de uitlaten niet zozeer , als ik kijk hoe fel "onze" calssic racer oppakt met een uitlaatje van eind 60er jaren kan ik niet anders dan concluderen dat deze uitlaat nu nog goed is.. en tocjh draait ie 16.000 tpm
alleen is het zo dat vroeger op veel langere circuits werd gereden , en zodoende langer op hoge toerentallen (en alleen daarom werden er snelheden van zo'n 180 km gehaald @ grandprix niveau), dus is een constante perfecte openingstijd is dan erg gunstig.
maar omdat de ontwikkeling van het roterende in feite achterblijft vergeleken met het membraan heeft het ertoe geleid dat een membraangestuurde motor steeds beter word , denk aan dingen als squish , volume in de kop , brandstoffen , olieen, cilinders (materiaal , poortiming) , membraan zelf uiteraard , carburatie ,en vooral electronica etc. er word meer gemeten ,en dus meer gegevens beschikbaar wat geanalyseerd kan worden.
als je nu een roterende machine klaarmaakt met hetzelfde spul als op een moderne membraangestuurde motor zal dat echt niet slecht uitpakken.
wat nu bijv. anders is is bijv. ontsteking , roterende schijf (in carbon , betere timing) , carburateurs , want de carbs met losse vlotters is ook niet echt geweldig.. en cilinders van nicasil , mooie poortconfiguratie etc. , gewoon veel beter..
alleen zijn er weinig mensen die "even" een roterende inlaat bouwen op een scooter , denk ook niet dat het bij bijv. een sprinter veel nut heeft