Peugeot Ludix status topic

Vandaag 10-4 wilde ik verder gaan om het blok op te bouwen.. Ik was ook al weer snel klaar om het negatieve nieuws te brengen.
Vond dat er op die FAG lagers (had er eentje los gemaakt uit de verpakking) toch iets te veel speling op zat voor C3.. uiteraard zat er geen vet of olie tussen.. De zijwaardse speling was overigens ook wat veel.. Dus besloten om ze niet te monteren. (wil het blok niet 2 keer open maken)

Ik had uit een Euro 2 krukas setje wel een NTN 6204 C3 liggen.. Maar met eentje kom je helaas niet ver.
Heb dus nieuwe NTN lagers besteld en wat kleine dingen.

Ook een remschijf komt hopelijk mijn kant op en de aanzuigbus voor het luchtfilter.
Ga verder als ik de lagers heb. Ook nog even diepte controlle gedaan op de krukas keering van het grote carter.. Aangezien ik met de oude keering erin 5mm meette.. En bleek toch met de nieuwe keering 6 mm te zijn. Rechter kant 17mm.
 
Last edited:
Bestelling laat nog lang op zich wachten.. Dus maar in de omgeving wat gereden en uitgekomen bij EPC sittard.

Daar 2 dure 6204 C3 lagers meegenomen van 18,50 euro per stuk (wel OEM wallaroo) een goedkope voetpakking en setje circips voor de piston pen lager.

Vond het nogal zonder om een bruikbare vrije dag niet te gebruiken.

Heb ondertussen wel de krukas in het blok zitten..

Ik mis nog een spruitstuk in de bestelling van easyparts.

Voordat ik de cilinder erop wilde zetten even mee gestopt omdat het alweer etens tijd was.

Overigens is ook me hoofd pc 2 dagen geleden kapot gegaan.. Dus daar ben ik ook nog even zoet mee.


IMG_20230412_185633[1].jpg

IMG_20230412_185640[1].jpg


IMG_20230412_185705[1].jpg

Van het eerste gekochte blok gebruik ik die nieuwe cilinder die erbij zat. (is van TNT)

Als die omgezet is van snor naar brom, komt er de originele onder.

TNT is pruts kwaliteit maar voor een snelheids meting ga ik niet een originele cilinder voor verkrachtten.

Heb ook nog een nieuwe startmotor van RMS onderweg.. Kon wel de oude oppoetsen, maar ondanks die het nog doet, wel al lang gebruikt geweest.. En als die binnen 4 maanden kapot is niet weer het blok onderuit hoeft.

Ga dit blok ook nog uittesten met de langere vertanding die ik op het vertikale blok had.. Kijken wat het verschil doet..



Setup word waarschijnlijk:

Cilinder peugeot origineel (anders een polini 50 giet of zo) (70cc vind ik niet zo nodig)
Gurtner 12mm insteek
DR spruistuk (de originele is dubbel zo duur plus je de rubbere ring aan de onderkan moet vervangen als die al gebruikt is geweest.
Membraan, liefst origineel, anders doppler of artek.
Vermoed de tecnigas silent Pro met tuitje in het midden (zonder prop uiteraard na de omzetting)
Sport vario (misschien de polini hi-speed proberen, al heb ik ook nog een z.g.a.n naraku liggen waarmee ik op vertikaal niet zo goed resultaat had.
Misschien een torque driver als dat nodig blijkt te zijn.
 
Last edited:
Vandaag de cilinder erop gezet.

IMG_20230424_191801[1].jpg


Verder:

Moet eerst wachten op een nieuwe startmotor, dan kan de bendix, starterkrans en heel het vario gedeelte erin.

Middenbok kan er pas erop als ik die grote shims hebt die op de tekening van de speedfight 3 staan.
Wil de buis van het scharnierpunt van de standaard heel lichtjes korter maken zodat ik die vulringen tussen standaard en carter kan monteren om het carter te beschermen tegen gaten en schade die ontstaan als de middenbok daar tegen aan schuurt.

Spruitstuk staat nog in de easyparts bestelling waar ik nog op aan het wachten ben.

Vertanding kan er pas in als ik het primaire lager in het deksel hebt vervangen, en daarbij worden ook de shims van het midden asje vernieuwd.


Heb inmiddels die straal apparaat in doos staan. Kan pas beginnen stralen als de zon begint te schijnen en het weer wat warmer word. (waarschijnlijk in mei) als het frame klaar is gemaakt kan ik pas starten met opbouwen.
 
Last edited:
Van het eerste gekochte blok gebruik ik die nieuwe cilinder die erbij zat. (is van TNT)

Als die omgezet is van snor naar brom, komt er de originele onder.

TNT is pruts kwaliteit maar voor een snelheids meting ga ik niet een originele cilinder voor verkrachtten.
Wat valt er te verkrachten bij een snelheidsmeting? Er wordt letterlijk een rondje gereden waarbij wordt gekeken wat zijn top is.
 
Wat valt er te verkrachten bij een snelheidsmeting? Er wordt letterlijk een rondje gereden waarbij wordt gekeken wat zijn top is.

Dacht je dan dat ze hem warm gaan testen dan? En ze zullen ook vast niet kijken of dat de cilinder nieuw of oud is.
 
Dacht je dan dat ze hem warm gaan testen dan? En ze zullen ook vast niet kijken of dat de cilinder nieuw of oud is.
Denk dat het een enkele keer koud in een keer doortrekken naar de 40/50 niet zo heel veel kwaad kan. Mijn huidige cilinder heeft dat in ieder geval elke ochtend en avond te verduren, weliswaar maar voor 1 a 2 kilometer. Moet wel zeggen dat het geen nieuwe cilinder is. Mocht je toch wel van mening zijn dat het kwaad kan, kan je waarschijnlijk wel regelen dat ze hem gelijk keuren als jij er bent. Bij mijn geval was het dus zo dat ik nog naar de bushalte liep toen de 'keurmeester' langs me reed tijdens zijn snelheidsmeting. Weet dat hij daarvoor dus al de geluidsmeting had verricht.
 
Heb het wel over enkele keer goed koud door trekken als je cilinder nog in de inrijdperiode zit..

Dus ja als er wat mis gaat met deze wellicht 40 euro kostende cilinder, zal het me verder een worst wezen.

Maar word minder leuk als je een 150 euro + onnodig gaat aftrappen.
 
Paar dagen geleden een 2ehandse ontsteking met vliegwiel gekocht, kon mij niet herrinneren dat er ook eentje op me eerste blok zat.
En ook een 2ehandse startmotor erbij gedaan. Ik had eerste elders voor 20 euro een nieuwe gekocht. Prima totdat je de startmotor kabel eraan wilt schroeven (standaard zit met een klein schroefje vast) En dan blijkt er een hele andere type pool eraan te zitten waar je de normale kabel niet eraan kan schroeven. (blijkbaar had ik daar een andere type kabel voor nodig, maar het zat wat rommelig vast.

IMG_20230531_210244[1].jpg

Dus toch maar besloten om een 2ehandsje mee te nemen.. Zag er beter uit dan de gene die op het eerste blok zat.

IMG_20230531_210229[1].jpg
Deze zat op het eerste blok.

Van die gekochte heb ik even geen foto van.

Ben ook nog steeds op een grote order aan het wachten bij easyparts sinds maart. (ook leuk)

Ben net nog wat wezen klooien in de schuur.

Heb inmiddels de `nieuwe` startmotor beetje schoon geborsteld en in de Alu-zink spray gezet, om te voorkomen dat die straks er weer als een gedroogde aardappel eruit komt te zien.


IMG_20230531_213548[1].jpg

Mist nog wel een schroefje, maar die peuter ik wel ergens uit.


Ook nog even met de ontsteking bezig geweest, alleen het vliegwiel spietje past niet (heb er elders 4 van gekocht) maar krijg hem niet goed geplaatst. Ga denk ik bij easyparts maar een nieuwe bestellen in de hoop dat ik een echte originele krijgt die waarschijnlijk wel past.


IMG_20230531_210143[1].jpg

Complete ontsteking ziet er nog zo goed als nieuw eruit. (net als bij het speedfight 3 project.)

IMG_20230531_210157[1].jpg


IMG_20230531_213554[1].jpg


Nog een beetje met het spietje rommelen..

Kreeg het vliegwiel wel erop, maar het spietje zit niet diep genoeg in de zitting.. En daarmee ga ik dus niet rijden, risico dat het spietje breekt is best aanwezig.
 
Last edited:
Net weer een bestelling geplaatst. Aangezien ik hoop de spullen voor Dinsdag te hebben.. Dan heb ik een dag vrij en hoop ik weer even verder te kunnen.

Belangrijke elementen zijn:

Toch een originele contact sloten set besteld
KM teller kabel origineel
En een luchtfilter van super tech (de originele schijnen niet openen te zijn, dus ga daar geen 55 euro aan spenderen.
KM teller aandrijver (nou maar hopen dat ik de goede krijg)
En de krukas spies waarop ik aan het wachten ben.
Voor de rest wat montage spul.
 
En net weer bezig geweest paar minuten geleden.

Spie en vliegwiel goed erop gezet (moer moet ik nog even aandraaien)
Membraan even passend erop gezet. (leek een beetje lastig te passen (raar maar waar)
Startmotor afgebouwd en weer op het blok gezet.
Gebruikte bendix van me oude viva erop ( de gene die ik van het andere blok had was niet zo heel best meer, dus direct de bak in)
En alle draaiende delen van bendix met een beetje vet voorzien.

Heb er een nieuw start tandwiel erop gezet.. Een gebruikte die ik had liggen had zeker 4mm speling van voor naar achteren.. En de nieuwe zat er meteen strak op.. Wilde me nieuwe krukas niet verkrachten met die gebruikte, dus gekozen voor nieuw.

Gebruikte vario erop gezet om het start gedeelte op ze plaats te houden.. (maar worden nog schoon gemaakt in ontvetter bak als blok onder scooter hangt en de ontvetter bak vrij heb.
Gebruikte halfpoelie erop gezet (de ster moet ik nog wel vernieuwen (ziet er ook niet zo best meer uit)


Ik wacht nog op een bestelling van 3 maanden geleden (duurt zo lang omdat waarschijnlijk 1 artikel niet meer leverbaar komt)
Daarin zit nog een DR spruitstuk in die ik voor het blok nodig heb.

Ik heb de middenbok van de new vivacity nog even gepast.. Zit een beetje speling tussen carters en bok.. (moet daarvoor nog even de juiste shims voor bestellen.

En heb nog een pakking nodig om het SLS gat dicht te maken (dekseltje heb ik wel liggen) Alleen pakking zoek)

Vertanding moet er nog erin (zoek alleen een wat mooier vertandings deksel

Dan alleen nog de ventilator en de koel kappen erop. En dan zo ongeveer het blok klaar.

IMG_20230614_215724[1].jpg

IMG_20230614_215750[1].jpg

IMG_20230614_215803[1].jpg

IMG_20230614_215806[1].jpg
 
Ik wacht nog op een bestelling van 3 maanden geleden (duurt zo lang omdat waarschijnlijk 1 artikel niet meer leverbaar komt)
Daarin zit nog een DR spruitstuk in die ik voor het blok nodig heb.

En heb nog een pakking nodig om het SLS gat dicht te maken (dekseltje heb ik wel liggen) Alleen pakking zoek)

Wat vind jij van het ontwerp van de spruitstuk voor de Peugeot horizontaal blokken? Ik heb het gevoel dat de bocht die erin zit best wel zwak is.

Ik lees nu dat je het hebt over een pakking bij het SLS gat. Ik heb hier eigenlijk nooit bij stilgestaan. Het lijkt me inderdaad dat daar een pakking bij zit, die zou na verloop van tijd ook vervangen dienen te worden neem ik aan. Misschien dat je dan last krijgt van valse lucht (ik ken dat hele systeem niet). Heb je die pakking al kunnen vinden want mij lukt dat niet zo bij de eerste google resultaten.
 
Wat vind jij van het ontwerp van de spruitstuk voor de Peugeot horizontaal blokken? Ik heb het gevoel dat de bocht die erin zit best wel zwak is.

Ik lees nu dat je het hebt over een pakking bij het SLS gat. Ik heb hier eigenlijk nooit bij stilgestaan. Het lijkt me inderdaad dat daar een pakking bij zit, die zou na verloop van tijd ook vervangen dienen te worden neem ik aan. Misschien dat je dan last krijgt van valse lucht (ik ken dat hele systeem niet). Heb je die pakking al kunnen vinden want mij lukt dat niet zo bij de eerste google resultaten.
Is een 'papieren' pakking. Wss hetzelfde als gy6. Voor gy6 bestaat hij in 2 maten.
Uitsluiting op cilinderkop is een poortje naar uitlaat kanaal.

Wordt gewoon schone lucht gepompt van luchtfilter bijv. naar uitlaat om deeltjes ellende per volumeeenheid te verminderen voor emissie normen.

Je kan dus gewoon een afblokplaatje bestellen op zandri of kparts helft van de prijs en dan afsluiten.
Slangen verwijderen.

 
Back
Top