Welke opleiding ga jij volgend jaar doen?

nog half jaartje bedrijfsautotechniek. daarna verder leren bij de landmacht.

na bedrijfsautotechniek weet ik nog niet wat ik verder wil leren. echt compleet geen idee
 
Sjoerd said:
Wat een gelul weer over de IVA zeg.

Als je het VWO hebt gedaan is het superzonde naar de IVA te gaan, dan heb je véél meer in je mars. De IVA is gewoon een opgehemelde MBO opleiding die je in principe opleidt tot autoverkoper (1 van de beroepen met het minste aanzien).

Begin niet over dat ik er niks van weet, 2 van mn beste vrienden hebben er op gezet. Ik heb ze geholpen en ik kan janken om het niveau daar. Dat ligt echt stukken lager dan op de HBO waarop ik heb gezeten. Een voorbeeldje; ik heb mijn afstudeerscriptie eens naast hun scriptie gehouden. Nou, met die scriptie van hen waren ze op de HEAO uitgelachen. Op de Iva halen ze daar een 7 mee. Verder zie ik wat hun beroepskansen nu zijn ( =autoverkoper worden) en dat kun je dus ook gewoon na je MAVO doen (ja ik ken mensen die dat na hun MAVO zijn gaan doen).

Het is ook logisch te verklaren; ze beweren dat je dus veel van autotechniek gaat weten EN veel van economische zaken. Maw, waar de HTS autotechniek en een HEAO beide 4 jaar voor nodig hebben, doen zij wel ff gecombineerd in 4 jaar. Sure.

Trouwens dat HBO traject is helemaal niet zo zwaar dat je er elke dag 8 uur opzit. Btw dat is toch ook een kinderachtig beleid? Het is de bedoeling dat je volwassen wordt en zelfverantwoordelijkheid krijgt, nee je MOET naar school anders krijg je straf. :D Kom op zeg...

Dit slaat dus nergens op. Je krijgt maar 2 technische vakken. En ze beweren helemaal niet dat je veel ervan gaat weten. Maar dat het handig is om er kennis van te hebben. Verder is alles op commercie gericht. En de IVA-HBO is 3jaar.

En dan over het autoverkoper.... Ook dat is bs! Je kan er autoverkoper mee worden ja, maar je kan ook gewoon het bedrijfs leven in. Stel ik zou daar me HBO(in mijn geval)/IVA-A,B,C gaan doen, dan kan ik gewoon in elk bedrijf aan de slag. Autoschool of niet. Tis alleen de naam die op je papiertje staat.

En zij vinden dat je naar school moet, omdat je bijna 10.000eu per jaar betaald. Zij willen waar voor hun geld geven en dat doen ze ook.

Enige waar ik met je eens ben is, dat het idd een kinderachtig beleid heeft qua regeltjes.
 
Beter doe je gwoon HTS Autotechniek als je echt iets met auto's wilt doen :rolleyes:

En over dat IVA, als je 10.000 per jaar al kunt betalen mag je toch zeker ook wel zelf weten of je komt of niet? Beetje strange... Als je niet komt heb je jezelf er mee, natuurlijk, maar beetje zelfstandig werken thuis als je weet dat je de lessen niet nodig hebt kan ook geen kwaad hoor.
 
Ossje said:
Dit slaat dus nergens op. Je krijgt maar 2 technische vakken. En ze beweren helemaal niet dat je veel ervan gaat weten. Maar dat het handig is om er kennis van te hebben. Verder is alles op commercie gericht. En de IVA-HBO is 3jaar.

En dan over het autoverkoper.... Ook dat is bs! Je kan er autoverkoper mee worden ja, maar je kan ook gewoon het bedrijfs leven in. Stel ik zou daar me HBO(in mijn geval)/IVA-A,B,C gaan doen, dan kan ik gewoon in elk bedrijf aan de slag. Autoschool of niet. Tis alleen de naam die op je papiertje staat.

En zij vinden dat je naar school moet, omdat je bijna 10.000eu per jaar betaald. Zij willen waar voor hun geld geven en dat doen ze ook.

Enige waar ik met je eens ben is, dat het idd een kinderachtig beleid heeft qua regeltjes.

Zijn we het iig eens over het feit dat je er niet echt volwassen wordt gemaakt, maar nog altijd in de schoolse style zit.

Dan je andere punten. HBO traject, vriend van me heeft het gedaan en heeft er toch echt 4 jaar opgezeten. Een HBO hoort ook 4 jaar te zijn, misschien dat er eerst een algemeen jaar is? Een andere vriend van mij heeft er 3,5 jaar over gedaan. Toen was het HBO traject er nog niet, dus heeft ie eerst 2 jaar normaal IVA gedaan, toen het 'master traject' (belachelijk misleidende term btw) gevolgd. Dat duurde 1,5 jaar. Over de techniek, ze proberen je wel wat wijzer te laten worden aangaande de techniek, dus imo had je beter in de tijd nog meer management vakken kunnen doen.

Ha! Dat je naast autoverkoper ook ergens anders aan de slag kunt is waar. Dat roepen ze ja. Helaas is de realiteit anders als je in de huidige marktomstandigheden moet gaan solliciteren. Ga maar na, bijna iedereen wordt na die opleiding autoverkoper. Want wat wil je gaan doen in een bedrijf? Je hebt een beetje management gehad, beetje techniek, beetje verkoop, beetje zus beetje zo. Het bedrijfsleven zit daar helemaal niet op te wachten. Tuurlijk kun je het bedrijfsleven in, maar dan zul je genoegen moeten nemen met dingen die onder dat beweerde HBO niveau liggen.
 
ik ga naar de MTS om motorvoertuigentechniek te doen en bedrijfs administratie voor garages en winkels in zaandam

:) ik wil mn eigen tuningshop in ieder geval dat idee probeer ik na te leven :)
 
Dit jaar begonnen met MBO ict, halverwege mee gekapt omdat het echt gewoon te hard zoog:)

Volgende jaar met de havo beginnen
 
HEAO: (MER) Management, Economie en Recht !

(als mijn profiel-werkstuk nog wordt goedgekeurd tenminste :p)
 
Back
Top