#Nelis
Sbo # 98
Hoi
Ik ben Niels en ben al weer best wat jaartjes bezig met allerlij scooters,
Bekendste scooter die ik gebouwd heb is denk ik wel mijn sr waar ik ook me in de scootin heb gestaan:
Met de sr ben ik 3 jaar bezig geweest om hem te krijgen hoe hij nu is,
heb er een hoop lol me gehat , alleen werd het me de laatste meething's wel duidelijk
dat de scooter (en ik ) egt te zwaar zijn om ook maar een beetje sirieus me te komen.
Dus liet ik de sr voor wat het is en ben ik gaan nadenken over een nieuw project
De keuze viel op een sonic, aangezien ik hem ook weer custom look wil geven.
En zo licht mogenlijk aangezien ik er gewoon zelf op ga rijden, want snap het nut niet meer egt van deze hobby als je iemand anders laat rijden op je scooter mja dat terzijde
Eind van vorig seizoenvond heb ik na een poosje zoeken op marktplaats een compleet standaart sonic gevonden en die de zelfde dag nog opgehaald.
Paar rondjes me rondgereden en toen begonnen met het demonteren.
Helaas heb ik geen foto meer van de sonic hoe hij er toen uitzag(het was iig een gele kanarie )
Alleen deze tijdens het demonteren:
Het nog orinele roestige frame:
Na een beetje passen en meten heb ik er een vaste Blokophanging op gelast
en zijn er een aantal grammetjes van het frame afgegaan:
Robin heeft me velgen,en half poeli afgedraaid en een bus voor de vooras en stuurclamp gedraaid:
Rvs Achterstaaf:
Motorisch:
Eerste instantie wou ik een 2fast4race blok opbouwen voor de sonic maar aangezien ik een poos op zoek ben geweest naar een cilinder kit heb ik toen tog besloten een speed 7t blok optebouwen. Half Novenber contact opgenomen met marco (Xsh tuning) voor het tunen en opbouwen van het nieuwe blokje.
Na dat ik marco een aantal Nieuwe onderdelen hat gebracht werd ik 3 weken later al weer gebeld dat het blok klaar lag .
De dag erna gelijk opgehaald, en zoals verwacht leverde marco egt top werk weer, heerlijk vers blokje
De volgende dingen zijn gedaan:
* Mhr speed 7t cilinder maximaal bewerkt
* Carters maximaal bewerkt
* keihin bewerkt
* nieuwe rhq krukas gemonteerd
* Xsh wig bewerkt
* Mhr spruitstuk bewerkt
Een leuke groeps foto met de rest van de onderdelen:
De totale setup word:
Cilinder- Malossi mhr speed 7t XSH pro race special tuned
Uitlaat- Xsh Roost / yasuni c30
Krukas- Malossi mhr rhq 80mm
Carburateur- keihin met sirienummer xsh bewerkt +kelk
Luchtfilter- Xsh filter
Vario- malossi mhr 2005
Koppeling- malossi mhr delta clutch
Membraan- vl14 xsh bewerkt
Primaire Vertanding- malossi mhr 13-44
Carters- XSH pro race special tuned
Vertandingsdeksel- tp gelagerd
Poulies- Malossi mhr overrange 2005
Koppelingshuis - malossi mhr wingbell
Halfpoulie- malossi mhr Afgedraaid
V-snaar- malossi mhr 2005
Spruitstuk- malossi mhr pia 28mm xsh tuned
Ontsteking- malossi mhr digitronic met eprom 2005
Nitrous Express
De kappen staan in middels in de grondverf, moet enkel nog kleine aanpassing doen en dan gaan ze de cabine samen met het frame en velgen enz.
Zo staat het geheel er nu bij:
In de volgende update zal alles dan ook gespoten zijn
De beste wensen alvast allemaal
Update 27/1/08
Ben druk bezig geweest om al het spuitwerk afteronden, en het is goed gelukt allemaal, vind het zelf egt super netjes geworden.
Hier de beloofde foto's:
Kleur 1:
Kleur 2 :
Nu wachten op een aantal onderdelen weer en dan gaat hij langsaam inmekaar
Update 15/02/08
Kleine update, De banden zijn om de velgen gelegd, voor een michelin en achter een stage 6 slick:
Ook moest is nog een toeren/temp meter voor de sonic hebben. Vind het egt een super teller, en meet heel keurig
Aim 3:
En een klein begin gemaakt met opbouwen, hij staat iig al op 2 wielen :
Ik hoop dat ik dit weekeind beetje tijd voor kan maken en dan hoop ik hem startklaar te maken. Ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik de koeling ga plaatsen.
Update 24/02/2008
Op deze brakke zondag weer aan de sonic gewerkt met dit als resultaat :
Helaas dat op het moment dat ik eindelijk alles er op had gezet (met 3 schroefjes ofzo ) was de zon al weer weg, de kleur was namenlijk heel vet in de zon. maar die houden jullie tegoed
Het blokje loopt ondertussen al. moet alleen een hoop nog doen, kwa remmen en koeling. Maar hoop bij de volgende update een leuke grafiek te hebben
update 7mei-08
Er is weer een hoop gebeurd aan de sonic, de scooter heeft inmiddels dagje bij Marco op de bank gestaan en het vermogen zit voorlopig wel goed . De dag voor meppel scooter helemaal klaar gemaakt, zo stond hij er bij toen:
Meppel was een leuk dagje , helaas ging het rijden nog niet helemaal lekker. Hoop op Zoetermeer wat beter te rijden.
Nog een foto van meppel:
Na meppel niks meer aan de sonic gedaan tot vanmiddag toen mijn buddy klaar was:
En nog wat meer foto's gemaakt
Nu maar eens flink wat meters gaan maken
Update 7-1-09
Xdays:
Zoetermeer:
Eindhoven:
Ik had me sr nog steeds in de loods staan en had er nog een hoop plannen me, maar aangezien ik wat ruimte wou gaan maken en amper tijd nog heb voor scooters is hij helaas tog verkocht
Samen met zijn grote broer
De sonic heeft daarna een aantal maanden stil gestaan omdat ik er geen tijd voor hat ivm vakantie en nieuwe auto die werd aangeschaft ( Audi A3)
Ondertussen heb ik weer een hoop nieuwe plannen voor de sonic, voor zowel het uiterlijk
als motorisch.
Ik hat nog een tp carterkap van mijn sr liggen en die samen met wat andere spullentjes naar de vergromer gebracht, met als resultaat:
Op de planning staat ook een nieuwe kappen set die wat bewerkt is , de achterkap heb ik eind vorig seizoen gemaakt.
Van:
Naar:
Met de voorkap ben ik nog bezig, daar binnekort foto's van.
Motorisch wou ik altijd al wat sneller spul hebben, en heb ik nu tog eindelijk mijn droom cilinder aangeschaft :
Verder komt er een compleet nieuw blok bij en die gaat een deze dagen richting marco.
De sonic zal ook deze maand in de scootin verschijnen, ik hoop dat ik hem morge binnen heb
Heb al wel een foto van de voorkant
En deze:
Update 16 maart:
Ben weer even bezig geweest aan de sonic. Als eerste wou ik de voorkap afhebben zodat die spuitklaar was, het resultaat is wel mooi geworden vind ik :
Het Setje zou eigenlijk nog een keer van polyester of carbon gemaakt moeten worden, zou best wat in gewicht schelen.
Toen de kap spuitklaar was begon ik beetje te twijvelen aan de kleur om niet meteen alles een andere kleur te doen, maar wou tog wel ongeveer zelfde kleur houden, dus heb een iets donkere tint genomen en vind het wel een wijs kleurtje geworden :
Ook een nieuw tellertje aangeschaft :
En wat dingetjes laten vergromen
Afgelopen vrijdag ook langs marco geweest om me blokje op te halen en ben zeer tevreden weer hij heeft een nieuwe krukas gemonteerd en aanpassingen verricht aan de carters en cilinder, en een flens aangepast. De uitlaat is onderweg nog
Vers :
Langzaam begonnen met opbouwen weer:
Ondertussen was ik wel benieuwd hoe het totaal plaatje zou worden dus alvast een klein voorproefje :
Update 6 april
Uitlaatje binnen :
Nais pijpje vind ik zelf
En ondetussen de boel lopend gemaakt en de rest van de kapjes erop geschoeft.
Blokje loopt al aardig na mij ide, Zit aardig wat power in
Hoop voor zandvoort nog gebankt te hebben en vooral veel getest te hebben
Binnekort wat mooie foto's buiten maken
Update 6 Juni
Ben weer 2 meetings af geweest met de sonic, eerste was het weekeind Zandvoort waar we vrijdag avond heen gingen. Nadat we alles mooi hadden staan mochten we weer verkassen naar het zand gedeelte, eenmaal daar alles op orde zijn we Zandvoort ingegaan en daar zeer vermaakt, zaterdag heb ik vier keer kunnen rijden. De eerste runs pakte de scooter niet lekker op , na wat afstellen en schoonmaken van de overbrenging ging de scooter goed van zijn plek de laatste run.
Zaterdag avond weer Zandvoort in geweest en goed geborreld.
Hier wat foto's van Zandvoort:
Na Zandvoort niks meer aan de scooter gedaan aangezien ik ervan uitging dat hij nou wel goed liep, de dag voor Sluiskil wel de scooter ontdaan van het nodige zand .
Na een aardig ritje rijden eindelijk aangekomen in Sluiskil, en kon al vrij snel me eerste sprint maken, en toen begon de ellende. De scooter wou totaal niet goed wegkomen , totaal geen kracht onderin, re tijden van 8,3.
Had er flink de pest in dat er telkens problemen zijn, en dar vooral in de overbrenging. Ik hoop vrij snel weer te gaan banken om dat probleem te verhelpen.
Ondertussen is er iets nieuws in de maak, waarmee ik hopelijk op Hengelo me zou verschijnen
Als ik van de week iets terug krijg van de lasser zou ik wat foto's posten
*Updates zullen in de eerste & actuele post geplaatst worden
Ik ben Niels en ben al weer best wat jaartjes bezig met allerlij scooters,
Bekendste scooter die ik gebouwd heb is denk ik wel mijn sr waar ik ook me in de scootin heb gestaan:
Met de sr ben ik 3 jaar bezig geweest om hem te krijgen hoe hij nu is,
heb er een hoop lol me gehat , alleen werd het me de laatste meething's wel duidelijk
dat de scooter (en ik
Dus liet ik de sr voor wat het is en ben ik gaan nadenken over een nieuw project
De keuze viel op een sonic, aangezien ik hem ook weer custom look wil geven.
En zo licht mogenlijk aangezien ik er gewoon zelf op ga rijden, want snap het nut niet meer egt van deze hobby als je iemand anders laat rijden op je scooter mja dat terzijde
Eind van vorig seizoenvond heb ik na een poosje zoeken op marktplaats een compleet standaart sonic gevonden en die de zelfde dag nog opgehaald.
Paar rondjes me rondgereden en toen begonnen met het demonteren.
Helaas heb ik geen foto meer van de sonic hoe hij er toen uitzag(het was iig een gele kanarie
Alleen deze tijdens het demonteren:
Het nog orinele roestige frame:
Na een beetje passen en meten heb ik er een vaste Blokophanging op gelast
en zijn er een aantal grammetjes van het frame afgegaan:
Robin heeft me velgen,en half poeli afgedraaid en een bus voor de vooras en stuurclamp gedraaid:
Rvs Achterstaaf:
Motorisch:
Eerste instantie wou ik een 2fast4race blok opbouwen voor de sonic maar aangezien ik een poos op zoek ben geweest naar een cilinder kit heb ik toen tog besloten een speed 7t blok optebouwen. Half Novenber contact opgenomen met marco (Xsh tuning) voor het tunen en opbouwen van het nieuwe blokje.
Na dat ik marco een aantal Nieuwe onderdelen hat gebracht werd ik 3 weken later al weer gebeld dat het blok klaar lag
De dag erna gelijk opgehaald, en zoals verwacht leverde marco egt top werk weer, heerlijk vers blokje
De volgende dingen zijn gedaan:
* Mhr speed 7t cilinder maximaal bewerkt
* Carters maximaal bewerkt
* keihin bewerkt
* nieuwe rhq krukas gemonteerd
* Xsh wig bewerkt
* Mhr spruitstuk bewerkt
Een leuke groeps foto met de rest van de onderdelen:
De totale setup word:
Cilinder- Malossi mhr speed 7t XSH pro race special tuned
Uitlaat- Xsh Roost / yasuni c30
Krukas- Malossi mhr rhq 80mm
Carburateur- keihin met sirienummer xsh bewerkt +kelk
Luchtfilter- Xsh filter
Vario- malossi mhr 2005
Koppeling- malossi mhr delta clutch
Membraan- vl14 xsh bewerkt
Primaire Vertanding- malossi mhr 13-44
Carters- XSH pro race special tuned
Vertandingsdeksel- tp gelagerd
Poulies- Malossi mhr overrange 2005
Koppelingshuis - malossi mhr wingbell
Halfpoulie- malossi mhr Afgedraaid
V-snaar- malossi mhr 2005
Spruitstuk- malossi mhr pia 28mm xsh tuned
Ontsteking- malossi mhr digitronic met eprom 2005
Nitrous Express
De kappen staan in middels in de grondverf, moet enkel nog kleine aanpassing doen en dan gaan ze de cabine samen met het frame en velgen enz.
Zo staat het geheel er nu bij:
In de volgende update zal alles dan ook gespoten zijn
De beste wensen alvast allemaal
Update 27/1/08
Ben druk bezig geweest om al het spuitwerk afteronden, en het is goed gelukt allemaal, vind het zelf egt super netjes geworden.
Hier de beloofde foto's:
Kleur 1:
Kleur 2 :
Nu wachten op een aantal onderdelen weer en dan gaat hij langsaam inmekaar
Update 15/02/08
Kleine update, De banden zijn om de velgen gelegd, voor een michelin en achter een stage 6 slick:
Ook moest is nog een toeren/temp meter voor de sonic hebben. Vind het egt een super teller, en meet heel keurig
Aim 3:
En een klein begin gemaakt met opbouwen, hij staat iig al op 2 wielen
Ik hoop dat ik dit weekeind beetje tijd voor kan maken en dan hoop ik hem startklaar te maken. Ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik de koeling ga plaatsen.
Update 24/02/2008
Op deze brakke zondag weer aan de sonic gewerkt met dit als resultaat
Helaas dat op het moment dat ik eindelijk alles er op had gezet (met 3 schroefjes ofzo
Het blokje loopt ondertussen al. moet alleen een hoop nog doen, kwa remmen en koeling. Maar hoop bij de volgende update een leuke grafiek te hebben
update 7mei-08
Er is weer een hoop gebeurd aan de sonic, de scooter heeft inmiddels dagje bij Marco op de bank gestaan en het vermogen zit voorlopig wel goed
Meppel was een leuk dagje
Nog een foto van meppel:
Na meppel niks meer aan de sonic gedaan tot vanmiddag toen mijn buddy klaar was:
En nog wat meer foto's gemaakt
Nu maar eens flink wat meters gaan maken
Update 7-1-09
Xdays:
Zoetermeer:
Eindhoven:
Ik had me sr nog steeds in de loods staan en had er nog een hoop plannen me, maar aangezien ik wat ruimte wou gaan maken en amper tijd nog heb voor scooters is hij helaas tog verkocht
Samen met zijn grote broer
De sonic heeft daarna een aantal maanden stil gestaan omdat ik er geen tijd voor hat ivm vakantie en nieuwe auto die werd aangeschaft ( Audi A3)
Ondertussen heb ik weer een hoop nieuwe plannen voor de sonic, voor zowel het uiterlijk
als motorisch.
Ik hat nog een tp carterkap van mijn sr liggen en die samen met wat andere spullentjes naar de vergromer gebracht, met als resultaat:
Op de planning staat ook een nieuwe kappen set die wat bewerkt is , de achterkap heb ik eind vorig seizoen gemaakt.
Van:
Naar:
Met de voorkap ben ik nog bezig, daar binnekort foto's van.
Motorisch wou ik altijd al wat sneller spul hebben, en heb ik nu tog eindelijk mijn droom cilinder aangeschaft
Verder komt er een compleet nieuw blok bij en die gaat een deze dagen richting marco.
De sonic zal ook deze maand in de scootin verschijnen, ik hoop dat ik hem morge binnen heb
Heb al wel een foto van de voorkant
En deze:
Update 16 maart:
Ben weer even bezig geweest aan de sonic. Als eerste wou ik de voorkap afhebben zodat die spuitklaar was, het resultaat is wel mooi geworden vind ik :
Het Setje zou eigenlijk nog een keer van polyester of carbon gemaakt moeten worden, zou best wat in gewicht schelen.
Toen de kap spuitklaar was begon ik beetje te twijvelen aan de kleur om niet meteen alles een andere kleur te doen, maar wou tog wel ongeveer zelfde kleur houden, dus heb een iets donkere tint genomen en vind het wel een wijs kleurtje geworden
Ook een nieuw tellertje aangeschaft
En wat dingetjes laten vergromen
Afgelopen vrijdag ook langs marco geweest om me blokje op te halen en ben zeer tevreden weer
Vers
Langzaam begonnen met opbouwen weer:
Ondertussen was ik wel benieuwd hoe het totaal plaatje zou worden dus alvast een klein voorproefje
Update 6 april
Uitlaatje binnen
Nais pijpje vind ik zelf
En ondetussen de boel lopend gemaakt en de rest van de kapjes erop geschoeft.
Blokje loopt al aardig na mij ide, Zit aardig wat power in
Hoop voor zandvoort nog gebankt te hebben en vooral veel getest te hebben
Binnekort wat mooie foto's buiten maken
Update 6 Juni
Ben weer 2 meetings af geweest met de sonic, eerste was het weekeind Zandvoort waar we vrijdag avond heen gingen. Nadat we alles mooi hadden staan mochten we weer verkassen naar het zand gedeelte, eenmaal daar alles op orde zijn we Zandvoort ingegaan en daar zeer vermaakt, zaterdag heb ik vier keer kunnen rijden. De eerste runs pakte de scooter niet lekker op , na wat afstellen en schoonmaken van de overbrenging ging de scooter goed van zijn plek de laatste run.
Zaterdag avond weer Zandvoort in geweest en goed geborreld.
Hier wat foto's van Zandvoort:
Na Zandvoort niks meer aan de scooter gedaan aangezien ik ervan uitging dat hij nou wel goed liep, de dag voor Sluiskil wel de scooter ontdaan van het nodige zand
Na een aardig ritje rijden eindelijk aangekomen in Sluiskil, en kon al vrij snel me eerste sprint maken, en toen begon de ellende. De scooter wou totaal niet goed wegkomen , totaal geen kracht onderin, re tijden van 8,3.
Had er flink de pest in dat er telkens problemen zijn, en dar vooral in de overbrenging. Ik hoop vrij snel weer te gaan banken om dat probleem te verhelpen.
Ondertussen is er iets nieuws in de maak, waarmee ik hopelijk op Hengelo me zou verschijnen
Als ik van de week iets terug krijg van de lasser zou ik wat foto's posten
*Updates zullen in de eerste & actuele post geplaatst worden
Last edited: