This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Het *Grote Poets, Reinig en Blink* middelen topic #5

Status
Not open for further replies.
Hij moet weer perse een nieuwe openen hoor

Geen slopel wasstraat verslagje?

Hij ging erin....
En kwam er schoon weer uit....
Ik kwam thuis....
En hij was dof

:+
 
Jongeeeeee, ding staat beter in de lak dan die gare golf van je hoor. En ook dan die gekke fiat. :+
 
Bloedserieus vriend. Nog 1 verkeerd woord over Opel en Dennis en ik zoeken je op.














Hihi Bobje. :love:

Nu weer ontopic.
 
Heb even wat how to's van mn forum gehaald

De meeste zullen al bekend zijn met Detailing Klei, maar voor de beginnende detailers hoop ik met deze “how-to” wat meer duidelijkheid te geven wat Detailing Klei is, wat het doet en hoe je het gebruikt.

Wat is Detailing Clay
Detailing Klei werd voorheen eigenlijk alleen gebruikt door professionals, maar is langzamerhand ook voor de “gewone” consument gewoon prima te verkrijgen en te gebruiken. In principe is klei een relatief veilig manier om sterk ingetrokken vuil, insecten, teer en overspray te verwijderen, zonder daarvoor naar polijstmiddelen te hoeven grijpen.
Klei bestaat in verschillende vormen, maten, kleuren en grofheden. De samenstelling van de klei bepaalt hoe agressief deze is. De professionelere en agressievere klei bevatten meer schuurmiddelen en zijn vaak harder, stugger en minder elastisch. In de handen van een "professional" of ervaren iemand verwijderd zulke klei gemakkelijk ernstige vervuiling en overspray, maar bij onjuist gebruik veroorzaakt dit juist “Marring” en laat het een doffe waas achter.
Het is dus, net zoals met alle andere middelen, belangrijk dat je altijd met het minst agressieve begint en als beginner met “gewone”, consumenten klei begint, die niet te agressief is.

Waarom gebruik je Detailing Clay
Zoals vermeld verwijder je met Detailing klei (sterk) ingetrokken vuil, insecten, teer en overspray. Om te controleren of het nodig is, wat waarschijnlijk zo is, om te kleien kun je na het wassen met je hand in een boterhamzakje (voorzichtig) over je lak wrijven. Voelt het ruw aan en glijdt het niet lekker? Dan is het tijd om te kleien. Na het kleien kun je dat nog eens doen en kun je zelf het verschil merken!
Om aan te geven wat je nou precies verwijderd met de Detailing Klei heb ik een aantal diagrammen gemaakt waarmee ik dat probeer duidelijk te maken. Vooral op (oudere) auto’s die nog niet eerder behandeld zijn zal er veel ingetrokken vuil “vast zitten” in je lak.


Verontreiniging hoe het zal zijn voor een wasbeurt.

Na een grondige wasbeurt zul je altijd het ernstige vuil verwijderen, maar blijft er toch ook vaak veel ingetrokken vuil, teer, insecten, etc zitten. Ga je na het wassen verder met bijvoorbeeld het aanbrengen van je wax, blijft dat vuil onder je wax liggen en zal het zich langzaam maar zeker meer hechten aan je lak en het op den duur zelfs aantasten.


Na het wassen is het ergste vuil weg, maar blijft het sterk ingetrokken vuil achter

Door dit soort vuil blijft je lak vaak ruw aanvoelen en heb je niet de glans wat je wilt. Tijdens het kleien van je lak trek je die ingetrokken delen eruit of “breek” je die als het waren af, zodat je een perfect gladde en schone ondergrond overhoudt.


Na het kleien trek je die ingetrokken verontreiniging uit de lak en houd je een glad resultaat over.

Hoe gebruik je Detailing Clay
Voordat je begint met kleien is het natuurlijk belangrijk dat je de ergste vervuiling al verwijderd, door middel van een grondige wasbeurt. Je wilt dat er zo min mogelijk tussen je lak en de klei terecht komt, dat soort alleen maar voor extra kans op krasjes en swirls.
Verder heb je voor het kleien nog een “glijmiddel” nodig dat zorgt dat je klei geleidelijk over je lak blijft glijden en tegelijkertijd het vuil “absorberen” en daardoor op een veilige manier worden ontdaan van je lak. Deze glijmiddelen heb je net als de klei zelf in veel verschillende soorten. Het beste om te gebruiken is een Quick Detailer spray of Waterless wash spray. Mocht je geen van deze hebben kun je ook gebruik maken van een verhouding (rijk schuimende) shampoo in combinatie met water. Wees dan wel voorzichtiger en houd je ondergrond goed nat.

Let wel dat een combinatie van shampoo en water kunnen een nadelig effect hebben op de duurzaamheid van de klei. De klei neigt iets eerder zijn vorm te verliezen en begint dan te brokkelen. Dit is afhankelijke van welk soort klei en welk soort shampoo.


De benodigheden, in dit geval; Last Touch, PolyClay en een Miracle Dryer

Na het wassen en drogen is het tijd voor het kleien. Begin met een stuk van ongeveer 50gr. Dit is ongeveer 1/3e van de witte Meguiars klei. Kneed dan de klei eerst een paar keer, daarmee warm je met je handen meteen de klei een beetje op, waardoor de klei zachter wordt en zich beter laten glijden over je lak. Na het kneden maak je de klei plat, als een pannenkoek en kun je beginnen.


Spray het oppervlakte in

Werk bij voorkeur met kleine gebieden, van zo’n 50x50cm en werk net als tijdens het wassen van boven naar beneden. Spray dan je oppervlakte in met de Quick Detailer en ook meteen wat op je klei. Zorg altijd dat je oppervlakte en je klei altijd vochtig genoeg zijn en dat de klei gewoon blijft glijden. Nu kun je met het platgeslagen stuk klei beginnen door met lichte druk naar voren/achteren te bewegen. De eerste bewegingen zullen iets stroever gaan, dit betekent dat de vervuiling uit de lak getrokken wordt, maar na een paar “passes” zal het steeds soepeler gaan.


Maak een voor/achter beweging, met lichte druk

Veeg dan het residu van de Quick Detailer weg met een (schone) Microfibre doek en je houd een perfect gladde lak over. Kneed de klei elke keer om de vervuiling in de klei op te nemen en weg te kneden en begin dan met het volgende stuk op dezelfde manier.


Je kunt de vervuiling op je klei zien zitten. Kneed daarom de klei altijd regelmatig tussendoor.

Opmerkingen
- Gebruik genoeg Quick Detailer om zowel je klei en je paneel of werkgebied vochtig te houden.

- Kneed de klei regelmatig tussendoor. Elke keer na elke paneel of werkgebied, of bij ernstige vervuiling zelfs vaker.

- Gebruik alleen lichte druk.

- Als je de klei laat vallen, op de grond of vieze plekken, gooi het weg! Gebruik geen vieze klei op je lak.

- Als je je velgen wilt kleien, houd die dan apart voor alleen je velgen. Van je velgen kunnen scherpe deeltjes remstof afkomen, die je niet daarna nog over je lak wilt halen.

- Zorg dat je klei warm en soepel is en blijft. Vooral in de winter kan de klei hard worden en zal dan vaker tussendoor gekneed moeten worden om soepel te blijven.

- Klei is niet voor eeuwig te gebruiken. Afhankelijk van de vervuiling van de auto kun je een stuk klei een paar keer gebruiken. Daarna is de klei op en vies en moet je die vervangen of een nieuw stuk pakken als je je klei in stukken hebt geknipt.

Video uitleg, Meguiars
Hierbij nog een video uitleg van Mike Philips, van Meguiars. In de video worden natuurlijik alleen Meguiars producten gebruikt, maar je kunt die prima vervangen voor vergelijkbare producten van andere merken.

[youtube]yfEfLGL59GI[/youtube]

Product advies
Er zijn zoveel producten voor het kleien, zowel de klei zelf als het glijmiddel dat ik lang niet met alles ervaring heb of ze ken. Wat vaak gezegd wordt, "Find something you like and use it often". Om te beginnen zou ik aanraden om niet direct naar agressieve of professionele klei te grijpen, maar begin met een milde klei, waarmee de kans op beschadiging aan je lak verminderd wordt.

Zal binnenkort nog een update doen voor wat product advies. Maar mocht je vragen hebben over verschillende clays of glijmiddelen. Stel ze gerust


En hierbij een algemene die ik al vrij lang geleden heb geschreven.

 
Pas wel even een paar links aan, dat Youtube filmpje werkt zo niet, gewoon de URL neergooien. Verder erg nice, eens goed doorlezen!
 
Maatje van me heeft zo'n G220 gekocht van Meguiars en is gelijk los gegaan.

Hij heeft tevens de 3 pads erbij gehaald voor de G220, maar nou was hij niet helemaal tevreden met de swirlvrijheid van de lak.

Tips Boyd? dacht dat jij misschien eventueel wat tips voor die jongen had.

Bepaalde manier van werken?
 
welke pads en wlke polish gebruikt die?
en wat voor auto?
van vw en audi zij de lakken nogal hard dus kost het gewoon meer moeite om swirl free temaken.
 
welke pads en wlke polish gebruikt die?
en wat voor auto?
van vw en audi zij de lakken nogal hard dus kost het gewoon meer moeite om swirl free temaken.

Soft Buff Cutting Pad, Soft Buff Finishing Pad en Soft Buff Polishing Pad alles van Meguiars.

Met de M80 van Meguiars.

Het gaat om een Renault
 
Status
Not open for further replies.