In tegenstelling dat het artikel doet vermoeden, zit er geen/weinig winst in een ander spruitstuk (MB80) in vergelijking met een goed aangepast mhr 25mm spruitstuk.
Overigens heeft een rechthoek van 24 bij 29mm een groter oppervlak dan een rond gat van 28mm.
Zoals Aerox-Evo70 al aangeeft zit de beperkende factor veel meer in het membraan.
Uiteraard ben ik het niet mee eens, waarom dan geen 24 carburateur ? de doorlaat van het spruitstuk is toch niet groter. Dat was nou net de strekking van het hele verhaal.
Overiggens zeg ik er ook bij dat als je goed werk levert er meestal niet meer vermogen gehaald wordt met een 28 carb ten opzichte van een 24, zeker in het verleden met de te kleine spruitstukken. ( tenminste niet op mijn bank ????!!!?? )
Waar een grotere carburateur zinvol zou kunnen zijn moet het spruitstuk dit wel kunnen ondersteunen, dat lijkt me duidelijk.
PS. Joel die rechthoek van 24 bij 29mm ( 696 ) staat onder een hoek van ± 45 graden op de doorlaat, dus effektief houd je er in dat vlak ongeveer 490 over en dat is veel te weinig. Voor de volledigheid is dat slechts een "plakje" van het hele inlaattraject, ervoor of ernaa ga je er altijd aan onderdoor. Dat heb je vast in de vluggigheid over het hoofd gezien, of denk je er echt anders over ?
Over het membraam oppervlak kan ik heel kort zijn, dat mag kleiner zijn om stroomsnelheid verhoging mogelijk te maken, stuffers er zomaar uithalen is dan kortzichtig ( het wordt tijd dat we de gedachten van Opa onderhand gaan vergeten. ) Dat waren gedachten en geen feiten, vervolgens waren die van opa en dus niet van deze tijd.
:L Belangrijke vraag waar ik graag alleen onderbouwde antwoorden op heb blijft:
Waarom een 28 carburateur monteren op een spruitstuk met een doorlaat van een 21 carburateur of als je het maximaal aangepast hebt op een spruitstuk met een doorlaat van een 24 carb.
Om het e.e.a. duidelijk te maken wordt het bijna weer eens tijd dat ik ergens een 19mm carburateur vandaan haal en wat moet gaan bewijzen, eigenlijk hoeven we dat niet want we weten allemaal onderhand wel dat je daar ook 22pk mee kunt scoren. Waar is die grote winst van de 24 ten opzichte van de 19mm om nog maar te zwijgen over de 28 ten opzichte van de 24.