Nieuwe vertanding erin dan maar !!

antonrox

Ouwe Rot
Hey,

Ben vandaag naar meeting Best geweest , kheb veel gesprint enzo en was leuk offcourse, maar daar gaat het nu even niet over.. Het gaat erom dat ik STD vertanding rij ( Pri. en Sec.! ) Aangezien ik met Evo70,28mm,overrange,rotor,tuned carters en heel de zooi rijd, wilde het in het begin opzich wel lekker gaan op de baan , soms ging het gelijk op , of soms was ik iets eerder weg , maar haalde ze me na 10-20 meter in :'( , is niet leuk natuurlijk :p. Maar ik wil andere vertanding denk ik ( dit moet de oplossing zijn ). Ik zit te twijfelen over :

Pri Polini 15/42 + std Sec. = 11.20 RF
std Pri. + Malossi Sec. = 10.40 RF
( overigens is std bij aerox de RF 12.29 )

Eigenlijk zat ik zo eens te denken , met een (iets) zwaardere vertanding win je top snelheid , dat is iets wat zeker is!.. maar ook de kracht bij het doortrekken gaat vooruit neem ik aan ? Maar hoe zit dat met de trekkracht? Als je een (iets) zwaardere vertanding neemt , dan kan je motor zijn vermogen toch ook onderin beter kwijt/omzetten ? waardoor de trekkracht toeneemt ( ook al zou je zeggen dat je met zo'n licht mogelijke overbrenging de meeste kracht hebt onderin ? ).

Ik heb ook gelezen in de search dat een vertanding van 13/44 + std Sec. een erg aan te rade sprint vertanding is ? = 10.40 RF ?

Ik hoor het allemaal wel :)
 
Advertisement - register to remove this

ten eerste is de overbrenging 15-42 van polini secundair ipv primair.

maargoed , een korte vertanding trekt wel even leuk op enzo maar het nadeel is dat je vrijwel meteen je kracht niet meer goed kwijtkunt , hij zal zijn kracht omzetten in toeren , zet je een iets langere vertanding erin zal het vermogen ook beter aan de straat komen en zak die langer doorlopen op het goeie toerental en zo een hogere topsnelheid halen. nog een voordeel is dat je waarschijnlijk beter wegkomt bij het starten omdat ie minder wild is de eerste meters. de trekkracht onderin zal niet veel schelen , hij zal beter zijn vermogen benutten gewoon ..

ik rijd met evo50cc ac en 14mm (sobw std klasse) al met 15-42 omdat ie anders veel te kort staat , laat staan met evo70...
 
ga je nu een 150m sprintscooter vergelijken met een sobw racertje ?

imo is een lange vertanding niet beter, het feit dat je wordt ingehaald door anderen is puur omdat ze meer vermogen hebben, nu rij je het begin gelijk omdat je een kortere vertanding hebt.

ik rij zelf met een RF van 10,4 en mijne springt nog net zo weg als velen met std vertanding, dus je moet zoiezo leren met half gas weg te rijden.
 
Aerox-Evo70 said:
ik rij zelf met een RF van 10,4 en mijne springt nog net zo weg als velen met std vertanding, dus je moet zoiezo leren met half gas weg te rijden.

Zo zal je nooit winnen he, met half gas weg ;)
 
hoe wil je het oplossen dan ?
gewicht meer naar voren - wheelspin
gewichtverdeling zo laten - wheelie


oplossing: minder vermogen of zwaartepunt omlaag
- langere vertanding
- half gas
- anders afstellen (moeilijk)
- kortere schokdempers(veer)
- kleinere wieltjes
 
Last edited:
dude originele vertanding is gewoon te kort!

beter iets langer

voordelen:
1ste .op begin ging achterover klappen gevoel
2de. je hebt neit gelijk over toeren dat je wel hebt met je korte overbrenging
3de hoger top snelheid

ps:ik rijd zelf ook met alles 70cc als ik een korte vertanding monteer is het onbereidbaar,met iets langer ben je gewoon sneller :|
 
Aerox-Evo70 said:
hoe wil je het oplossen dan ?
gewicht meer naar voren - wheelspin
gewichtverdeling zo laten - wheelie


oplossing: minder vermogen of zwaartepunt omlaag
- langere vertanding
- half gas
- anders afstellen (moeilijk)
- kortere schokdempers(veer)
- kleinere wieltjes

om wheelies tegen te gaan moet je juist een langere veer hebben!
en groter acherwiel/kleinder voorwiel zal ook positief effect hebben...
voor de rest ben k t wel met je eens.

wat voor effect heeft secundaire vertanding?
En in welke combinatie met primair?
 
ik ben het helemaal met aerox-evo70 eens. Ik rijd vaak zelfs met minder dan half gas weg en vlam er echt veel mensen mee. Als ik meer gas geef verlies ik 9 van de 10 keer omdat dat ding 2 a 3 x omhoog komt af en toe.

Helemaal vaag is dat ik na 100 meter ( mocht ik toevallig achter iemand rijden ) , volop ga inlopen op de meeste mensen met een langere rf.
epc runner met 20.5 pk won de 2e keer van mij omdat ze start dit keer beter was... op het einde liep ik gewoon weer op m in terwijl hij een langere rf heeft.

En dit merkte ik dus bij best veel mensen.

Dus eerst opzoek naar meer vermogen ;)
 
Bij een sprint moet je gewoon zo kort mogelijk gaan zonder dat je hem niet meer kan houden of je topsnelheid te laag word.

Ik rijd met een originele Kymco vertanding (en die is kort :p ) met een top van 105 - 110, en liep in Damwoude ook vaak in aan het eind op m'n tegenstander die met (veel) meer vermogen reed.
 
In princiepe kan hij dus beter iets te licht zijn dan iets te zwaar.. ?

Maar eigenlijk is het dus ook een kwestie van testen waarmee hij het beste/snelste verloop heeft ?

i.i.g bedankt voor de tot nu toe gegeve reactie's !;)

-Anthony
 
Ik zou alleen wel even kijken of je de "kromme" vertanding "recht" kunt kopen.
Bij mij is pri en sec allemaal "krom/gedraaid" ... Geloof dat het bij jou 1 van de 2 gedraaid is.

Ik DENK dat je daar misschien nog weleens winst uit kan halen. :)
Dus kort en recht
 
Dacht dat de stnd primair van mina "kromme" tandjes had.

Best zoek je een rf uit waarvan jij denkt dat je scooter beter gaat rijden en jij 'm beter gaat kunnen houden.
 
Back
Top