Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Net of ik dit aan uw neus zal hangen op een open forum, om die mensen te overstelpen met jan en alleman die wel ergens een sneller blokje wil. Sorry maar dat kan ik niet maken. Wat ik je wel kan vertellen het hoe en waarom. Maar dat is buiten de interesse van velen precies.
Heb de constante indruk dat iedereen op zoek is naar feiten of uitspraken van anderen die ergens wel in twijfel zouden kunnen worden getrokken om die dan af te schieten. Zo weer je natuurlijk ook de echte kenners ook af, spijtig....
Ps: Zouden 4 plaatsen ook kunnen zijn, van een plaats in nederland weet ik niet zeker of een 'flower' aanwezig is.
Daar spijtig genoeg 2 takt op stervens na dood is. En als team of preparateur je zo geen investeringen meer permiteerd om binnen x aantal tijd ze onbruikbaar te maken.
 
Originally posted by goldfingers
Net of ik dit aan uw neus zal hangen op een open forum, om die mensen te overstelpen met jan en alleman die wel ergens een sneller blokje wil. Sorry maar dat kan ik niet maken. Wat ik je wel kan vertellen het hoe en waarom. Maar dat is buiten de interesse van velen precies.
Heb de constante indruk dat iedereen op zoek is naar feiten of uitspraken van anderen die ergens wel in twijfel zouden kunnen worden getrokken om die dan af te schieten. Zo weer je natuurlijk ook de echte kenners ook af, spijtig....
Ps: Zouden 4 plaatsen ook kunnen zijn, van een plaats in nederland weet ik niet zeker of een 'flower' aanwezig is.
Daar spijtig genoeg 2 takt op stervens na dood is. En als team of preparateur je zo geen investeringen meer permiteerd om binnen x aantal tijd ze onbruikbaar te maken.

vertel dan gewoon niets, met je "intressante" gebabbel!
 
Jongens toch, mijn 'reply's' klinken mischien wat zagerig en over the top. Maar geloof me ik bedoel het zo niet hoe het mischien soms overkomt. Wat ik bedoelde met mijn eerste reply is dat iemand zegt 'je moet carters of spoelgaten polijsten' en als je dan de vraag stelt van 'waarom polijsten of net niet polijsten' kan er niemand een duidelijk antwoord geven.
Wat is nu het principe van dat polijsten(of toch tenminste ons principe).
Om een motor snel(lees krachtig:newtonekes) te maken is het basis idee om uw brandstof zo snel mogelijk in de ideale hoeveelheid in de verbrandingskamer te krijgen, om daarna zo vlug mogelijk terug in open lucht te eindigen. Hoe minder tijd dit in beslag neemt hoe meer toeren je kan halen.
Theorethisch zijn die holle kratertjes ideaal waar het mengsel rechtdoor passeert, waar het mengsel een bocht neemt moet er inderdaad gepolijst worden. Waarom, die kraters daar moet je denken aan een golfbal, waarom is die niet glad... aerodynamica zo simpel als dat, het mengsel wordt versneld door die kleine venturi effectjes, gelijk een vleugel van een vliegtuig(bol vanboven). Waar het mengsel een bocht moet nemen, mag dit niet 'blijven steken' in die kratertjes, dus daar wordt gepolijst.
Dus die handelingen zijn niet zo simpel met een 'dremelfreesje' uit te voeren.
Stel je nu een motor blok voor dwars doorgezaagd(alles krukas, pijpje... alles) de ene kant wordt afgesloten met een transparante plexiachtige op maat gemaakte plaat, voor die plaat staat een lazer een camera en nog wa test en meet spul, op de plaats waar normaal de carbu is wordt door het toestel op een zelfde manier hoe de carb het mengel zou doen passeren, een soort stof(maar dan nog microns kleiner)in pulsen geblazen (dit regelbaar op alle mogelijke manieren). Dit stof reflecteerd op een bepaalde manier die door die camera kan opgepikt worden. Er wordt dan via een interface op PC een stofdeeltje aan het begin van dit traject vastgelogd. Die Pc kan dit dan doen voor alle stofjes en berekenen hoe lang het erover doet om aan de uitlaat fase te raken. Zo krijgen we dan een volledige simulatie op pc. Waarbij we dan kunnen laten uitrekenen 'veranderen we dit wat zou dat stofje dan doen, sneller of trager....'.
Hopelijk begrijpt er iemand van wat ik bedoel.
GreetZ
 
Dat is een interessant verhaal wat je verteld, en compleet nieuw voor me (dat verhaal over dat doorgezaagde blok en pc enz. dan ;))

Waar haal jij deze wijsheid vandaan dan als ik vragen mag ;)

grtzz, Jacco.
 
'k kan best begrijpen dat hij niet ALLES verteld, je moet het zien als een goudmijn, heb je die zelf gevonden, vertel je het niet tegen Jan en Alleman, misschien nog net tegen goede vrienden, maar niet iedereen ;)

:*
 
Originally posted by goldfingers


Theorethisch zijn die holle kratertjes ideaal waar het mengsel rechtdoor passeert, waar het mengsel een bocht neemt moet er inderdaad gepolijst worden. Waarom, die kraters daar moet je denken aan een golfbal, waarom is die niet glad... aerodynamica zo simpel als dat, het mengsel wordt versneld door die kleine venturi effectjes, gelijk een vleugel van een vliegtuig(bol vanboven). Waar het mengsel een bocht moet nemen, mag dit niet 'blijven steken' in die kratertjes, GreetZ

dus theoretisch alleen polijsten waar het bol/hol loopt en kratertjes waar het rechtdoor passeert?

maar een golfbal is toch rond...
 
Jacco laat het ons 'praktijk ervaring' noemen.
Vergeet niet jongens dat we in het nederlands kunnen communiceren en dat de beste 'tuners' nog steeds Belg of Nederlands zijn.
Gaat het nu over F1, Motogp, carting of cross aan het tuningteam hoofd bengelt altijd wel ergens een guur typetje van de lage landen.
DraG-on ik wou ook ergens duidelijk maken dat het uitvoeren van die theorie niet zo simpel te doen is met een zandstraal apparaat en een dremelfrees, daar heb je dus echt 'special tools' voor.
Voor de geintresseerden. Als er dan op PC een uitdraai komt van een volgens de berekeningen ideale cilinder. dan wordt er niet naar de gieterij gehold en start de persen. Neen. Daarvoor hebben we een soort 'plottersnij3Dmaaktoestel'(inderdaad gelijk de beste scifi films) die die virtuele cilinder in x-aantal plakjes snijdt der dikte van het papier die de ploter op dat moment het beste gebruikt. Die plotter snijdt dan een 4000 plakjes papier en stapelt die dan perfect over namaak cilinder-pennen tot we een papieren cilinder hebben. Die wordt dan gedompeld in een soort lijm epoxy waardor die hard en handelbaar wordt. Waarop we dan weerom kunnen test doen met de 'flower'. En zo kan je nog jaren doorgaan met uitlaten, pijpjes enz....
 
En jij hebt daar dus nu al zoveel profijt van gehad dat je ver boven de zo'n beetje hoogste score's van dit forum zit? (a la 20 pk's laten we zeggen;))

**Voor-de-zeikers-mode** Dit is pure interesse, geen achterdocht ;)**/Voor-de-zeikers-mode**

greetz, Jacco...
 
20 pk op welke motor of machine?
Op welke manier gemeten?
Die flowbeurtjes moet je anders zien. Niet als een flowbeurtje, maar dat flowbeurtje is een onderdeel van een compleet procede om betere cilinders te ontwikkelen, op de eerste plaats om op de races beter te presteren natuurlijk maar beter op de races is betere publi voor het merk en dus meer verkoop. En om dat laatste is het hem allemaal te doen. Of je moet een directeur van een of ander concern zo fanatiek aantreffen dat hij belangloos sponsort.
Om een idee te geven: in de scootraces(ik denk dat jullie vooral in die wereld ronddraaien) zijn er bepaalde teams of piloten die niet officieel fabrieksrijders heten maar toch die echte 'proto' fabrieksspullen kunnen krijgen. Enerzijds als tester voor het fabriek, anderzijds als tester voor het fabriek, want soms krijgen die mannen ook spul binnen die dus niet goed rijdend te krijgen is.
Een Zip2000 full fabrieksgetunned, rijgedeelte en motoriek van kill-switch tot bougie, van erta-bloks tot nummerstickers, kompleet dus. Ongeveer een 7000 €. Wedstrijdje rijden, scooter afgeven. 20 minuten voor de volgende training scootertje terug. Training gereden, uitleg en bemerkingen geven aan de voor u aangeduide mecano, en scootertje afgeven....Einde seizoen en je verklaart niet meer te willen racen met uw scootertje, ok scootertje krijg je terug, maar hé dat ding rijdt voor geen meter meer. Die mensen kunnen dat niet risceren dat hun ontwikkelingen via via bij een concurerende firma terecht zouden komen.
 
Originally posted by goldfingers
20 pk op welke motor of machine?
Op welke manier gemeten?
Die flowbeurtjes moet je anders zien. Niet als een flowbeurtje, maar dat flowbeurtje is een onderdeel van een compleet procede om betere cilinders te ontwikkelen, op de eerste plaats om op de races beter te presteren natuurlijk maar beter op de races is betere publi voor het merk en dus meer verkoop. En om dat laatste is het hem allemaal te doen. Of je moet een directeur van een of ander concern zo fanatiek aantreffen dat hij belangloos sponsort.
Om een idee te geven: in de scootraces(ik denk dat jullie vooral in die wereld ronddraaien) zijn er bepaalde teams of piloten die niet officieel fabrieksrijders heten maar toch die echte 'proto' fabrieksspullen kunnen krijgen. Enerzijds als tester voor het fabriek, anderzijds als tester voor het fabriek, want soms krijgen die mannen ook spul binnen die dus niet goed rijdend te krijgen is.
Een Zip2000 full fabrieksgetunned, rijgedeelte en motoriek van kill-switch tot bougie, van erta-bloks tot nummerstickers, kompleet dus. Ongeveer een 7000 €. Wedstrijdje rijden, scooter afgeven. 20 minuten voor de volgende training scootertje terug. Training gereden, uitleg en bemerkingen geven aan de voor u aangeduide mecano, en scootertje afgeven....Einde seizoen en je verklaart niet meer te willen racen met uw scootertje, ok scootertje krijg je terug, maar hé dat ding rijdt voor geen meter meer. Die mensen kunnen dat niet risceren dat hun ontwikkelingen via via bij een concurerende firma terecht zouden komen.

heel leuk allemaal, maar is dit antwoord op de vraag?
 
Jacco vraagt aan jou of jij met deze methode al goed gescoord hebt met scooters.

En waar werk je nu eigenlijk, met wat voor machine's heb je ervaring. En heb je goed gescoort, want dit is mij niet duidelijk
 
Tot vorig jaar scooters in Italie. Bij bekende producent.
Nu vooral GP 125 in Italie.
Gescoord tuurlijk.
Ik niet persoonlijk ben te zwaar maar de piloten zijn top van de wereld.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top