F12 AC said:
Ik denk alleen wel dat mengsel zich sneller verplaatst over een olie/mengsel filmpje dan over een gepolijst oppervlak.
Wat ik probeer te zeggen is het volgende:
Polijst het carter maar eens, ga eens rijden oid. haal je cilinder er eens af en kijk eens goed naar het carter.
Je zult zien dat van het gepolijste niet zoveel meer over is en het er wat doffig uitziet. Het oppervlakte is echter nog wel glad (uiteraard).
Als je je vinger over het materiaal haalt zul je snel genoeg merken dat, ook ondanks dat het gepolijst is, er gewoon olie op je vingers blijft kleven.
Het fabeltje over het wel of niet kleven van olie aan een oppervlakte kunnen we hiermee uit de wereld helpen.
Het compleet polijsten is echter tijdverspilling aangezien je carter er hetzelfde zal uitzien als je het allemaal netjes hebt geegaliseerd. Door het egaliseren haal je echter alle onregelmatigheden uit het carter, die in tegenstelling tot het polijsten ja of de nee, wel nadelig kunnen zijn!!
Over het oppervlakte van het carter het volgende.
Ik kan me herrineren dat Robbert Pronk zijn blok door Fred had laten tunen en had gebankt. Na het compleet demonteren er van en het blok had laten stralen was er op de bank geen verschil te meten oid.
Natuurlijk is zo'n meting niet waterdicht, maar we kunnen er wel uit concluderen dat grote verschillen iig niet aan de orde zijn.