Update 7-11-2021
Paar uur geleden verder gegaan om de cilinder erop te zetten.. Zou het zaterdag doen, maar was er niet van gekomen.. En had ik even een lui lekker dagje.
Ik heb voor het monteren van de cilinder i.p.v de originele peugeot cilinderbouten er tap draden voor gebruikt die origineel gebruikt worden op een piaggio 2takt blok.
Deze cilinder tapends heb ik van bollard genomen omdat ik deze beter bij het blok en de toepassing vond passen.. En deze waren per stuk ook goedkoper. Maar waarschijnlijk gebruik ik de volgende keer toch die van piaggio OEM, omdat die bollard waarschijnlijk geen geharde tapends zijn.. Maar heb het voor dit keer er maar gewoon erbij gelaten..
Op de bovenste foto was ik even de tapends aan het passen om te zien of dit werkelijk ging passen. Zo ver ging alles goed.
De reden waarom ik voor deze tapends ben gegaan tegenover de originele bouten, is dat het beter voor het schroefdraad is van het carter.
Dat steeds los en strak vast draaien zorgt er namelijk voor dat het schroefdraad steeds slechter word.. En dit geval dat ik tapends toepas zorgt dit ervoor dat alleen het bovenste deel los word gemaakt, maar de tapends voor langere tijd gewoon blijven zitten.
Een andere reden is dat de cilinder beter te centreren is en het de montage een heel stuk makkelijker maakt. Ik snap wel waarom de bouten wel op het vertikale blok is gebruikt, maar nogal jammer vind dat het ook zo word gemonteerd op het horizontale carter.
Daarna de cilinder gepast te hebben. Om te zien hoeveel tapend nog uit strak kon de rest erin geschroeft worden..
Uiteraard met 2 moeren contra tegen elkaar gedraait de tapends goed vast gedraait, met wat koper vet eraan aan de carterkant.
Ik heb daarnaast ook nog wat losse fotos gemaakt van de nieuwe originele cilinder.. Ook leuk als referentie, en kunnen vergelijken met andere.
Het zuigertje is weer van MAHLE.. Gewoon het beste van het beste (dit is ook waarom ik zo van peugeot scooters ben, veel hoge kwaliteits onderdelen = hoge betrouwbaarheid.
Zuigerveren waren al voorgemonteerd.
En dan de cilinder:
Hoge kwaliteit aluminium cilinder, met vermoed ik zoals bij vertikaal een nicasyl geharde wand.
Uitlaat poort lijkt het zelfde, maar is bij deze toch wel een stuk nauwer aan de bovenkant.. Een normale vinger past er i.i.g niet erin, terwijl dit bij vertikaal dit wel ging.
Ik vermoed dat dit misschien een positiever effect kan hebben op het benzine verbruik.. Althans mengsel lijkt mij door de bobbel boven in beter in de cilinder te houden.. Dit moet nog alleen getest worden.
De poorten.
Snap alleen niet wat op de bovenstaande foto waar dat `nokje` voor is? Iemand een idee? graag antwoord in me andere topic.
Voor het monteren van de cilinder gebruik ik deze montage `olie` (het is meer een soort kauwgom, maar goed bij een eerste droge start)
Hierbij is het wel aangeraden om wat nitriele handschoenen aan te doen, wat het spul kleeft best wel goed.
Toen ben ik begonnen om het naaldlager in te smeren met het goedje van hier boven.
Aangezien een origineel naald lager al gauw tegen de 11 a 12 euro aan zat.. Twee keer met mijn ogen knipperen en snel verder gekeken.
Voor 9 euro ben ik maar voor dit polini naald lager gegaan.. Prijs / prestatie verhouding zal die van polini wel zeker veel meer stress moeten kunnen verdragen.
Voor het onderkwasten dit kwastje gebruikt dat bij wel ieder speel goed winkel te vinden is.
Ik heb verder geen foto van het moment dat het naald lager in de montage olie zat. Maar je kan fotos die helemaal onderaan staan als het zelfde voorbeeld in gedachte nemen en dan dat die olie erop zit.
En toen ging het zuigertje erop en was even rommelen met die C Circlips die erbij komen.. Was ik toch wel enig paar minuten zoet mee om die erin te priegelen.. Al geef ik zelf liever de voorkeur aan G clips. Want die draai je zo in het groefje van de zuiger.
Tijdelijk had ik even de onderste linker draadend eruit gedraait om de C clip aan de ontstekings kant makkelijker te monteren.
Daarna weer terug gemonteerd.
Daarna de zuiger onder blubberen met montage olie, om te voorkomen dat bij de eerste droge start al de krassen op de zuiger staan.
Even als de cilinder (zie hier onder)
Voetpakking, cilinder en kop pakking erop gemonteerd. (sorry van de wat slechtere belichting, zal volgende maal gewoon de lamp van de telefoon aan laten bij de foto maken)
En als laatst heb ik eerst de nieuwe bougie geprobeerd in de cilinderkop. De cilinderkop heb ik van een 2ehandse scooter.
Vond het niet de moeite waard om hier 56 euro voor een nieuwe kop te betalen als een vertikale kop precies hetzelfde is.
De gebruikte kop komt overigens wel van een originele speedfight 3 AC af.. Daarna de kop erop geschroefd en JOB is done.
Daarna werd het me een beetje te donker buiten en ben er mee opgehouden en naar binnen gegaan.
Wat er nog gedaan moet worden:
Nieuw spruitstuk moet er nog erop (is een werkje van niks)
Voor de midden standaard heb ik eerst nog speciaal vet voor nodig voordat ik deze erop ga zetten..
De ventilator moet nog even los, zodat ik de moer van het vliegwiel nog met 2 tikjes van de slagmoer sleutel goed vast kan zetten.
Moet ook nog kijken voor een achter rem schijf (deze moet nog besteld worden)