kleinere slag, meer toeren mogelijk ?

Wat zou dan het concrete verschil zijn tussen de volgende situaties:

-50cc cilinderinhoud maar met een kleine slag en grote boring
-50cc cilinderinhoud maar met een grote slag en kleine boring
 
Aerox-Evo70 said:
is vooral afhankelijk van het gewicht vd zuiger.
50cc kan over het algemeen meer toeren draaien dan 70cc

daarom rijden ze in de formule 1 ook met een 1500cc V10.

de slag kan imo beter langer, zodat de versnellingen van de zuiger kleiner zijn.


Ik dacht 3 liter v10, Niet dat het veel boeit.

Ik dnek wel hoe hoger het toerental hoe hoger het vermogen maar dat houd zeker een keer op, bijv de stroomsnelheid van ut mengsel en membraam moet het idd bij kunnen blijven houden blijft niet eeuwig hoger worren ect ect ect,

correct me if i#m wrong
 
ust power said:
Wat zou dan het concrete verschil zijn tussen de volgende situaties:

-50cc cilinderinhoud maar met een kleine slag en grote boring
-50cc cilinderinhoud maar met een grote slag en kleine boring

grotere slag loopt rustiger , kleine slag is "zenuwachtiger" (sterk overdreven)

mja , ligt ook weer aan de drijfstanglengte etc. etc.
 
melf #50 said:
maar daar zit ook weer een mini zuigertje aan... dus blijft langer heel

cilinder is ook conisch en geen zuigerveren
(misscien id conische cilinder bij scoots)

dingen slijten wel tyfus hard (nitromotoren)

paar liter rijden en zooitje moet je alweer vernieuwen
 
DarkSaiyan said:
want als dit waar is.. is morini blok sneller als pia en mina :W

morini slag: 37,4mm
mina slag: 39,2mm
pia slag: 39,3mm (d8 ik)

iets wat in theorie meer toeren zou moeten kunnen maken hoeft niet per definitie sneller te zijn...
 
JasperdB said:
iets wat in theorie meer toeren zou moeten kunnen maken hoeft niet per definitie sneller te zijn...


ik wou graag horen wat de gedachtes over de theorie zijn :)

maar de limiet (verhouding van boring en slag) dat alles nog goed en stabiel blijft (dus dat de andere onderdelen het nog bijhouden) is denk ik nog lang niet bereikt :)

als het nou mogelijk was een cilinder te laten gieten waarbij je zelf de boring en slag kan doorgeven zou het toch wel erg mooi zijn ?

want als morini 37,4mm slag heeft, kan die toch meer vermogen op top leveren dan piaggo en minarelli ???
 
DarkSaiyan said:
ik wou graag horen wat de gedachtes over de theorie zijn :)

maar de limiet (verhouding van boring en slag) dat alles nog goed en stabiel blijft (dus dat de andere onderdelen het nog bijhouden) is denk ik nog lang niet bereikt :)

als het nou mogelijk was een cilinder te laten gieten waarbij je zelf de boring en slag kan doorgeven zou het toch wel erg mooi zijn ?

want als morini 37,4mm slag heeft, kan die toch meer vermogen op top leveren dan piaggo en minarelli ???


nee, het VERMOGEN ligt niet aan de slag .......

het gaat erom dat alles heel blijft op een erg hoog toerental , en dat is met 37,4 te kritiek..
 
Ik weet dat 125cc roterend onbelast de 20k wel halen, belast draaien ze nog 14,5.

Ik denk dat het probleem is met die hoge toerentallen dat je membraan gaat "zweven" dus niet meer volledig afsluit. Roterend bied hier een uitkomst, omdat de opening en sluitingstijd hier geforceerd zijn, de schuif zal immers altijd sluiten en open gaan.

Wanneer ik nog een keer tijd, zin en gelegenheid heb, probeer ik het nog eens te realiseren om een roterend blokje te maken. De tekeningen zijn er al, alleen moeten er nog een aantal dingen veranderd worden omdat het anders niet past (carb, tandwieltjes ed). Voorlopig doe ik er nog niks mee omdat mij de tijd ontbreekt.
 
Big B NRG said:
Ik weet dat 125cc roterend onbelast de 20k wel halen, belast draaien ze nog 14,5.

Ik denk dat het probleem is met die hoge toerentallen dat je membraan gaat "zweven" dus niet meer volledig afsluit. Roterend bied hier een uitkomst, omdat de opening en sluitingstijd hier geforceerd zijn, de schuif zal immers altijd sluiten en open gaan.

Wanneer ik nog een keer tijd, zin en gelegenheid heb, probeer ik het nog eens te realiseren om een roterend blokje te maken. De tekeningen zijn er al, alleen moeten er nog een aantal dingen veranderd worden omdat het anders niet past (carb, tandwieltjes ed). Voorlopig doe ik er nog niks mee omdat mij de tijd ontbreekt.


20 halen ze niet , de curves in de ontsteking gaan niet zo ver...

als je een 125 goed lostrekt gaat ie ook knallen...

tja ,een scooterblok roterend maken is opzich te doen , ik wil het ook wel doen maar ben afhankelijk van anderen (machines) , roterende inlaten houd ik me al mee bezig , alleen is het de vraag of een scooter ook daadwerkelijk beter presteerd met roterende schijf , denk dat er niet zoveel vershil tussen membraan en roterend zit @ zelfde tpm , als je boven de 15.000tpm wilt gaan zitten denk ik dat je aandrijving een probleem kan gaan vormen. mja , de praktijk moet het bewijzen...
 
Big B NRG said:
Ik weet dat 125cc roterend onbelast de 20k wel halen, belast draaien ze nog 14,5.

Ik denk dat het probleem is met die hoge toerentallen dat je membraan gaat "zweven" dus niet meer volledig afsluit. Roterend bied hier een uitkomst, omdat de opening en sluitingstijd hier geforceerd zijn, de schuif zal immers altijd sluiten en open gaan.

Membraan plaatjes zweven sowieso al, al vanaf een vrij laag toerental.

Plus dat in de 125cc al wel te zien is dat met een roterende inlaat het topvermogen niet zo verschikkelijk veel hoger is, dat alleen aprilia nog maar met roterende inlaat rijdt spreekt wel een beetje voor zich.
 
melf #50 said:
20 halen ze niet , de curves in de ontsteking gaan niet zo ver...

als je een 125 goed lostrekt gaat ie ook knallen...

tja ,een scooterblok roterend maken is opzich te doen , ik wil het ook wel doen maar ben afhankelijk van anderen (machines) , roterende inlaten houd ik me al mee bezig , alleen is het de vraag of een scooter ook daadwerkelijk beter presteerd met roterende schijf , denk dat er niet zoveel vershil tussen membraan en roterend zit @ zelfde tpm , als je boven de 15.000tpm wilt gaan zitten denk ik dat je aandrijving een probleem kan gaan vormen. mja , de praktijk moet het bewijzen...

Mwah ik heb het hier over een kart en daar heb ik toch echt zelf ingezeten en de toerenteller gaf toch echt 20 en een beetje aan.

Wat betreft het verschil tussen schijf en membraan op hetzelfde toerental, dat zal idd niet veel zijn. Maar met een schijf is het mogelijk om veel meer toeren te draaien. Ik heb niet gezegd dat er winst uit komt :p
Ben ook met je eens dat je je overbrenging ws moet aanpassen. Maar zoals jij al zegt, tijd zal het leren :)
 
coen86 said:
Membraan plaatjes zweven sowieso al, al vanaf een vrij laag toerental.

Plus dat in de 125cc al wel te zien is dat met een roterende inlaat het topvermogen niet zo verschikkelijk veel hoger is, dat alleen aprilia nog maar met roterende inlaat rijdt spreekt wel een beetje voor zich.

de Aprilia kan iets meer vermogen leveren maar dat weegt niet op tegen de slijtage ...

is gewoonweg niet op te brengen..
 
Big B NRG said:
Mwah ik heb het hier over een kart en daar heb ik toch echt zelf ingezeten en de toerenteller gaf toch echt 20 en een beetje aan.

Wat betreft het verschil tussen schijf en membraan op hetzelfde toerental, dat zal idd niet veel zijn. Maar met een schijf is het mogelijk om veel meer toeren te draaien. Ik heb niet gezegd dat er winst uit komt :p
Ben ook met je eens dat je je overbrenging ws moet aanpassen. Maar zoals jij al zegt, tijd zal het leren :)


ik had het over 125cc produktieracer..

maar @ kart lijkt me dat ook niet goed , meestal word de ontsteking afgebouwd na toptoeren..
 
RS 125cc hebben standaard geen roterdende inlaat, en ik denk de moderne rs'jes in de race ook niet.
er is niet voor niets overgegaan naar membraam gestuurde inlaat.
 
paulyamaha said:
RS 125cc hebben standaard geen roterdende inlaat, en ik denk de moderne rs'jes in de race ook niet.
er is niet voor niets overgegaan naar membraam gestuurde inlaat.


RS125cc produktieracers hebben een roterende inlaat.....
 
Formule 1 wagens rijden ongeveer met dezelfde slag als wij met onze borrelglaasjes-motortjes mee rijden, namelijk +/- 40mm.

Maar dat met 300 cc per cilinder, en met een viertakt waarbij het bij toerentallen van 18000+ rpm net iets makkelijker is om de cilinders goed gevuld te krijgen dan met een tweetakter.
 
en is het geen idee om met kleinere slag van een 80cc bv een 70cc te maken of gaat dat niet i.v.m. de specificaties van de kop en de timingen.
 
blueneonlight said:
en is het geen idee om met kleinere slag van een 80cc bv een 70cc te maken of gaat dat niet i.v.m. de specificaties van de kop en de timingen.

kan...

wij gebruikten bijv. ook een zundapp lc cilinder (slag 43) op een 39,7 krukas , en dat liep zeer zeker goed...

alleen is het wat meer werk..
 
Back
Top