Carter tuning

Status
Not open for further replies.
"Iedereen, zelfs fabrieksteams, die maar steeds de inlaatkanalen groter maken en vervolgens op een flowbench heel mooi komen van kijk "zoveel" % winst, kijk maar de flowbank geeft het zelf aan.
Ja alleen jammer dat "winst" op een flowbank (Ja de kanalen zijn groter, dus er kan meer doorheen, DUH) op straat een verlies betekende. De stroomsnelheid heeft (hier) vee meer waarde."

Laat ik nu net met zon mina carter bezig zijn :)


"Zijn "think outside the box" is erg mooi. Zelf dingen proberen, zelf de resultaten beschouwen en evalueren, niet denken "nee dat zal wel nooit goed zijn, want niemand doet het" etc."

precies ook mijn motto, "Never walk towards the light, find out whats in the darkness" ;) , Don't Immitate, but Innovate.

had btw nog nooit eerder zijn site gezien
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
http://mototuneusa.com/thanx.htm
Iedereen, zelfs fabrieksteams, die maar steeds de inlaatkanalen groter maken en vervolgens op een flowbench heel mooi komen van kijk "zoveel" % winst, kijk maar de flowbank geeft het zelf aan.
Ja alleen jammer dat "winst" op een flowbank (Ja de kanalen zijn groter, dus er kan meer doorheen, DUH) op straat een verlies betekende. De stroomsnelheid heeft (hier) vee meer waarde.
Hij had met ze tips al heel wat mensen en fabrieksteams zo aan "winsten" geholpen.

euhm als je ooit eens een 2t cilinder had gehad met inlaat op de cilinder (honda nsr bv.) en je had eens in de inlaat zitten dremelen (oftewel flink vergroten :)) had je geweten dat groter maken langzamer stroomt, en dat weten ze bij fabrieksteams ook wel. En dat dat verrot gaat rijden (enorm stotteren tot 7k rpm)

Ik vind die kerel een beetje te popi doen.
 
Originally posted by Hans F.
euhm als je ooit eens een 2t cilinder had gehad met inlaat op de cilinder (honda nsr bv.) en je had eens in de inlaat zitten dremelen (oftewel flink vergroten :)) had je geweten dat groter maken langzamer stroomt, en dat weten ze bij fabrieksteams ook wel. En dat dat verrot gaat rijden (enorm stotteren tot 7k rpm)

Ik vind die kerel een beetje te popi doen.

Ja okay dat is me bekent. En ging dus juist om: ze maken de kanalen dus juist nog wel groter, terwijl kleiner maken meer POWER oplevert, groter maken levert alleen meer flow. Maar je wilt niet meer flow, je wilt meer power.

Maar goed, ik ben er verder ook geen geleerde in, maar als je alles leest van die gast....
 
Maar ga 2t niet met 4t vergelijken wat dat betreft. Want volgens mij gaan die 4T dingen niet op oor 2t
 
Toch denk ik dat ie gelijk heeft met die D-vorm

Het wordt op 2T racers ook gebruikt hoor.......
 
Originally posted by JohanS
JA voegt dit nou wat toe?? Intressant dat jij dat wilt :|

Dude, ben je in de leer bij JohnB ofzo?
Van HRC kun jij nog een brokje cartertuning leren hoor. ik doelde dus over het onderwewrp tuning.
En dan met name de post boven die van mij van ABT.
dat jij het niet boeiend vind/niet snapt is niet mijn/ons probleem, maar reageer je dan af bij een instantie die daarvoor opgeleide mensen in dienst heeft.
 
D poort is de aangewezen vorm voor kanalen in koppen richting de kleppen. Heeft weining met 2tact te maken. Het topvermogen wordt trouwens niet hoger hiermee, enkel de powerband breder.

Er staat niks nieuws op die site, en die vent is volgens mij gewoon een nobody. Alsof fabriekstuners niet aan spoelsnelheid denken :s Dat deden ze al toen hij nog in de wieg lag...
 
Originally posted by Ufo
D poort is de aangewezen vorm voor kanalen in koppen richting de kleppen. Heeft weining met 2tact te maken. Het topvermogen wordt trouwens niet hoger hiermee, enkel de powerband breder.

Er staat niks nieuws op die site, en die vent is volgens mij gewoon een nobody. Alsof fabriekstuners niet aan spoelsnelheid denken :s Dat deden ze al toen hij nog in de wieg lag...

De manier waarop iemand over komt zegt niet alles Ivo...
 
Klopt. Maar ik vind het gewoon niet indrukwekkend. Ik ken wel wat mensen die ECHT verstand hebben van dit onderwerp en die zetten wat ze weten niet op een of andere site om kritiek om de wereld te leveren.
 
ff terug naar de basis: cartertuning, dan heb ik het ff over een piaggio carter.

Die vernauwing in het stuk waar je mengsel binnekomt, als je die helemaal weghaalt wordt je flow beter, maar ook je carterdruk lager... wat is dan het beste, graag hierover jullie meningen:)

Strax zat ik in de auto nog ff te fantaseren, maar is er geen manier om de binnenkant van je zuiger op te vullen, voor meer carterdruk? (ik probeer hier niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar wil gewoon ff een paar reacties uitlokken om er wat van op te steken:)) Ik denk zelf niet dat het kan ivm de warmte, in elk geval niet van massief alu, zat dan te denken aan kurk, valt in mijn ogen af vanwege warmte, dan teflon ... maar daar weet ik nie zo veel vanaf. Zat ook te denken aan soort van dikke 'koelribben' ofzo.. mja zoals ik al zei, fantaseren/freestylen.

Reacties graag:)

Grtz
 
Ik zie er het nut niet van in om je carterdruk te gaan verhogen, zeker niet op een scooter, beter maak je een goede uitlaat.

En met je zuiger opvullen zal je eerder vermogen verliezen, lijkt mij (massa), en waarmee je het moet doen zou ik ook niet weten, teflon gaat ook niet, het komt zelfs uit je krukas, k heb het iig gisteren nog uit mn carter gevist :(
 
Originally posted by Chris@Citta
ff terug naar de basis: cartertuning, dan heb ik het ff over een piaggio carter.

Die vernauwing in het stuk waar je mengsel binnekomt, als je die helemaal weghaalt wordt je flow beter, maar ook je carterdruk lager... wat is dan het beste, graag hierover jullie meningen:)

Strax zat ik in de auto nog ff te fantaseren, maar is er geen manier om de binnenkant van je zuiger op te vullen, voor meer carterdruk? (ik probeer hier niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar wil gewoon ff een paar reacties uitlokken om er wat van op te steken:)) Ik denk zelf niet dat het kan ivm de warmte, in elk geval niet van massief alu, zat dan te denken aan kurk, valt in mijn ogen af vanwege warmte, dan teflon ... maar daar weet ik nie zo veel vanaf. Zat ook te denken aan soort van dikke 'koelribben' ofzo.. mja zoals ik al zei, fantaseren/freestylen.

Reacties graag:)

Grtz

Die vernauwing in je carter waar je het over hebt zit daar voor het membraan. Als je die in het carter houdt, zie je ook dat de mengselstroming vanuit het membraan dat gedeelte achter zich laat. Vooral niet weghalen dus, dan maak je alleen meer loos cartervolume en bovendien schiet je dan met je frees dwars door het alu heen.

Als je meer carterdruk wilt is echt de laatste plaats waar je het moet zoeken de zuiger... Dat ding krijgt extreme acceleraties voor zijn kiezen, beetje zonde om daar dan extra massa op te gaan plakken.
 
Hoe dan ook, een meer dan interessant onderwerp!!

Om nog maar heel even terug te komen op wat die belg (die zo ontzettend afgekraakt werd) vertelde over het opbouwen van een cilinder uit 4000 laagjes papier: dat is géén gelul! Deze vrij primitieve vorm van rapid-prototyping wordt erg veel gebruikt om o.a. flow-modellen voor motoren te maken. SLS (selective Laser sintering) is een wat modernere manier waarop deze prototypen gemaakt worden in veel kortere tijd, ik werk er momenteel zelf mee op TU/e.

Wat ik als werktuigbouwkundige over het verhaal van die man kan zeggen is dat er geen onwaarheden inzitten. Het golfbal-verhaal is het enige wat ik een beetje 'twijfelachtig' vind omdat dit stukje (zoals later gezegd) 2 kanten kent. (snelheid en turbulentie-mengsel)

Sinds 2-takt motoren niet mijn specialiteit zijn vraag ik me wel nog 1 ding af: waar ligt de winst in een hogere flowSNELHEID? Is de bedoeling dan om 'meer mengsel' in de cilinder te krijgen in een korte tijd? Of willen we een hoger toerental bereiken door het proces sneller te laten verlopen.

Mij lijkt een balans tussen een turbulente stroom (goed mengsel) en een snelle stroom (betere flow) de ideale weg... of niet?

Ook vraag ik me dan af wat er met de uitlaat(-poort) gedaan moet worden om de "winst in flow" optimaal tot z'n rechts te laten komen?

grtz,

Peter
 
Mijn carter ligt nu dus uit elkaar (na meer dan 1 jaar) ik ga het nu weer helemaal anders aanpakken foto's zullen volgen en ben van plan nu ook echt het golfballen patroon erin te gaan aanbrengen (baat het niet schaad het niet zullen we maar zeggen)....
 
Hoe ga je da golfballenpatroon maken?

Ik ben er zelf nog niet aan toe, heb nog geen cilinder voor dat carter, maar wil het dalijk wel zelf gaan tunen, en als da klaar is wil ik het een keer opruwen aan de binnenkant door erdoorheen te stralen, uiteraard met alle pasvlakken afgeplakt.
 
De reden van putjes in een golfbal, het plaatje geeft de baan van een vliegende golfbal weer.

52460631.jpg


Ben benieuwd wat het in je carter doet. Misschien bedoelden jullie dit wel met turbulentie, en uiteindelijk minder weerstand omdat de bal toch verder komt op deze manier, maar ik vraag me af of het ook werk op een korte afstand in een carter, en eigenlijk dus met een heel andere principe. Het geeft iig een duidelijke weergave van wat putjes in een golfbal precies doen.
 
Denk dat zo'n golfbal patroon niet echt nut heeft, daarintegen het ruw houden van het oppervlak in het carter wel. Dit omdat het mengsel wat door het carter stroomt olie bevat, deze oliedeeltjes zullen blijven hangen in de putjes in het carter, wat een snellere stroom zal geven.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top