cilinder timing vragen

Pronk said:
Tuurlijk heeft iederen 2 tact een powerband, maar bij een scooter gebruik je hem nauwelijks, want als het ding goed is afgesteld draai je hetzelfde toerental als je snaar onderin de vario zit, evenals bovenin. Tenminste...dat is wat je probeert te bereiken met afstellen, zoveel mogelijk het toerental draaien waar het topvermogen geleverd wordt. Met een bredere powerband is het wel makkelijker afstellen, maar heb liever een smalle powerband met veel vermogen, dan een brede met iets minder.

Behalve als je het over een racescooter voor op circuit hebt, dan is een brede powerband wel weer makkelijk, omdat je anders voor geen meter meer vooruit komt mocht je ff net iets te licht/zwaar op je rollen zitten.

En als je het over een schakel-2tact hebt is een brede powerband wel erg belangrijk.


de powerband is erg belangrijk bij scooterraces , ik heb eens een cilinder te hoog getimed , toen liep die best goed , maar zodra je te laag in toeren kwam duurde het te lang voordat hij oppakte , dit was niet goed te krijgen en dus cilinder weggegooit.. maar nu heb ik cilinders die het over het hele gebeid goed doen , want als je gas geeft om de bocht weer uit te komen heb je echt wel te maken met een Powerband , de kunst is om de powerband zo te krijgen dat hij het meest bruikbaar is maar toch veel vermogen afgeeft..

bij sprinten hoef je alleen maar bij het begin weg te komen en dan knal je volgas door , dan is het anders ..

en voor op de weg vind ik het erg belangrijk dat je m niet te scherp zet want je moet ook rustig kunnen rijden en niet dat als je rustig aandoet dat ie vol loopt oid..
 
Pronk said:
maar bij een scooter gebruik je hem nauwelijks, want als het ding goed is afgesteld draai je hetzelfde toerental als je snaar onderin de vario zit, evenals bovenin. Tenminste...dat is wat je probeert te bereiken met afstellen, zoveel mogelijk het toerental draaien waar het topvermogen geleverd wordt. Met een bredere powerband is het wel makkelijker afstellen, maar heb liever een smalle powerband met veel vermogen, dan een brede met iets minder.

En als je het over een schakel-2tact hebt is een brede powerband wel erg belangrijk.

zoals je zelf al zegt je gebruikt hem optimaal, maar hij is erg smal!

en op een schakel is powerband ook belangrijk, maar deze hoeft dan met een korte bak bijv alweer minder breed te zijn etc... maar dat snap jij ook wel neem ik aan :)
 
ik zat nog ff te denken op school aan die blowdown, klopt het dat je blowdown bij een ovale cilinder wat groter moet zijn ivm weinig oppervlak aan de bovenkant van de poort?
 
rs-ruud said:
ik zat nog ff te denken op school aan die blowdown, klopt het dat je blowdown bij een ovale cilinder wat groter moet zijn ivm weinig oppervlak aan de bovenkant van de poort?

Correct.

Wel eens een DuePlus (mina) opgemeten? Daar zit een uitlaattiming in die bruter is dan std. Evo, Speed en Manston.
Toch draait je met die DuePlus aanzienlijk lager in toeren dan met bovengenoemde cilindertjes.
 
dat verklaart dus ook gelijk idd waarom die due plus op rs std 1 van de ruigste cilinders is kwa uitlaatpoorttiming :)

danke sehr :)
 
Back
Top