Opbouw Peugeot speedfight 3 2takt brom 2011.

Update 15-12-2021

Net een nieuwe teikei PZ-12 502 A/B gekocht in Duitsland.. In Nederland veelste duur.. Nog over de 200 euro.

Ik ga nog andere carburateurs kopen en deze allemaal eens testen en zien waarop die het zuinigst loopt.
 
Update 20-12-2021

Heb net nieuwe kappen gekocht voor onder het zadel in het zwart.(met het nummer en NK erachter) Ik had er al eentje in het zilver liggen (linkerkant), maar de bijbehorende flash zilver h4 zijkappen aan de voorkant zijn op dit moment een stuk duurder dan de H1 blauwe zijkappen.
(vind de blauwe met stickerset persoonlijk ook mooier)


Dus heb er voor gekozen om dan maar die zwarte glazende kappen onder het zadel te kopen (beiden kanten). Waarschijnlijk kijk ik nog voor zo`n zilver setje wat ik eventueel kan gebruiken als vervanging bij nood.

Ook heb ik gisteren het grote aangekomen pakket geopend, en hieruit blijkt dat de rechterkoplamp niet zeer goed verpakt was en dus waarschijnlijk in de doos heeft liggen schuiven en hierdoor een klein krasje op het plastic heeft gemaakt van de lens. En hier nog een oplossing voor ga zoeken.

Hoop dat ik deze maand wanneer weer uitbetaald krijgt mogelijk word om weer 2 kapdelen te kopen.
 
Update 24-12-2021

Net weer een bestelling geplaatst.. Bestelling was meer een algemene order waar ook wat spulletjes erbij zat voor mijn peugeot kisbee.

Maar vond ergens een nieuwe carterkap voor mijn speedfight 3 2takt blok.. Normaal kost deze al 200 euro.
Maar daar was die 160 euro, en met een kortings code ging er zeker nog 21 euro eraf van de gehele order.
Dacht nou inslaan want waarschijnlijk de laatste kans dat ik die voor zo goedkoop kon kopen.

Verder zitten er nog wat dingentjes in die goedkoper daar waren dan hier bij de scooter shops.

* Carterkap Peugeot Horizontaal 2t
* Rubbere afdichting voor zadel spf 3 /4
* 8 x ringentjes voor de middenbok (word ook veel gebruikt op spf3 en kisbee ect.) alleen hier per stuk goedkoper)

* Dan nog 2 ringentjes en een moertje voor de zadelpen voor de peugeot kisbee die los zit momenteel)
* 1x zilvere benzine tank dop rand. (de originele hebben matte verf erop zitten) en kan dus na een tijdje met contact benzine de verf los laten. Zie dat ook bij andere spf 3 gebeuren.. Nou kocht ik deze voor een proef. Wil de verf laag beschermen om er vernis erover te spuiten en zo de verf lag af te dichten. Ding koste 8 euro en dat is ook de wereld niet.

* 2x dell orto gaskabel rubbere dop op het gasdeksel.. Weet dat er voor Teikei PZ12 amper tot niks aan te komen is. Misschien passen deze ook wel.

*2x van die vastzet beugeltjes voor de elektrische choke. (was bijv bij easyparts niet meer aan te komen)

*1x schroefje voor het binnen spartbord voor de kisbee.

* De onderste balhoofd lager stel voor de spf 3.. (de 2 andere zijn bij easy goedkoper)


Voor de rest zijn de zwarte zijkappen onder de buddy seat ook binnen gekomen.
 
Update 1-1-2022

Niet zo heel spannende update.


- Heb de tassen haak in elkaar gezet (kwam in losse delen) en deze op het beenschild geschroeft..
- Ben ook met het achterlicht bezig geweest. Deze ben ik aan het reviseren. Moet alleen nog 1 contact pennetje overzetten van het groot licht achter. En moet ook nog een nieuw rubber vinden wat tussen het glas en de basis plastic moet.

- Ook de koplamp erbij gepakt.. De nieuwe had binnen in een klein schimmel plekje achter het glas zitten. Dus besloot deze open te maken.
Alleen ik raad dit niet aan, ze gebruiken voor de nieuwe lampen dus zwarte kit er tussen en dat is heel lastig open te maken.. Het is mij wel gelukt..
Alleen aan de onderkant per ongelijk een klein pennetje gebroken (is de wereld niet gelukkig) Moet beiden delen nog eerst ontdoen van de kit (en dat is echt een kut werk) Dan maar kijken voor nieuwe zwarte acrylaat kit en opnieuw af kitten.. Het schimmel plekje heb ik wel kunnen weg halen.
Top laag krijgt van mij nog een anti kras behandeling (dat krasjes die er nog zijn helemaal eruit poest.

Ook zit er een verschil in de koplampen.. De ene lijkt niet gekit te zijn, de andere gebruikt weer grijze kit en de nieuwere zwarte kit.

Voor de rest nog niet veel kunnen doen, aangezien beiden verlichting best veel tijd in beslag namen.
 
Ik moet zeggen dat ik de hoofdsproeiers van de Teikei erg op dit vind lijken:


VM16 carbutator voor jog.. Lengte is ongeveer 10,5 a 11mm en het is M6.

Of deze:


Idee is wel grappig.. Chinese scooter, Japanse carb, Chinese sproeiers...
 
Update 22-01-2022

Heb net weer een setje koplampen besteld bij een niet Nederlandse shop. (zandri is duur en heb al 1 keer eerder rommel opgestuurd gekregen)(alleen de koplampen aangezien ik niet nog eens op schade zit te wachten. (waarom een setje? Omdat je een oude type hebt met grijze kit en de nieuwere met zwarte kit.
Ik had 1 maand geleden een rechter gekocht. En daar zat een schimmel spotje in aan de binnenkant. Dus heb heel die koplamp uit elkaar gehaald.
Nou is het dus een k*t werk om alle zwarte kit zoveel mogelijk eraf te halen.. Daarna doe ik er nieuwe kit in en druk ik hem weer dicht.
Aangezien ik voor de andere kant wel een nieuwe oudere model koplamp had liggen (waar plastic op zit om te beschermen tegen krassen) alleen ze matchen niet zo bij elkaar.. Dus nou moet ik voor die oude nog een kant bestellen en voor de ene die ik al open hebt gemaakt.

Ik dacht bestel maar weer gewoon een setje, dan hoef ik niet op die andere te wachten.


Ook ga ik deze week nieuwe bestellingen de deur uit doen om zo snel mogelijk aan materiaal te komen zodat ik zo spoedig mogelijk aan de slag kan on de scooter op te gaan bouwen.

Hopelijk kan ik nog iets van kap werk bestellen of de remmerij. (remklauwen, leidingen en rempomp als set)
 
Update 24-01-2022

Net weer een hele dure bestelling geplaatst

* Voorremset van een speedfight 3 lemans (die rode
* Achterremset van de speedfight 3 lemans

+ Hele rateplan voor de kickstart mechanisme + kickstarter

Dus alle busjes en schroefjes die hiervoor nodig zijn om het kort te houden.


Update 31-01-2022

Even een update over deze bestelling.

Ik moet nog op 3 onderdelen wachten.. De langste (beide remset voor en achter gaat tot 22 Februari helaas duren.)
 
Last edited:
Update 2-2-2022

Inmiddels zijn ook de nieuwe koplampen set voor de speedfight 3 aanwezig.. Zo te zien nog zonder schade.
Ben blij dat ik deze stap nou verder ben.
 
Update 24-02-2022.

+ De hele dure bestelling van post#68 komt denk ik binnen 1 week hier binnen. (alles is aanwezig bij die bestelling en gereed om verzonden te worden.

+ Ik heb daarnaast ook al de 2 achterste blauwe H1 kappen besteld. (verder geen losse dingen erbij gedaan om schade aan de kappen te voorkomen, ook al zijn deze ingepakt. Geschiedenis leert dat er maar iets scherp in de verzend doos hoeft te liggen en dit zo door het plastic kan komen om dan beschadigingen achter te laten

+ Voor zo ver ik kan zien is er nog genoeg budget over om nog 1 extra bestelling te doen.. Weet nog even niet wat dat gaat worden.
Misschien toch nog eerst wat los spul als een remschijf achter ect. En bijvoorbeeld koop ik de rest van de kappen in Maart.

In april gaat me vrouw bevallen, dus het word nog even kijken wanneer de scooter al opgebouwd gaat worden..

Denk dat ik een stuk zeil pak en daar een pallet op leg en daar het frame erop ga zetten. Weet alleen niet wat ik erover heen kan zetten om te beschermen tegen de regen.. Want het is dan niet meer mogelijk om het frame in de berging te stallen.
 
Update 24-02-2022.

+ De hele dure bestelling van post#68 komt denk ik binnen 1 week hier binnen. (alles is aanwezig bij die bestelling en gereed om verzonden te worden.

+ Ik heb daarnaast ook al de 2 achterste blauwe H1 kappen besteld. (verder geen losse dingen erbij gedaan om schade aan de kappen te voorkomen, ook al zijn deze ingepakt. Geschiedenis leert dat er maar iets scherp in de verzend doos hoeft te liggen en dit zo door het plastic kan komen om dan beschadigingen achter te laten

+ Voor zo ver ik kan zien is er nog genoeg budget over om nog 1 extra bestelling te doen.. Weet nog even niet wat dat gaat worden.
Misschien toch nog eerst wat los spul als een remschijf achter ect. En bijvoorbeeld koop ik de rest van de kappen in Maart.

In april gaat me vrouw bevallen, dus het word nog even kijken wanneer de scooter al opgebouwd gaat worden..

Denk dat ik een stuk zeil pak en daar een pallet op leg en daar het frame erop ga zetten. Weet alleen niet wat ik erover heen kan zetten om te beschermen tegen de regen.. Want het is dan niet meer mogelijk om het frame in de berging te stallen.
De eerste? toen mijn dochter geboren werd(2015) heb ik heel lang niks meer met scooters gedaan. nu weer lekker mee knooien. zijn belangrijkere dingen als een scooter haha
 
Update 27-2-2022

3/4 dagen geleden de achterkappen besteld.. En toen begon de ellende weer. Rechterkap kon niet meer geleverd worden. *stja balen dus*
Toen de linkerkant maar laten versturen, prima dacht ik.. Bij het open maken van de doos dus een 1 van de ophanging afgebroken.. (niet door mij zelf overigens, want had maar een heel klein stukje van de verpakking voorzichtig geopend... Later bleek dat stukje op de bank te liggen (dat wat al afgebroken was, vond het nogal erg schaars verpakt voor zo`n tere kap. Alleen de basis plastic en zo in de doos verzonden..
Nou ook die kan weer leuk terug gestuurd worden.
Rechter achterkap heb ik momenteel elders in bestelling staan.


*Net ook nog de rechter midden kap besteld.. (heb ze momenteel beiden delen in glazend zwart hier al liggen)
maar van een andere kleur had ik er maar eentje van en heb die dan ook als setje (als die geleverd word)

Ook direct maar bij de zelfde verkopende partij ook maar de rechteronderkap mee besteld.

Dus nou moet ik eerst afwachten hoe ze de afhandeling gaan doen van de linker achterkap. En zien of dat de rechter achterkap nog wel binnen komt.


Remmenrij is allemaal al binnen.. Op de achterremschijf na.
 
Update 12-3-2022

Het staat momenteel stil met de kappen. De linker achterkap heb ik 4 dagen geleden terug gezonden onder retour..
Deze is momenteel goed gekeurd, en word onder garantie vervangen.
Voor de rest moet ik wachten tot het eind van deze maand..
Nou is de vraag wanneer de rechter achterkap geleverd gaat worden.. Kan zeker nog tot de 25ste gaan duren.
Ik wil eigenlijk het liefst volgende week of de week erop eigenlijk wel al beginnen met bouwen. (zit ook nog met de geboorte van mijn tweede dochter) dus April word best wel een drukke maand voor mij, en word verder bouwen wat lastiger)

Moet alleen nog iets zoeken waar ik het frame onder kan zetten als het gaat regenen.. En de boel niet verkloot wilt hebben.

Ben ondertussen ook bezig de schuur / berging een upgrade te geven.. Er moet beter verlichting komen (waar ik op dit moment mee bezig ben)
Doordat ik niks op de muur kan maken (is totaal niet vlak) zal ik een balk tussen de dak spanten moeten maken.
Ook ben ik de ordening van onderdelen in bakjes beter te maken.. Zodat ik iets nodig hebt ook beter vindbaar word.
Meeste belangrijke wil ik iets van op voorraad hebben. (want continu op bestellingen wachten duurt mij te lang)

Van de kappen heb ik overigens het volgende:

* Stuurkap
* Kapje boven de voorkap
* Voor kap
* spartbord

- Rechter onderkap is onderweg de linker moet nog besteld worden
- Heb de middenkappen in het zwart compleet liggen, van de zilvere heb ik er momenteel maar 1 zijde.. De andere kant is nog onderweg.
+ Linker achterkap word onder garantie vervangen
+ Rechter achterkap staat onder bestelling, ben ik op aan het wachten
 
Last edited:
Update: 16-3-2022

Linker achterkap die in garantie afhandeling zat heb ik een nieuwe voor terug gekregen. Gelukkig is deze wel goed.

Wacht nog op de linker achterkap
Wacht nog op de rechter onderkap en middenkap rechts.
 
Last edited:
Update: 19-03-2022

Net een originele uitlaat gescoord een 2ehandse (een originele van een LC)
(denk dat die eraf is gehaald voor een snellere uitlaat) *misschien dat ik het doodlopend buisje wel ga verwijderen*
Wil eigenlijk wel een soort fall-back hebben mocht er naar de keuring ermee moeten. Maar weet dat die met buisje slecht / zwak gaat optrekken.

Scheelt me nou op ze minst 200 euro voor een nieuwe die ik nog altijd kan kopen..

Beetje lichte roest weg halen (heb er eventueel wel spul voor) anders borstelen en nieuwe laag verf erop)

spf3uitlaat.jpg

Vind hem er best eruit zien voor 27,90 euro.
 
Last edited:
Update: 24-3-2022


Momenteel is de status dat ik de rechter achterkap ook geleverd hebt gekregen. Vandaag binnen gehad en de kap gelijk zelf even gecontroleerd op breuk of beschadigingen.. Was gelijk niks spannends te zijn.
Ik heb ook al vast de roosters (plastic) erin gezet.. Was wel even een werkje waar je even je geduld moet bewaren en je tijd ervoor moet nemen.

Daarnaast ben ik vanaf dinsdag ochtend al bezig geweest om onderdelen te sorteren. Zo heb ik een bak waar ik de dingen in doe, die ik direct nodig heb en zo eruit kan vissen (zonder daar eerst uren naar te zoeken)
Daarnaast heb ik nog een bak voor onderdelen die ik als reserve heb gekocht (die moeilijk leverbaar zijn of om een of andere reden toch niet nodig waren. Zo had ik bijvoorbeeld een halter gekocht voor op het frame een nieuwe, en bleek later dus nog aan het frame te zitten.. (maar zoiets bewaard ik dan toch voor op het moment dat die oude halter onder de roest zit en vervangen moet worden.

Ook woensdag ochtend nog bezig geweest met spullen zoeken. Ik hoop morgen vroeg of eventueel vrijdag (ben ik vrij) ermee een begin mee te maken.. Ik heb vooral nog kleine dingen nodig. Zoals vijsjes waarvan ik dan achterkom er niet genoeg van te hebben.

Straks ga ik even wat dingen bij elkaar zoeken en monteren zodat zoveel mogelijk dingen bij elkaar zit.

Dus o.a de reflector op het achterspartbord maken
Kapje onder de voorvork erop schroeven.. ect.

Ik ben nog alleen aan het wachten op een andere bestelling. De onderkap en de middenkap.

Heb dan eigenlijk alleen nog 1 onderkap nodig en dan de 2 zijkappen.
 
Update: 3-4-2022

De bouw van de scooter loopt momenteel een beetje uit..
Dit ook omdat het weer niet echt mee zit met de regen ect.. (had liever weken volle zon gehad met zeker 17 a 20 graden)

Daarnaast duurt het nog maar 2 a 3 weken voordat mijn vrouw gaat bevallen, iets wat er ook voor zorgt dat er wat vertraging is.

Ben ook nog bezig om een betere lamp boven me werkbank te maken.. (was er vandaag nog mee bezig.) Straks word het vooral de puntjes op de I zetten.. Moet het houten frame werk nog wat afwerken (gaten vullen met houtlijm (tegen indringen van vocht) Dan nog opschuren en kan de boel in de lak worden gezet. De armatuur voor de led buizen zit wel al in elkaar. Alleen deze daarna nog de buizen erin monteren en de lamp aan het houten frame hangen.. Houten frame moet nog in het dak worden vast gezet.

Voor de rest zijn van de bestellingen waarvan ik moest wachten op kappen binnen gekomen..

Heb nog alleen de linker onderkap nodig en de zijkappen aan de voorzijde.

Hoopte 15 April op beter weer, maar voorspelling laat alleen nog maar regen zien.
 
Update: 14-04-2022.

Net van start gegaan met de `scooter`

Aangezien ik vandaag moet werken wel even kleine paar minuutjes eraan gezeten.

Buddyslot zit erop en de achtervleugel bracket, plus die andere brackets zitten erop.

Morgen een vrije dag, dus dan ga ik er verder mee. Zag nog wat roest plekjes, die hoop ik het liefst eerder te kunnen behandelen.

Hoop dan de middenbok al erop het blok te kunnen maken en de carterkap in elkaar zetten.
En mogelijk de bobine monteren.. Daarna een kleine lijstje maken van de dingen die ik nog nodig heb.

Ga er denk ik niet de hele dag eraan zitten, aangezien ik nog bepaalde dingen nodig hebt om verder te komen.

Wil het liefst het blok er eerst onder hebben.. En dan pas de voorvork en het stuur.. Van daar uit ga ik verder.
 
16-04 2022

Vandaag weer een tegen slag. Krijg het kickstart mechanisme niet gemonteerd in de nieuwe carterkap.
Het probleem is dat de veer niet goed wilt blijven zitten, wat ik ook probeer.

Bij mijn peugeot kisbee ging dit een heel stuk makkelijker.

Heb het ook al met een grip tang geprobeerd om de halve maan tegen te houden, dat lukt, maar krijg gewoon die veer niet goed op ze plaats.

Twijfel of ik waarschijnlijk voor een andere veer moet proberen.. Wat zag er eentje voor rond 4 euro van standaard parts.
Die originele flubber veer is echt een waardeloos ding.

Kan hem wel naar de fietsenmaker hier in de buurt brengen, maar wil het liever zelf voor elkaar krijgen.
Denk dat ik een andere veer ga proberen.

Morgen ga ik niks meer doen wegens pasen en familie dag.

Maandag ga ik denk ik met de peugeot kisbee beginnen. (kan momenteel niet zo heel veel meer doen met de speedfight 3.
Eigenlijk moet eerst de middenbok eronder.. En het rest van de roest op het frame behandelen en dan de voorvork monteren.
Moet eigenlijk dan wel een goed werkend voorwiel hebben (anders beschadigd de voorvork)


EDIT:

Na wat rommelen en een hoop gevloek eindelijk dan toch het kickstart mechanisme in elkaar gekregen.
De haak om het halve maantje te doen was niet zo goed idee omdat de veer steeds vervormde.
Heb op het uiteinde bij de stop een griptang geplaatst. Zodat de halve maan in de juiste stand iets omhoog kan zodat de buitenste haak er onder door kon.. Met een veren trekker deze haak geplaatst.. En toen zat het ronde gedeelte een klein beetje verkeerd.. Dit heb ik gelukkig naar binnen kunnen drukken zodat de as en halve maan geheel door geschroven kon worden..
Zelfs de circlip plaatsen was een hoop gepruts. Kreeg hem moeilijk naar achteren gedrukt.. Toen kwam me vrouw eens even kijken en gelijk even hulp gevraagd om de circlip zover mogelijk erop te zetten.. De rest ging met aandrukken zo op ze plaats.

Ik ga op dit moment even verder met de midden standaard. Kijken of dat ik deze nog eronder krijg.

Hopelijk kan ik maandag toch een begin maken om het blok er onder te zetten en daarna de voorvork erin te zetten.
Fotos maak ik deze week nog even hoe alles erbij staat.
 
Last edited:
Update 21-4-2022

19-04-2022 is mijn vrouw bevallen van onze dochter. Ik zit op dit moment nog in de kraamweek. Dus Dinsdag toen ik wat wilde gaan doen, moest ik ineens naar het ziekenhuis sochtens vroeg.

Heb niet echt veel toen kunnen doen, aangezien ik er voor mijn pas geboren dochter er moest zijn.. en kraamhulp er ook was.
Gisteren 20-4-2022 heb ik later in de middag nog de balhoofd lagerschalen al vast uit het frame verwijderd. En geprobeerd met wat ik heb het roest een beetje proberen aan te pakken..

21-4-2022

Vandaag nog een beetje verder gegaan met het aanpakken van de roest (maar ben er nog niet helemaal klaar mee (frame moet tip top eruit zien)

Heb ook nog de nieuwe balhoofd lager schalen gemonteerd in het frame.. Zitting even beetje schoonmaken en dan wat PTFE spray erop spuiten zodat het monteren enig sinds makkelijker maakt.. Was eerst aan de onderkant begonnen omdat ik dacht dat dit het moeilijkste was om te doen.

In een kruis patroon met de schuifmaat even nagemeten of dat ze er recht en diep genoeg erin zijn gemonteerd.

Heb daarna nog het frame een keer gewassen, omdat die in de berging stond een tijdje en verstoft was.
Daarna een beetje door gestoken om een beetje meer druk erop het project te houden.. Ook gelijk de kabelboom in de ontvetter bak gewassen. Deze is nou geheel ontvet en ligt op dit moment nog te drogen. Fotos ga ik a.s Zaterdag weer maken.

Belangrijke punten waarmee ik verder moet gaan:

+ v/d kabelboom moet ik wat isolatie tape repareren.. (los gekomen verwijderen en even stukjes opnieuw aftapen.
+ midden standaard moet er eerst onder voordat deze onder het frame kan (moet hier nog even mee puzzelen)
+ Denk dat ik het frame op bepaald punten opnieuw moet lakken, met verf pot of spuitbus.
+ Als het blok klaar is voor montage dan het achterwiel er even tijdelijk erop
+ Als het blok gemonteerd is ga ik aan de voorvork beginnen. (wil liefst eerst de wiellagers vervangen van het voorvork i.v.m beschadiging onderkant voorvork.
+ Dan stuur erop en beginnen met het monteren van de kabelboom.
 
Last edited:
Back
Top