Bijkomende kosten van een eerste auto

Controleer in ieder geval GOED de achteras!

Staan erom bekend bij de 205, 106, Saxo etc speling te krijgen op de lagers wat een redelijk dure reparatie is als je het uit moet besteden.
 
Ik bezit zelf mijn 2de 205. Het betreft dan wel een dimma met een 2.0 liter blok erin. Maar dat mag de pret niet drukken.

Als je een 205 neemt, neem dan de 1.1 of 1.4 ( zoals hier al vaker is gezegt ).
De GTI's zijn vaak afgetrapt, en daarom dus gevoeliger voor onderhoud / slijtage / kapot gaan.

Een 1.4 wil hard genoeg, en is nog aardig zuinig ook nog.

Punten waar je op moet letten buiten de gewone dingen ( zoals apk, banden profiel etc ).
Kijken of de draagarmrubbers niet uitgeragt zijn.
Kijken of de as niet is door gezakt. Een gereviseerde kost je zo 300 euro.
Tapijtje uit de achterbak halen. Kijken of daar geen roest zit.

Gewoon rustig gaan kijken, en geen overhaaste beslissingen nemen. Koop een auto met je hersens, en niet met je hart 8P.
 
Qua veiligheid is die net zo veilig als de andere "oudere" type auto's.

Enigste veiligheid wat erin zit, is de kreukelzone, en de gordel :D.
 
Maximaal 800 euro oid, liever minder natuurlijk ;) Gewoon een leuke eerste auto die relatief goedkoop is (onderhoud, wegenbelasting, verzekering), veilig is, niet extreem slurpt en lekker rijdt.
 
Voor een paar euro meer kun je een Swift rijden, met airco, stuurbekrachtiging, airbags, ABS, superzuinig, vlot, onverwoestbaar.
 
heb er veel versleten, van 1.1 tot 2.0 16v

1.1 is net wat te traag, maar haal je wel 1 op 25 mee.

1.4 is inderdaad mooie tussenmaat, en snel zat voor het nederlandse wegennet.

roesten doen ze minder dan de jappen of duitsers van die bouwjaren/kilometer standen, omdat alles gegalvaniseerd is, als ze roesten komt het door schade/hangende deuren, of echt 0.0 onderhoud.
Achterasje bekijken of de wielen recht staan, verder net als alle andere wagens de standaard dingen bekijken.
 
Voor een paar euro meer kun je een Swift rijden, met airco, stuurbekrachtiging, airbags, ABS, superzuinig, vlot, onverwoestbaar.

Precies, mijne kostte € 1.500 piek, 108k gelopen, van '97, nieuwe distributie, airco/electrische ramen/spiegels, airbags, rij er 1:16,5 mee (1.3)... Afgelopen anderhalf jaar niks aan kapot gegaan :D
 
Ik heb zelf nu ook een 205 diesel en als je meer dan 8000 km per jaar rijdt kan het al uit om diesel te rijden, bij de 205. Dingen zijn onverwoestbaar, mijne heeft de klok op meer dan 520.000 staan.

Zoek een forever uitvoering want die vallen in de lage schaal qua belasting dus onder de 850 kilo. Punt waar je naar moet kijken is de remleidingen dat is een apk punt en komt geregeld voor bij de 205jes dat ze verrot zijn, als die verrot zijn dan wordt het een lastig verhaal.
 
Setje remslangen kost toch ook geen drol op internet, zelf ff beunen en je bent voor een klein bedrag weer jaren verlost van dat probleem.
 
Back
Top