kleinere slag, meer toeren mogelijk ?

DarkSaiyan

EVO pk's
ej,

gister discussie gehad met me buurman die monteur was vroeger.

hij beweerde dat een zuiger maximaal een snelheid van 11 meter per seconde mag hebben.

volgens hem is het daarom gunstiger om een kleinere slag te hebben, zodat je meer toeren kan draaien.

hoe denken jullie hierover ?

want als dit waar is.. is morini blok sneller als pia en mina :W

morini slag: 37,4mm
mina slag: 39,2mm
pia slag: 39,3mm (d8 ik)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

is vooral afhankelijk van het gewicht vd zuiger.
50cc kan over het algemeen meer toeren draaien dan 70cc

daarom rijden ze in de formule 1 ook met een 1500cc V10.

de slag kan imo beter langer, zodat de versnellingen van de zuiger kleiner zijn.
 
$aint said:
Het lijkt me ongezond voor je cilinder als ie zich met 10 m/s beweegt :)

Waarschijnlijk bedoel je de zuiger?


sorry mijn fout ;)

maar ik bedoel.. is het dan niet beter om de slag van een mhr speed cilinder kleiner te maken met krukas enzo aanpassen ?
 
Je kan de slag wel verkleinen, maar wat je dan wint aan toeren verlies je dan weer ver weer in cilinderinhoud. Tel daarbij op dat je toch nog niet aan je max qua zuigersnelheid zit en je verliest alleen maar (kijk maar naar de 2fast, langere slag, maar is niet zo dat hij nou zo weinig toeren maakt).

Het is idd wel waar dat je met een kleinere slag meer toeren kan draaien. Dit kan omdat je toerental zoals je al zei begrenst wordt door de zuigersnelheid. Alleen die 10m/s vind ik een beetje raar. De max ligt zo'n beetje bij 24/25 m/s (lig er maar net aan hoe hard je hem kapot wil branden :D)

en in de formule 1 rijden ze toch met 3 liter ipv 1.5 :S. Ze rijden iig wel met een absurd korte slag (moet wel wil je 18k draaien 8P )
 
Aerox-Evo70 said:
de slag kan imo beter langer, zodat de versnellingen van de zuiger kleiner zijn.

Juist kleinere slag.

Hoe kleiner de slag, hoe meer toeren een motor kan maken.

Immers, de af te leggen afstand per slag, per vastgesteld (max)toerental is kleiner narmate de slag minder wordt en daarmee neemt dus de zuigersnelheid af (minder afstand af te leggen in zelfde tijdsbestek = lagere snelheid).


Om de gewenste cilinderinhoud te krijgen wordt de boring vergroot. De laatste generatie (super)sport motoren hebben allemaal een kleine slag en grotere boring.
 
die langeslag motoren maken amper toeren en zon klein nitromotortje maakt een slag van amper een cm en die maakt 30000 toeren makkelijk
 
formule 1 rijd idd met 3 liter v10

edit: bedenk me net dat er in het nieuwe reglement met iets van een 2,5 liter slechts mag worden gereden
 
Arno said:
zijn er uitlaten voor scooters die bijv makkelijk met 15 a 16 k om kunnen gaan dan?

Nope, maar het grootste probleem is je koppel, je kan hem wel lekker de theoretisch mogelijke 17k laten draaien, maar vaak verlies je dan zoveel koppel dat je gewoon evenveel vermogen hebt, + dat dat vermogen vaak niet aanwezig is als je het nodig hebt en het ding al versleten is als je hem start 8P . Daarom draait bij mijn weten zo goed als niemand meer dan 14,5k (scooters dus he ;))
 
franky said:
die langeslag motoren maken amper toeren en zon klein nitromotortje maakt een slag van amper een cm en die maakt 30000 toeren makkelijk


maar daar zit ook weer een mini zuigertje aan... dus blijft langer heel
 
Arno said:
zijn er uitlaten voor scooters die bijv makkelijk met 15 a 16 k om kunnen gaan dan?

valt wel te maken ...


alleen zul problemen krijgen met de vario etc. , die kun je niet zoveel toeren laten draaien zonder dat dit te warm wordt /slijt.

en thermische belasting , hoe meer toeren een motortje draait hoe hoger de temp zal worden ,wat vaak resulteerd in inzakken van de motor (TE warm) je zult je smering en koeling moeten aanpassen (als je dat al goed krijgt)

maar bij 16/17.000tpm zul je ook dingen zoals kopinhoud ,en squiss aan moeten passen. dan komt nog de vraag of het membraan het kan bijbenen.

en het belangrijkte is de betrouwbaarheid...


omdat ik me met 50cc classic racers bezig houd weet ik dat je 16.000 tpm echt niet makkelijk goed lopend krijgt hoor. dus laat staan op een scooter.

[edit] vergeet ook niet dat toeren = snelheid maar de powerband zal dan ook later beginnen en smaller worden.
 
Meer toeren heeft ook geen garantie op meer vermogen, 125jes in de wegrace draaien ook "maar" 13-13,5k. Boven een bepaald toerental worden de stroomverliezen zo groot dat het vermogens verlies geeft.
 
Rudy_W said:
Boven een bepaald toerental worden de stroomverliezen zo groot dat het vermogens verlies geeft.

Verklaar dan waarom de hoogst vermogende 50cctjes meer dan 15k draaien :)
 
Rudy_W said:
Meer toeren heeft ook geen garantie op meer vermogen, 125jes in de wegrace draaien ook "maar" 13-13,5k. Boven een bepaald toerental worden de stroomverliezen zo groot dat het vermogens verlies geeft.


een Honda RS125 produktieracer draait over de 14.000tpm , Aprilia RS125 draait nog meer (is ook roterend)

hoe meer toeren hoe meer snelheid ;) bij een 50cctje ligt het bruikbare vermogen op een erg hoog toerental , met een hele kleine powerband !!
wel meer pk's maar het is dan ook op het uiterste randje!!

bij gp 50cc tjes zaten ze al rond de 22 pk!!

maar omdat een 125cc rijd met een 54mm zuiger kan hetzelfde tt niet worden behaald ivm betrouwbaarheid , een 125 zal dan eerst wel goed en snel lopen maar je houd het niet de hele race vol , hij zal thermische problemen krijgen en inzakken. hoe groter de zuiger hoe minder toeren in principe

een 125 zal zo'n 55 pk leveren ongeveer ( en dat is veel!)

50cc is nooit verder gekomen omdat deze klasse beindigt is , anders waren we nu wel al over de 22 pk geweest..

maar de grens ligt bij 16 a 16,500 tpm bij een 50cc iig
 
ABT said:
Verklaar dan waarom de hoogst vermogende 50cctjes meer dan 15k draaien :)

Omdat al best een poos iedereen overtuigd is geraakt van de vierkante blokjes. waardoor alle 125's zo'n beetje 54 bij 54 zijn, veel meer dan 14k zit er dan niet in, waarom ze niet overgaan naar korte slag blokken moet je niet aan mij vragen, ik neem aan dat het met de eerder genoemde stroomverliezen te maken heeft
 
Back
Top