EvO zelfbouw sprinter

phantommaster87 said:
ik weet zelf wel watvoor snelheid jeh kan hale met mtb ik heb zelf een lange tijd wedstrijden gerede ook heb ik gedownhilld waar deze remme voor gemaakt zijn ... en aangezien me broer nogsteeds in dat ''wereldje'' zit heb ik ze zo kenne pakke koste me niks... en normaal zo 290 euro dus da scheelt weer en hij sluit ook alles aan omdat hij de service monteur is van magura nederland

Daar ging het mij niet om.
En monteren op een fiets is iets anders dan monteren op een scootervelg. (die gebruik je toch?)

(gebruik ook even leestekens als je wil)
 
Tinne said:
Daar ging het mij niet om.
En monteren op een fiets is iets anders dan monteren op een scootervelg. (die gebruik je toch?)

(gebruik ook even leestekens als je wil)
oke sorry voor dit.. en jah heb al een adaptor optworpen en getekend met 3d programma solidworks zodat ie wel gaat passen en het ophangen van de klauw doe ik in overleg met me broer


 
Last edited:
Ok, dan lijkt het me wel wat `veiliger`.
Overigens is die Kikaku japanse sprinter (nu van ScooterAttack btw) gewoon 41 kilo/90cc (geen nos/ns oid)
 
Tinne said:
Ok, dan lijkt het me wel wat `veiliger`.
Overigens is die Kikaku japanse sprinter (nu van ScooterAttack btw) gewoon 41 kilo/90cc (geen nos/ns oid)


oh shit ik d8 egt da da erop zit maar ik heb de scootin naast me ligge jeh heb gelijk:$
 
Maar ik snap iets niet..

Je bouwt een sprinter..dan neem ik aan dat je een zo licht / veilig mogelijk frame wil hebben, mijn vraag was het gewicht van het totale frame..

Je weet dit niet, je moet het zelfs nog na gaan wegen, lijkt me dat je dit van tevoren berekend?
 
RobertD said:
Maar ik snap iets niet..

Je bouwt een sprinter..dan neem ik aan dat je een zo licht / veilig mogelijk frame wil hebben, mijn vraag was het gewicht van het totale frame..

Je weet dit niet, je moet het zelfs nog na gaan wegen, lijkt me dat je dit van tevoren berekend?


hij doet het toch gewoon voor school, en direct op het sprinten gericht...

hij zegt er ook bij, mss voor latere uitbouw...
 
Duf said:
hij doet het toch gewoon voor school, en direct op het sprinten gericht...

hij zegt er ook bij, mss voor latere uitbouw...

:rolleyes:

Dus zo licht mogelijk? Tenminste lijkt me een voordeel wanneer je dan een zo licht mogelijk frame hebt
 
het klopt zo light mogenlijk maar maar we hebben er eigenlijk niet echt aan ged8 kwa gewicht berekenen omdat we met veel verschillende modellen kwa frame in ons hoofd zate en ook omdat het voor school is en we een planning en heelde flikker z'n zooi zoals verslage moeste maken is het daar niet egt van gekomen maar onze materiaal keuze is hydroliek leiding rond 15 1,5 deze construktie hebben we verders wel berekend met de construktie leraar en daaruit is gekomen dat het frame sterk genoeg is...
 
ik raad je toch wel ernstig aan nu je krukas ff te verwisselen voordat alles stuk loopt. Goedkoop is duurkoop ;) Wij dachten een jaartje terug ook dat t wel ff kon :+

http://server5.pictiger.com/img/254290/picture-hosting/3.php

dat kruis naar achter kan je beter niet aan dat stripje lassen denk ik. Aan het frame zelf zou een stuk steviger zijn ( kan slecht zien hoe t precies zit, lijkt wel iets fragiel) :)
 
ruud. said:
ik raad je toch wel ernstig aan nu je krukas ff te verwisselen voordat alles stuk loopt. Goedkoop is duurkoop ;) Wij dachten een jaartje terug ook dat t wel ff kon :+

http://server5.pictiger.com/img/254290/picture-hosting/3.php

dat kruis naar achter kan je beter niet aan dat stripje lassen denk ik. Aan het frame zelf zou een stuk steviger zijn ( kan slecht zien hoe t precies zit, lijkt wel iets fragiel) :)



even voor de duidelijkheid versteveging die er nuh in zit wordt kopleet vervangen door een dikkere beter geplaatste verstevegingen tevenns komen er ook nog schetsplaten in
 
phantommaster87 said:
wat is er dan mis met dit frame geef argumente en denk ff om jeh woorde met jeh gekoekebakke frame .... boellie de sneeuwman....


en tevens ik kan zkr goed tegen kritiek alleen niet als et niet onderbouwd is want dan leerk der ook niet van en hou ff in de gate et is pas de 1ste x


de eerste tip die ik je wil meegeven is:

Doe ons allen een plezier en let op leestekens/spelfouten etc etc. Dat leest in ieder geval een stuk makkelijk en is overigens te verwachten van een WTB-er 3de jaars.

Verder vind ik het tof dat je zelf een sprinter aan het bouwen bent maar er komt gewoon een hoop bij kijken, dat probeer ik je in eerdere posts te vertellen.. Neem er allemaal wat meer te tijd voor , teken dingen uit. Bereken krachten in je frame. Bereken het gewicht etc etc. Allemaal nuttig informatie die je waarschijnlijk toch al uit moet zoeken aangezien het een project voor school is ? Lijkt me dat daar ook een verslag inclusief autocad/inventor/solidworks tekeningen bij moeten komen. Althans , lijkt me wel dat dat noodzakelijk is bij zo'n project.

Als ik naar de fotos van je frame kijk en zie op de manier hoe je je framedelen hebt afgewerkt dan zie ik de volgende dingen die volgens mij anders en beter kunnen.

1. Het aansluiten van de framedelen die aan elkaar gelast moeten worden:
Als ik het zo zie is het allemaal vrij ielig en is de ronde buis niet aangepast op de ronding van de balhoofdbuis maar gewoon in een hoek gezaagd/gevlijld en erop gehecht (minder contact dus minder sterk) maak die ronding goed passend en plaats er eventueel wat schetsplaten tussen.. Zorg er dus niet voor dat er een kleine 2 a 3 mm tussen de te lassen delen inzit. Zo krijg je namelijk geen goede las en zal de las dus niet sterk zijn. Bovendien als je de framedelen aan je balhoofdbuis last en het zo open laat zal er vocht inkomen en op ten duur je frame van binnenuit gaan roesten.

Dan praat ik over t volgende plaatje:

http://server3.pictiger.com/img/248199/picture-hosting/balhoofd-1.php

2. De balhoofdhoek.
Jij zegt dat je die al veranderd hebt dus die is nu goed. Zou je misschien nieuwe fotos willen posten? Ben nieuwsgierig.

3. Gebruik van materiaal.
Let op of je niet teveel materiaal gebruikt/hebt gebruikt. Je zegt namelijk in eerdere posts dat je een licht gewicht remsetje gaat toepassen om het gewicht en niet om de functionaliteit omdat je je totaal gewicht laat wilt houden. Heb je berekend welke frameverstevigingen nodig zijn en welke niet? Ik heb namelijk ook de fout gemaakt dat ik mijn frame te zwaar heb uitgevoerd waardoor er onnodige kilo's op zitten.

Verder zou ik op de plek waar je frame en balhoofd samenkomen schetsplaten plaatsen voor versteviging

4. De lasmethode
Als ik naar de manier van hechten etc kijk dan vind ik dat koekenbakken.

Waarom gebruik je de MiG lasmethode als je met deTiG methode veel fijner, netter, gecontroleerder en schoner kunt werken. Mits je de toegang tot deze methode hebt. Vraag trouwens eens aan je lasser of hij de avond nadat hij delen van je frame gelast had last had van verbrande handen (enig idee hoeveel UV straling vrijkomt bij t lassen?) Handschoenen kunnen namelijk ook handig zijn..

Heb je alles op een vlaktafel gehecht? Zijn de delen recht? Heb je rekening gehouden met kromtrekken van de delen en de volgorde van lassen? Nu werk je met staal en heb je er niet al teveel last van, maar toch. Je wilt denk ik wel dat je frame helemaal recht is en je voor en achterwiel in 1 lijn staan.

5. heb je al nagedacht over hoe je het blok aan het frame gaat bevestigen?


Zo. Ik hoop dat al mijn argumenten voldoende onderbouwd zijn en je er iets van kunt opsteken (voor zover je kunt leren van een sneeuwman). Bovendien heb ik bepaalde dingen eerder aangekaart maar reageerde jij er niet inhoudelijk op. Beter lezen wat mensen posten kan dus ook geen kwaad.

Als je nog iets te vragen hebt, hit me.
 
Boelie035 said:
de eerste tip die ik je wil meegeven is:

Doe ons allen een plezier en let op leestekens/spelfouten etc etc. Dat leest in ieder geval een stuk makkelijk en is overigens te verwachten van een WTB-er 3de jaars.

Verder vind ik het tof dat je zelf een sprinter aan het bouwen bent maar er komt gewoon een hoop bij kijken, dat probeer ik je in eerdere posts te vertellen.. Neem er allemaal wat meer te tijd voor , teken dingen uit. Bereken krachten in je frame. Bereken het gewicht etc etc. Allemaal nuttig informatie die je waarschijnlijk toch al uit moet zoeken aangezien het een project voor school is ? Lijkt me dat daar ook een verslag inclusief autocad/inventor/solidworks tekeningen bij moeten komen. Althans , lijkt me wel dat dat noodzakelijk is bij zo'n project.

Als ik naar de fotos van je frame kijk en zie op de manier hoe je je framedelen hebt afgewerkt dan zie ik de volgende dingen die volgens mij anders en beter kunnen.

1. Het aansluiten van de framedelen die aan elkaar gelast moeten worden:
Als ik het zo zie is het allemaal vrij ielig en is de ronde buis niet aangepast op de ronding van de balhoofdbuis maar gewoon in een hoek gezaagd/gevlijld en erop gehecht (minder contact dus minder sterk) maak die ronding goed passend en plaats er eventueel wat schetsplaten tussen.. Zorg er dus niet voor dat er een kleine 2 a 3 mm tussen de te lassen delen inzit. Zo krijg je namelijk geen goede las en zal de las dus niet sterk zijn. Bovendien als je de framedelen aan je balhoofdbuis last en het zo open laat zal er vocht inkomen en op ten duur je frame van binnenuit gaan roesten.

Dan praat ik over t volgende plaatje:

http://server3.pictiger.com/img/248199/picture-hosting/balhoofd-1.php

2. De balhoofdhoek.
Jij zegt dat je die al veranderd hebt dus die is nu goed. Zou je misschien nieuwe fotos willen posten? Ben nieuwsgierig.

3. Gebruik van materiaal.
Let op of je niet teveel materiaal gebruikt/hebt gebruikt. Je zegt namelijk in eerdere posts dat je een licht gewicht remsetje gaat toepassen om het gewicht en niet om de functionaliteit omdat je je totaal gewicht laat wilt houden. Heb je berekend welke frameverstevigingen nodig zijn en welke niet? Ik heb namelijk ook de fout gemaakt dat ik mijn frame te zwaar heb uitgevoerd waardoor er onnodige kilo's op zitten.

Verder zou ik op de plek waar je frame en balhoofd samenkomen schetsplaten plaatsen voor versteviging

4. De lasmethode
Als ik naar de manier van hechten etc kijk dan vind ik dat koekenbakken.

Waarom gebruik je de MiG lasmethode als je met deTiG methode veel fijner, netter, gecontroleerder en schoner kunt werken. Mits je de toegang tot deze methode hebt. Vraag trouwens eens aan je lasser of hij de avond nadat hij delen van je frame gelast had last had van verbrande handen (enig idee hoeveel UV straling vrijkomt bij t lassen?) Handschoenen kunnen namelijk ook handig zijn..

Heb je alles op een vlaktafel gehecht? Zijn de delen recht? Heb je rekening gehouden met kromtrekken van de delen en de volgorde van lassen? Nu werk je met staal en heb je er niet al teveel last van, maar toch. Je wilt denk ik wel dat je frame helemaal recht is en je voor en achterwiel in 1 lijn staan.

5. heb je al nagedacht over hoe je het blok aan het frame gaat bevestigen?


Zo. Ik hoop dat al mijn argumenten voldoende onderbouwd zijn en je er iets van kunt opsteken (voor zover je kunt leren van een sneeuwman). Bovendien heb ik bepaalde dingen eerder aangekaart maar reageerde jij er niet inhoudelijk op. Beter lezen wat mensen posten kan dus ook geen kwaad.

Als je nog iets te vragen hebt, hit me.



Even terug komend op de tekeningen en dingen en berekeningen deze heb ik. Ook is het frame berekend, schetsplaten komen er zkr in balhoofd hebben we er tijdelijk tussen geflanst voor de foto voor school, zo hebben hun ook een idee hoe het ongeveer komt

Even over het lassen hij vond het zelf niet nodig en we wete da jeh hande kenne verbrande maar daar kiest hij voor.Om terug te komen op het hechten jij bedoeld de ''versteveging'' in het frame? de dunne staafjes neem ik aan?Dit is zo ff gehecht omdat er andere betere op maatgemaakte staven in komen en die worden wel goed gelast


De tafel waar we het frame op maken is een grote vlaktafel.

De ophanging van het blok gaan we morgen maken maar daar zijn we nog niet over uit.. (tips zijn welkom..


sorry voor het sneeuwman geval( no hard feelings):D

als jeh nogmeer wil weten ik hoor et wel:D
 
weer eindelijk een update..


hier wat foto's



ook is ons home made wigje afgekomen en met onze''nieuwe aanwinst de stage 6 28mm en het spruitstukie in elkaar gezet




en ook nog even een mooi filtertje gekauft:p grotere hadde ze niet :rolleyes:





ook het stuurtje is gemonteerd same met de killswitch



en ja da uitstekende stuk word nog ingekort :+


t cilindertje is ook eindelijk goed gemonteerd:p

hier nog eerst ff een fototje van net voor de montage ... hij ziet der nog netjes uit al zeg ik et zelf beetje vies maar das al weer schoon:D




tevens nog een foto van hoe die staat op de plaats waar we em make:D




verders heb me broer nog even een heerlijk karretje gereedschap kenne fixe van ze werk alles er op en eraan ook een leuk compressortje




tevens staat de sprinter nuh inde woonkamer.. paar fototjes hiervan..





ook tog maar afgestapt van het schijfremsetje dus hebk een remset aangeschaft van een aprillia rs




ook alles ff op het stuurtje gemonteerd hevels worden btw nog gepolijst





vant weekend alles aflasse en daarna alles spuiten en dan over 2 weke ken ie gestart worden dus totdan

see you at the next update
 
Leuk ding. Laat iig wel even je lassen door de leraar nakijken als je het niet vertrouwd. Niets rijdt waardelozer als met een afgebroken balhoofd... :p
 
NeoHippie said:
Leuk ding. Laat iig wel even je lassen door de leraar nakijken als je het niet vertrouwd. Niets rijdt waardelozer als met een afgebroken balhoofd... :p

klopt heel et frame wordt nog nagelopen door leraren en vant weekend moetk nog ff schetsplate aanbrenge dus da zit wel snor maar thx voor de reactie:D(y)
 
TimdW said:
Ziet er al erg TOF uit 8) 8)
Mogen het hard gaan lopen :) suc6


/oft
http://server3.pictiger.com/img/288579/picture-hosting/94-1126539586.jpg
even over hem.. ik heb filmpjes van hockenheim dat ook hij sprint maar echt snel vind ik em niet voor een 90cc :X
Scooterattack sprinter van minimi met 2fast tuned gaat daarintegen 6,45 sec en 127,8 km/h op 150 meter :)

tis btw een 80cc maar ik d8 eerst ook al aan een 90 cc maar da was niet zo.. maar het mogen zkr harder gaan blaze nah de zomer komt de welbekende speedsetup eronder
 
Back
Top