Timing berekening (controle)

potverdrie

vandaag de gradenschijf gekregen en aan het testen geslagen. De uitlaatpoorttiming die ik krijg is +- 191 graden, spoelpoorttiming is +-134 graden (heb het nog niet exact kunnen meten) en dat geeft een blowdown van 28.5 graden met mijn Gila70 Minarelli

Deze is normaal toch helemaal niet zo ''snel/goed'' getimed? Leek mij iig niet helemaal te kloppen eigenlijk. De blowdon is vrij laag. Maar de spoel en uitlaatpoorten zijn best goed getimed dan toch?

ik heb het gemeten op deze manier:

zuiger sluit de uitlaatpoort af bij '0 graden' , dan begin ik grades te tellen en sluit hij de poort weer af bij '191 graden'

Ik heb het ook op andere manieren geprobeerd maar dan kreeg ik telkens graden van 240+ eruit :rolleyes:

via de formule kwam ik op +- 195 graden uit.

Ben ik iets vergeten of heb ik iets fout gedaan oid? Heb verder niet naar de squish gekeken. Dus de voetpakking/squish heb ik er niet af ge trokken in waardes
graag advies :+
 
Last edited:
verschil zal liggen in de squish / kleine meetfout (correctie) denk ik.

De uitlaatpoort van je cilinder is zo hoog getimed om wat meer oppervlak te krijgen, een vlinder vorm heeft een veel groter oppervlak waardoor de timing omlaag kan. Op am6 heeft de rode top zelfs een timing van 195 oid!
 
als je met formule op 195 graden uitkomt en met gradenschijf op 191 dan zal dat verschil em ws in de squish zitten idd. Met opmeten van je afstand tot deck moet je +/- half mm'tje squish mee rekenen, scheelt best wat ;)
 
Over die poortvorm... De bovenkant wil je breder hebben, want die staat natuurlijk het langst open, en daarbij is met een cilinder waarbij slijtage niet zo'n issue 70 % van de boring totaal geen probleem.

De bovenkant van de poort mag redelijk recht getrokken worden. Ik heb ervaren dat de vorm van de bovenkant van de poort (hoe progressief hij opent dus) een redelijke invloed kan hebben op de prestaties.
 
dus hij mag ongeveer zo als de linker poort worden (op de tekening)?

nu heb ik dus een poortmapje van de Gila gemaakt. Uitlaatpoort is 36mm breed. Dit is 75%!!! van de boring. ik begin me steeds meer te verbazen over me gila'tje :D

@ JasperdB, hoe moet ik dit nu dus met de squish @ gradenschijf rekenen? Iets erbij optellen oid?

Of opnieuw meten zonder voetpakking ertussen oid?

De poortjes zijn al netjes afgewerkt nu (spoolpoorten en de 2 boostpoortjes)
 
JasperdB said:
als je met formule op 195 graden uitkomt en met gradenschijf op 191 dan zal dat verschil em ws in de squish zitten idd. Met opmeten van je afstand tot deck moet je +/- half mm'tje squish mee rekenen, scheelt best wat ;)

Ik lees net je antwoord nog eens door en zie nu dat mijn toevoeging niet helemaal duidelijk was overgekomen.

Ik heb een deckheight van 0.7 bij de formule toegevoegt en kwam toen op de 195 graden uit. Bij het meten met de gradenschijf heb ik geen rekening met de squish gehouden. Hoeft dit ook niet of..what to do :)
 
Een straat cilinder met enkele uitlaatpoort zit dus echt nóóit op 75%..

Reken de boel eerst is ff om naar effectieve breedte...
 
Ik maak zo wel even een foto van de poortmap. Ik vond het ook al vreemd. Aangezien het een straatcil is die behoorlijk slijtvast zou zijn. Maar telkens na de meting in de poortmap kom ik op 36mm uit. Poortmap is ook niet groter dan de echte poorten in de cilinder ofzo

mja miss verkeerd gerekend, foto komt zo :*
 
Oke hier de foto's

Mooi plekje voor fluitpoortjes :p Mja dit is dus de breedte van de poort

Ru270695.jpg


Hier het poortmapje

zbm70895.jpg


Voor de mensen die het niet goed kunnen lezen:

breedte: 36mm
hoogte: 19mm
Afstand tot deck: 21mm

Ik heb de breedte en de hoogte van de poort gemeten zoals de stippelijntjes staan getekend.
 
Time / Mean Area's


Hoe pas je deze area's toe. Hoe reken ik ze uit. Etc

graag wat info over hoe en wat, want ik kan er niks duidelijks over vinden met de search

alvast bedankt
 
Last edited:
Facilly said:
Time / Mean Area's


Hoe pas je deze area's toe. Hoe reken ik ze uit. Etc

graag wat info over hoe en wat, want ik kan er niks duidelijks over vinden met de search

alvast bedankt

Voor Time Area's raad ik je aan om dit eens door te lezen, area angle's word er ook in behandeld:

http://www.macdizzy.com/cylinder_map5.htm


Ik heb trouwens die faq op brommerforum over timingen geschreven.
Er staat idd een paar kleine dingen in die ik beter anders had kunnen doen, maar toch kun je er veel informatie uithalen.

Zo heb ik niet de drijfstanglengte gepakt, maar 2x de slag. dit kan nogal verwarrend zijn.

Verder staat er bij blowdown een rekenfoutje in.


Om dit makkelijker te berekenen heb ik een excel sheet geschreven,
Dan kun je gewoon opgemeten gegevens intoetsen en excel je timingen laten berekenen.
Hier kun je overigens veel meer mee doen, zoals time area's en angle area's berekenen, compressie berekenen, cilinderinhoud berekenen. en zelfs uitlaten berekenen (frits overmars methode)

Deze excel sheet is hier te downloaden:

http://home.deds.nl/~dhb/2 stroke tuning.xls
 
bedankt voor je reactie

Ik heb de cilinder 2 maanden geleden al getuned :p

het heeft zeer goed uitgepakt. Het is nu een echte toerenjanker geworden en ik voel echt verbetering :D
 
Nee sorry..

dit zal ik eens doen als de cilinder er weer een keer onder uit is

de timingenen waren:

Uitlaat: 195
Spoelpoort: 130/131

Blowdown: 32

Breedte Uitlaatpoort: 70.1%
 
Back
Top