Het grote politiek topic #2

Las het ook al.. Dat met terugwerkende kracht slaat echt helemaal nergens op, dat kan toch ook niet?

Mijn eerste HBO opleiding ben ik na 1,5 jaar mee gestopt (verkeerde keuze) mijn huidige opleiding rond ik, zoals het er nu naar uitziet, netjes in 4 jaar af. Dat zou dus betekenen dat ik voor dat ene half jaartje van mijn vorige opleiding dus nog ff 3000 euro kan aftikken?! 8P

Ook wel grappig feitje, Mark Rutte deed zelf 7 jaar over zijn 4-jarige opleiding :+
 
Last edited:
Ja, waarschijnlijk dus wel; of iig een gedeelte daarvan.

Ik zit al op een schuld van 24k na 4 jaar studie en heel veel gezeik met mezelf op vorige opleidingen.
Nu eindelijk weer bezig, moet ik nog 3 jaar en dan gvd dit; vooral die terugwerkende kracht vind ik ronduit belachelijk (natuurlijk).

Ben benieuwd wat ze op m'n huidige opleiding hierover gaan zeggen, dat vind ik nm helemaal achterlijk; 't is nooit de schuld van vorige opleiding geweest en m'n huidige school heeft er al helemaal niets mee te maken gehad.
Dan mag ik, bij wijze van, nog van geluk spreken ook, want een jaar later hadden ze me wss nieteens meer aangenomen.

Ik weet niet of er een speciale regeling komt voor uitzonderingen etc, maar dat zal wel erg moeilijk worden.

Over die cultuurbezuinigingen heb ik tot nu toe m'n mond gehouden, maar als ook dit zo doorgaat..

Ook mooi trouwens:
http://www.nu.nl/algemeen/2386551/partijprominent-vlaams-belang-blij-kanker-rivale.html
 
Last edited:
Ik vind het basisidee wel goed trouwens. Niet echt normaal, als je ziet hoeveel studie uitval er is op bijv Universitaire opleidingen. Ze hadden de stufi ook allang moeten schrappen, corrupte bende die dat oplevert.
 
Ik snap 't opzich ook wel en er is iig een jaar extra, maar vooral die terugwerkende kracht.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu nieteens weet of ik volgend jaar dan nog wel kan studeren.. :?

Ik vind dat er wel ruimte moet zijn voor uitzonderingen; ik heb aantoonbaar problemen gehad, had dat ook allemaal liever niet en ben niet express een eeuwige student.
 
Ik heb het niet gevolgd Bjorn, maar ik denk echt niet dat het met terugwerkende kracht er door gaat komen. Juridisch gezien bijzonder lastig. Trek het maar eens door naar de wegenverkeerswet, vorig jaar ergens 50 gereden? Nu boete omdat nu de snelheid omlaag gaat...
 
Terugwerkende kracht in de zin dat mensen die NU studeren en nog 2 jaar te gaan hebben, die 2 jaar gewoon de volle mep moeten betalen.

"De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad."

Mooi verhaal zo: PVVers gaan toch niet doorstuderen, naar een museum of ook maar iets 'linkse hobby' en de rijken zal 't weinig uitmaken.
/heerlijk zwart-wit denken

Verhagen heeft trouwens van '75 tot '86 gestudeerd, Big Jay. :P
 
Naar mijn mening is dit het domste wat ze kunnen doen. Wat beter zou zijn is de basis beur afschaffen, daarvan een lening maken zoals een lening bij de IB/DUO nu al is en dat iedereen gewoon gaat lenen voor zijn studie.

Beste investering die je kunt maken.
 
Terugwerkende kracht in de zin dat mensen die NU studeren en nog 2 jaar te gaan hebben, die 2 jaar gewoon de volle mep moeten betalen.

"De nieuwe regels voor studenten die te lang over hun studie doen gaan al volgend studiejaar in en gelden voor iedereen die ingeschreven staat. Dus ook voor studenten die nu al vertraging hebben opgelopen. Dat blijkt uit een interne beleidsnotitie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) waarin de NOS inzage heeft gehad."
Ik begrijp je, maar die vertraging is toch in het verleden opgelopen? Dan is het imo met terugwerkende kracht, toch?

Overigens vind ik best dat er een stimulans mag zijn om langstudeerders te ontmoedigen maar doe dat met een duidelijk, vooraf afgesproken maatregel.
 
AMSTERDAM - De kosten voor de Joint Strike Fighter (JSF) zullen 1,4 miljard euro hoger uitvallen dan eerder was geraamd. Dat is een stijging van 20 procent van de 6,2 miljard euro waar Nederland tot nu toe van uitging.

FAIL
 
Geld pis je ook zo weg. Alsof Nederland ooit nog iets te zeggen heeft op militair gebied. Hebben we ook nooit gedaan volgens mij.
 
Geld pis je ook zo weg. Alsof Nederland ooit nog iets te zeggen heeft op militair gebied. Hebben we ook nooit gedaan volgens mij.

Lekker makkelijk denken zo, heel defensie wegbezuinigen dan maar?

De F16 moet gewoon vervangen worden (veel zijn er echt slecht aan toe, haarscheurtjes in frame enzo, vallen bijna letterlijk uit elkaar..) JSF is daarin zo'n beetje de beste opvolger.

De nieuwe F16 (Block 52+) zou imo ook een goede vervanger zijn geweest, wil het niet dat de productielijnen voor de F16 over een aantal jaar worden gesloten (2020 volgens mij) waardoor de F16 op den duur niet meer vliegend kan worden gehouden. Is nu ook al min of meer het geval, van alle F16's die NL nu heeft, vliegen er maar een stuk of 20..
 
Last edited:
Lekker makkelijk denken zo, heel defensie wegbezuinigen dan maar?

De F16 moet gewoon vervangen worden (veel zijn er echt slecht aan toe, haarscheurtjes in frame enzo, vallen bijna letterlijk uit elkaar..)

De nieuwe F16 (Block 52+) zou imo een goede vervanger zijn, wil het niet dat de productielijnen voor de F16 over een aantal jaar worden gesloten (2020 volgens mij) waardoor de F16 op den duur niet meer vliegend kan worden gehouden. Is nu ook al min of meer het geval, van alle F16's die NL nu heeft, vliegen er maar een stuk of 20..

Zeker niet heel defensie wegbezuinigen. Maar als je 18 miljard moet bezuinigen door een mondiale crisis en de JSF kost er meer dan 7.5, tja. Ik bedoel, er gebeuren radicale dingen in het onderwijs en in de zorg, dingen die wat mij betreft even belangrijker zijn dan een handjevol nieuwe gevechtsvliegtuigen. Praktisch gezien zouden we ze alleen moeten inzetten als de USA erom vraagt.
 
Zeker niet heel defensie wegbezuinigen. Maar als je 18 miljard moet bezuinigen door een mondiale crisis en de JSF kost er meer dan 7.5, tja. Ik bedoel, er gebeuren radicale dingen in het onderwijs en in de zorg, dingen die wat mij betreft even belangrijker zijn dan een handjevol nieuwe gevechtsvliegtuigen. Praktisch gezien zouden we ze alleen moeten inzetten als de USA erom vraagt.

Ofwel, wij financieren mee aan oorlog waarin de VS bij is betrokken.

Sowieso voegt oorlog 0 toe aan verbetering van de omstandigheden, alleen maar mensen, kapitaal en milieu vernietiging...
 
Back
Top