carburator shizzle

MHR zip

>>BlackPearl
Dag mede-freaks

Bij deze wil ik even wat ophelderen en wat antwoorden.

Ik ben er dus achter gekomen dat een malossi recht spruitstuk een max doorlaat heeft van 350mm²
dus nog net genoeg voor een 21mm(346mm²) carbu. optimaal laten te lopen/presteren.

Afmetingen van verschillende carbs:
19mm= 284mm² / 21mm= 346mm² / 24mm= 452mm² / 28mm= 616mm²

Nu is mijn vraag waarom de meeste met een 24-28mm op zo een spruitstuk??

Ook al ga je het tunen (weghalen van rubber in het spruitstuk), daar zit ook een limiet aan want in het spruitstuk zit een alu plaat deze heeft een rechthoekige vorm en is 24mm breed en 29mm lang. Mocht je dan toch door het metaal freezen kan je een max doorlaat bereiken van 24mm. Dit is echter niet aan te raden omdat het rubber nogal snel loslaat.

Ook in de meeste gevallen zie ik dat iedereen met een keihin 28mm rijd maar wrrm ? Er zijn test-bank resultaten waarmee met een 24mm dezelfde resultaten worden gehaald als met 28mm. En wat blijkt dan ook nog dat een 24mm feller optrekt als de 28mm dus meer koppel geeft. Reden: bij een 24mm is het opnemen van het blok gewoon veel feller vanwege het sneller opbouwen van de kwaliteit van het mengsel (dus geen "Bwaaaahop") Dit weet men ook al jaren in de motorcross waarbij het optrekken een groot belang heeft...

komaan pro-tuners waar blijven jullie ??
 
Advertisement - register to remove this

je moet met de doorlaat van je spruitstuk ook rekening houden met de doorlaat opervlakte van je membraan, dus een te groot spruitstuk doorlaat gaat weer niet goed lopen in combi met je membraan. en een grotere membraan doorlaat is moeilijk te reilaseren met de std membranen die geleverd worden, er is een set voor piaggio verkrijgbaar met een 28mm carb + spruitstuk + membraan + membraan houder zodat die op het carter ( niet n het carter ) gemonteerd kan worden voor max doorlaat oppervlakte.
 
je moet met de doorlaat van je spruitstuk ook rekening houden met de doorlaat opervlakte van je membraan, dus een te groot spruitstuk doorlaat gaat weer niet goed lopen in combi met je membraan. en een grotere membraan doorlaat is moeilijk te reilaseren met de std membranen die geleverd worden, er is een set voor piaggio verkrijgbaar met een 28mm carb + spruitstuk + membraan + membraan houder zodat die op het carter ( niet n het carter ) gemonteerd kan worden voor max doorlaat oppervlakte.

maar je kan de doorlaat van je membraan wel vergroten al je de stuffer eruit haalt
 
maar je kan de doorlaat van je membraan wel vergroten al je de stuffer eruit haalt

de doorlaat opperlvlakte van je carb hangt af van heel veel factoren, zoals de aanzuigsnelheid van het mengsel, en de cartervulling oppervlakte.

want als jij door een rietje drinkt dan komt er ook meer uit als je harder zuigt in de zelfde tijd dat je wat langzamer zuigt, terwijl de doorlaat oppervlakte ook het zelfde blijft.

pas als je de exacte data hebt van luchtstroom snelheid, mengsel vulling, cartervulling, membraandoorlaat oppervlakte, en spruitstuk oppervlakte. kan je gaan berekenen wat de echte doorlaat oppervlakte is van je carb.
 
je hebt zeker de nieuwe st.net magazine gelezen? :D

Maargoed , er is nog zeker wel wat vermogen te vinden in de inlaat trajecten van nu.
Maar op mijn blokjes loopt een 28mm veel beter dan een 24mm tot nu toe ( ook op de bank ).
Ik heb ook nooit problemen met het weg vallen van de carb bij het wegrijden.

Een keihin 28mm laat zich ook zeer makkelijk afstellen. Daarom kies ik persoonlijk voor deze carb.
Ik heb zelf nooit een 24mm mikuni getest ( altijd pwk 24mm en 28mm carbs ) om het feit dat een mikuni volop benzine lekt als je de carb een beetje schuin hangt.
Daar kan ik persoonlijk gewoon echt niet tegen.
Tevens ben ik er van overtuigt dat de mikuni sowieso niet beter is dan de 28mm keihin :)
 
ik denk dat de doorlaat van de kleppen nog kleiner is dan de doorlaat van het spruitstuk, het vergroten van het spruitstuk heeft dan ook geen nut.

het is niet voor niks dat de v-force vaak betere resultaten geeft.

komaan pro-tuners waar blijven jullie ??
dat zet je toch niet in je beginpost 8P


je laatste argument snap ik niet, er zijn vast wel testbank resultaten waarbij een 24mm beter presteert dan een 28mm, maar er zijn er nog VEEL meer dat een 28mm betere presteert dan een 24mm...
 
In tegenstelling dat het artikel doet vermoeden, zit er geen/weinig winst in een ander spruitstuk (MB80) in vergelijking met een goed aangepast mhr 25mm spruitstuk.
Overigens heeft een rechthoek van 24 bij 29mm een groter oppervlak dan een rond gat van 28mm.

Zoals Aerox-Evo70 al aangeeft zit de beperkende factor veel meer in het membraan.
 
TS je hebt nu toch een twins setje dus wat maakt het uit?

28mm carb's doen het gwn heel goed op MHR recht spruitje.

grt jordi
 
én het feit dat theorie ook niet alles zegt.

Hoe bereken je trouwens je doorlaat oppervlakte van een membraan? L*B van de doorlaat *8 (bij een v-force) + nog iets van een hoogte? Er stond me ook nog iets bij over de opening van de kleppen, dwz de hoek die die kleppen maken als ze openstaan.
 
De keuze van carb 24/28 is natuurlijk afhankelijk van je carterdruk. een te grote carb kan zorgen voor minder druk verschil door de carb, (wat grof gezegd leidt tot mindere gasreactie). bij de ene presteert dus een 24mm beter, bij de ander een 28mm. En tentweede je moet de carbs wel EERLIJK vergelijken. dan pas kun je prestatie-verschil bekijken.

De doorlaat van t membraan is in mijn ogen ook de beperkende factor. (blokken met vergrote membranen presteren toch altijd wel leuk). C4rn zoals ik al zei, is de doorlaat iets lastiger dan je zo denkt.. Je weet gewoon NIET hoever de kleppen opengaan. en ze maken niet zomaar een hoek van opengaan;) ligt aan zoveel factoren, carterdruk/toeren/dikte kleppen enz

de doorlaat opperlvlakte van je carb hangt af van heel veel factoren, zoals de aanzuigsnelheid van het mengsel, en de cartervulling oppervlakte.

want als jij door een rietje drinkt dan komt er ook meer uit als je harder zuigt in de zelfde tijd dat je wat langzamer zuigt, terwijl de doorlaat oppervlakte ook het zelfde blijft.

pas als je de exacte data hebt van luchtstroom snelheid, mengsel vulling, cartervulling, membraandoorlaat oppervlakte, en spruitstuk oppervlakte. kan je gaan berekenen wat de echte doorlaat oppervlakte is van je carb.

De doorlaat van de carb bepaal je door de gashendel, En Daardoor veranderd de stroming door je inlaat.. (precies andersom als hoe jij het beweert)

En btw: theoretisch gezien zou een versmalling in het inlaattraject niet zorgen voor een mindere doorlaat. (NIET extreem opvatten natuurlijk) (behoud van massa) A×v=A×v (de stroming zal in de doorlaat met een mindere omvang gewoon wat sneller gaan stromen). echter heb je bij een kleinere doorlaatoppervlak wel meer drukverlies.. (zo ook bij een langer inlaat traject)

praktisch: een bewerkt/onbewerkt mhr recht spruitje. Geeft 'geen' verschil (eigen ervaring) (natuurlijk is elke testbank run afhankelijk van alles, dus eigenlijk is het nooit helemaal eerlijk testen)

gr, wieger
 
Last edited:
Dat ligt er een beetje aan hoe jij het bewerkt hebt, natuurlijk.

Kleppen gaan denk ik 1 tot 1.5 mm open, bij volgas.
Doorlaat van je membraan is ook wat scheef. Aangezien de kleppen onderaan verder opengaan dan boven aan.
 
Dat ligt er een beetje aan hoe jij het bewerkt hebt, natuurlijk.

Kleppen gaan denk ik 1 tot 1.5 mm open, bij volgas.
Doorlaat van je membraan is ook wat scheef. Aangezien de kleppen onderaan verder opengaan dan boven aan.

Joël heeft het voor mij bewerkt(zo ook het membraan, sluit allemaal exact opelkaar aan), zeer netjes gedaan, dus daar zal het echt niet aan liggen hoor.

Kan best idd 1mm/1.5mm ofzo, Blaas er maar eens zo hard als je kunt doorheen (alhoewel maakt een zuigertje op 14000 toeren wel wat meer druk). maarja dan kom je amper aan een doorlaat van 150mm^2... maja.
 
inderdaad als je naar de reedstops kijkt(ff niet aangedacht), en aanneemt dat de kleppen ook werkelijk hier tegen aankomen. is het wel te berekenen ja.

maarja wat is dan de reden dat er geen reedstops op een vl13 zitten, dan zal dit membraan minder ver opengaat. aangezien die stops er zitten om t afbreken te voorkomen. (ligt ook aan de klepjes ofcourse)
 
mota rekent daarentegen weer met een maximum uitslag van 1 tot 1,5mm.
kan je t niet simuleren op een of andere manier(met een compressor oid)
dus eerst uitrekenen hoeveel eraan gezuigd wordt,kan jij wel goed berekenen joel ;)
 
inderdaad als je naar de reedstops kijkt(ff niet aangedacht), en aanneemt dat de kleppen ook werkelijk hier tegen aankomen. is het wel te berekenen ja.

maarja wat is dan de reden dat er geen reedstops op een vl13 zitten, dan zal dit membraan minder ver opengaat. aangezien die stops er zitten om t afbreken te voorkomen. (ligt ook aan de klepjes ofcourse)

Het primaire doel van reedstops is het beperken van de kleplift tot een dusdanige waarde dat deze goed blijven volgen (openen/sluiten) tot een x toerental. De kleppen van een Vl11 bestaan uit twee losse "lippen" die logischerwijs flexibeler zijn dan een enkele plaat van de VL13. Bij de VL13/14 is de buigweerstand zo afgestemd dat deze uit zichzelf de gewenste lift toelaat.
Dit geldt ook voor de Vforce 3, in tegenstelling tot de Vforce 1/2 waarbij er nog variabele reedstops werden geleverd.

Vanwege het doel van de reedstops kun je er ook rustig vanuit gaan dat de max. lift daadwerkelijk gehaald wordt. Zo zul je bij het verwijderen van de stops dan ook (in 9 van de 10 gevallen) een negatief effect op het vermogen zien.
 
In tegenstelling dat het artikel doet vermoeden, zit er geen/weinig winst in een ander spruitstuk (MB80) in vergelijking met een goed aangepast mhr 25mm spruitstuk.
Overigens heeft een rechthoek van 24 bij 29mm een groter oppervlak dan een rond gat van 28mm.

Zoals Aerox-Evo70 al aangeeft zit de beperkende factor veel meer in het membraan.


Uiteraard ben ik het niet mee eens, waarom dan geen 24 carburateur ? de doorlaat van het spruitstuk is toch niet groter. Dat was nou net de strekking van het hele verhaal.
Overiggens zeg ik er ook bij dat als je goed werk levert er meestal niet meer vermogen gehaald wordt met een 28 carb ten opzichte van een 24, zeker in het verleden met de te kleine spruitstukken. ( tenminste niet op mijn bank ????!!!?? )
Waar een grotere carburateur zinvol zou kunnen zijn moet het spruitstuk dit wel kunnen ondersteunen, dat lijkt me duidelijk.

PS. Joel die rechthoek van 24 bij 29mm ( 696 ) staat onder een hoek van ± 45 graden op de doorlaat, dus effektief houd je er in dat vlak ongeveer 490 over en dat is veel te weinig. Voor de volledigheid is dat slechts een "plakje" van het hele inlaattraject, ervoor of ernaa ga je er altijd aan onderdoor. Dat heb je vast in de vluggigheid over het hoofd gezien, of denk je er echt anders over ?

Over het membraam oppervlak kan ik heel kort zijn, dat mag kleiner zijn om stroomsnelheid verhoging mogelijk te maken, stuffers er zomaar uithalen is dan kortzichtig ( het wordt tijd dat we de gedachten van Opa onderhand gaan vergeten. ) Dat waren gedachten en geen feiten, vervolgens waren die van opa en dus niet van deze tijd.


:L Belangrijke vraag waar ik graag alleen onderbouwde antwoorden op heb blijft:
Waarom een 28 carburateur monteren op een spruitstuk met een doorlaat van een 21 carburateur of als je het maximaal aangepast hebt op een spruitstuk met een doorlaat van een 24 carb.

Om het e.e.a. duidelijk te maken wordt het bijna weer eens tijd dat ik ergens een 19mm carburateur vandaan haal en wat moet gaan bewijzen, eigenlijk hoeven we dat niet want we weten allemaal onderhand wel dat je daar ook 22pk mee kunt scoren. Waar is die grote winst van de 24 ten opzichte van de 19mm om nog maar te zwijgen over de 28 ten opzichte van de 24.
 
PS. Joel die rechthoek van 24 bij 29mm ( 696 ) staat onder een hoek van ± 45 graden op de doorlaat, dus effektief houd je er in dat vlak ongeveer 490 over en dat is veel te weinig. Voor de volledigheid is dat slechts een "plakje" van het hele inlaattraject, ervoor of ernaa ga je er altijd aan onderdoor. Dat heb je vast in de vluggigheid over het hoofd gezien, of denk je er echt anders over ?

Over het membraam oppervlak kan ik heel kort zijn, dat mag kleiner zijn om stroomsnelheid verhoging mogelijk te maken, stuffers er zomaar uithalen is dan kortzichtig ( het wordt tijd dat we de gedachten van Opa onderhand gaan vergeten. ) Dat waren gedachten en geen feiten, vervolgens waren die van opa en dus niet van deze tijd.

nou sorry hoor, maar dat het doorlaat oppervlak onder een hoek staat maakt dus echt niks uit. daarvan veranderd de totale doorlaat niet hoor...

en waarom zou volgens jou het doorlaat oppervlak van het membraan wel kleiner mogen voor een hogere stroomsnelheid, en bijvoorbeeld het spruitstukje exact overal de zelfde doorlaat moet hebben dan de carb..

overgens ben ik wel van mening dat de venturibuis de kleinste doorlaat moet hebben van de totale inlaat, om zo doende daar het meeste drukverschil te krijgen -> goede vorming van mengsel. maarja blijkbaar heb je genoeg drukverschil geleverd van het carter. dat zie je wel bij de 28mm'ers
 
Back
Top