Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Ronnie said:
Hoe gaan jullie het aandrijven? En welke schijf gaat er roteren?
ik zit net even te kijken op de site van Foekema-Kreidler en daar wordt met duidelijk foto's uitgelegt hoe het werkt en hoe het bevestigd zit

hier wat foto's van een roterend 50 cc kreidler blok

Rechter carter helft
143980302.jpg


Linker carter helft
143980301.jpg


Schijf en afdicht deksel
143980300.jpg


bus voor over de krukas en aandrijving van de schijf
143980298.jpg


hier is nog te zien hoe de cilinder wordt afgedicht dit blok was normaal zuiger gestuurt vandaar de afdichting in de cilinder
143980297.jpg


wil je nou zelf een roterend blok maken, op deze site's wordt het nog duidelijker uit gelegt :P
http://www.geocities.com/lucfoekema/RVdim.html
http://members.lycos.nl/SAR/index-24.html
 
da's al oud :p

in principe is het met elk blok mogelijk , maar denk niet dat je het zomaar even maakt hoor , je moet het roterende gedeelte ingieten , draaien en frezen is wel te doen , maar het moet daarna ook nog goed lopen ;)

tis niet zomaar ff schijfje erin en klaar hoor , lijkt simpel maar is het niet..
 
nee oke dat weet ik ook wel, maar ik kwam dit toevallig tegen en ik vond het gewoon een mooi voorbeeld van de werking en hoe je het maakt, voor mensen die nog niet weten hoe het werk
 
Last edited:
ag ja vind et maar niks op een scooter ... gewoon old fashion spruitstuk shizzle :D zo blijft het tenminste nog een scooter
 
membraan is uitgevonden door Sachs als het goed is , roterende gedeelte door MZ , dezelfde die ook de expansieuitlaat bedacht heeft..

roterende inlaat is niet echt ouderwets , maar omdat een membraan goedkoper is en goed werkt is dat in de jaren alleen maar ingebouwd.
en meer draaiende/bewegende delen is alleen maar storingsgevoeliger , dus daarom rijd iedereen met mebraan.

en komt bij dat een roterende inlaat eigenlijk alleen beter is bij topprestaties , als ie dan al beter is dan membraan. de laatste tijd is een membraaninlaat behoorlijk gevorderd , terwijl roterende inlaten niet veel mee is gewerkt , nu is het bij de sobw weer mogelijk om met roterende inlaten te rijden , mja banen zijn te kort imo , en Aprilia RS125R is roterend ,maar het zijn allemaal membraangestuurde honda's in het ONK die vooraan rijden zover ik weet.

roterend is wel leuk en werkt gewoon goed , alleen tov een membraan is het veel werk om te maken , kost meer materiaal , komt erg precies , kan kapot lopen , en dat voor minimale winst , dus begint men er niet aan..
 
bv ook op schakkels is het voordeliger een membraan, roterend zoals melf zei is interessant op topvermogen. Maar de laarste jaren is de expansieuitlaat zeer sterk doorontwikkeld, dat men zicht niet meer zo gaat richten op carterdruk en er volledig vanuit gaat dat er een constante flow is (membraan zweeft). Een goede uitlaat neemt nu de werking over van de vroeger goed werkende roterende inlaat. Ook is een membraan veel economischer.
 
de uitlaten niet zozeer , als ik kijk hoe fel "onze" calssic racer oppakt met een uitlaatje van eind 60er jaren kan ik niet anders dan concluderen dat deze uitlaat nu nog goed is.. en tocjh draait ie 16.000 tpm

alleen is het zo dat vroeger op veel langere circuits werd gereden , en zodoende langer op hoge toerentallen (en alleen daarom werden er snelheden van zo'n 180 km gehaald @ grandprix niveau), dus is een constante perfecte openingstijd is dan erg gunstig.

maar omdat de ontwikkeling van het roterende in feite achterblijft vergeleken met het membraan heeft het ertoe geleid dat een membraangestuurde motor steeds beter word , denk aan dingen als squish , volume in de kop , brandstoffen , olieen, cilinders (materiaal , poortiming) , membraan zelf uiteraard , carburatie ,en vooral electronica etc. er word meer gemeten ,en dus meer gegevens beschikbaar wat geanalyseerd kan worden.

als je nu een roterende machine klaarmaakt met hetzelfde spul als op een moderne membraangestuurde motor zal dat echt niet slecht uitpakken.

wat nu bijv. anders is is bijv. ontsteking , roterende schijf (in carbon , betere timing) , carburateurs , want de carbs met losse vlotters is ook niet echt geweldig.. en cilinders van nicasil , mooie poortconfiguratie etc. , gewoon veel beter..

alleen zijn er weinig mensen die "even" een roterende inlaat bouwen op een scooter , denk ook niet dat het bij bijv. een sprinter veel nut heeft :p
 
melf #50 said:
de uitlaten niet zozeer , als ik kijk hoe fel "onze" calssic racer oppakt met een uitlaatje van eind 60er jaren kan ik niet anders dan concluderen dat deze uitlaat nu nog goed is.. en tocjh draait ie 16.000 tpm

alleen is het zo dat vroeger op veel langere circuits werd gereden , en zodoende langer op hoge toerentallen (en alleen daarom werden er snelheden van zo'n 180 km gehaald @ grandprix niveau), dus is een constante perfecte openingstijd is dan erg gunstig.

maar omdat de ontwikkeling van het roterende in feite achterblijft vergeleken met het membraan heeft het ertoe geleid dat een membraangestuurde motor steeds beter word , denk aan dingen als squish , volume in de kop , brandstoffen , olieen, cilinders (materiaal , poortiming) , membraan zelf uiteraard , carburatie ,en vooral electronica etc. er word meer gemeten ,en dus meer gegevens beschikbaar wat geanalyseerd kan worden.

als je nu een roterende machine klaarmaakt met hetzelfde spul als op een moderne membraangestuurde motor zal dat echt niet slecht uitpakken.

wat nu bijv. anders is is bijv. ontsteking , roterende schijf (in carbon , betere timing) , carburateurs , want de carbs met losse vlotters is ook niet echt geweldig.. en cilinders van nicasil , mooie poortconfiguratie etc. , gewoon veel beter..

alleen zijn er weinig mensen die "even" een roterende inlaat bouwen op een scooter , denk ook niet dat het bij bijv. een sprinter veel nut heeft :p

zie het nut ook niet in bij een crosser.
 
hey mense ff vraagie voor hier;)

hier mijn Blok getuned door Twins voor evo 70:
twins.JPG


En hier ander blok getuned door maatje van me ook voor evo 70:
max.JPG

max2.JPG


Jullie hebbe meer ervaaring zo te zien;) miss wete jullie welk blok er nou gewoon netjes is. want volgens mij is aan mijn blok zeer wijnig aan gedaan alleen dat de spoelers op maat zijn gemaakt

hopelijk kunne jullie helpe:) want heb nog ander blok lige en mischien doe ik die bij die gozer

thnx
 
ik denk dat twins ervaring genoeg heeft en echt wel weet wat ze doen om vermogen uit je blok te halen.
en of iets vermogen levert of niet, kun je niet zo zien, alleen testen. en aangezien ze dat bij twins genoeg doen, durf ik met zekerheid te zeggen dat het blokje door twins zoiezo wel goed gedaan is.
 
je kan duidelijk zien, dat de mannen van Twins meer de nadruk leggen op de aanwezigheid van carterdruk, dan het sturen van het mengsel....
 
tja , ieder zijn eigen manier :)

er is wel meer aan het carter gedaan dan alleen de spoelers op maat iig , mja , boeie ,om dit te kunnen gebruiken moet ook de verdere setup er ook bij passen..

dat andere carter is bagger iig... heel slecht gedaan , en dat glimmen is ook nergens voor nodig..

dat valt echt niet onder tuning zo...
 
heey melf ik heb trouwens die zip van paul de kruif gekocht die carters zouden door henk slinger klaar gemaakt zijn maar glimmen ook van binnen:~
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top