Een mal 100% recht maken is net zoveel werk als 1 frame. (als het om een staal frame gaat)
Boeiend dus als je meerdere frames wilt maken zonder elke keer te hoeven meten/richten.
Voor mijn frames gebruikte ik een soort mal voor de eerst paar buizen (gewoon een grote plaat hout met spijkers om de buizen op hun plaats te houden).
Het werkt gewoon wat sneller/lekkerder, maar het is geen must.
Bij alu lassen is het imo wel weer een ander verhaal (zoals @ pic). Als je dat zonder mal doet ben je volop lang bezig met richten.
Ik zou je volgende frame wat simpeler houden. Imo pas disign frames gaan maken als je zelf kunt lassen en al wat ervaring hebt met frame bouw.
Als je je frame door een ander laat maken moet je het sowieso simpel houden om de kosten te drukken.
Mijn aller eerste frame had ik zelf getekend en laten lassen door een bedrijf. Dit koste 250 euro + 150 euro voor een wheeliebar.
Uiteraard te begrijpen, maar toen ik zelf frames ging maken koste het me 3 uur werk + 14 euro aan staal.
(uiteraard even afgezien van de kosten van het lasapparaat en het huren van de werkplaats.)
Dus mocht je de ruimte hebben thuis, zou ik zelf wat gaan rommelen (desnoods voor volgend seizoen).
Staal lassen heb je redelijk snel onder de knie (mits je een goed lasapparaat hebt).