Lenzen

Om ook maar de slechtere kant te belichten :+

Ik heb dus zo'n 5 jaar zachte contactlenzen, altijd halfjaars.
Eerste jaren nergens last van gehad, beviel me uitstekend.
Tot ik er dus wel last van ging krijgen.. Ogen werden plotseling heel droog en bij elke 'knipper' voelde je steeds duidelijker zitten naarmate een uur verstreek. Als je dan een poos wachten ging het gevoel over, maar waren m'n ogen gigantisch rood. Dit was zomers. Daarna naar opticien geweest, die me een andere vloeistof gaf; probleem was 's winters weg. In de zomer kwam het toen plotseling weer helemaal terug. Hele zomer weer lopen kutten. 2 verschillende vloeistoffen gebruikt, wanneer je thuiskwam gelijk je lenzen uit en je bril op tot je weer wegging. Alleen maar om dat, waarschijnlijk, overgevoelige van m'n ogen zo lang mogelijk uit te stellen door de dag. Geen pretje iig. Toen weer 's winters geen 'pijn' gehad, maar wel gigantisch rode ogen, waar ik niets van voelde verder. Natuurlijk was ik 't toen wel zat en ben naar 't ziekenhuis gegaan voor onderzoek. Niets gevonden. Vorige maand eindelijk overgegaan op maandlenzen, wat wel stuk beter bevalt tot nu toe. Het is alleen nog niet over. Dus gister toch maar een mooie nieuwe bril besteld, en begin 't nu serieus te overwegen om in Turkije een ooglezerbehandeling te laten doen (tussen de 500 en 750 euro en goed). Harde lenzen heb ik dus echt geen zin in namelijk.

Lang verhaal, maar hoop dat je er dus wel wat aan hebt.
 
Hoezo kosten jouw brillenglazen meer omdat je een cilindrische afwijking hebt?
Cilinder houdt in dat je bolling van je oog niet overal gelijk is. Daar heb ik nooit meer voor betaald.79,- per glas dan heb je wat dikkere, 89,- de dunnere. Gewoon standaard. Ik heb nu dus een montuur van 115, 2 glazen van 89,- > duur geintje, alhoewel ik wel 100,- terugkrijg van de verzekering.

Cilindrische lenzen (mijn halfjaars) hadden wel een soort verzwarinkje erin, zag je niets van maar de lens zakte dan zo onder de juiste 'graden' zeg maar.
Mijn maandlenzen hebben dat daarentegen niet. Ook hier heb ik voor beiden nooit meer voor hoeven betalen.
 
Bart Nrg Mc2 said:
Nee serieus, ben behoorlijk zuinig op mijn ogen, ook al zijn ze niet optimaal, heb ook een "cilinder" in de afwijking van mijn ogen zitten (en gezien de rekening van mij vorige brillen is dat geen goedkope afwijking)...

Welcome to the club:)

Ik heb ook cilinders in me ogen zitten, erg vervelend. Een het rotste is dat je er niks aan kunt doen, want zodra je intensief een bril gaat dragen, blijven je ogen achteruit gaan. Dat is bij mij iig wel zo. Al heb ik wel een bril als ik geconcentreerd moet lezen, anders vallen mn ogen uit me oog kassen:rolleyes: (bij wijze van;))
 
ik heb eerst een bril gehad, daarna zachte lenzen en nu al weer 2 jaar de zogenaamde 'nachtlenzen'

zachte lenzen vond ik maar niks, rook/uitdrogen/uitwaaien op de motor, kortom een drama :)

nachtlenzen zijn harde lenzen die je 's nachts indoet welke je oog vormen wat zorgt voor de scherpte overdag, werkt goed, zit je overdag niet te kloten met droge ogen/vuiltjes/... en ze gaan ook dik een jaar mee die lenzen +ralf+

nadeel is wel dat het aanmeten van de juiste lens wat tripjes naar de opticien kost.... (tussentijds testen bijvoorbeeld)
 
ik heb sinds 1 maand ook zachte lenzen, heb ze misschien maar 1 week opgehad. Het is wel fijn dat je heel goed ziet, maar als het begint te drogen (als je ze ong. 4-5u in hebt) is het gewoon niet fijn. Ik wil gewoon goed zien zonder dat ik het voel zeg maar. Ik heb -1 en -1.25, dus dat valt redelijk mee, maar met lens voel ik me net een verrekijker oid :p Is gewoon heel leuk hoe scherp je alles ziet, totdat het begint te drogen...:X ook zijn ze toen bij mij es eruit gegaan. Ik ga binnenkort ook es kijke/navragen naar Nachtlenzen en harde lenzen + ik ga ook een mooie bril halen. Lazeren laat ik wrs. over een paar jaar doen.
 
Dan heb ik ook nog even een vraag voor de lenzen kenners hier :P

Ik wil als ik ga motorrijden (max. 1x per week) ook graag lenzen indoen. Nu hoorde ik dat je ook daglenzen hebt. Dit zou voor mij dus misschien wel kunnen werken. Alleen is het wel mogelijk om bijvoorbeeld max. 1 dag in de week lenzen te dragen???
 
je kan sowieso niet gelijk de eerste keer het de hele dag inhoude... je moet wennen...

ik heb nu ook sinds een week lenzen ofsow... maar ik had 1 verkeerde gekregen dus heb ze nog niet echt vaak gedragen...

ik zit dus nu nog in mijn eerste week met "wennen" maar klopt het dat je na een uurtje of 4 a 5 toch wel droge ogen krijgt en dat je ze steeds meer gaat voelen? (in de begin fase van lenzen dragen dus)
ik heb zachte maandlenzen...
 
ik was ook al aan het denken voor lenzen te nemen:

- handig voor aan de computer, ik erger me namelijk KAPOT als mij bril vuil is en ik voor een pc scherm zit.

- geen irritante vlekken.

- Bril geeft natuurlijk altijd een "nerd" look, daar wil ik vanaf 8P

- bril is kut, al reeds 2 kapot, glas viel eruit tijdens sporten, armpje brak eraf en van die dingen.

- met een crossbrilletje en helm wil een bril natuurlijk ook niet lukken. :X
 
Ik heb nu ruim 6 jaar zachte lenzen. Ideaal. Veel beter dan een bril. Het kost me per dag 10 seconden om ze in en uit te doen. Heb bijna nooit last gehad van rook of iets dergelijks. Ik heb wel als ik er om 6 uur uit ben 's ochtends en ze in heb tot dik in de volgende nacht (6 uur), dat ze dan wat droog worden en je iets waziger gaat zien. Dit heb je alleen als je ze echt heel lang in hebt.
Ben wel aan het overwegen om me ogen te laseren. Is ongeveer even duur als 20-25 jaar lenzen. Ik vind het een aanrader, ik heb er eigenlijk nooit problemen mee!
 
Enrico@CBR600 said:
Dan heb ik ook nog even een vraag voor de lenzen kenners hier :P

Ik wil als ik ga motorrijden (max. 1x per week) ook graag lenzen indoen. Nu hoorde ik dat je ook daglenzen hebt. Dit zou voor mij dus misschien wel kunnen werken. Alleen is het wel mogelijk om bijvoorbeeld max. 1 dag in de week lenzen te dragen???
Daar kunnen wij geen oordeel over geven. Niet alle ogen zijn geschikt voor lenzen. Ga ff naar de opticien! die vertelt het je precies!

suc6
 
en ook niet alle ogen kunnen gelasert worden ;) Bij mijn tante ging et niet, bij m'n oom wel, moet je ook 2 maanden zonnenbril opdoen.
 
Ik heb ook zachte lenzen..echt een aanrader mensen..eerst is het even wennen..maar ik heb ze nu nog maar een maand en het gaat al in 1x..je moet eerst wel even wennen rook enzo maar daar wennen ze al vrij snel aan..
 
Laatst nog artikel over, dat er teveel wordt gehobbyt met lenzen, en dat mensen er daardoor blijvende schade aan overhouden. Oftewel, Opticien.
 
Heb tot december 3jaar lenzen gehad. Zachte lenzen, beviel wel goed. Maar in december kreeg ik dus last van geirriteerde ogen en het komt steeds trug, erg irritant. Geen idee waar het door komt, niet door de lenzen denk ik, want droeg ze daarvoor al 3jaar en nooit ergens last van. Heb nu bril en dat bevalt ook wel goed, vooral sochtends, bril op klaar:p Met lenzen ben je eerst even bezig.
 
Ik heb nu meer dan 5 jaar lenzen (zachte maandlenzen)
In het begin erg vervelend om het in te doen (veel geknoei en dan gaat het pijn doen), maar verder alleen maar de voordelen ervan.

Vooral bij het motorrijden is het makkelijker dan een bril en ik zie toch scherper met lenzen dan een bril + bij mij zei de oogarts dat het dragen van lenzen het verslechteren van m'n ogen zou tegengaan en zelfs stabiliseren.

Alleen hou ik ze soms langer dan een maand in en gaat het pijn doen, maar dat is geloof ik me eigen fout :X

Ik ga wel eens logeren ofzo bij m'n ouders in België en dan vergeet ik soms wel eens m'n lenzenspul. Na een nacht voelt het wel erg droog aan dan en ben ik blij ze uit te doen.

Tot hiertoe voor mij alleen maar voordelen en alleen wel eens last bij rokerige ruimtes, bij stoffige vlakten of lang voor pc zitten.
 
Jasper said:
nachtlenzen zijn harde lenzen die je 's nachts indoet welke je oog vormen wat zorgt voor de scherpte overdag, werkt goed, zit je overdag niet te kloten met droge ogen/vuiltjes/... en ze gaan ook dik een jaar mee die lenzen +ralf+

nadeel is wel dat het aanmeten van de juiste lens wat tripjes naar de opticien kost.... (tussentijds testen bijvoorbeeld)

Heb ik ook naar zitten kijken, maar wat kosten die dingen bij jou? Hoorde van me neef dat het toch wel rond de 350/400 euro per jaar zat?
Maar ik zie veel voordelen => zwemmen enz. niet kunnen vergeten ze uit te doen, enz, enz
En bij welke opticien dan? Of opticiens-groep?
 
maandlenzen kan je een hele maand continue dragen ofwat?
hoeveel kosten lenzen eigenlijk,
niet dat ik elke maand X euro moet betalen, en dat ik na 3 maanden de prijs van een bril heb uitgegeven.
 
dat zijn setjes van 6, dus voor een half jaar.
kost geloof ik 92 euro met alle schoonmaakspul enzo erbij.

Kan je wel eens 's nachts inhouden, maar best gewoon 's ochtends indoen en 's avonds weer uitdoen
 
Back
Top