Carter tuning

Status
Not open for further replies.
@melf, mijn laatste reactie was idd op dat carter uit 1572. Ziet er natuurlijk niet uit. Maar wil graag discussie sluiten over dat polijsten niet goed is (wat gewoon een gegeven is), maar laten we nadenken wat een voordelige ondergrond is.

@ruud, ik zag wat kraters, en vond het er voor de rest netjes uitzien (foto deze page)
 
Luuk said:
Maar wil graag discussie sluiten over dat polijsten niet goed is (wat gewoon een gegeven is)

Jij blijft volhouden dat jij er zeker van bent dat het nadelig zou zijn.
Een "gegeven" ???
Volgens mij nog steeds niet, tot dat er objectieve betrouwbare metingen zijn uitgevoerd.

Waarop baseer je dit dan in hemelsnaam?
Het is in mijn ogen overbodig, omdat als het eenmaal in aanraking is geweest met olie het simpelweg weer dof slaat, maar zeker niet "niet goed"
 
ik heb carters gepolijst , heb ze niet gepolijst etc. etc. maar voor het lopen vernam ik gewoon niks , imo is het gewoon goed wanneer het gewoon netjes door kan stromen , imo boeit ondergrond niet zo, mja , ik kan niet bewijzen dat het wel beter of niet beter is en volgens mij kan niemand dat...
 
Tja, Als het zo erg nadelig zou zijn.. Waarom zou LW-tuning het dan toepassen @ hun carters? Volges mij rijden zijn rijders niet achteraan. Tuurlijk moet je ook kunnen sturen, maar zonder vermogen kom je ook nergens.
 
Het is geen gegeven of het werkt of niet..
Het is wel een gegeven dat je het vermogensverschil niet kan meten..

Ik denk alleen wel dat mengsel zich sneller verplaatst over een olie/mengsel filmpje dan over een gepolijst oppervlak.
Maar goed als je tuner denkt dat het wel goed is, dan moet je er ook vertrouwen in hebben. Je kiest natuurlijk niet zomaar een tuner zonder eerst na te denken.
 
F12 AC said:
Het is geen gegeven of het werkt of niet..
Het is wel een gegeven dat je het vermogensverschil niet kan meten..

Ik denk alleen wel dat mengsel zich sneller verplaatst over een olie/mengsel filmpje dan over een gepolijst oppervlak.
Maar goed als je tuner denkt dat het wel goed is, dan moet je er ook vertrouwen in hebben. Je kiest natuurlijk niet zomaar een tuner zonder eerst na te denken.

amen:P
 
Wat een gezeur allemaal zeg.

Polijsten of niet, glijbaan of niet, 80 of 85 mm as, gepolijste kop of niet, gepolijste uitlaatpoort of niet.

Je gaat het NIET meten!
 
F12 AC said:
Ik denk alleen wel dat mengsel zich sneller verplaatst over een olie/mengsel filmpje dan over een gepolijst oppervlak.

Wat ik probeer te zeggen is het volgende:

Polijst het carter maar eens, ga eens rijden oid. haal je cilinder er eens af en kijk eens goed naar het carter.
Je zult zien dat van het gepolijste niet zoveel meer over is en het er wat doffig uitziet. Het oppervlakte is echter nog wel glad (uiteraard).
Als je je vinger over het materiaal haalt zul je snel genoeg merken dat, ook ondanks dat het gepolijst is, er gewoon olie op je vingers blijft kleven.
Het fabeltje over het wel of niet kleven van olie aan een oppervlakte kunnen we hiermee uit de wereld helpen.
Het compleet polijsten is echter tijdverspilling aangezien je carter er hetzelfde zal uitzien als je het allemaal netjes hebt geegaliseerd. Door het egaliseren haal je echter alle onregelmatigheden uit het carter, die in tegenstelling tot het polijsten ja of de nee, wel nadelig kunnen zijn!!

Over het oppervlakte van het carter het volgende.
Ik kan me herrineren dat Robbert Pronk zijn blok door Fred had laten tunen en had gebankt. Na het compleet demonteren er van en het blok had laten stralen was er op de bank geen verschil te meten oid.
Natuurlijk is zo'n meting niet waterdicht, maar we kunnen er wel uit concluderen dat grote verschillen iig niet aan de orde zijn.
 
Luuk said:
Dat carter zit slecht in elkaar. Wanneer de zuiger naar beneden komt heb jij je mengsel niet op de juiste plek zitten zodat het geen mooi 1 lijnige beweging omhoog komt.

Wel goed dat je er over nadenkt, met veel verschillende dingen proberen kom je er uiteindelijk veel beter achter wat nou werkt.

Hoe bedoel je niet op de juiste plaats zitten, k heb me al meerdere malen geprobeert voor te stellen wat er precies gebeurt onder de zuiger, mij lijkt dat als de zuiger op het punt staat naar beneden te gaan dat je mengsel in je cilinder onder je zuiger zit.
Maar wat bedoel je dan met mengsel niet op de juiste plek, en wat is wel de juiste plek? :)
 
als je dit topic nou gewoon even doorleest krijg je vanzelf wel duidelijkheid over hoe het KAN en wat niet verkeerd zou kunnen zijn...
 
Oke, ik heb het ooit weleens doorgelezen, aan de hand daarvan ben ik toen ook me eigen cartertjes gaan bewerken, dit begon denk ik zo'n 3 jaar geleden, om eerlijk te zijn weet ik echt niet meer wat er allemaal in stond, maar zal het dus idd nog eens doorbladeren om erachter te komen wat er beter zou kunnen als er bij een bepaalde bewerking ook duidelijke argumenten staan waarom op die manier, verder is het ook niet zo dat ik ieder carter polijst, liever niet, scheeld mij werk. Maar ben ervan overtuigd dat het er niet slechter door zal lopen.
 
mja , ik ben van mening dat cartertuning iets is wat jezelf moet invullen , je moet zelf ontdekken wat wel en niet werkt of nog beter wat in jou tuningmanieren verwerkt kan worden..

Twins doet het zus , Koopmans doet het zo , iemand anders weer anders..

alles in dit topic is puur speculatie over wat wel en niet goed ZOU KUNNEN zijn , het is niet zo dat als je een carter nabouwd van een ander dat je dan succes hebt , er is veel meer bij , er is geen ideale tuning , dit omdat ten eerste omdat er verschillende manieren van gebruik zijn (bijv. cross , race , sprint etc.) , en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden ;)
 
Big B NRG said:
Wat een gezeur allemaal zeg.

Polijsten of niet, glijbaan of niet, 80 of 85 mm as, gepolijste kop of niet, gepolijste uitlaatpoort of niet.

Je gaat het NIET meten!
*buigt*
 
Big B NRG said:
Wat een gezeur allemaal zeg.

Polijsten of niet, glijbaan of niet, 80 of 85 mm as, gepolijste kop of niet, gepolijste uitlaatpoort of niet.

Je gaat het NIET meten!

Op mina verschillen de timingen door de as wel 1 graden dacht ik. Had ik een keer berekend...
 
ruud. said:
dus de mina cross slaat volgens jou nergens op? Presteerd precies hetzelfde als een speed?

Dat heb ik niet gezegd. Alleen denk ik, dat het geen verschil maakt en als het verschil maakt, je het niet meet.

In mijn ogen is het gewoon een marketing truuk van Malossi geweest.
 
Om er eventussendoor met een vraagje te komen, heeft iemand misschien de nummer(s) van een dremel freesje die jullie fijn vinden voor het carter te bewerken?
 
Big B NRG said:
Op pia ook, maar je meet het verschil gewoon niet.
Geloof mij, ook hele kleine dingetjes zijn te meten op een testbank. Daar is hij namelijk voor...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top