb eerst maar advies bij hem ingewonnen en nog zien wat het antwoord word.
Ik doe het overigens niet om het blok schoon te maken (ding word toch wel weer vies) maar meer tegen de opkomende oxidatie van die carters..
Behandel ze liever en dat ik van oxidatie geen last meer van heb, dan over xx jaren blok aan het afbrokkelen is.

Aan de ene kant vraag ik me af of ik die gast wel kan vertrouwen.. Ooit via via zijn gegevens gekregen toen ik eigenlijk het kisbee frame wilde doen.
Maar verder ken ik hem niet.. En ben zelf niet zo van spullen achter laten.. Bedoel die carters van Italie waren zeg maar ook niet gratis.

En bestelling nummer 2 is ook de deur uit bij easyparts. (vooral schroef spul)
 
Last edited:
Back
Top