Help. Aerox framebout helemaal vast

Aidan384838

Well-Known Member
Hallo allemaal.
Mijn 2 takt aerox zn bloklagers waren aan vervanging toe. Nu zou je denken is zo gedaan bout los draaien en nieuwe der in. Maar nu is de bout waar de lagers opzitten vast gekomen met de bout die los moet. Vraag me niet hoe ik denk ouderdom. Maar ben nu al 2 dagen bezig die zooi te fixen het lukt maar niet. Kan iemand me helpen met hoe ik dit los kan krijgen ik word er echt gek van20220525_091918.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Carters warm gestookt, maar tikken met hamer en schroevendraaier en ze waren eruit. Nieuwe ook meteen erin. Blok terug eronder, graag gedaan meneer
Vastdraaien net voordat het afbreekt is ook goed.
Post automatically merged:


Mijn ervaringen zijn anders.
Ja als het los zou zijn had ik er geen post over gemaakt. Heeft iemand nog tips voor het boren ik word er beetje gek van. Ik ben nu al 30 euro lichter aan boortjes die helemaal niet eens helpen. Ik ben er op 2 kleine plekjes doorheen maar dat is het ook. Zijn er niet speciale technieken om dit los te maken?
 
met een 4mm staalboor door de kop boren tot in het schoefdraaad gedeelte en dan met een 12/13mm staalboor de kop afboren.
boor moet iets groter zijn dan het schroefdraad gedeelte anders beschadig je teveel van t frame.

en blijf rustig... dat stuk ijzer heeft poep aan jou !
suc6
en gebruik een veiligheidsbril!! als zon boor wegschiet als ie afbreekt!
 
met een 4mm staalboor door de kop boren tot in het schoefdraaad gedeelte en dan met een 12/13mm staalboor de kop afboren.
boor moet iets groter zijn dan het schroefdraad gedeelte anders beschadig je teveel van t frame.

en blijf rustig... dat stuk ijzer heeft poep aan jou !
suc6
en gebruik een veiligheidsbril!! als zon boor wegschiet als ie afbreekt!
Bedankt voor de tip!
Bril gebruik ik gelukkig al.
Dan ga k maar eens boren met een kleiner boortje.
 
pilothole rustig boren/snijden dan gaat de boor veel langer mee.. beetje WD40 of iets smerend blijven gebruiken tijdens te boren.
grote passen snel thuis gaat het niet worden vandaag.

super van de bril!! ook een ijzerspinter in t oog is nooit fijn!
 
pilothole rustig boren/snijden dan gaat de boor veel langer mee.. beetje WD40 of iets smerend blijven gebruiken tijdens te boren.
grote passen snel thuis gaat het niet worden vandaag.

super van de bril!! ook een ijzerspinter in t oog is nooit fijn!
Ja k ben er ook al 3 dagen mee bezig . Goede tip van die wd40
 
Wd 40 vliegt gelijk in de Fik, eigenlijk zou je boor of snij olie moeten gebruiken , echter kan je een dopje Carter olie er bij zetten , en de Boor regelmatig indopen.
As is keihard staal , je zou Kobalt boren moeten gebruiken ,of Dorma boren van SKF , die standaard Gamma boortjes zijn zo kapot.
 
Zoals hierboven al gezegd word.
Kobalt boor gebruiken voor staal en toerental hierop aanpassen.
Snij olie of boor vet gebruiken.

Maar mijn inziens is het makkelijker om het beide zijden af te zagen bij het lager.
Blok eronder uit pakken en dan de restanten eruit slaan. Soms moet je de buis een beetje opschuren omdat deze zo verrot is dat deze niet door het lager past.
Ook natuurlijk een beetje berengeil (boor olie) gebruiken zodat de buis gemakkelijk door het lager glijd.


Uurtje werk ;-)
 
Met een kleine ijzerzaag is dit te doen.
Wel even een pak reserve zaagjes binnen handbereik.

Let wel;
Je dient de remklauw en dus ook het wiel los te halen en alle bekabeling.
Wiel plaats je daarna weer terug. Dat is mi makkelijker
 
Met een kleine ijzerzaag is dit te doen.
Wel even een pak reserve zaagjes binnen handbereik.

Let wel;
Je dient de remklauw en dus ook het wiel los te halen en alle bekabeling.
Wiel plaats je daarna weer terug. Dat is mi makkelijker

Moet je wel niet je frame ermee beschadigen, want je zaagt al snel schuin met zo weinig ruimte en zo`n zaagje.
 
Goed gereedschap is het halve werk , met een Beugelzaagje van Baco of Gedore , kan je best nauwkeurig zagen , word wel een langdurig klusje .
persoonlijk zou ik een Recipro zaag pakken , met een goed zaagblad , zaag je ook nauwkeurig, of met een Fein , oscilleer zaag , maar dat duurt ook lang.
 
Back
Top