Peugeot ludix topic

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Wil een topic openen voor de peugeot ludix scooter. Waarom? Omdat vrij recent informatie uit 2005 / 2008 lastig toegankelijk is.
Heb de waybackmachine al toegepast, maar die websites zijn allemaal zo beschadigd dat aan info komt wel wat lastig word.

Zover ik weet zijn er de volgende modellen:


* Ludix One (volgens mij basis model met simpele kilometer teller, 10 inch wielen, waarvan beiden met trommelrem. Simpele stuurkap.


* Ludix Classic (volgens mij het zelfde als de classic maar dan met 14 inch wielen? (simpele stuurkap)


* Ludix snake (kleine koplamp


* Ludix Trend (volgens mij normale km teller, grotere koplamp, betere stuurkap (remschijf voor)


* Ludix elegance (vermoed het zelfde als de trend, maar dan 14inch wiel met remschijf voor


* Ludix blaster (vloeistof gekoeld, premium km teller

En nog een PRO model voor bedrijven die ik achterwege laat.
 
Advertisement - register to remove this

Weet iemand misschien alle:

D.2 Variant AB

D.2 Uitvoering CA


Gevonden online bij een buitenlandse motorwinkel:

PEUGEOT LUDIX

ONE - L1 AA AM

TREND - L1 AA AA

CLASSIC - L1 AA BM

ELEGANCE - L1 AA BA

SNAKE - L1 AA CA

De laatste M staat voor Mono seat.


Kleurcodes:

R8 = Binnenkappen Licht grijs
RT = Oudbollig Rood (van de oude ONE model met grijze binnen kappen)
C5 = Oudbollig blauw (van de oude ONE model met grijze binnen kappen)
C4 = Elegance (vies) geel.
C2 = Binnenkappen zwart)
 
Last edited:
Stom toevallig zag ik gisteren nog een Ludix Blaster rijden. Erg gaaf ding en zeer zeldzaam. En destijds reed de pa van een schoolvriend op een Ludix One. Tot mijn grote frustratie trok dat ding veel sneller op dan mijn toenmalige Tyfoon. Wel waren het hele basic dingen, je had bijvoorbeeld niet eens een buddybak en een elektrische start!

De Ludix werd trouwens ook veel als pizzabrommer gebruikt zo'n 15 jaar geleden. Maar inmiddels zijn ze allemaal uit het straatbeeld verdwenen en moet je ze echt met een lampje zoeken.
 
Ik heb zelf echt geen idee wat betreft administratie en aanduidingen.

Wel weet ik dat men ook de Peugeot Ludix Urban Track heeft. Toevallig is die een paar keer langsgekomen in wat video’s van Dutchriders. Het is een model bijna identiek aan de Snake (brede banden, kleine koplamp). Het verschil zit hem voor zover ik weet in het stuur. Waarbij de Snake simpelweg stuurkappen heeft, heeft de Urban Track een racestuur. Verder is de voorkap aan de bovenkant gedicht met een ijzeren plaat.

Tevens dienen we niet de elektrische variant te vergeten. De E-Ludix. Op internet zwerft een filmpje waar deze werd bekendgemaakt in een ‘50cc’ optie en een ‘125cc’ optie. Die laatste is alleen niet te koop voor zover ik weet.
 
Stom toevallig zag ik gisteren nog een Ludix Blaster rijden. Erg gaaf ding en zeer zeldzaam. En destijds reed de pa van een schoolvriend op een Ludix One. Tot mijn grote frustratie trok dat ding veel sneller op dan mijn toenmalige Tyfoon. Wel waren het hele basic dingen, je had bijvoorbeeld niet eens een buddybak en een elektrische start!

De Ludix werd trouwens ook veel als pizzabrommer gebruikt zo'n 15 jaar geleden. Maar inmiddels zijn ze allemaal uit het straatbeeld verdwenen en moet je ze echt met een lampje zoeken.

Geen buddybak is mij bekend.. Maar dan maar een drager met bak erop maken.
Klopt dat niet alle modellen een startmotor hebben, dat is volgens mij alleen de budget modellen.
De rest heeft het denk ik wel erop zitten.

Daarom heeft het budget model er trommel rem op de voorkant zitten en het duurder model een remschijf met klauw.

Ben in deze scooter geintresseerd geraakt omdat ik meer naar een brommer - scooter zocht.

Ding is volgens mij de smalste van alle scooters. Dus neemt ook niet al te veel ruimte in..
Post automatically merged:

Ik heb zelf echt geen idee wat betreft administratie en aanduidingen.

Wel weet ik dat men ook de Peugeot Ludix Urban Track heeft. Toevallig is die een paar keer langsgekomen in wat video’s van Dutchriders. Het is een model bijna identiek aan de Snake (brede banden, kleine koplamp). Het verschil zit hem voor zover ik weet in het stuur. Waarbij de Snake simpelweg stuurkappen heeft, heeft de Urban Track een racestuur. Verder is de voorkap aan de bovenkant gedicht met een ijzeren plaat.

Tevens dienen we niet de elektrische variant te vergeten. De E-Ludix. Op internet zwerft een filmpje waar deze werd bekendgemaakt in een ‘50cc’ optie en een ‘125cc’ optie. Die laatste is alleen niet te koop voor zover ik weet.

E-ludix is mij ook bekend en ook tegen gekomen via google..

Maar de de gemotoriseerde variant vind ik momenteel intressanter.

Voordeel van de E-ludix is wel dat waarschijnlijk ook de achter drager van het oude model ook misschien wel past.
 
Maar vanwaar de interesse in het willen weten van de verschillende lettercodes? Ik neem aan dat de modelnamen 'One' 'Elegance' en 'Blaster' toch ook zullen volstaan?

Ik kan een Ludix in ieder geval erg aanraden als je zoekt naar een scooter die erg onderhoudsvriendelijk is, of hij nu loopt of gedeeltelijk werkt. Je bent binnen vijf seconden bij het gehele brandstofcircuit of de bougie/accu. Cilinder vervangen? Een bout bij de drukveer, een lange bout bij het subframe, kabels/leidingen loshalen en het blok kan je er zo onderuit rollen.
 
Ik kan een Ludix in ieder geval erg aanraden als je zoekt naar een scooter die erg onderhoudsvriendelijk is, of hij nu loopt of gedeeltelijk werkt. Je bent binnen vijf seconden bij het gehele brandstofcircuit of de bougie/accu. Cilinder vervangen? Een bout bij de drukveer, een lange bout bij het subframe, kabels/leidingen loshalen en het blok kan je er zo onderuit rollen.
Is een Speedfight 3 ook ,,, hetzelfde Blok , 4 boutjes los , de helmbak er uit en je kan bijna overal bij .
 
Waarom willen weten van verschillende lettercodes? Is namelijk het frame makkelijker te identificeren op de rdw website.
Dus dan kan ik direct zijn welke model het origineel echt is.


Ik ben vooral in de ludix geintresseerd geraakt omdat het een leuke en smalle 2de scooter kan zijn.. (soort brommer met scooter blok)
Er zitten ook geen lading kappen eraan. dus kwa kosten heb je daar minder kosten aan..

En vooral het blok is super goed.. Ben zelf nog best wel uitgekeken op het vertikale blok.. Gewoon wegens oude ontwerp
Blok is niet echt geschikt voor een sport vario, carburateur systeem is verouderd (originele carb is schaars aan te komen en de carb is nieuw erg duur.. Dat geld ook voor de machanische oliepomp.. Een elektrisch pompje voor 75 euro (en 2ehandse zijn er her en der ook makkelijker te vinden.

De machanische pomp is duur ( 199 euro ben je er zeker voor kwijt) Originele vertikale peugeot cilinders zijn t*ring duur en lastig aan te komen.

Die van horizontaal zijn op dit moment nog prima te krijgen en zijn ook wat goedkoper aan te komen.

De digitale km teller is duur van de oude viva en snel versleten of een storing eraan.

Koplamp van de oude viva is ook kut.. Kwa bescherming tegen vocht en water zat er wel een rubbere lap overheen.. Maar bij mij is die zoveer heen dat het beschermen nog maar minimaal is. Ook is de lamp erg gevoelig tegen flink klappen.. Dus als je pech hebt kan ook zomaar eens je lamp kapot geklapt zijn.


Voordeel ludix:

- 2 verschillende lampen mogelijk ( hij zit ook direct tegen de voorkap gemonteerd, dus beter beschermt tegen vocht en regen.
Overigens is een nieuwe lamp unit in prijs werkelijk niks tegen de prijs van een viva koplamp unit.

- De KM teller is lekker erg simpel (dus ook lastiger dat die kapot zal gaan.. (en tweedehandse tellers zijn prima voor nop te vinden.

- De scooter bestaat ongeveer maar uit 6 kappen en zo ontworpen dat bij 3 kappen de scooter zowat al weer dicht gebouwt is.

- Je hebt nog een optie dat je kan kiezen tussen wiel grote.. Als je 14 inch wilt zet je die over (oke je hebt wel een 14 inch voorvork en een voorspartbord nodig en het grotere model achter spartbord, maar het is wel mogelijk.
Post automatically merged:

Is een Speedfight 3 ook ,,, hetzelfde Blok , 4 boutjes los , de helmbak er uit en je kan bijna overal bij .


Een speedfight 3 is wel erg duur met beplating. Heb in maastricht een speedfight 3 gezien met 4 takt motor..
Was wel aan het twijfelen.. Het is leuk dat je voor allebei de scooter compatible onderdelen hebt.

Maar als je 2 voorvork af hebt.. Kan je ook nog eens 2 van die dure voorvorken gaan plaatsen.. Of toepasbaar op de kappenset.

De prijs voor een voorvork voor een ludix is inprenciepe prima betaalbaar.

Helaas was de speedfight 3 4takt een snor (ja die kan je laten omkeuren tot brom) Maar een bouwjaar van 2010 is ook net niet milieuzone vrij (al maakt ik me op dit moment daar iets minder druk om.












Heb nog een vraag betreft de ludix

Ik vroeg me af, als ik de accu deksel los maak en de accu eruit haal kan ik dan bij de bougie dop komen om de bougie eruit te krijgen ? Of moet continu de voeten plank eraf?
 
Last edited:
Heb nog een vraag betreft de ludix

Ik vroeg me af, als ik de accu deksel los maak en de accu eruit haal kan ik dan bij de bougie dop komen om de bougie eruit te krijgen ? Of moet continu de voeten plank eraf?
Dat is het fijne, accu dekseltje eraf, een grote ratel, dopje 21 en een verloopstuk en je kan zo bij je bougie. Treeplank hoeft er in principe nooit af als je iets wilt doen wat te maken heeft met het motorblok.

Wat wel een kwaaltje is met betrekking tot de Ludix is dat het frame nog wel eens vrij roestig kan worden op de plek waar de 'treeplank' van het frame samenkomt met het 'stuur/voorkap' gedeelte van het frame. Eigenlijk het stuk frame wat vlak achter het voorwiel zit. Zo kan zomaar je framenummer/VIN plaatje niet meer leesbaar zijn. Dit kan je tevens ook simpel controleren door de accudeksel te verwijderen, dan is dit stuk ook zichtbaar.

Ik heb zelf een 14" Elegance en heb ook een keer wat kilometers mogen maken op een 10" One, het kan een kwestie van wennen zijn, maar ik vond de 14" toch echt een stuk fijner sturen in bochten.
 
Wat wel een kwaaltje is met betrekking tot de Ludix is dat het frame nog wel eens vrij roestig kan worden op de plek waar de 'treeplank' van het frame samenkomt met het 'stuur/voorkap' gedeelte van het frame. Eigenlijk het stuk frame wat vlak achter het voorwiel zit. Zo kan zomaar je framenummer/VIN plaatje niet meer leesbaar zijn. Dit kan je tevens ook simpel controleren door de accudeksel te verwijderen, dan is dit stuk ook zichtbaar.


Dat is niet zo`n probleem, als het een zwart frame is is dat prima bij te werken.. En frame nummer moet je optijd al in het vet zetten.. Kan er ook geen water / vocht erbij en blijft het nummer beter geconserveerd.
 
Weet iemand misschien van welk merk de voorkap / voor plaat is?
Ben er al achter dat hij niet van BCD is..

peugeot-ludix-scooter-peugeot-ludix-snake_147324195.jpg


Ik vermoed iets van Str8 of TNT..


Kwam hem net tegen door iets anders te zoeken..

Van TNT dus

01183610.jpg
 
Last edited:
D8 dat jij altijd voor Originaliteit ging ???

Moet gelijk denk aan:

eft-ter-land-150x150.jpg


Daar kreeg je toen zelfs nog een prijs voor..



Even zere neus..

Die kap zit momenteel op die scooter die ik wil kopen.. Maar was al van plan de originele terug te plaatsen.. Die ene met de grote en kleine lamp.
Of ik moet me in een goede bui de BCD voorkap bestellen.
 
Heb dit online gevonden:

PEUGEOT LUDIX

ONE - L1 AA AM

TREND - L1 AA AA

CLASSIC - L1 AA BM

ELEGANCE - L1 AA BA

SNAKE - L1 AA CA


Blijkbaar heb ik dan toch een Snor snake frame. want dat is AB CA.
 
Back
Top