Carter is van mij...
Ik heb toch mijn twijfels over die theorie van jou. Ten eerste zal het mengsel tijdens de aanzuigende slag linea recta richting cilinder stromen, immers daar ontstaat de onderdruk. Dus vooral in de ruimte tussen krukas en cilinder, dus moet die "weg" goed geflowd zijn. (Zie mijn carter, vanaf membraan richting cilinder)
In een deel van de neergaande slag wordt dit mengsel in het carter gecomprimeerd, maar dan hou ik het mengsel liever dicht achter de spoelpoorten dan links en rechts van de krukas.
Verder vind ik dat centrigugaal-effect van het mengsel ook twijfelachtig, aangezien het hele proces in 1 omwenteling gebeurt, dus veel tijd om om een beetje rondjes te spinnen in het carter is er niet.
Dat verhaal met die kogellagers is wel leuk, maar zoals er al aangegeven is zijn er ook Malossi lagers kant en klaar te krijgen met een verlaagde buitenschaal. Zelf gaan draaien/slijpen aan die lagers lijkt me niet echt alles, er hoeft maar 1 klein spaantje gehard staal in dat lager te vallen en hij zal warm lopen.
Tenslotte kun je ook gewoon polijsten met een polijstborstel, en daarmee kun je het ook laten glanzen als een spiegel. Is net iets vriendelijker dan dat zoutzuur-gebeuren.
Het glasparelen van de carters lijkt me wel een heel goed idee, maarja, dat was ook al bekend.
Tot zover mijn commentaar.
Originally posted by goldfingers
Om eens terug te komen op het carter van 'Hugo', ziet er niet slecht uit maar, heb op het eerste zicht het idee dat de flow zich doodflowd op de krukaskaken, om dit te verhelpen zou ik de afstand tussen kaken en kamerwand wijder maken en als je dan ondertussen de buitenste ring van uw lagers versmalt heb je flow die beter...flowt en inderdaad zijn uw kogels van het lager voor de smering beter bereikbaar, en kan je terwijl je bezig bent ook nog de diameter van uw kamer vergroten dan heb je ook nog een betere rondvliegende flow(rondvliedendekracht) let wel alles wat weggefreesd wordt is een vergroting van uw carter en verlaagd de druk om dit op te lossen kan je terwijl je toch bezig bent de positie van uw inlaatpijp en membraam verlagen(zorg dat je niet tegen de krukas botst met membraam) en zo carterdruk verhogen en laat maar flowen. Let wel heb het allemaal wat simpel uitgelegd maar dat vlakfrezen laat je best door pro's doen, lagers afdraaien idem dito en infeite vooraf je freest in de carters kun je best je carters wegen, met het soortelijk gewicht van het carter materiaal kan je perfect berekenen hoeveel kub's je minder carterinhoud hebt voordat je de membraam zakt.