Welke opleiding ga je doen? #3

Mensen,

Ik studeer commerciële economie en ik moet een vak kiezen voor een periode in het volgende leerjaar.

Ik kan kiezen tussen:

- Marketing Across Cultures (colleges in het Engels)
- Wirtschaftsdeutsch (Duits)

Even een korte toelichting (die mijn school geeft)

Marketing across cultures

We examine how companies can appreciate and adapt to international diversity. We will focus on marketing and cultural factors when doing international business. Based on the theory of Hofstede. By comparing national marketing systems with local commercial customs, we will use a cross-cultural approach that provides essential information on how marketing strategies can be implemented in different national contexts.


Wirtschaftsdeutsch

Aan de hand van het boek "Unternehmen Deutsch" worden (8P) een aantal eenvoudige zakelijke situaties behandeld, zoals

- jezelf en anderen voorstellen - prijzen en producten vergelijken - afspraken maken - bezoekers begroeten en een programma plannen.

Grammatica die van belang is voor de onderwerpen, wordt apart behandeld. De nadruk in deze cursus ligt echter niet op de grammatica. De verschillende vaardigheden (spreken, schrijven, luisteren en lezen) worden geïntegreerd aangeboden.

Verder komen verschillende culturele, politieke en zakelijke aspecten van Duitsland aan bod.

Hier mensen die een van deze vakken ook gevolgd hebben?

Ik neig naar marketing across cultures, omdat ik denk dat ik later meer aan Engels zal hebben dan aan Duits en het feit dat het internationale aspect mij erg aanspreekt. De korte toelichting van wirtschaftsdeutsch komt ook een beetje 'middelbare school-achtig' bij me binnen door het 'gesprekjes' oefenen etc. Maar aan de andere kant is de Nederlandse economie grotendeels op Duitsland gericht.

Vind het wel kwalijk dat ze van tevoren al aangeven vrijwel alleen de theorie van Hofstede te behandelen. Oke, elke HBO doet het, en het is een best leuke en makkelijk toepasbare theorie ook. Als je echter verder wilt in cross cultural business zou ik aanraden erna(ast) wat verder te duiken in de wat minder bekende theorieën, nog een stuk interessanter!

P.s. en Duits is saai.
 
Mensen,

Ik studeer commerciële economie en ik moet een vak kiezen voor een periode in het volgende leerjaar.

Ik kan kiezen tussen:

- Marketing Across Cultures (colleges in het Engels)
- Wirtschaftsdeutsch (Duits)

Even een korte toelichting (die mijn school geeft)

Marketing across cultures

We examine how companies can appreciate and adapt to international diversity. We will focus on marketing and cultural factors when doing international business. Based on the theory of Hofstede. By comparing national marketing systems with local commercial customs, we will use a cross-cultural approach that provides essential information on how marketing strategies can be implemented in different national contexts.


Wirtschaftsdeutsch

Aan de hand van het boek "Unternehmen Deutsch" worden (8P) een aantal eenvoudige zakelijke situaties behandeld, zoals

- jezelf en anderen voorstellen - prijzen en producten vergelijken - afspraken maken - bezoekers begroeten en een programma plannen.

Grammatica die van belang is voor de onderwerpen, wordt apart behandeld. De nadruk in deze cursus ligt echter niet op de grammatica. De verschillende vaardigheden (spreken, schrijven, luisteren en lezen) worden geïntegreerd aangeboden.

Verder komen verschillende culturele, politieke en zakelijke aspecten van Duitsland aan bod.

Hier mensen die een van deze vakken ook gevolgd hebben?

Ik neig naar marketing across cultures, omdat ik denk dat ik later meer aan Engels zal hebben dan aan Duits en het feit dat het internationale aspect mij erg aanspreekt. De korte toelichting van wirtschaftsdeutsch komt ook een beetje 'middelbare school-achtig' bij me binnen door het 'gesprekjes' oefenen etc. Maar aan de andere kant is de Nederlandse economie grotendeels op Duitsland gericht.

Nja studeer zelf ook commerciële economie en had een soortgelijk vak. Bij mij heette het international culture marketing ofzo. Vond het in ieder geval goed saai met die 5 dimensies van hofstede. Wellicht wel nuttig maar niet echt boeiend.

In ieder geval alles beter als Duits toch :p
 
Ik weet 1 ding, in een internationaal bedrijf kun je beter je talen spreken, dan dat marketing geneuzel kunnen reproduceren...
 
+1

ik heb beide vakken gehad (althans een variant op 'marketing across cultures').
dit was niet vanuit een CE opleiding trouwens, dus mijn ervaring ligt wellicht iets anders.

ik heb gemerkt dat je (met name interculturele) marketing beter leert kennen vanuit de praktijk.
het vak had voor mij in ieder geval niet echt een toegevoegde waarde.

ik vind Wirtschaftsdeutsch een relevante aanvulling bovenop regulier of informeel Duits, en heb er in mijn werkomgeving meer aan gehad dan bijvoorbeeld interculturele marketing.

uiteindelijk moet je toch afwegen wat je zelf belangrijker vind/lijkt.
 
Einde van mijn hopeloze studie jaar SJD zit er ook bijna op. Nu alle hoop op de politie gezet en mocht dat niet lukken dan begin in feb ''12 met Intergrale Veiligheid. (HBO)
 
Nja studeer zelf ook commerciële economie en had een soortgelijk vak. Bij mij heette het international culture marketing ofzo. Vond het in ieder geval goed saai met die 5 dimensies van hofstede. Wellicht wel nuttig maar niet echt boeiend.

In ieder geval alles beter als Duits toch :p


toevallig CE @ HvA??
bij mij heette het namelijk precies hetzelfde..
 
Ik weet 1 ding, in een internationaal bedrijf kun je beter je talen spreken, dan dat marketing geneuzel kunnen reproduceren...

Absoluut. Taal heb je meer aan. Hofstede is zeker wel interessant en ook iets wat je zeker van pas kan komen in een internationale omgeving, maar om daar nou een heel vak aan te besteden?! http://www.geert-hofstede.com/ lees dit, google nog een beetje en je kent de hoofdlijnen ook.

Dus ik zou voor Duits gaan. Al zou ik trouwens liever een andere taal doen, Spaans bv. Duits kan iedereen.
 
Thanks voor de info mensen! Heb ik zeker wat aan!

Het lijkt mij idd belangrijker om nu te kiezen voor het vak dat de grootste toegevoegde waarde levert / het meest relevant is voor mij en niet wat mij leuk/interessant lijkt. Dat kan later ook nog wel.

Heb begin dit jaar het vak 'international business' gehad en daarin kwam ook een aantal dezelfde zaken aan bod. Dat was best een interessant vak, maar, zoals gezegd, de zaken die overeenkomen met 'marketing across cultures' lijken mij ook niet groot genoeg om een heel vak aan te wijden.

Afgaande op jullie informatie en wat rondgekeken te hebben, neig ik toch naar Wirtschaftsdeutsch.
 
Ik denk dat ook veel mensen voor die Engelse versie kiezen, dus je onderscheidt je ook door voor de Duitse kant te kiezen. Ook belangrijk.
 
Zojuist even mijn boek van 'international business' opgezocht en daarin gekeken. Het model van Hofstede staat er uitgewerkt evenals het model van Hall.

Ik weet dat ik die kennis (grotendeels) nog bezit. Neig nu steeds meer naar Duits :#
 
Heb een tijdje in China gezeten dus dat is geen punt :p gaat me eigenlijk vooral om waar het beter zou zijn qua school, AMS or Rotterdam. Stad zelf maakt me niet zoveel uit.

Iemand op een van beide scholen gezeten (ongeacht de studie)
 
Heb op 't HRO gezeten, academieplein en kralingse zoom. Denk dat jij op kralingse zoom komt bij al die azie-studie's. mooie locatie, alleen is het vervoer ernaartoe niet je van het.. laatste stuk moet je lopen (ong 10 minuten) of mazzel hebben dat er een bus rijdt als je uit de metro stapt.

Als je al in china hebt gezeten en het trekt je, is het een prima studie denk:)!
 
Ik doe Internationaal Management, de 'wereldwijde' versie van TMA (aan de HvA). Deel +/- 75% van de vakken met TMA. Zit er al een tijdje op ;) en er is veel veranderd aan de opleiding in de laatste jaren, veel professioneler geworden. Hoor van veel mensen dat de (Aziatische..) taal die je erbij moet kiezen wel echt pittig is, tenzij je natuurlijk zelf Aziatisch bent. Exchange is overigens echt top geregeld bij de HvA, ze hebben goede- en veel contacten in 't buitenland.
 
Oke las op internet dat het in Amsterdam minder was dan in Rotterdam maar waarom dan precies werd niet echt duidelijk, in elk geval onmogelijk woonruimte te vinden en dat het beetje taal wat je leert juist waardeloos was (in de praktijk in het buitenland).

Weet niet wat de beste optie is, HeR of HvA. Vooral ook qua woonruimte, moet alles uit eigen zak dokken vandaar en het is bijna september. Bij HvA heb je ook gym verplicht hoorde ik, wat houdt dat in?
 
Last edited:
Haha ja, je hebt sport idd in de 1e vier semesters. De grootste onzin natuurlijk, aangezien dat "het groepsgevoel moet stimuleren", maar niet heel vervelend. Het is namelijk geen trefbal wat je gaat doen oid, maar eerder skeeleren / snowboarden / bowlen / squash / mountainbiken etc. Is voor 1 ECTS meen ik, en je mag 2 lessen per semester missen.

Woonruimte is idd moeilijk, lastiger dan R'dam gok ik, maar niet onmogelijk. Die taal kan ik me voorstellen dat je er geen bal aan heb. Heb zelf laatst m'n Spaans afgerond, maar om nou te zeggen dat ik een gesprek kan aangaan..
 
Back
Top