Lenzen

over de draagduur, ik kreeg altijd te horen max 6u op eerste dag, dan zo opbouwen elke dag uur meer ofzo en dan uiteindelijk max 14u per dag

dit omdat lenzen weinig zuurstof doorlaten/geen zuurstof doorlaten en je dan dus last van je ogen krijgt

mijn halfjaarlenzen van Hans Anders (zachte): 47 euro per paar, en dan vloeistof 20 euri voor 3 flessen, heb je er 1 per maand van nodig (ongeveer)

Sandor said:
ik was ook al aan het denken voor lenzen te nemen:

- Bril geeft natuurlijk altijd een "nerd" look, daar wil ik vanaf 8P
Hoe kom je daarbij? Ik heb 3 maanden een bril, heb nog geen negatieve reacties gehad:)

Bertje said:
Hoe kom je daarbij? Ik heb 3 maanden een bril, heb nog geen negatieve reacties gehad:)

Nooit iets negatief over gehoord. Vaak "staat het goed bij je".
Maar als je een verkeerde bril gekozen hebt, of je geadviseerd is, tja dan...

Ik heb zelf maandlenzen, kosten geloof ik 100 euro per half jaar oid.

Ik vergete wel regelmatig ze uit te doen, dus dag en nacht in. Ik vind het zelf niet echt nadelen hebe, njah als ik onder water kijk met zwemmen gaat ze wle flippen, dus chloor vinden ze niet tof denk :P

Tinne said:
Nooit iets negatief over gehoord. Vaak "staat het goed bij je".
Maar als je een verkeerde bril gekozen hebt, of je geadviseerd is, tja dan...
ik vind dat het mij zo'n look geeft,
ga je niet akkoord heb je pech. maargoed dat niet iedereen akkoord gaat.
ik heb ook nog geen negatieve reacties gekregen,
integendeel zelfs, alleen ergert mij dat "nerdig" look geval.

ik heb ook al paar jaar lenzen. nooit een bril gehad. staat mij EGT niet. sommige mensen staat het wel maar mij niet. zachte lenzen van de hans anders. geen idee hoe duur. k heb ze egt altijd in. ook met uitgaan enzow en als ik te blauw ben om ze uit te krijgen dan ist jammer. volgende ochten niet lekker maja de kater is dan tog erger :P ik zou lenzen nemen en geen bril.

Lars. said:
Ik heb zelf maandlenzen, kosten geloof ik 100 euro per half jaar oid.

Ik vergete wel regelmatig ze uit te doen, dus dag en nacht in. Ik vind het zelf niet echt nadelen hebe, njah als ik onder water kijk met zwemmen gaat ze wle flippen, dus chloor vinden ze niet tof denk :P

hihih, heb ik soms ook.Als ik teveel borrels op heb, wordt ik wakker dan krijg ik me ogen bijna niet open hihhi :p.
Ik doe btw met zwemmen altijd me lenzen uit.

Heb ook maandlenzen, zachte. Kost me 102eutjes voor half jaar. Maar doe er altijd langer mee. Huidige set heb ik inmiddels 2,5maand in gebruik. Scheeld weer geld :p

Verschil harde en zachte lens:

Vormstabiele lenzen, doorgaans harde lenzen genoemd, drijven op het traanlaagje in het oog en sluiten, doordat ze vormstabiel zijn, het oog niet af. Hierdoor laten ze veel zuurstof door. Vervelend is dat er wel eens vuiltjes achter kunnen komen waardoor het oog geïrriteerd raakt.

De zachte lens is groter dan de harde lens en drijft net als de harde lens op de traanlaag in het oog. De zachte lens zit dichter op het oog dan de harde lens waardoor de kans op irritatie door vuiltjes minimaal is. De zuurstof in zachte lenzen wordt getransporteerd door de opname van water. Nadeel is dat de vochtigheid in de zachte lens bacteriegroei en een snellere vervuiling bevordert.

Last edited:
zachte daglenzen.
350 euro voor links en rechts voor 6 maanden.
gelukkig krijg ik fikse korting omdat de pa van mn gf die zaak owned :P

Ik heb ondertussen ook alweer een tijd lenzen, en moet zeggen dat ze wel bevallen. Indoen is bij mij een kwestie van een minuut. Kan in m'n linkeroog met me vinger prikken zonder te knipperen en zonder me oogleden met men rechter vingers open te houden, dus das wel handig :P rechteroog heeft wel ff hulp nodig maar niet veel gelukkig.

In het begin was het voor mij echt wennen, sowieso mag je (ik iig) de eerste dag je lenzen maar 2 uur in hebben, en dat elke dag opbouwen met 2 uur erbij. Na een dikke week kun je ze dus een hele dag inhouden. Wel had ik in de eerste maanden dat ik wel eens een lens verloor, dus bij flinke vermoeidheid (oftewel ff geslapen dus droge ogen) en een flinke wind dan ben je ze rap kwijt :P s'avonds tv kijken blijft altijd wel een beetje lastig trouwens, je knippert veel minder met je ogen, dus drogen ze uit en krijg je er last van.. is enigzins op te lossen door gewoon meer te knipperen.

Mijn redenen om voor lezen te gaan waren trouwens zowel praktisch als cosmetisch, ik ergerde me elke dag als ik in de spiegel keek dus dus tja.. Verder is het ideaal bij sporten zoals klimmen (meerdere keren bril verloren op 10+ meter omdat een touw erlangs ging..) en snowboarden (kun je tenminste een normale goggle opzetten..) en heb het zelfs eens gepresteerd om met ogen open vanaf een jetski het water in te klappen met een vaartje van 50, zonder ze te verliezen :)

Waar ik de lenzen vandaan haal, nou eerst bij Pearl, maar omdat ik alleen in het weekend in de buurt van die vestiging zit en ze dan vaak dicht zijn heb ik sinds een paar maanden kruidvat lenzen :P Dingen zijn echt spotgoedkoop, eurotje of 12 voor 2 lenzen die 3 maanden mee kunnen.. of ze net zo goed zijn weet ik eigenlijk niet, ik ben er best tevreden over maar ik kan me wel voorstellen dat je wel al gewend moet zijn aan lezen.

Mijn advies: lenzen! Gewoon naar de opticien, en als je veel tijd hebt (en geld... :rolleyes: ) nachtlenzen nemen, heb meerdere kennisen gesproken die er heel erg tevreden over zijn. Heb ze zelf ook overwogen, heb alleen geen tijd voor die controles op het moment...

Edit: Damn, heb een best verhaal getypt 8P

ik heb geen zin om het hele topic door te lezen maar ik geef mijn ervaring met lenzen.

ik heb op mijn 13e lenzen(zachte) gekregen. Eerst had k gewoon half jaar lenzen. Nu heb ik maand lenzen. Dit komt omdat de half jaar lenzen niet genoeg zuurstof doorlaten voor mijn ogen.

Met de omgang van de lenzen heb ik geen probleem. in het begin is het even wennen bij het uit en in doen. Nu doe ik ze met mijn zatte klote nog net zo makkelijk uit dan nuchter.

voordelen voor mij:

je kunt ze in houden met zwemmen.
minder kans uit het verkeerd indoen(lees: scheef op het oog)
je kunt ze in houden met slapen.(geen aanrader)
kan minder snel vuil achter de lens komen

nadelen:

het schijnt dat je ogen minder achteruit gaan met harde lenzen.

kosten: 106 euro per half jaar.

Over dat in en uitdoen inderdaad, als ik echt zo straal ben na het uitgaan dat ik me niet meer kan herinneren dat ik thuis ben gekomen, dan nog zitten me lenzen in het bakje :)

het moet al echt gek zijn wil ik ze niet uit doen. het is na 7 jaar een gewoonte om ze uit te doen. altijd eerst R dan L. ook met indoen.

Tip: eerst je lens van je slechtste oog in doen. met uit doen andersom.

Ik laat ze binnenkort implanteren of me ogen worden gelaserd.
Volgende maand een quickscan, zodat ik weet of ik in aanmerking kom. Daarna voor behandeling (€100) om te kijken of WAAR ik in aanmerking voor kom. En als alles wil enzo.

En daarna (na een poosje) laten doen..

mn moeder heeft dr ogen als een van de eerste in nederland laten laseren bij retina in driebergen, en ze is er nog steeds verdomd blij mee :)
evengoed doe mij maar lenzen, zitten perfect en voel ze niet eens.

Back