Carter tuning

Status
Not open for further replies.
hij bedoelt dat het randje waarop mijn cylinder moet afdichten erg dun is dus kwetsbaar voor lekkage. I got IT maar het is geen probleem hoor ;).
 
Als je de MHR Speed hebt, dan moet je je carter vergroten, maar ik heb ook gehoord dat je je cilinder hemd ofsow, kan verkleinen??
weet iemand dat?
 
Originally posted by Mata
Als je de MHR Speed hebt, dan moet je je carter vergroten, maar ik heb ook gehoord dat je je cilinder hemd ofsow, kan verkleinen??
weet iemand dat?

OF je hemd afdraaien OF je carter uitkotteren...laatste is beste...
 
erg nette how-to! is in grote lijnen toe te passen bij am6, ik pas zelf nl. daarvoor ook redelijk wat carters aan. ik vul alleen nooit op achter de spoelers...... zoals al eerder aangegeven, ik verkies ruimte achter me spoelers boven carterdruk.
 
Originally posted by malle neo's
Die schuine helling die met defcon is gemaakt is naar mijn idee juist slecht voor de flow. Aangezien er mengsel van onderuit de zuiger de spoelkanalen ingaat en dus 'dood slaat' op die platte helling, je kan er dus beter een bolling in houden. Als het bedoelt is om carterdruk te winnen kan je dat beter gaan creeeren onder/bij het membraan.

Ohja, hier nog een pics van carter met oliekanaaltje aan cilinderkant.

oliekanaaltje.jpg

carter%20klein.jpg


is het dan dus beter om dit helemaal niet te doen? of is die schuine helling wel noodzakelijk?
 
Maar we begonnen deze ho-to over tunen / verbeteren carter ondertussen afgedwaald..

ergens later me vraagje dan maar tussen door,

basten (of andere tuners), is het niet beter dat je je carter zo bewerkt dat je hem niet meer hoeft aantevullen (defcon) en maak je ook nog een ho-to voor cilinder tuning dan;)

btw dat verhaal over die golfbal en alles is wel logisch maar goldfinger (andere tuners) hoe zou jij het dan aan pakken om een carter/cilinder te tunen?
 
over dat golfbal gedoe. lijkt me nog al vaag omdat die gaatjes dus voor stabiliteit van de bal zorgen . mja , lucht is dus wel gasvormig :S
 
Ik zal nog eens wat zeggen daarover: Putjes dienen voor stabiliteit, niet voor snelheid. Nu leert de stromingsleer dat een turbulente stroming SOMS sneller is dan een laminaire...
 
De putjes dienen voor het construeren van een drag achter de bal die een soort van stuwing veroorzaakt. Maar dat wist ik al vrij snel, echter de reden waarvoor ik het ook inmijn gedachte had is mengselvorming. Hoe beter de brandstof (fijner) verdeelt is, destebeter kan het verbranden. Hoe kan een betere menging ontstaan, door bijvoorbeeld turbulentie. Maar ik ben druk bezig met nog uitgebreidere versie van dit topic. Met wat meer specifieke informatie.
 
Nog even over polieren of niet:
Dit vond ik bij een topic over het tunen van inlaat poorten van 4-takten. Het princiepe is het zelfde bij een 2 takt. Wat mij betreft is dit geen gelul. De man paste veel technieken toe die een bekende Nederlands 4-takt tuner (waar ik stage heb gelopen) ook toe past.


Why Not Polish The Ports ??
Doesn't Air Flow Better on a Smooth Surface ???

Remember that the ultimate goal isn't "flow" ... it's POWER !!

The intake port is going to flow both fuel and air. The problem with fuel is that, since it weighs more, it's difficult to keep it evenly mixed with the air as it follows the contours of the port.

Boundary Layer

The next time you drive a car in the rain, notice that when the car is going 60 MPH, the rain drops go up the hood of the car at walking speed. That's because the smooth surface of the car creates what's known as a boundary layer, and the portion of that layer of air that's nearest to the surface is almost still.

The same thing happens inside an intake port. Except instead of raindrops, it's fuel droplets that will run down the port wall slower than the air. That causes a serious change in the fuel air mixture by the time it reaches the cylinder, ruining much of the engine's potential power.
Polishing the port walls will ensure that this happens.

The phrase "Port & Polish" always makes me laugh ... I think the idea came from 70's Hot Rod magazines or something. Anyways, the last thing you want to do is polish your ports !!!

Instead, by making a series of rough 60 grit lines that purposely go against the flow, the "boundary layer area" will be turbulent, and the fuel will stay suspended in the air.

Remember: Rough is Good !!
 
Originally posted by Anton
Nog even over polieren of niet:
Dit vond ik bij een topic over het tunen van inlaat poorten van 4-takten. Het princiepe is het zelfde bij een 2 takt. Wat mij betreft is dit geen gelul. De man paste veel technieken toe die een bekende Nederlands 4-takt tuner (waar ik stage heb gelopen) ook toe past.


Why Not Polish The Ports ??
Doesn't Air Flow Better on a Smooth Surface ???

Remember that the ultimate goal isn't "flow" ... it's POWER !!

The intake port is going to flow both fuel and air. The problem with fuel is that, since it weighs more, it's difficult to keep it evenly mixed with the air as it follows the contours of the port.

Boundary Layer

The next time you drive a car in the rain, notice that when the car is going 60 MPH, the rain drops go up the hood of the car at walking speed. That's because the smooth surface of the car creates what's known as a boundary layer, and the portion of that layer of air that's nearest to the surface is almost still.

The same thing happens inside an intake port. Except instead of raindrops, it's fuel droplets that will run down the port wall slower than the air. That causes a serious change in the fuel air mixture by the time it reaches the cylinder, ruining much of the engine's potential power.
Polishing the port walls will ensure that this happens.

The phrase "Port & Polish" always makes me laugh ... I think the idea came from 70's Hot Rod magazines or something. Anyways, the last thing you want to do is polish your ports !!!

Instead, by making a series of rough 60 grit lines that purposely go against the flow, the "boundary layer area" will be turbulent, and the fuel will stay suspended in the air.

Remember: Rough is Good !!


Motoman heeft toch wel rare ideen over dingen ow de link
http://mototuneusa.com/thanx.htm
 
Originally posted by Ufo
Ik zal nog eens wat zeggen daarover: Putjes dienen voor stabiliteit, niet voor snelheid. Nu leert de stromingsleer dat een turbulente stroming SOMS sneller is dan een laminaire...

hee je moet niet aerodynamica en vloeistofmechanica door elkaar gaan halen he...... het lijkt op elkaar maar is niet hetzelfde
 
Stabiliteit bedoel ik in de vorm van energie (dus dan zijn wervelingen wel een verlies). Wet bernouilli.

Wat betreft gassen en turbulentie heb je idd gelijk, de werkelijke rede is dan de mengselkwaliteit.
 
http://mototuneusa.com/thanx.htm

Oh man, die gast is echt een revolutionair. Heb ze site tijdje geleden van voor tot achter gelezen en hij beweert veel, maar hij "backed het ook up".
Vooral dat juist verkleinen van de inlaatdiamters was erg mooi.

Iedereen, zelfs fabrieksteams, die maar steeds de inlaatkanalen groter maken en vervolgens op een flowbench heel mooi komen van kijk "zoveel" % winst, kijk maar de flowbank geeft het zelf aan.
Ja alleen jammer dat "winst" op een flowbank (Ja de kanalen zijn groter, dus er kan meer doorheen, DUH) op straat een verlies betekende. De stroomsnelheid heeft (hier) vee meer waarde.
Hij had met ze tips al heel wat mensen en fabrieksteams zo aan "winsten" geholpen.

Toch raar dat je leest dat bepaalde motoren voor dit jaar "3mm grotere inlaatkanalen" hebben.

Hij weegt ook zo mooi de vloer aan met "tuners" en wat "algemeen als zijnde het juiste is". Als iets maar vaak genoeg wordt gezegt en vooral wie het zeggen (toptunes)
dan wordt het automatisch ook maar als "Waar" beschouwd.

Zijn "think outside the box" is erg mooi. Zelf dingen proberen, zelf de resultaten beschouwen en evalueren, niet denken "nee dat zal wel nooit goed zijn, want niemand doet het" etc.

Goeie gast, veel van te leren.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top