Het grote mountainbike/bmx/racefiets/omafietstopic #4

Status
Not open for further replies.
Gister de FOX RLC 80 binnen gekregen, prima vorkje zo te zien. Nog even monteren in de KTM en op zoek naar een mooi voorwiel en een losse voorrem. Voorlopig leen ik even setje van een maatje.
 
p4pb7091175.jpg


p4pb7091174.jpg


p4pb7091176.jpg


p4pb7091177.jpg


p4pb7091178.jpg
 
nice...zo'n vork zoek ik ook nog! Waar moet je trouwens op letten als je bijvoorbeeld een vork van ebay wil kopen? Passen die dingen gewoon in alle frames of zijn er verschillende soorten qua balhoofd? En geldt dat ook voor remklauw ophanging etc?
 
Eerste waar je op moet letten is de lengte van de stuurbuis. Vaak wordt deze een heel stuk ingekort omdat je anders een halve meter spacers boven/onder je stuurpen moet plaatsen. De lengte die de stuurbuis minimaal moet hebben voor jou is dus afhankelijk van je frame en het aantal spacers dat jij onder je stuurpen wilt zetten.

Waar je ook op moet letten is de diameter van de stuurbuis. Meestal is dat gewoon 1 1/8" (28.6mm), maar tegenwoordig zie je steeds vaker de zgn 'tapered' voorvorken, hierbij is de stuurbuis bij het onderste balhoofdlager dikker (vaak 1.5").

Voor de remklauwbevestiging heb je nog verschil tussen het IS en Postmount systeem. Bij IS wordt de remklauw zijwaart vastgedraaid (axiaal als ik me niet vergis) en bij Postmount heb je een radiale bevestiging. Postmount is tegenwoordig wel standaard bij de betere voorvorken, je kunt hierbij ook makkelijker je remklauw positioneren.
Er zijn allerlei soorten adapters verkrijgbaar, van IS naar PM en van PM naar IS.
 
Eerste waar je op moet letten is de lengte van de stuurbuis. Vaak wordt deze een heel stuk ingekort omdat je anders een halve meter spacers boven/onder je stuurpen moet plaatsen. De lengte die de stuurbuis minimaal moet hebben voor jou is dus afhankelijk van je frame en het aantal spacers dat jij onder je stuurpen wilt zetten.

Waar je ook op moet letten is de diameter van de stuurbuis. Meestal is dat gewoon 1 1/8" (28.6mm), maar tegenwoordig zie je steeds vaker de zgn 'tapered' voorvorken, hierbij is de stuurbuis bij het onderste balhoofdlager dikker (vaak 1.5").

Voor de remklauwbevestiging heb je nog verschil tussen het IS en Postmount systeem. Bij IS wordt de remklauw zijwaart vastgedraaid (axiaal als ik me niet vergis) en bij Postmount heb je een radiale bevestiging. Postmount is tegenwoordig wel standaard bij de betere voorvorken, je kunt hierbij ook makkelijker je remklauw positioneren.
Er zijn allerlei soorten adapters verkrijgbaar, van IS naar PM en van PM naar IS.

Kijk...daar heb ik nog eens wat aan. Helemaal top! Als jij nog wat moois tegenkomt moet je het ook maar ff laten weten. Wil een witte vork, budget is +- 250 en liefst fox of rockshox. 2e hands is uiteraard prima gezien mijn budget.
 
Dat is nog best een mooie voorvork. Is ook geschikt voor jouw fiets.

Mooi, ik was aan het twijfelen of ik het zou doen. Wist namelijk niet zeker of het ging passen qua lengte van de buis, maar dat valt altijd aan te passen dus ik denk dat ik hem van het weekend gewoon ga halen :)
 
Indien je hem wilt gaat inkorten kan je het beste een pijpensnijder gebruiken. Werkt ideaal.

Dat werkt ook prima idd, maar mocht het nodig zijn dan breng ik hem bij een maatje van mij die in de metaalbewerking zit. Hoop stiekem dat hij gewoon zo past maar dat zien we dan wel weer. Heb dit weekend (mits hij er irl goed uitziet) eindelijk mijn droom vork :P
 
Deze gast woont hier in de buurt, zijn vraagprijs is 250e. Wat is jullie mening hierover?

http://fietsen-brommers.marktplaats...VeYAXSd+KPf3kj1hB4PJ9/iG5L8g==&fta_ind=1&fs=1

Om hier even op terug te komen...ik zie dat de vork geen lockout op het stuur heeft maar alleen handmatig op de vork. Wat is de goedkoopste oplossing hiervoor? Ik heb beetje gegoogled maar dan kom ik het bizarre prijzen tegen als je dat op een fox vork toe wilt passen. Is het mogelijk om een Rock Shox remote lockout erop te bouwen oid? Hoe doen jullie dat? Arnoud? Vassie?
 
Thanks to Arnoud!

Moest wel even denken, zat een ''sticker'' van Euroscooters op en kon me niet meer herinneren dat ik daar wat had besteld :P

[ir]http://i567.photobucket.com/albums/ss116/FlyMelvK/DSC_0001-4.jpg[/ir]

[ir]http://i567.photobucket.com/albums/ss116/FlyMelvK/DSC_0003-2.jpg[/ir]

[ir]http://i567.photobucket.com/albums/ss116/FlyMelvK/DSC_0005.jpg[/ir]
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top