Bijkomende kosten van een eerste auto

ger69

SP 98 - SF3
Hey,

Ik ben 18 jaar en al aardig opweg met rijlessen. Nu zat ik te kijken naar een Peugeot 205 5-deurs oid. Deze auto is redelijk betaalbaar alleen nu heb ik toch wat vraagjes over de bijkomende kosten naast de aanschaf van de auto.

Allereerst over de verzekering. Nu kan ik hem natuurlijk om mijn ouders naam zetten en dat ik er afentoe in rijdt maar is dit wel handig? Niet zo zeer of dit fraude is maar meer dat ik al 2 schadevrije jaren heb van me scooter en ook dat ik al op mijn 18de schadevrije jaren begin op te bouwen. Levert dit dus uiteindelijk op langere termijn echt winst op als ik nu al een auto op mijn eigen naam verzeker?

Daarnaast de kosten van de verzekering. Ik heb bij Hema, Kruidvat en Univé de premies uitgerekend en de bedragen lagen flink uit elkaar voor een WA verzekering. (gebaseerd voor het gemak op deze auto: http://link.marktplaats.nl/532299050)

-Univé betaal je € 58,46 per maand met € 140,- eigen risico (€ 45,60 per maand bij 2 schadevrije jaren die je mee kan nemen van je scooter)
-Hema betaal je € 69,13 per maand 0 schadevrije jaren.
- Kruidvat betaal je € 173,94??!! 0 schadevrije jaren

Voor de wegenbelasting is het zo'n € 17,- per maand dus dat valt mee.

Waarom liggen de prijzen zo uit elkaar? Wat is volgens jullie de beste constructie en de juiste verzekering voor een eerste auto waarvoor je alleen WA nodig hebt?

De auto lijkt me overigens oké toch als eerste auto?

Alvast bedankt,
gr
 
Advertisement - register to remove this

Iedere verzekering heeft eigen rekenmethode, ene vindt rijervaring belangrijk, andere merken (al is het maar een 316, maar omdat het een BMW is betaal je maar dubbele).
Verder betekent "beginnend goedkoop" ook andere redenen, mocht je crashen, dan mag je waarschijnlijk daarna hoop meer betalen of val je gelijk in de -3 (dat laatste is misschien morning bullshit).
WA is de juiste keuze om te nemen, ALL risk krijg je vaak alleen de dagwaarde en voor de eerste auto... betaal je in een maand vaak gelijk meer dan dat je terug zal krijgen.
Ik zou gewoon voor Unive gaan, heb ik ook gedaan wat jij deed met scooter, en ze zijn gewoon goed. Ze nemen je soms alleen niet met snelle modellen (had gezeur om mijn Impreza, dus ging naar andere, maar toen ik bij ze op het kantoor kwam en ze persoonlijk sprak was alles geen probleem meer).

Ben net wakker, dus sommige dingen kunnen onduidelijk zijn :)
 
Premies voor verzekeringen zit nu eenmaal veel verschil in, zeker als je nog in de risicogroep valt kunnen sommige maatschappijen gewoon geen zin hebben om je te verzekeren ;) Kijk voor het vergelijken ook eens op indepeder.nl, dan kun je wel een idee krijgen wat de laagste prijs zo'n beetje is. Voor een WA verzekering maakt het denk ik niet heel veel uit bij wie je de verzekering afsluit, maar bij allrisk kan er in de voorwaarden nog wel eens wat verschil zitten. Bij een auto als deze zou ik toch op eigen naam verzekeren, scheelt later wel flink in premie met wat meer schadevrije jaren op je naam. Bovendien kan de verzekeringsmaatschappij wel eens moeilijk gaan doen met uitkeren als je een ongeluk veroorzaakt en de auto op je ouders naam verzekerd staat.. Even aangenomen dat je niet aangeeft dat jij de regelmatige bestuurder wordt dan.

Je kunt ook eens langs een tussenpersoon gaan, die krijgen vaak net wat meer voor mekaar. Uitzonderingen op bepaalde voorwaarden, soms een lagere premie en het scheelt als je schade hebt aangezien zo'n tussenpersoon wat dat betreft ook meer gedaan kan krijgen. Die kan namelijk zomaar een paar honderd man adviseren toch maar naar een andere maatschappij te gaan... ;)

Qua bijkomende kosten komt ernuiteraard nog brandstof bij en onderhoud. Brandstof ligt er natuurlijk aan hoeveel je rijdt, maar aan 1.80 de liter loopt dat aardig rap op. Onderhoud zal bij een 205 wel meevallen denk ik, van wat ik er van gezien heb kunnen ze aardig wat hebben en onderdelen zijn er ook wel genoeg. Ligt het er verder aan of je zelf aan de gang gaat of het laat doen..

Edit: Wat Misha zegt, Univé is wel een goede. Zelf voor Allrisk met de motor niet genomen vanwege de voorwaarden, maar het was wel zo'n beetje de enige waar ik zelf m'n motor kon verzekeren het eerste jaar. 130pk geval, zijn de meeste maatschappijen kennelijk wat huiverig voor :p
 
Last edited:
Oke, super bedankt! Ik ga even kijken op independer. Ik denk inderdaad dat bij sommige de prijs erg hoog ligt omdat ze inderdaad geen zin hebben in mensen in de risico groep te verzekeren!

Zal even contact opnemen met mijn verzekeraar. Is het trouwens niet beter om het via Univé te verzekeren en neit via een tussenpersoon? (mijn tussenpersoon neemt de verzekering bij Univé af)
 
Kijk even of er verschil zit in premie tussen de twee. Als er geen verschil in zit zou ik het via de tussenpersoon doen, maar dat kan ook nog wel eens iets goedkoper zijn.

En tussenpersoon scheelt je wat werk bij schade, althans als je een goede hebt. Ik bel em op, hij zegt wat ie nodig heeft en verder hoef je er niet meer achteraan te zitten :p
 
Oke ;)

Wat is overigens een goede prijs voor een degelijke 2de hands Peugeot 205 oid? De prijs variert namelijk van 300 t/m 1000 euro. Natuurlijk heeft de ene auto APK tot morgen en de andere tot morgen jaar maar wat zijn dingen wat een auto beter maakt dan een andere? (banden profiel, distributieriem onlangs vervangen, APK, km stand?)
 
Volgens mij heeft schadevrije jaren weinig zin want je begint in de - en staat op 0 als je 24 bent.

Zou em verder zelf wel op je eigen naam zetten. Zeker zo'n 205 is niet duur en scheelt gezeik. Lekker WA nemen.
 
Daar zeg je het zelf al, dat zijn belangrijke punten. En gewoon algemene staat, deuken roest beschadigingen (zowel binnen als buiten) etc.
 
Ben niet zo bekend met 205's, maar bouwjaar, kilometerstand en uitvoering kan al veel in prijs schelen. Twee vrienden van me hebben 205 en 309 gereden, wat ik daarvan weet is dat ze aardig mishandeld kunnen worden :D Aandrijfassen is volgens mij een van de weinige zwakke punten, maar dat komt vooral voor na (belachelijk ver) verlagen.

Versnellingbakken van een 1.4 die gesloopt worden omdat er een 170pk 2.0 achter hangt, scheuren in de carroserie omdat er geen vering meer onder zit en gebroken nokkenas bij 10k rpm is denk ik niet iets wat Peugeot aan te rekenen is. Goh, waar zou ik het toch vandaan hebben dat ze wat mishandeling kunnen verdragen :+
 
205 is een behoorlijk degelijk karretje, lekker comfortabel... Diesels zijn vrij onverwoestbaar, maar daar heb je geen interesse in... Prijzen hangen natuurlijk ook af van motorisering, een nette 1.9 GTI 16v is natuurlijk vele malen meer waard dat een witte, roestige 1.1... Ik zou persoonlijk voor een 1.4 gaan, en dan een vrij compleet uitloopmodel (Roland Garros enzovoorts)...

Maatje van me heeft een keer zo 1 gehad (kleur en uitvoering), koningsbak hoor :)

[ir]http://www.autoevolution.com/images/gallery/medium/PEUGEOT205GTI-medium-2574_3.jpg[/ir]
 
Oke!

Wat zijn nou veel kilometers voor zo'n auto? Dus een kilometerstand waarmee er steeds meer gebreken voorkomen?

Zijn er nog andere degelijke 2dehands auto's in ongeveer dezelfde prijs klasse?
 
Veel Japans spul is wel degelijk, maar zijn veel saaiere auto's... Ik heb een Swiftje voor woon-werkverkeer, er mankeert nooit iets aan, maar kraak noch smaak...

Verder heeft elk merk wel iets in de aanbieding, Micra/Colt/Corsa/Polo/Clio/Saxo/noem maar op... Binnen jouw budget zullen ze allemaal wel 150k hebben gelopen, afhankelijk van model/motorisering/staat... Kan een boek volschrijven over waar je op moet letten, wat de opties zijn, maar je moet er net tegenaan lopen :)
 
Oke!

Wat zijn nou veel kilometers voor zo'n auto? Dus een kilometerstand waarmee er steeds meer gebreken voorkomen?

Zijn er nog andere degelijke 2dehands auto's in ongeveer dezelfde prijs klasse?

Die gekke dingen kunnen echt véél hebben. Mits ze fatsoenlijk zijn onderhouden!
De diesel en 1.1 + 1.4 benzineblokjes zijn oersterk. Met moeite kapot te krijgen!
Na 1988 zijn 205jes verzinkt, roesten in principe niet/ weinig tenzij ze schade gehad hebben.
Ik weet trouwens nog een goede witte 3-deurs 1.1 die binnenkort te koop is, van een monteur geweest (winterauto om zijn cabrio te ontzien), goed onderhouden.
 
Mijn auto is te koop!

<100 euro per maand verzekeringen geen wegenbelasting! Hoppa!

Gaat om een 5 GT Turbo, de concurrent indertijd van de 205.
 
Volgens mij heeft schadevrije jaren weinig zin want je begint in de - en staat op 0 als je 24 bent.

huh? Ik heb nooit in de min gestaan hoor..?

Heb overigens 2 205jes gehad, een 1.9 GTi & een Mi16 (1.9 GTi 16v, 160pk) Die dingen waren bloedsnel en kosten vrij weinig :p De eerste roestte trouwens als een malle, bij de deuren zaten de gaten erin. Als daar niks aan gedaan is valt dat wel op :+

Een zwak punt is de achteras. Het lijkt dat ze dan achter verlaagd zijn en voor niet, maar 9/10 zijn dan gewoon door hun achteras gezakt. Dit komt ook voor bij 205jes die niet verlaagd zijn! Ik heb geen idee of het een 205 kwaal is, of alleen van de GTi'tjes.. Verder.. tsja, niet echt speciale dingen.. Ik vond het doodskisten op wielen, wel heel erg leuk, dat dan weer wel :#

De stoelen van een 205 zijn trouwens koning! van de stoffen 1.1 tot het volleder van de mi16. Die zitten echt fantastisch!
 
Oke, prima auto dus! :)

Als ik op MP kijk staan er een aantal rond de 800-900 euro en rond de 400-500 euro. Waar zit het verschil in?

Trouwens, als je met zo'n 205'je op de snelweg zo'n 120 km/h, wordt je dan niet uit je stoel getrilt of valt dat mee?
 
Toch kun je ook misgrijpen met zo'n 205. Ze staan erom bekent dat ze stevig zijn maar ik heb er ook al rotte tussen zien zitten. Dus net als bij iedere auto even goed opletten rondom.

Wat misschien ook wel handig is van te voren is om naar een forum te gaan van de auto die je wilt kopen en daar eens vragen waar je op moet letten. Dat weten ze daar meestal als geen ander.

4 bak bestaan alleen dan begint het motortje naar verhouding wel te zuipen(op de snelweg dan.). 5 Bak is daarom wel aan te raden als je van plan bent niet alleen korte stukken te rijden.
 
Back
Top