Aerox-Evo70 said:is vooral afhankelijk van het gewicht vd zuiger.
50cc kan over het algemeen meer toeren draaien dan 70cc
daarom rijden ze in de formule 1 ook met een 1500cc V10.
de slag kan imo beter langer, zodat de versnellingen van de zuiger kleiner zijn.
ust power said:Wat zou dan het concrete verschil zijn tussen de volgende situaties:
-50cc cilinderinhoud maar met een kleine slag en grote boring
-50cc cilinderinhoud maar met een grote slag en kleine boring
melf #50 said:maar daar zit ook weer een mini zuigertje aan... dus blijft langer heel
DarkSaiyan said:want als dit waar is.. is morini blok sneller als pia en mina :W
morini slag: 37,4mm
mina slag: 39,2mm
pia slag: 39,3mm (d8 ik)
JasperdB said:iets wat in theorie meer toeren zou moeten kunnen maken hoeft niet per definitie sneller te zijn...
DarkSaiyan said:ik wou graag horen wat de gedachtes over de theorie zijn
maar de limiet (verhouding van boring en slag) dat alles nog goed en stabiel blijft (dus dat de andere onderdelen het nog bijhouden) is denk ik nog lang niet bereikt
als het nou mogelijk was een cilinder te laten gieten waarbij je zelf de boring en slag kan doorgeven zou het toch wel erg mooi zijn ?
want als morini 37,4mm slag heeft, kan die toch meer vermogen op top leveren dan piaggo en minarelli ???
Big B NRG said:Ik weet dat 125cc roterend onbelast de 20k wel halen, belast draaien ze nog 14,5.
Ik denk dat het probleem is met die hoge toerentallen dat je membraan gaat "zweven" dus niet meer volledig afsluit. Roterend bied hier een uitkomst, omdat de opening en sluitingstijd hier geforceerd zijn, de schuif zal immers altijd sluiten en open gaan.
Wanneer ik nog een keer tijd, zin en gelegenheid heb, probeer ik het nog eens te realiseren om een roterend blokje te maken. De tekeningen zijn er al, alleen moeten er nog een aantal dingen veranderd worden omdat het anders niet past (carb, tandwieltjes ed). Voorlopig doe ik er nog niks mee omdat mij de tijd ontbreekt.
Big B NRG said:Ik weet dat 125cc roterend onbelast de 20k wel halen, belast draaien ze nog 14,5.
Ik denk dat het probleem is met die hoge toerentallen dat je membraan gaat "zweven" dus niet meer volledig afsluit. Roterend bied hier een uitkomst, omdat de opening en sluitingstijd hier geforceerd zijn, de schuif zal immers altijd sluiten en open gaan.
melf #50 said:20 halen ze niet , de curves in de ontsteking gaan niet zo ver...
als je een 125 goed lostrekt gaat ie ook knallen...
tja ,een scooterblok roterend maken is opzich te doen , ik wil het ook wel doen maar ben afhankelijk van anderen (machines) , roterende inlaten houd ik me al mee bezig , alleen is het de vraag of een scooter ook daadwerkelijk beter presteerd met roterende schijf , denk dat er niet zoveel vershil tussen membraan en roterend zit @ zelfde tpm , als je boven de 15.000tpm wilt gaan zitten denk ik dat je aandrijving een probleem kan gaan vormen. mja , de praktijk moet het bewijzen...
coen86 said:Membraan plaatjes zweven sowieso al, al vanaf een vrij laag toerental.
Plus dat in de 125cc al wel te zien is dat met een roterende inlaat het topvermogen niet zo verschikkelijk veel hoger is, dat alleen aprilia nog maar met roterende inlaat rijdt spreekt wel een beetje voor zich.
Big B NRG said:Mwah ik heb het hier over een kart en daar heb ik toch echt zelf ingezeten en de toerenteller gaf toch echt 20 en een beetje aan.
Wat betreft het verschil tussen schijf en membraan op hetzelfde toerental, dat zal idd niet veel zijn. Maar met een schijf is het mogelijk om veel meer toeren te draaien. Ik heb niet gezegd dat er winst uit komt
Ben ook met je eens dat je je overbrenging ws moet aanpassen. Maar zoals jij al zegt, tijd zal het leren
paulyamaha said:RS 125cc hebben standaard geen roterdende inlaat, en ik denk de moderne rs'jes in de race ook niet.
er is niet voor niets overgegaan naar membraam gestuurde inlaat.
rieju-pim said:Mikey draaide met zn derbi gpr eerst ook richting de 18k.
Zonder echt nuttig vermogen, maar klonk wel onwijs geil.
blueneonlight said:en is het geen idee om met kleinere slag van een 80cc bv een 70cc te maken of gaat dat niet i.v.m. de specificaties van de kop en de timingen.