Het *Grote Poets, Reinig en Blink* middelen topic #5

Status
Not open for further replies.
Advertisement - register to remove this

Hij moet weer perse een nieuwe openen hoor:p

Geen slopel wasstraat verslagje?:D

Hij ging erin....
En kwam er schoon weer uit....
Ik kwam thuis....
En hij was dof

:+
 
Jongeeeeee, ding staat beter in de lak dan die gare golf van je hoor. :p En ook dan die gekke fiat. :+
 
Bloedserieus vriend. Nog 1 verkeerd woord over Opel en Dennis en ik zoeken je op.














Hihi Bobje. :love:

Nu weer ontopic. :p
 
Heb even wat how to's van mn forum gehaald

De meeste zullen al bekend zijn met Detailing Klei, maar voor de beginnende detailers hoop ik met deze “how-to” wat meer duidelijkheid te geven wat Detailing Klei is, wat het doet en hoe je het gebruikt.

Wat is Detailing Clay
Detailing Klei werd voorheen eigenlijk alleen gebruikt door professionals, maar is langzamerhand ook voor de “gewone” consument gewoon prima te verkrijgen en te gebruiken. In principe is klei een relatief veilig manier om sterk ingetrokken vuil, insecten, teer en overspray te verwijderen, zonder daarvoor naar polijstmiddelen te hoeven grijpen.
Klei bestaat in verschillende vormen, maten, kleuren en grofheden. De samenstelling van de klei bepaalt hoe agressief deze is. De professionelere en agressievere klei bevatten meer schuurmiddelen en zijn vaak harder, stugger en minder elastisch. In de handen van een "professional" of ervaren iemand verwijderd zulke klei gemakkelijk ernstige vervuiling en overspray, maar bij onjuist gebruik veroorzaakt dit juist “Marring” en laat het een doffe waas achter.
Het is dus, net zoals met alle andere middelen, belangrijk dat je altijd met het minst agressieve begint en als beginner met “gewone”, consumenten klei begint, die niet te agressief is.

Waarom gebruik je Detailing Clay
Zoals vermeld verwijder je met Detailing klei (sterk) ingetrokken vuil, insecten, teer en overspray. Om te controleren of het nodig is, wat waarschijnlijk zo is, om te kleien kun je na het wassen met je hand in een boterhamzakje (voorzichtig) over je lak wrijven. Voelt het ruw aan en glijdt het niet lekker? Dan is het tijd om te kleien. Na het kleien kun je dat nog eens doen en kun je zelf het verschil merken!
Om aan te geven wat je nou precies verwijderd met de Detailing Klei heb ik een aantal diagrammen gemaakt waarmee ik dat probeer duidelijk te maken. Vooral op (oudere) auto’s die nog niet eerder behandeld zijn zal er veel ingetrokken vuil “vast zitten” in je lak.

Verontreiniging.jpg

Verontreiniging hoe het zal zijn voor een wasbeurt.

Na een grondige wasbeurt zul je altijd het ernstige vuil verwijderen, maar blijft er toch ook vaak veel ingetrokken vuil, teer, insecten, etc zitten. Ga je na het wassen verder met bijvoorbeeld het aanbrengen van je wax, blijft dat vuil onder je wax liggen en zal het zich langzaam maar zeker meer hechten aan je lak en het op den duur zelfs aantasten.

Wassen.jpg

Na het wassen is het ergste vuil weg, maar blijft het sterk ingetrokken vuil achter

Door dit soort vuil blijft je lak vaak ruw aanvoelen en heb je niet de glans wat je wilt. Tijdens het kleien van je lak trek je die ingetrokken delen eruit of “breek” je die als het waren af, zodat je een perfect gladde en schone ondergrond overhoudt.

Kleien.jpg

Na het kleien trek je die ingetrokken verontreiniging uit de lak en houd je een glad resultaat over.

Hoe gebruik je Detailing Clay
Voordat je begint met kleien is het natuurlijk belangrijk dat je de ergste vervuiling al verwijderd, door middel van een grondige wasbeurt. Je wilt dat er zo min mogelijk tussen je lak en de klei terecht komt, dat soort alleen maar voor extra kans op krasjes en swirls.
Verder heb je voor het kleien nog een “glijmiddel” nodig dat zorgt dat je klei geleidelijk over je lak blijft glijden en tegelijkertijd het vuil “absorberen” en daardoor op een veilige manier worden ontdaan van je lak. Deze glijmiddelen heb je net als de klei zelf in veel verschillende soorten. Het beste om te gebruiken is een Quick Detailer spray of Waterless wash spray. Mocht je geen van deze hebben kun je ook gebruik maken van een verhouding (rijk schuimende) shampoo in combinatie met water. Wees dan wel voorzichtiger en houd je ondergrond goed nat.

Let wel dat een combinatie van shampoo en water kunnen een nadelig effect hebben op de duurzaamheid van de klei. De klei neigt iets eerder zijn vorm te verliezen en begint dan te brokkelen. Dit is afhankelijke van welk soort klei en welk soort shampoo.

DSC_0005.jpg

De benodigheden, in dit geval; Last Touch, PolyClay en een Miracle Dryer

Na het wassen en drogen is het tijd voor het kleien. Begin met een stuk van ongeveer 50gr. Dit is ongeveer 1/3e van de witte Meguiars klei. Kneed dan de klei eerst een paar keer, daarmee warm je met je handen meteen de klei een beetje op, waardoor de klei zachter wordt en zich beter laten glijden over je lak. Na het kneden maak je de klei plat, als een pannenkoek en kun je beginnen.

DSC_0006.jpg

Spray het oppervlakte in

Werk bij voorkeur met kleine gebieden, van zo’n 50x50cm en werk net als tijdens het wassen van boven naar beneden. Spray dan je oppervlakte in met de Quick Detailer en ook meteen wat op je klei. Zorg altijd dat je oppervlakte en je klei altijd vochtig genoeg zijn en dat de klei gewoon blijft glijden. Nu kun je met het platgeslagen stuk klei beginnen door met lichte druk naar voren/achteren te bewegen. De eerste bewegingen zullen iets stroever gaan, dit betekent dat de vervuiling uit de lak getrokken wordt, maar na een paar “passes” zal het steeds soepeler gaan.

DSC_0009.jpg

Maak een voor/achter beweging, met lichte druk

Veeg dan het residu van de Quick Detailer weg met een (schone) Microfibre doek en je houd een perfect gladde lak over. Kneed de klei elke keer om de vervuiling in de klei op te nemen en weg te kneden en begin dan met het volgende stuk op dezelfde manier.

DSC_0013.jpg

Je kunt de vervuiling op je klei zien zitten. Kneed daarom de klei altijd regelmatig tussendoor.

Opmerkingen
- Gebruik genoeg Quick Detailer om zowel je klei en je paneel of werkgebied vochtig te houden.

- Kneed de klei regelmatig tussendoor. Elke keer na elke paneel of werkgebied, of bij ernstige vervuiling zelfs vaker.

- Gebruik alleen lichte druk.

- Als je de klei laat vallen, op de grond of vieze plekken, gooi het weg! Gebruik geen vieze klei op je lak.

- Als je je velgen wilt kleien, houd die dan apart voor alleen je velgen. Van je velgen kunnen scherpe deeltjes remstof afkomen, die je niet daarna nog over je lak wilt halen.

- Zorg dat je klei warm en soepel is en blijft. Vooral in de winter kan de klei hard worden en zal dan vaker tussendoor gekneed moeten worden om soepel te blijven.

- Klei is niet voor eeuwig te gebruiken. Afhankelijk van de vervuiling van de auto kun je een stuk klei een paar keer gebruiken. Daarna is de klei op en vies en moet je die vervangen of een nieuw stuk pakken als je je klei in stukken hebt geknipt.

Video uitleg, Meguiars
Hierbij nog een video uitleg van Mike Philips, van Meguiars. In de video worden natuurlijik alleen Meguiars producten gebruikt, maar je kunt die prima vervangen voor vergelijkbare producten van andere merken.

[youtube]yfEfLGL59GI[/youtube]

Product advies
Er zijn zoveel producten voor het kleien, zowel de klei zelf als het glijmiddel dat ik lang niet met alles ervaring heb of ze ken. Wat vaak gezegd wordt, "Find something you like and use it often". Om te beginnen zou ik aanraden om niet direct naar agressieve of professionele klei te grijpen, maar begin met een milde klei, waarmee de kans op beschadiging aan je lak verminderd wordt.

Zal binnenkort nog een update doen voor wat product advies. Maar mocht je vragen hebben over verschillende clays of glijmiddelen. Stel ze gerust ;)


En hierbij een algemene die ik al vrij lang geleden heb geschreven.

Boyd said:
Zoals beloofd, hierbij de start van het poetstopic. Ik zal heel, heel veel informatie hier geven, en probeer alle vragen te beantwoorden. Dit topic zal gaan om een goede basis te geven in de lak onderhoud van je trots! Ik poets veel machinaal, maar dat is niet geheel eerlijk tegenover mensen die net beginnen :wink:

Om los te branden neem ik voor mijzelf altijd 3 regels in acht neem

- Neem de tijd! Een haast klus werkt gewoon weg niet. Een wagen ziet rommelig, je kan beter met je vieze auto wachten tot je echt tijd hebt!
- Zorg voor beschutting; Poetsen in de zon kan geen enkel product tegen. Ondergrond wordt te warm en zal een crime zijn uit te poetsen
- Zorg voor kwaliteits spullen, zal ik later op terug komen


Verder is het belangrijk om in stappen te werken!
2400_5step.jpg


Dit is globaal wat ik ga uitleggen
1. Wassen
2. Lak reinigen & cleanen
3. Lak voeden
4. Lak beschermen
5. Bijhouden
6. Interieur
7. Overige onderdelen

Wassen
Het belangrijkste is, dat je eerst een rondje rond de auto loopt en in je op neemt wat voor vuil er aan de wagen gehecht is. Zitten er vliegen op? teerspetters of harspuntjes, en natuurlijk interieur en je velgen. Op deze manier weet je precies wat je tewachten staat om je auto in topconditie te krijgen.

Een goede wasbeurt vermindert de kans op swirls

Wat heb je nodig
- 3 emmers (maar 2 voldoen ook)
- Washmit
- Kwalitatief goede shampoo
- Watermagneet/Miracle Dryer
- Goede velgenborstel


Wat is er mis met een spons
Duizenden mensen gebruiken een spons om hun auto te wassen. Vaak een oude vieze die ergens onderin een aanrechtkastje ligt tussen de zemen ed. Het heeft allemaal te maken met de structuur van een spons:



Stel je nu eens voor, dat er zand en vuil op jou autolak zit. Dit zijn scherpe krassende deeltjes. Kan remstof zijn, zand of andere substanties



Als je nu een spons hier boven legt terwijl je je auto wast, dan komt in plaatje genoemde grit vast te zitten tussen je spons, en je lak!.



Hierdoor onstaan minime krasjes in de blanke lak die door het zonlicht weerkaatsen en je soort van spinnenweb in je blanke lak ziet. Genaamd Swirls.



Het resultaat van wassen met een spons en een wasstraat (daar praat ik nieteens over, welke wasstraat dan ook is schadelijk!)



Wat is een washmit?
Washmits zijn zogenaamde washandschoenen. Deze zijn er in alle soorten en maten en ook merken. Deze handschoenen lossen de problemen op die een spons wel geeft. Zelf gebruik ik de normale washmit van Meguiars. Deze heb ik al 100 keren gebruikt, nog steeds goed en altijd schoon te wassen.

(koop geen goedkoop ding, die hebben niet de kwaliteit, en uiteindelijk koop je toch de duurdere. Dus zonde van je geld)

Wash Mitts
Lambswool and Sheepswool wash mitts have been developped to get around the problems of sponges trapping grit particles by the flat face. If you run your fingers through a lambwool mitt, you can see that it is deep pile and not flat faced:

Terugkomend op vuil op je lak. Als je aan het wassen bent met een washmit dan absorbeert het fabricaat (microvezel of lamswol) het vuil en zorgt ervoor dat het niet op de lak mee wordt getrokken en dus zo veilig verwijderd zodat het geen krassen meer kan maken.



Note: Washmits zijn vele malen beter als een spons. Maar toch voorkomt dit niet volledig swirls te voorkomen

Zoveel shampoos, welke moet ik kiezen?
Ik weet dat er een hele hoop soorten shampoo te koop zijn. Slechte, en goede. De shampoo die in wash&wax kitjes van de halfords zitten kan je gebruiken om wax van je lak te strippen. Die bieden totaal geen voeding. Sommige mensen vertellen wel eens dat ze dreft gebruiken..... :lol:

Als je naar een shampoo kijkt gaat het om de volgende eigenschappen.

1. Glijmiddel in wasoplossing - Kortom schuim! Een goede shampoo zorgt voor voldoende shuim en weekt vuil los. Icm met een washmit worden swirls tot een minimum beperkt. Het maakt het wassen soms zelf leuk als je ineen een explosie van schuim in je emmer vind.

2. Conditioners, een shampoo moet er niet voor zorgen dat je net gepoetste werk de volgende keer eraf gestript word. Het is belangrijker om de wax laag de voeden zodat er een mooie glans achter blijft. Je kan het goed voelen na het wassen. Na het wassen behoort de lak zacht aan te voelen en niet ruw.

Met dit in gedachte zijn er best wat shampoos die hier aan voldoen. En dan komt persoonlijke voorkeur naar voren :wink:. Mijn voorkeuren:

Meguiars #62 Bodywork Shampoo & Conditioner (my favourite)
Meguiars Gold Class Bodywork Shampoo & Conditioner
NXT Carwash
Meguiars Hyper Wash


Waarom minimaal 2 emmers
Ook hierbij, mensen gebruiken vaak maar 1 emmer tijdens het wassen.
Ik 3
1 - voor velgenborstel en toebehoren
1 - voor shampoo emmer
1 - voor uitspoelen washmit

Ook hierbij moet gezorgd worden dat vuil gescheiden wordt. Ik gebruik meestal lauw water :p Je stopt je washmit in de emmer met sop doet 1 plaatseel (gelang hoe vies) en wast hem daarna uit in de uitspoel emmer. Zo blijft je sop schoon en trek je niet weer dat vieze water je lak op.

Vandaag even foto gemaakt voor jullie, wat het verschil is
DSC_0172.jpg


Vies uitspoelwater
DSC_0170.jpg


Schoon waswater
DSC_0171.jpg


Drogen
Hier kan ik nog een trucje geven welke dat vermakkelijkt. Drogen doormiddel van water. Klinkt raar maar ik zal het uitleggen. Zolang een waterstraal 1 massieve straal is (tuinslang zonder koppeling)trekt deze het water in een groot vlak van de wagen. Waardoor er slechts een paar druppeltjes achterblijven. Ik gebruik een tussenkoppeling (€2,99) wat ook het zelfde effect geeft.

DSC_0158-1.jpg

DSC_0159.jpg

DSC_0160.jpg


En wat er overblijft om te drogen
DSC_0162.jpg


Dan het drogen zelf. Een zeem, net zoals een spons, een veel gebruikt auto was hulpmiddel. Hier geldt hetzelfde als met een spons. Een eventueel achtergelaten zandkorrel is al voldoende om tussen zeem en lak een krassend effect te zorgen. Zelf gebruik ik graag een zogenaamde watermagneet. Dit is een grote microvezel doek die het water in 1 keer absorbeert en niet uitgewrongen hoeft te worden. Gewoon in zijn geheel op het lakwerk, en deze voorzichtig rond trekken.

miracletowel8.jpg

miracletowel9.jpg


Hoe wassen de pro jongens? Precies hetzelfde. Echter gebruiken wij een schuimlans om eerst een auto in te schuimen zodat het meeste vuil er al af is voordat wij beginnen met wassen. Met drogen een quick detailer en je hebt een streeploos resultaat!

DSC_0152.jpg


Na 5 min
DSC_0154.jpg


------------------------------------------------------------------------------

Vervolgens ga je aan de slag met het schoonmaken van je lak. Maar ik heb hem net gewassen???? Jah dat klopt, echter haal je daar niet al het vuil mee van je lak!

Door bomen,wegwerkzaamheden,hoogovens diesel ed komt er allerlei soorten fijnstof in en op de lak te zitten. Om een perfecte reflectie en gladde ondergrond te krijgen moet je dus aan de slag met de zogenaamde "Klei"

Wat heb je hiervoor nodig?
-Quick Detailer
-Klei (zijn veel soorten in, ik ga hier uit van de consumenten klei)
-Microfiber doek van goede kwaliteit
- (vaak als 1 kit te koop; Meguiars Quick Clay kit, klei moet je luchtdicht bewaren. Anders droogt het uit)

Hoe werkt een klei bar?
Ik lees heel vaak marketing informatie dat klei het vuil uit je lak trekt. Echter is dit een fabeltje, want door de lubricatie van de QD kan je iets niet eruit trekken als het ware. Klei is licht schurend, en haal dus de contaminatie, oude wax en vuil weg zodat er een glad en schoon oppervlakte ontstaat.

OMG! Zei je schurend!!!??? Ja, klei is een licht schurend middel, welke als je het verkeerd gebruikt lichte waas achter kan laten. Als je kijkt naar de patenten van klei zie je dat de klei op basis is van polybutene en verschillende andere schruende bestandsdelen. De meguiars consumenten klei is mild. (Er zijn meerdere soorten uit de pro lijn welke ik niet aanraad wanneer je het nooit gebruikt hebt(agressive,extra mild). Er zijn nog meer merken, echter alle consumenten klei is mild te noemen.

Het klinkt eng, maar is het niet. Beetje oefening baart kunst! En met de Meguiars consumenten klei kan het eigenlijk niet verkeerd gaan!

Werkwijze Klei

- De klei glijdt over de lak doormiddel van lubricatie van Quickdetailer (water heeft geen zin, glijd niet goed genoeg)
- Als de klei vuil tegenkomt wat boven op de lak ligt zal deze het eraf halen.

41285420.jpg


Genoeg technishe gepraat, nu de how to
- Haal de klei uit de verpakking (megs klei kan je in 3 stukken knippen, houdt je er nog 2 over voor een hele hoop andere wagens)
- Kneed de klei warm in je handen
- Rol het tot een bal
- Druk het plat als een pannekoekje
- Nevel paneel of oppervlakte in met QD en laat de klei hieroverheen glijden met lichte druk. Je voelt alle puntjes vuil in de klei opgenomen worden. De oppervlakte voel je ook gladder worden :p . ZOdra oppervlakte glad genoeg is kan je het droog maken met de MF doek.

Bij een auto die nog nooit gekleid is heb je vaak de meeste vieze klei!. Zo ziet de klei eruit als het vies is. Even opnieuw kneden en je hebt weer schone plakaat welke je verder kan gebruiken

clay5.jpg


Wanneer is de klei op dan?
Als je klei op begint te raken merk je dat aan het uiteenvallen van de klei. Moeilijk te kneden en blijft aan je vingers plakken. Dan is het verstandig 1 van je andere stukken klei te gaan gebruiken.

Nu kan je verder gaan met paint cleanen!

---------------------------------------------------------------------------------

Cleanen, swirls verwijderen, en voeden

In tegenstelling tot de detailing klei die het oppervlak van de lak volledig reinigt is een paint cleaner een diepreiniging die doordringt in de lak en de originele kleur weer helemaal naar boven kan halen. Alle auto’s zullen na verloop van tijd last krijgen van lichte oxidatie op de lak, dit is een dun laagje dat ervoor zorgt dat de lak niet meer de originele glans heeft. Sommige kleuren, bijvoorbeeld rood hebben daar aanzienlijk meer last van als andere kleuren. Ook de aanwezigheid van een blanke laklaag bepaald hoe snel en hoe ernstig de oxidatie op het oppervlak optreedt. Bij de meeste kleuren blijft de oxidatie beperkt tot een soort lichte waas over het oppervlak.

De Deep Crystal Paint Cleaner is in staat lichte oxidatie te verwijderen en de glans weer terug te halen. Je zult zien dat de lak na een behandeling met de paintcleaner zijn oorspronkelijke kleur weer terug krijgt. Veel mensen merken niet dat de kleur van de auto verandert door vervuiling en oxidatie totdat ze de tot nu toe genoemde stappen hebben genomen.

Als voorbeeld plaats ik hieronder een foto van een Fiat Cinquecento die door een mede Meguiars member behandeld is. De bumpers en de achterspoiler waren bedekt met een flinke laag oxidatie en waren daarom helemaal wit uitgeslagen. Na een behandeling met een paintcleaner en een polish (volgende stap) kwam de originele kleur weer helemaal terug, de bumpers waren weer net zo geel als de rest van de auto.

De achterspoiler

43106902.jpg


De voorbumper

43106904.jpg


Veel mensen leven nog in de veronderstelling dat het regelmatig aanbrengen van een waslaagje voldoende is om de auto in een showroomstaat te houden. Niets is echter minder waar. De lak van de auto moet goed verzorgd worden om deze in topconditie te houden. Dat begint al bij het regelmatig op de juiste manier wassen van de auto (zie ook ‘how to, deel 1 wassen en drogen). Hoe voorzicht je ook bent met wassen, er zullen vroeg of laat helaas toch van die micro krasjes ontstaan. Die krasjes zijn met name op zonnige dagen erg goed te zien. Daarnaast zal de lak door de blootstelling aan de elementen langzaam gaan Oxideren, waardoor deze langzaam wat doffer wordt. Dit proces is vooral op rode auto’s goed te zien.

Om de originele glans van de lak weer terug te krijgen moet je de oxidatie en de microkrasjes verwijderen met een polish. Het gebruik van een polish is de sleutel naar een schitterende diepe glans. Deze stap wordt door veel mensen vaak vergeten of overgeslagen, hetgeen vaak leidt tot ontvredenheid omdat het harde werk niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Niets is frustrerender dan dat je na het wassen en waxen nog steeds doffe plekken, microkrasjes en hologrammen ziet.

Een polish bevat over het algemeen miniscule deeltjes die een schurende werking hebben. Door de wrijving over het oppervlak van de lak worden de deeltjes steeds kleiner, waardoor de schuren werking steeds verder afneemt. Op deze manier is de polish in staat om krasjes te verwijderen en toch een glad en glanzend oppervlak te creëren. Afhankelijk van de staat van de lak kan er gekozen worden voor een milde of een wat aggressievere polish (bevat vaak meer en wat grotere schurende deeltjes).

In tegenstelling tot wat mensen vaak beweren hoef je niet echt bang te zijn dat je met een polish grote hoeveelheden lak weghaalt. Tenzij je een extreem grove polish lange tijd op één plek zou gebruiken is het laagje lak wat je weghaalt niet eens te meten.

Het polijsten van de lak kun je zowel handmatig als machinaal doen. Omdat veel mensen hier niet beschikken over een goede polijst machine (die grote dingen die je bij de locale doe-het-zelver koopt werken voor geen meter), behandel ik hier beide methodes en de daarbij toe te passen producten.

Handmatig polijsten en krassen verwijderen:

Begrijp de laklaag die op je auto zit!!
Het handmatig polijsten van de lak kan een behoorlijk zware bezigheid zijn. Je hebt behoorlijk wat tijd en kracht nodig om oxidatie en krasjes te verwijderen. Toch is het zeker de moeite waard om hier eens een paar uur in te investeren.

Gooi alles overboord wat je vader je ooit heeft verteld over poetsen! Want de spullen en regels zijn de laatste 10 jaar gigantisch snel veranderd.

Er zijn 3 dingen welke significant zijn veranderd
- De moderne laklagen zijn niet meer op basis van petroleum maar op water
- Poets producenten hebben de schurende middelen doorontwikkeld voor een beter resultaat om een consistent slijpproces te garanderen
- Microfiber producenten zijn doeken speciaal voor poetsen gaan produceren zodat er geen krassen worden veroorzaakt en voldoende opneemt

De high-tech lak lagen op de moderne autos verschillen van producent. Algemeen gezien zitten er op alle nieuwe autos een blanke lak laag (behalve in amerika ed) Vroeger werkte je direct op de laklaag waardoor deze snel weer op kleur kwam. De moderne auto heeft een laag primer, kleur, en blanke lak voor meer glans,kleur en bescherming.

Door de moderne laklagen zijn deze beter beschermd tegen alledaags gebruik, echter heeft het wel betere verzorging nodig. Tegenwoordig zijn rode en gele auto's goed bescherm door toevoeging van UV filters. Deze zullen dus niet roze of zachtgeel worden zoals oude volvo's ed.

De kleine krasjes swirls zullen nooit door de blanke laag heen komen en kunnen dus redelijk gemakkelijk weg worden gewerkt

Meguiars biedt een aantal producten die je zou kunnen gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende combinatie.
- Scratch X
- Deep Crystal polish

De Scratch X is ten opzichte van de Deep Crystal Polish iets beter in het verwijderen van microkrasjes en oxidatie. De Deep Crystal Polish zorgt voor die hele mooie diepe natte glans.

Hoe ga je te werk?

Neem een applicatiesponsje en doe daar wat Scratch X op (een druppel ongeveer ten grootte van een kwartje). Hiermee ga je een klein stukje van de auto (ongeveer 25 x 25 cm) behandelen. De Scratch X moet je met een behoorlijk stevige druk inwerken totdat het bijna verdwenen lijkt te zijn. Breng nog wat Scratch X aan op de applicator en behandel de plek opnieuw, herhaal deze stap zo vaak als nodig om de lak krasvrij te krijgen. Het is gebruikelijk dat een plek meerdere keren behandeld moet worden, dus geef het niet op als je na 1 keer nog niet heel veel resultaat ziet. Wrijf de plek schoon met een doek (liefst met de Ultimate Polishing Cloth, want deze veroorzaakt geen krassen en neemt de resten polijstmiddel goed op).

Dit resultaat moet je zien te bereiken (echter zijn sommige krassen gewoonweg te diep. Ook sommige lakken zijn snoeihard; red DUITSE)

3M%20Paint%20Surface%201.jpg


De lak is nu als het goed is grotendeels krasvrij. Om het beste uit de lak te halen kun je nu de hele auto met de Deep Crystal Polish behandelen. Of M7 uit de proffesionele lijn,. Ook hier doe je weer een druppel ter grootte van een kwartje op een applicatiesponsje. Behandel vervolgens weer een klein oppervlak met de polish. Werk de polish goed in totdat deze bijna volledig verdwenen lijkt te zijn. Neem de resterende polish weg met de Ultimate Polishing Cloth. Als je de hele auto gedaan hebt dan wordt het tijd om de beschermlaag aan te brengen.

Het resultaat moet dan ongeveer zo eruit komen te zien (rechts)
DSC_0049.jpg


Deze heb ik welliswaar machinaal gepolijst, echter is dit met de hand ook te bereiken! Het wel tijd, en een tennisarm :lol:

Een sinasappelhuid kan je alleen met wetsanden wegkrijgen. Aangezien dit zo specialistisch is zal ik hier verder niet op ingaan.

Machinaal polijsten volgt later…

-----------------------------------------------------------------------------------

Nu een onderdeel wat iedereen wel kent. Lak beschermen!

Hier zijn een hele hoop producten voor te koop, maar ook bepaalde behandelingen bij dealers!. Laat ik die eerst even uit het leven helpen

De zogenaamde Teflon lagen (waxoil,FLON4000,waxguard etc). Dat is gewoonweg pure marketing/sales. Vaak proberen dealers deze optie te verkopen voor heel veel geld. Hier verdienen ze grof op, want ik weet wat de inkoop is van die producten.Vaak honderden euro's worden er extra neer gelegd voor zon behandeling die garandeerd 3 jaar onderhoudsvrij te zijn, en het vuil gaat er zo af. Je moet het dan wel onderhouden met hun speciale middelen welke ook weer flink veel euro's kosten. De lak blijft inderdaad afstotend, maar dat behaal je ook met andere producten voor een veel betere prijs

Het resultaat van die zogenaamde teflon lagen zijn prima, maar veel te duur voor een "sealant". Grappig detail van deze PTFE (PolyTetraFluorEthyleen oftewel teflon lagen), niets houdt er op, dus waarom zou het hechten op je lak?. Nu zal je denken maar mijn Tefal pan heeft dat ook!, klopt maar dit wordt onder hoge temperatuur ingebakken. En dat gebeurt niet op de laklaag van je auto. Dus bij mij is nog steeds het nut van een teflon behandeling (behalve commercieel) niet bewezen.... Heb vaak mensen die deze laag eraf willen omdat ze niet tevreden zijn met deze laag. Even kleien of goede paintcleaner en de laag is eraf! Tevens krijg je de mooiste glans en reflecties met een goede carnauba wax!

Pre-wax
Een wax geeft niet de meeste glans, dat geeft de voorbewerking ervan. Krijg veel te horen, jah ik heb mijn auto gewaxed en na een week ziet hij er al weer uit als een &($&$. Daar zit een kern van waarheid in. Als jij waxed over een vieze laklaag, welke weinig hechting bied zal je minder lang schik hebben van deze laag. Je zal dus na een korte tijd al weer buiten staan, druk bezig met je auto. Wat tot ergenis kan leiden tot het vrouwlijk schoon waarmee je samen woont :lol:

Het belangrijkste zit hem in de voorbereiding van je laklaag voor een wax of sealant. De beste voorbereiding is helemaal het 5 stappenplan te doorlopen. Dus kleien, paint clean(s)er & polish. Dan is de lak helemaal klaar om een goede beschermlaag te krijgen, en deze voor een langere tijd te behouden. Nou doe je dit niet elke week en kan je dus als je wilt bij een volgende beurt de lak met paint clean(s)er behandelen en dan is de laklaag weer klaar voor een beschermlaak. Een goede voorbereiding geeft de ware glans en bescherming van een laklaag
Producten die dat doen
-Swissvax Cleaner Fluid
-Meguiars Paint Cleaner
-Zymol HD Cleanse
-Dodo Juice Lime Prime - Pre wax

Sealant
Ik heb het net al even gehad over langdurige beschermlagen. Een sealant is een syntetische vorm van wax. Deze hebben de eigenschappen om erg lange bescherming te bieden. Deze zogenaamde sealants bestaan uit polymeren en acryl. Hierdoor leveren ze een langdurig, glad en glanzend resultaat. Dit is handig voor de gene die niet veel tijd aan hun wagen willen besteden maar toch een mooi resultaat willen hebben.

Goede sealants zijn
-Chemical Guys Jetseal901 (ook super op velgen, kom ik later op terug)
-Meguiars M21
-Carlack68
-NXT wax

Wax
Dit is het punt wat iedereen kent! Waxen. Iedereen is begonnen met de groene schilden wax met gouden dop :wink: Of een andere vorm in de naam van valma of sonax. Op het gebied van wax zijn er de laatste jaren een hele hoop innovaties geweest.

Om bij de basis beginnen, je hebt vaste waxen (paste) en je hebt vloeibare. Mijn voorkeur gaat uit naar vaste waxen, maar dat vind ik. :wink: De basis van de waxen is de laatste jaren flink veranderd, maar het belangrijkste vooruit gegaan!. De beauty waxen, de schilden waxen ed laat ik buiten beschouwing omdat deze gewoon weg een kat in de zak zijn. Ik zie mijn buurman regelmatig hard boenen op een heel wit uitgeslagen auto, en dan sta ik altijd even hard te lachen. :twisted:

De mooiste resultaten krijg je met een wax waarin carnauba het hoofd bestandsdeel is. What the hack is carne nog wat!. Carnauba is een wax soort die uit de bladeren van een carnauba palm (Copernicia prunifera) komen. Die heb je in 2 harde vormen, witte en gele. Gele is de meest voorkomende, de witte is een gebleekte versie :wink: Ze winnen deze wax door op de bladeren te slaan, een intensief karwei, dus ook erg duur :cry:

Carnauba heeft de eigenschap om veel glans en bescherming te geven aan een oppervlakte. Het zit overal in! lipstick, eyeliners, hoop andere makeup, schoenpoets meubelpoets etc. Zelf op glazuren van taarten en snoep :wink: Voor auto lakken wordt deze wax gemend met kokosnootolie,bananenolie,notenolie,bijenwas en nog veel meer. Een autowax met een hoog carnauba gehalte geeft een nog betere glans en diepte perceptie. Met een bijbehorende bescherming. Het hoogste wat er nu te koop is op de markt, is een wax van 62% kost 15.000 euro. :wink: De hoge carnauba waxen (altijd in vaste vorm)kan je met je blote handen opbrengen! :p Vloeibare carnauba was kan nooit zo geconcentreerd zijn als een vaste wax :wink: vanwege de bestandsdelen die een wax vloeibaar moeten maken en houden.

Je waxkeuze is dus erg belangrijk, wil je lange bescherming? Of wil je wel 1 keer in de maand even bezig zijn. Dat zijn allerlei keuzes die erg belangrijk zijn. Ik heb hier verschillende waxen staan, (9 uit mijn hoofd). Met elk een specifieke kenmerk. Maar meeste zijn in vaste vorm, en bezitten carnauba.

Merken die dit soort kwaliteit waxen leveren
- Meguiars
-Swissvax
-Zymol
-Collonite
-Dodo Juice
- Vele anderen

Mijn favo's
-Chemical Guys Petes 53% Carnauba (hele natte glans, minder tot redelijk lang merkbaar
-Meguiars M16 (mooie glans, blijft redelijk lang merkbaar)
-Meguiars Goldclass & NXT, erg goede kwaliteits waxen die lang merkbaar blijven.
-Victoria Concours - Combinatie van bovenstaande)
-Swissvax lijn
-Zymol lijn

Zo zijn er nog heeel heeeel veel merken! Het is belangrijk dat je je goed orienteerd, wat voor lak heeft je auto. En ook belangrijk wat voor kleur. Een zwarte kleur zal mooier worden met een bepaalde toevoeging van een bepaalde olie. Idem met metallic. Hiervoor zijn speciale exclusieve waxen te koop welke de gemiddelde poetser denk ik weinig kan schelen omdat die soms meer als 40 euro kosten dus ik zal daar niet verder op ingaan :wink: De kleurwaxen bij de allesverkopers zijn echt BS! en weggegooid geld. Ik kan daar nog heel ver op ingaan maar dat is niet de intentie. Het is btw ook een fabeltje dat een metallic laag weinig onderhoud nodig heeft, of een speciale wax. Een metallic lak heeft net zoveel onderhoud nodig als een uni lak.

Als je iets gebruikt waar je tevreden over bent dan moet je dat blijven gebruiken :p Een goede wax koop je niet bij een halfords, maar bij een shop waar mensen er verstand van hebben. Helaas zijn dat er niet veel... In die gedachte is ook mijn idee ontstaan voor mijn bedrijf :wink:

Nu over tot de techniek van het aanbrengen
ZO MIN MOGELIJK!!!!!, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Alles wat wit uitslaat is eigenlijk residu wat niks doet en eigenlijk weg gegooid product is! Zonde, want je gebruikt maar heel weinig. Je kan beter 2 dunne lagen aanbrengen als 1 dikke ( en als je slechte wax gebruikt slaan je rubbers ook nog eens wit uit). Enfin, zo dun mogenlijk opbrengen.

Wat heb je nodig?
- Je wax of sealant
- Foam Applicator Pad
- Microfiber doek

Ik zie veel mensen nog met een oud t shirt, of laken poetsen. FOUT! het neemt een hoop product op, en uiteindelijk komt er niet veel meer op je lak en je handen worden vies. Veel onregelmatigheden ed! :? Gebruik een foam applicator en je kan een even en mooie waxlaag opbrengen. Op een gegeven moment heb je voldoende wax of sealant in je pad zitten dat je niks extra meer hoeft toe te voegen en dus voordeliger uit bent!. Vloeibaar of vast, het moet er vasaline/doorzichtig uitzien!. Eventueel 2 lagen voor een nog betere laag!

Wanneer is mn wax/sealant klaar?
Je leest wel eens verhalen dat mensen hun wax wel een hele dag hebben laten curen. Dat klopt een wax moet curen. (polish, cleaners ed niet). Een waxlaag moet hechten als het ware, maar niet zo lang. Je pakt een schone vinger en haalt die over je gewaxte oppervlakte. Is het daaronder helemaal crystal helder en glanzend! Dan kan je je wax afnemen met een goede Microfiber doek. Is het smerend, beetje vettig dan moet de wax nog even curen!, en dan na een paar minuten weer dezelfde test doen totdat je wel het juiste resultaat hebt ;) Dan kan je het afnemen.

Koop goede doeken speciaal voor poetsen (meguiars, sonus, of B-Polished eigen merk ed) Want die zijn daar voor ontworpen. Laten een stof en krasvrij resultaat achter, en nemen in verhouding tot action doeken veel meer op. Poetskatoen, oude lappen, doe het niet :wink: . Mf doeken kan je veelvoudig gebruiken. Even in de wasmachine! en ready to use again! :p

Bijhouden van de auto
De volgende stap in het proces is het bijhouden van je wagen. Dit is belangrijk, want zo bied je je wagen de optimale bescherming.

In het bijhouden zijn verschillende producten op de markt. In de vorm van een spraywax/sealant of een speciale detailer. Deze producten boosten als ware je beschermlaag. Door wassen,weer ed wordt de wax/beschermlaag aangetast. Het is belangrijk deze dus tussentijds te herstellen om een zo mooi mogelijk resultaat te behouden. Dit zorgt er ook voor dat je niet zo snel weer opnieuw je auto hoeft te waxen.

Producten die hier goed voor dienen
Meguiars Spray Wax
Meguiars Ultimate Quick Detailer (aanrader!!)
Meguiars Quick Wax
Chemical Guys - Blitz Spraysealant
Zymol Fieldglaze
Swissvax Quick Finish

Het is belangrijk eerst je auto goed te wassen zoals in vorig deel staat beschreven. Als je je wagen goed droog hebt gemaakt is het tijd om in een kort tijd bestek je laag te boosten.

Wat heb je nodig
- Even Coat Applicator
- MF doek
- Je product naar keuze

Hoe ga je te werk?
Je sprayed het product op je pad, of doek en dan aanbrengen op het plaatwerk. Als je direct op plaatwerk spuit heb je al heel snel een dikke, moeilijk uit te smeren laag. Deze laat je even curen (net zoals een normale wax) en wrijft hem daarna uit met een MF doek.

De Ultimate Quick Detailer werkt net wat anders. Op doek spuiten, opbrengen en met droge kant van doek meteen uitwrijven tot hoogglans. Je krijgt zo een superglad en waterafstotende coating
 
Pas wel even een paar links aan, dat Youtube filmpje werkt zo niet, gewoon de URL neergooien. Verder erg nice, eens goed doorlezen!
 
Maatje van me heeft zo'n G220 gekocht van Meguiars en is gelijk los gegaan.

Hij heeft tevens de 3 pads erbij gehaald voor de G220, maar nou was hij niet helemaal tevreden met de swirlvrijheid van de lak.

Tips Boyd? dacht dat jij misschien eventueel wat tips voor die jongen had.

Bepaalde manier van werken?
 
welke pads en wlke polish gebruikt die?
en wat voor auto?
van vw en audi zij de lakken nogal hard dus kost het gewoon meer moeite om swirl free temaken.
 
welke pads en wlke polish gebruikt die?
en wat voor auto?
van vw en audi zij de lakken nogal hard dus kost het gewoon meer moeite om swirl free temaken.

Soft Buff Cutting Pad, Soft Buff Finishing Pad en Soft Buff Polishing Pad alles van Meguiars.

Met de M80 van Meguiars.

Het gaat om een Renault :p
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top