Rudy_W said:
Meer toeren heeft ook geen garantie op meer vermogen, 125jes in de wegrace draaien ook "maar" 13-13,5k. Boven een bepaald toerental worden de stroomverliezen zo groot dat het vermogens verlies geeft.
een Honda RS125 produktieracer draait over de 14.000tpm , Aprilia RS125 draait nog meer (is ook roterend)
hoe meer toeren hoe meer snelheid
bij een 50cctje ligt het bruikbare vermogen op een erg hoog toerental , met een hele kleine powerband !!
wel meer pk's maar het is dan ook op het uiterste randje!!
bij gp 50cc tjes zaten ze al rond de 22 pk!!
maar omdat een 125cc rijd met een 54mm zuiger kan hetzelfde tt niet worden behaald ivm betrouwbaarheid , een 125 zal dan eerst wel goed en snel lopen maar je houd het niet de hele race vol , hij zal thermische problemen krijgen en inzakken. hoe groter de zuiger hoe minder toeren in principe
een 125 zal zo'n 55 pk leveren ongeveer ( en dat is veel!)
50cc is nooit verder gekomen omdat deze klasse beindigt is , anders waren we nu wel al over de 22 pk geweest..
maar de grens ligt bij 16 a 16,500 tpm bij een 50cc iig