Malossi/fabrizi 85mm drijfstang

Status
Not open for further replies.

chezzmo

Retired for now....
Wat is het nut van een lange, 85mm drijfstang in vergelijking tot een normale, 80mm drijfstang?

Ik zit namelijk te twijfelen of ik voor mijn nieuwe project een speed/cross cilinder neem of "gewoon" een pro race, evo, mhr of manston....

Wie o wie kan duidelijk vertellen wat er nou voor voordeel aan te behalen is

thx alvast........
 
Advertisement - register to remove this

Langere slag = meer cilinderinhoud , dat lijkt mij het grootste nut van deze drijfstang.
 
Onzin is geen langere slag maar een langere drijfstang .. de slag wordt bepaald door de plaat waar de drijfstang aan de krukwang is gemaakt .. hoe meer uit het midden hoe langer de slag.. dit heeft meer te maken met de krachten die de zuiger afgeeft op de cilinderwand ...langere drijfstang -> minder verspilde of afgegeven krachten op de cilinderwand...

plus de poorten staan langer open... de spoelers dus... is wel erg klein verschil maar is er wel...

greetz
 
Alweer fout naar mijn inziens (wat betreft het langer openstaan van de spoelers). FF de voordelen op een rijtje:
-minder hoge lijbaankrachten
-minder vermoegnsverlies door accelereren en afremmen zuiger
-minder slijtage door minder hoge pieksnelheid zuiger
-langere uitlaatpoortduration (maar mindere spoelpoortduration)
(vooral een voordeel met kleine carbs)
-5mm extra ruimte voor bijv extra volume achter de spoelers zoals bij speed.
 
minder hoge lijbaankrachten, dat weet ik niet. daar zou je ff wat grafiekjes/berekeningen voor moeten maken. want het is ook nog belangrijk op hoeveel graden de meeste kracht op de zuiger staat, dan kan je de lijbaankrachten op dat moment berekenen.

Dat van accelereren en afremmen, kan je dat ff uitleggen ivo(liefst met berekeningen/grafiek).

De extra duration is verwaarloosbaar volgens mij.
 
*offtopic*

Ik was aant kijken voor een drijfstang voor vervanging op mijn mb. Misschien kan je een andere monteren, bv kawasaki kx 60, diameter bigend pen 20 mm of kawa ar50 diameter 18 mm. Die drijfstangen hebben bij een grotere bigend lager, kan meer hebben. Genoemde drijtangen zijn 85 mm. En het is mogelijk om in je krukas te zetten/opboren.
 
groter big-end is nutteloos, deze maat gaat al niet kapot. En de flow in het carter word weer heel anders omdat een groter big-end ook een hoop tegen houd, en het is natuurlijk zwaarder.
 
Wat ik ervan denk:

Uitlaatpoort staat iets langer open, nauwelijks meer dan 1°. De timing van de spoelpoorten is nagenoeg dezelfde.

De snelheid waarmee de zuiger aan de bovenste rand van de uitlaatpoort passeert is iets lager en aan de spoelers iets hoger.

De versnelling van de zuiger op de dode punten ligt ook iets lager.

Hier zijn de grafieken waarop ik bovenstaande baseer:


Drfijfstangverschil
 
Originally posted by DvD
groter big-end is nutteloos, deze maat gaat al niet kapot. En de flow in het carter word weer heel anders omdat een groter big-end ook een hoop tegen houd, en het is natuurlijk zwaarder.

vandaar dat ze op een kwasaki KX60 een bigend pen 20 mm gebruiken. Ik neem aan dat ze dat niet zomaar doen. Misschien gaat je lager dan wel langer mee ofzo... Als het nutteloos was hadden ze bij kawasaki wel een andere lager op een kx60 gezet, ik denk dat de ingineurs van kawasaki er ook wel verstand van hebben.

Of het de nadelen waard is weet ik idd niet.
 
De uitlaatpoort staat niet langer open, zelfs iets korter denk ik in sommige gevallen als hij niet helemaal tot de halve slag komt in de wand.

Maaaaar de verdeling van de duration over de poort is wel gunstiger. De zuiger gaat snel voorbij onderste gedeelte uitlaatpoort maar lang voor bij bovenste. Heirdoor heb je een bovenin minder brede uitlaatpoort nodig en dat werkt beter met kleine carbs.


Het gegeven bestand klopt niet.


Acceleren/remmenverlies: Als je de sniusgrafiek bekijket van de snelheid van de zuiger met 80mm stang en met 85mm stang is het verschil dat de extreme waarden minder extreem worden. De zuiger hoeft nu dus tot minder hoge snelheid te accelereren en ook weer tot minder kleine snelheid af te remmen. Dus winst!

Achja allemaal een hoop theoretisch gezeik, geen idee iegenlijk over wat nu wel echt geod merkbaar is en wat niet. Bij speed is de winst in volume achter de spoelrs wel duidelijk iig denk ik (ook weer gunstig voor bepaalde doeleinden en setups).
 
je hebt inderdaad gelijk:p

Maar dat komt omdat die formules voor een slag drijfstangverhouding van max 1/3 is berekend.
Bij de reeksontwikkeling van de cos kan dan de derde term al verwaarloosd worden, want dan is de fout max 0.15%.

Maar omdat ik hier dan een verhouding van 1/2 gebruik wordt de afrwijking groter.

Als je bv 200mm invult voor de drijfstanglengte zal je zien dat de fout al veel kleiner wordt.

Als ik nog eens tijd heb zal ik de formules eens herberekenen;)

EDIT: Nu beter?
 
Last edited:
Ja precies.

Wat ik zeg wordt het mooist geillustreerd door de versnellingstabel. De evrsnellingscocienten zijn steeds lager dan bij 80mm...
 
Kunnen we trouwens uit de (minieme) verschillen in krukhoe te op zichte van garden constateren dat de timing ook verandert of alleen de duration in tijd?
 
ik snap niet dat de timing verandert ik neem aan dat als jij een 85mm drijfstang neemt je cil. toch ook 5mm wordt opgehoogd.
de slag blijft hetzelfde dus de zuiger blijft op de zelfde hoogtes in de cilinder toch?
 
Ja de sinus grafiek wordt anders zegmaar... Dus dan heeft het een klein effectje; Ivo's vraag dus hoeveel, nou ik heb geen idee :)
 
[offtopic]
Heb ooit eens gelezen dat een groter bigend juist nadelig kan zijn.
De omtrek is groter en er word dan dus meer afstand over afgelegd door het lager.
Daardoor word hij dus warmer met alle gevolgen van dien.
[/offtopic]
 
Als de kogels of naalden even groot zouden zijn zouden ze een grotere snelheid krijgen. Maar er zal best wel rekening mee gehouden worden met maken denk ik. Ik denk dat de naalden of kogels bij een grotere lager ook een grotere diameter krijgen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top