Update 24-6-2021
Bij deze een hele grote update.
Vandaag bezig geweest met het teller glas op post #31..
Hier voor heb ik een spulletje gekocht om krasjes uit plexiglas te verbannen..
Ik heb dit spul eerder gebruikt, dus weet ongeveer de kansen wat ik er mee heb.
Het goedje was op van de vorige keer dus heb ik een nieuwe moeten bestellen.
Vandaag binnen gekomen dus kon er gelijk aan beginnen. Momenteel ben ik zo ver dat je nog
ongeveer 1 -2% nog iets van het krasje ziet. Ik was er nog niet mee klaar aangezien ik naar de kapper moest
Maar hoop dat ik er zo nog even verder mee kan, anders even morgen of Zaterdag tijd zoeken.
Het is overigens geen wonder middel.. Even erop smeren en denken dat het meteen weg gaat.
Je moet er wel wat tijd voor neer leggen om te komen waar je wilt zijn.
Oppervlakkige krasjes zijn prima zo met de pasta en het doekje eruit te poetsen.
Bij wat diepere zal je het 1500 schuurpapiertje met de pasta moeten gebruiken om de kras weg te krijgen.
Daarnaast heb ik ook de bestelling van post#31 binnen gehad. Deze even gecontroleerd nadat ik bij de kapper ben geweest.
Ga niet verder uit leggen wat hier allemaal erin zat, anders kan ik een hele boekwerk gaan schrijven. (is overigens wel in post #31 te vinden)
Nadat ik de spullen gecontroleerd hebt, gelijk goede zin gekregen om de slangentjes en het olie filter te vervangen.
Dit dus ook gedaan.. Hierbij heb ik de oude slangen clips her gebruikt aangezien ze niet meer nieuw te koop zijn.
Na controle met het nieuwe product en de oude olie slangen, ben ik tot de conclusie gekomen dat de lange slang tussen oliepomp en filter gewoon nog goed was. Ik heb dus alleen het oliefilter vervangen (zat rommel in) en het kleine slangentje van het filter naar het olie reservoir.
Ik heb daarna ook al vast wat 2takt olie in het tankje gedaan zodat de oliepomp in de olie blijft staan.
En toen ik daar mee klaar was.. Kreeg ik nog meer zin. Gelijk even het blok uit gepakt (kan de verpakking ook direct weer weg. En dat blok gelijk even op de werkbank in de schuur gelegd.. (erg mooi, want paar dagen ervoor was het nog een puinzooi op de werkbank.. Deze heb ik 5 dagen geleden helemaal opgeruimd zodat ik weer ruimte had om mooie dingen te doen.
Toen het blok eenmaal op de werkbank stond, toen ging de rest eigenlijk van zelf.. Krukas gelijk opgehaald en ook op de werk bank gelegd.
Begon super veel zin te krijgen.. Dus maar besloten om te zien of ik al vast de krukas erin kon zetten..
Hierbij was 1 keerring (diegene aan de vario kant) een beetje van slechte kwaliteit. Deze heb ik geprobeerd eruit te tikken van binnen uit met een inbus sleutel (een vrij dikke). Al bij 2 tikjes of zo kwam het span veertje er al eruit gefloept.. Toen wist ik al dat de keerring al slecht was. Dus gewoon maar eruit geramt, want was toch niet meer te redden.. (moet dus nog even een nieuwe halen voor de vario kant)
Van mijn krukas schuim doosje heb ik maar een paar gaten in gemaakt zodat ik daar de motorblok bouten door kan doen (weet dan tenminste waar ze zaten) En toen de carters geplitst.
Carterpakking kwam al met het blok, even als de krukas lagers en de keerringen. In plaats van centreer busjes, maakt deze carter set gebruik van metalen pennetje die de carters op elkaar centreren. Ook zit de informatie op het lager aan de binnen kant van het blok richting de krukas.
Dus ik hoefde alleen de krukas door het lager aan de vario kant te halen.. En door middel van een krukas trekker hem door het lager getrokken op ze plaats.
Eerst dit tooltje erop geschroefd. (heb er een voor normale dikte en nog een die dikker zijn.)
Dan de trekker set erop.. Sleutel 10 op het uiteinde van de draadstang en sleutel 22 op de moer.. Het is een kwestie van draadstang vast houden.
En met alle tijd en beetjes de moer steeds strakker draaien, totdat de krukas begint te schuiven door het lager.
En een paar minuten later zit die al in het eerste helft.
Daarna doe je precies het zelfde met het andere helft.
Tooltje weer erop. En dan draai je het carter helemaal tegen het andere. Met de pakking er tussen en de centreer pennen op de juist plaats.
Als het carter weer tegen elkaar zit, dan draai je alle carterbouten er weer erin. En dan zit hij weer in elkaar.
Aangezien ik de krukas niet helemaal door de vario kant getrokken had, zat de krukas wat vast. Want het rechter carter zat klemmend tegen de krukas aan. Hierna met de krukas tool de krukas nog iets verder richting de vario kant gedaan.. Hij liep al beter en aardig losser dan ervoor.
Ik heb dit verder zo gelaten, dit loop verder wel los. Bij wiel lagers is het bij montage ook zo dat als ze nieuw zijn redelijk nog wat stroef loopt.
Maar bij het (in)rijden of draaien van de motor loopt dit wel los.
Voor de rest wat losse dingen in het blok al gedaan, want dan raak ik het niet kwijt.
Hier zit het blok in elkaar.. En pakking restanten verwijderd.
En hier met de nieuwe losse onderdelen..
Ik heb er alleen nog geen vario voor, maar die komt er binnen kort ook nog.
EDIT: 22:06
Teller glas heb ik ook weer krasvrij gekregen en inmiddels alle delen in elkaar geschroefd.
En achterkant