de eerste tip die ik je wil meegeven is:
Doe ons allen een plezier en let op leestekens/spelfouten etc etc. Dat leest in ieder geval een stuk makkelijk en is overigens te verwachten van een WTB-er 3de jaars.
Verder vind ik het tof dat je zelf een sprinter aan het bouwen bent maar er komt gewoon een hoop bij kijken, dat probeer ik je in eerdere posts te vertellen.. Neem er allemaal wat meer te tijd voor , teken dingen uit. Bereken krachten in je frame. Bereken het gewicht etc etc. Allemaal nuttig informatie die je waarschijnlijk toch al uit moet zoeken aangezien het een project voor school is ? Lijkt me dat daar ook een verslag inclusief autocad/inventor/solidworks tekeningen bij moeten komen. Althans , lijkt me wel dat dat noodzakelijk is bij zo'n project.
Als ik naar de fotos van je frame kijk en zie op de manier hoe je je framedelen hebt afgewerkt dan zie ik de volgende dingen die volgens mij anders en beter kunnen.
1. Het aansluiten van de framedelen die aan elkaar gelast moeten worden:
Als ik het zo zie is het allemaal vrij ielig en is de ronde buis niet aangepast op de ronding van de balhoofdbuis maar gewoon in een hoek gezaagd/gevlijld en erop gehecht (minder contact dus minder sterk) maak die ronding goed passend en plaats er eventueel wat schetsplaten tussen.. Zorg er dus niet voor dat er een kleine 2 a 3 mm tussen de te lassen delen inzit. Zo krijg je namelijk geen goede las en zal de las dus niet sterk zijn. Bovendien als je de framedelen aan je balhoofdbuis last en het zo open laat zal er vocht inkomen en op ten duur je frame van binnenuit gaan roesten.
Dan praat ik over t volgende plaatje:
http://server3.pictiger.com/img/248199/picture-hosting/balhoofd-1.php
2. De balhoofdhoek.
Jij zegt dat je die al veranderd hebt dus die is nu goed. Zou je misschien nieuwe fotos willen posten? Ben nieuwsgierig.
3. Gebruik van materiaal.
Let op of je niet teveel materiaal gebruikt/hebt gebruikt. Je zegt namelijk in eerdere posts dat je een licht gewicht remsetje gaat toepassen om het gewicht en niet om de functionaliteit omdat je je totaal gewicht laat wilt houden. Heb je berekend welke frameverstevigingen nodig zijn en welke niet? Ik heb namelijk ook de fout gemaakt dat ik mijn frame te zwaar heb uitgevoerd waardoor er onnodige kilo's op zitten.
Verder zou ik op de plek waar je frame en balhoofd samenkomen schetsplaten plaatsen voor versteviging
4. De lasmethode
Als ik naar de manier van hechten etc kijk dan vind ik dat koekenbakken.
Waarom gebruik je de MiG lasmethode als je met deTiG methode veel fijner, netter, gecontroleerder en schoner kunt werken. Mits je de toegang tot deze methode hebt. Vraag trouwens eens aan je lasser of hij de avond nadat hij delen van je frame gelast had last had van verbrande handen (enig idee hoeveel UV straling vrijkomt bij t lassen?) Handschoenen kunnen namelijk ook handig zijn..
Heb je alles op een vlaktafel gehecht? Zijn de delen recht? Heb je rekening gehouden met kromtrekken van de delen en de volgorde van lassen? Nu werk je met staal en heb je er niet al teveel last van, maar toch. Je wilt denk ik wel dat je frame helemaal recht is en je voor en achterwiel in 1 lijn staan.
5. heb je al nagedacht over hoe je het blok aan het frame gaat bevestigen?
Zo. Ik hoop dat al mijn argumenten voldoende onderbouwd zijn en je er iets van kunt opsteken (voor zover je kunt leren van een sneeuwman). Bovendien heb ik bepaalde dingen eerder aangekaart maar reageerde jij er niet inhoudelijk op. Beter lezen wat mensen posten kan dus ook geen kwaad.
Als je nog iets te vragen hebt, hit me.