Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Originally posted by Coen
Denk dat zo'n golfbal patroon niet echt nut heeft, daarintegen het ruw houden van het oppervlak in het carter wel. Dit omdat het mengsel wat door het carter stroomt olie bevat, deze oliedeeltjes zullen blijven hangen in de putjes in het carter, wat een snellere stroom zal geven.

Dat verhaal was idd al bekend, maar opzich vind ik het een leuk idee om uit te proberen. Je weet nooit hoe het uitpakt. Het lijkt me ook wel tof om eens hele rare dingen te proberen :)
 
De putjes in een golfbal worden aangebracht om de stroming rond het golfballetje turbulent te maken in tegenstelling tot laminair. Enerzijds leidt een turbulente grenslaag tot iets meer wrijvingweerstand, anderzijds laat een turbulente grenslaag minder snel los dan een laminaire grenslaag, waardoor het zog achter de golfbal kleiner wordt. Het zog is een bron van energieverlies en het blijkt dat een klein zog, alles in rekening genomen hebbende, tot minder weerstand leidt.

Bij een vleugel ligt dit iets anders: dit zijn gestroomlijnde lichamen. Dit betekent dat het zog klein is. Het verkleinen van dit zog door het aanbrengen van putjes in de vleugel heeft relatief weinig invloed, maar verhoogt wel de wrijvingsweerstand over de vleugel. Per saldo is het beter om de stroming over een vleugel zo lang mogelijk laminair te laten (en zo worden vleugels dan ook ontworpen).


Het is dus heel erg vorm afhankelijk, en denk ik niet echt effectief in een carter. Maarja proberen kan geen kwaad..
 
Ik denk ook niet dat het gaat werken idd, maar je weet het niet heh....2tact blijft vaag ;)
 
zoek soort van devcon??

zoek devcon
hallo,

ik zoek het materiaal devcon. Heb al lang egzocht en het enige waar ik het kon vinden was op i-net :

http://webshop.overtoom.nl/is-bin/I...TRUE&WT.from=CW

dit kost dan 51 euro per blik

dus ik zocht verder. Bij de praxis vond ik 2 materialen van het merk bison.
Ook een soort vormbare metalen:



1. PERMANENT REPAIR UNIVERSAL

2-Componenten kneedmassa voor permanente reparaties en restauraties. Voor 1001 reparaties in en om het huis, aan auto, boot en caravan, machines en gereedschap.
Tip: Ook te gebruiken als kneedbare plug voor het opvullen van schroefgaten.

Snel
Overschilderbaar
Gemakkelijk verwerkbaar
Krimpt niet
Binnen en buiten toepasbaar

voor de rest kan het heel goed tegen vocht, het kan tegen temperaturen tussen de -30 en +120 graden Celsius. Het hecht goed aan metalen.
Mijn enige vraag bij dit product was of het niet oplost in benzine. Er stond namelijk wel bij dat het goed bestand was tegen chemicalien( behoort benzine totd e chemicalien??). tevens is het stopverfachtig.

het tweede product:



2.Steel


Productomschrijving
Kneedbaar staal, ijzersterke epoxy reparatie massa.

Toepassingsgebied
Voor reparaties in huis, schuur, auto, boot en caravan, zoals lekkende waterbuizen, radiatoren, water- en benzinetanks, scheuren in metaal, steen, beton, hout, keramiek, porselein en diverse kunststoffen. Niet geschikt voor polyethyleen, polypropyleen, (siliconen)rubber en P.T.F.E.
Eigenschappen


vullend
snel (5 minuten)
boren, schuren en schilderen mogelijk

deze kan weer tegen temperaturen van -30 tot 120 graden, hecht ook goed aan metaal en hierbij stond dat het ook voor gebruik is in benzinetanks( het kan dus in ieder geval goed tegen benzine). Wederom was dit product stopverfachtig.

Beide producten kosten ongeveer 7 euro ( maar je hebt daar geen 500 gram voor, denk maximaal 100 ofzo, dus uiteindelijk wel zelfde prijs)

Nu is de vraag: zou ik 1 van deze twee producten kunen gebruiken als devcon??? Zo ja, welke zouden jullie nemen, zo nee, waarom dan niet???
 
Ik ken een paar mensen die al het een en ander hebben gedaan met die Steel putty van Bison. Echter toch blijf ik erbij dat je maar beter voor echte Devcon kan gaan. En dan het liefst Devcon Titanium Putty. Heeft simpelweg de betere eigenschappen voor dit soort werk.
 
Originally posted by Coen
Denk dat zo'n golfbal patroon niet echt nut heeft, daarintegen het ruw houden van het oppervlak in het carter wel. Dit omdat het mengsel wat door het carter stroomt olie bevat, deze oliedeeltjes zullen blijven hangen in de putjes in het carter, wat een snellere stroom zal geven.

De olie blijft juist extra goed hangen bij een gepolijst carter tegenover een gestraald carter.

Daaroverheen stroomt dan de benzine, en word dus niet zo goed "gemengd" dan bij een ruw carter.

Ruw is dus beter dan glad :) , daarom polijst ook niemand zijn spoelgangen @ cilinder :rolleyes:
 
Vergeten jullie niet dat het mengsel zo snel door het carter en de spoelgangen stroomt dat het misschien niet eens merkbaar is of het wel of niet gepolijst is.

En ik zie liever de olie bij mn lagers en big/small-end en cilinderwand dan in mn spoelgangen
 
Originally posted by Coen
De putjes in een golfbal worden aangebracht om de stroming rond het golfballetje turbulent te maken in tegenstelling tot laminair. Enerzijds leidt een turbulente grenslaag tot iets meer wrijvingweerstand, anderzijds laat een turbulente grenslaag minder snel los dan een laminaire grenslaag, waardoor het zog achter de golfbal kleiner wordt. Het zog is een bron van energieverlies en het blijkt dat een klein zog, alles in rekening genomen hebbende, tot minder weerstand leidt.

Bij een vleugel ligt dit iets anders: dit zijn gestroomlijnde lichamen. Dit betekent dat het zog klein is. Het verkleinen van dit zog door het aanbrengen van putjes in de vleugel heeft relatief weinig invloed, maar verhoogt wel de wrijvingsweerstand over de vleugel. Per saldo is het beter om de stroming over een vleugel zo lang mogelijk laminair te laten (en zo worden vleugels dan ook ontworpen).


Het is dus heel erg vorm afhankelijk, en denk ik niet echt effectief in een carter. Maarja proberen kan geen kwaad..

Ik denk dat Coen hier absoluut een punt heeft.

Golfbalputjes in je carter zullen uitsluitend een sterkere turbulentie van de grenslaag tot gevolg hebben welke de doorstroming alleen maar meer belemmert.
Echter de menging benzine-lucht zal er op vooruit gaan en dit is in een tweetakt altijd gewenst.

Het is dus de vraag welk aspect zwaarder weegt, om te weten of het produkt een toename of afname van het vermogen betekent.

In feite zou je -na het aanbrengen van het golfbal-patroon- de doorgang in het carter een stuk groter kunnen maken, om de verminderde doorstroming door de turbulentie te compenseren. Theoretisch kun je dan van beide voordelen profiteren, mits je andere factoren zoals stromingsrichting en cartervolume constant houdt natuurlijk.

En dat zal niet meevallen.
 
Om maar even terug te komen op cartertuning:
[Dit is een oefencarter:P]

DSC00065.JPG


Hoe moet je dat olie kanaal doen? Want als je de spoelgangen groter maakt krijg je een opstakkel. Nu heb ik daar eens soort "glijbaan" van proberen te maken, maar heb gemerkt dat je dan vrij snel door het blok heen zit.

DSC00066.JPG


Net als bij dat andere gat. Wie weet hoe je dat oplost, dus frezen zonder een gat in te maken.

Ook vroeg ik me af hoe je het netjes egaal krijgt, dus niet al dat relief erin. Kan je dat met een schuursteentje doen oid?
 
Dat kan idd met een schuursteentje en dan !!rustig!!! afwerken en niet zo gaan hakken als dit werkje :D
 
Waar het mengsel in rechte lijn passeert zijn golfbalputjes het beste, waar het mengsel een bocht moet nemen zo glad mogelijk.
Dacht dat ik dat een eeuwigheid terug al eens fijntjes uit de doeken had gedaan?
 
klopt ja. ik heb dat golfbalverhaal ook al gehoord van een werktuigbouwkundige. ik stond helemaal versteld toen ik hoorde dat in WOII er dammen zijn gebombardeerd met op het water stuiterende golfbalvormige bommen. ik opgezocht en t is WAAR!
ik geloof dan ook wat goldfingers zegt.
maar is t dan de bedoeling dat er OVERAL waar het mensel komt een golfbalpatroon moet komen of alleen bij de spoelpoorten oid?
en dan wel een vraag aan goldfingers en iedereen die het antwoord weet: Hoe maakt een "leek" als ik een golfbalpatroon in z'n carter zonder die professionele shit?
 
Originally posted by ManourtF
klopt ja. ik heb dat golfbalverhaal ook al gehoord van een werktuigbouwkundige. ik stond helemaal versteld toen ik hoorde dat in WOII er dammen zijn gebombardeerd met op het water stuiterende golfbalvormige bommen. ik opgezocht en t is WAAR!
ik geloof dan ook wat goldfingers zegt.
maar is t dan de bedoeling dat er OVERAL waar het mensel komt een golfbalpatroon moet komen of alleen bij de spoelpoorten oid?
en dan wel een vraag aan goldfingers en iedereen die het antwoord weet: Hoe maakt een "leek" als ik een golfbalpatroon in z'n carter zonder die professionele shit?

kleine aanvulling op de bom, offtopic, maar toch een weetje ;)

De bom die je bedoelt, de zogenaamde 'stuiterbom' is gebruikt in WOII voor een speciale RAF (britse luchtmacht) eenheid genaamd de Dambusters vliegend met de Avro Lancaster. De bom was cilindervormig en konden dmv een ideale aanvlieg snelheid en hoogte tegen de dam gemikt worden waarna deze tegen de damwand naar beneden zonk en onder water tot ontploffing kwam en de dam dmv de enorme opgebouwde druk onder water tot barsten bracht.


Weer ontopic:

Het idee achter het zogenaamde golfbalprofiel is dat er door de putjes een gecontroleerde turbulente grenslaag ontstaat-

(als ze er niet zouden zijn, zou er op de plaats waar in dit geval de turbulente grenslaag ontstaat al direct de laminaire grenslaag loslaten en direct overgaan in een turbulente STROMING)

-en later overgaat in een grote turbulente stroom die zou ontstaan achter de bolvorm. Dit principe wordt ook toegepast bij bijvoorbeeld de pakken van schaatsers.

Situatie 1 is een 'gewone' bal
Situatie 2 is met putjes
Dit ter indicatie hoe de stroming van de lucht verschilt

k heb nog een simpel plaatje, maar geen ruimte om te up-pen

De drukweerstand zal toenemen en de wrijvingsweerstand zal afnemen. In het golfbal geval is de winst van de afname van de wrijvingsweerstand groter als de toename in drukweerstand.

De grap is dat je dmv van het opwekken van gecontroleerde turbulentie op de juiste plaatsen een enorm verschil (positief) in wrijvingsweerstand kunt bereiken.

DIT IS PUUR AERODYNAMICA
 
Last edited:
ManourtF said:
klopt ja. ik heb dat golfbalverhaal ook al gehoord van een werktuigbouwkundige. ik stond helemaal versteld toen ik hoorde dat in WOII er dammen zijn gebombardeerd met op het water stuiterende golfbalvormige bommen. ik opgezocht en t is WAAR!
ik geloof dan ook wat goldfingers zegt.
maar is t dan de bedoeling dat er OVERAL waar het mensel komt een golfbalpatroon moet komen of alleen bij de spoelpoorten oid?
en dan wel een vraag aan goldfingers en iedereen die het antwoord weet: Hoe maakt een "leek" als ik een golfbalpatroon in z'n carter zonder die professionele shit?

Als ik het goed begrijp heb jij het dus getest, en een merkbaar verschil kunnen meten?
 
golfbal relief

ook zal natuurlijk die diepte en diameter van de putjes uitmaken denk ik, als het bij bescheiden putjes blijft zal et miss ook nogges kunnen werken ook. en dan kun je nog patroon kiezen door kris/kras of rechte lijnen achter mekaar
 
Om toch maar eens terug te komen op cartertuning (beunen), ipv de golfbal theorie.

Ik heb me oefencarter maar eens afgemaakt.


En ja ik weet dat er gaten in zitten, maar aangezien dit een oefencarter is gaat ik het niet opvullen.
attachment.php

attachment.php


Ik zat trouwens nog met een vraag, die smeergaatjes hoe krijg je die goed aansluitend op je spoelgangen, want als je je spoelgangen verlaagd (groter maakt) dan krijg je een drempel voor je smeergat. Nu heb ik dit wel een beetje kunnen verwerken tot een heuveltje, maar lijkt me niet echt goed.

Als ik dan kijk op die manier hoe het carter onder het blok hangt dan zie ik dat de smeergaten niet worden belemmerd, vanaf de onderkant van de spoelgang (snappen jullie het nog). Of gaat de olie niet via die weg?

Wat ik als oplossing had verzonnen is dat je het vanaf je smeergat schuin moet laten aflopen tot de grote die wilt hebben? Of werkt het zo niet?
 
Als je het wat beter wilt aanpakken heb je nog heel wat werk aan dit carter Big B NRG :)

Dit is mijne in aanbouw :P

carter1.jpg


carter.jpg


Die hoek moet je niet zomaar in gaan zitten hakken, daar moet je ff goed naar kijken hoe je uitkomt met je hemd..
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top