cilinder timing vragen

ruud.

www.vk-tuning.tk
omdat ik vrijwel niets weet over timingen van cilinders op het boek van bell na had ik een paar vragen..

welk punt is nu eigenlijk de 0 graden van waaruit je begint te meten? kan je de timing met een soort van sinus grafiek gewoon simpel terugrekenen naar mm's vanaf de top van cilinder? zoja wat zou dan de formule zijn? (lijkt me dat deze er gewoon is) en dat je em dus gewoon voor het gemak ff kan plotten

is er een redelijk vaste waarde waarvoor je timing moet zijn bij een 70 cc net als in het boek? hier staat overigens alleen in voor 2 cilinders en 125 etc (bekend denk ik ;) ) dit is natuurlijk weer afhankelijk van je toerental etc, welke timingen heb je nodig voor bijv 10k, 11k 12k 13k en 14k?

zijn die waarden van de spoelers wat de cilinder inhoud is altijd gelijk? 138 graden ofzo uit mijn hoofd voor 14000 toeren bijv.

wat is de blowdown periode? het verschil in graden tussen openen van uitlaatpoort en spoelers?

je deck clearence neem ik aan hoe groot het verschil is tussen bovenkant zuiger + bovenkant cilinder?

met deze info zou ik het alweer wat beter begrijpen denk ik :) alvast bedankt, en graag geen loze reacties :)
 
Advertisement - register to remove this

toerental is niet helemaal timing afhankelijk. dit is afhankelijk van een heleboel meer factoren, uiteraard speelt de timing wel een rol maar is niet bepalend.

is een misopvatting die ik wel vaker bespeur....
 
rs-ruud said:
omdat ik vrijwel niets weet over timingen van cilinders op het boek van bell na had ik een paar vragen..

welk punt is nu eigenlijk de 0 graden van waaruit je begint te meten? kan je de timing met een soort van sinus grafiek gewoon simpel terugrekenen naar mm's vanaf de top van cilinder? zoja wat zou dan de formule zijn? (lijkt me dat deze er gewoon is) en dat je em dus gewoon voor het gemak ff kan plotten


is er een redelijk vaste waarde waarvoor je timing moet zijn bij een 70 cc net als in het boek? hier staat overigens alleen in voor 2 cilinders en 125 etc (bekend denk ik ;) ) dit is natuurlijk weer afhankelijk van je toerental etc, welke timingen heb je nodig voor bijv 10k, 11k 12k 13k en 14k?

zijn die waarden van de spoelers wat de cilinder inhoud is altijd gelijk? 138 graden ofzo uit mijn hoofd voor 14000 toeren bijv.

De timingen in het boek van Bell zijn niet echt te gebruiken met scooters, maar ook op de schakels kunnen ze nooit echt precies zijn omdat, zoals gezegd, het toerental ook afhankelijk is van bijvoorbeeld de uitlaat

wat is de blowdown periode? het verschil in graden tussen openen van uitlaatpoort en spoelers?

Ja

je deck clearence neem ik aan hoe groot het verschil is tussen bovenkant zuiger + bovenkant cilinder?

Ja

met deze info zou ik het alweer wat beter begrijpen denk ik :) alvast bedankt, en graag geen loze reacties :)

Tussenin
 
Last edited:
De timings zoals die op het forum passeren zijn niet gemeten vanaf een bepaald punt (xyz graden na BDP) maar zijn de totale openingsduur van de poort in graden.

Als er dus staat uitlaatpoort 195 graden, dan betekent dat 195 graden geopend, en 360-195 graden dicht.
Na het bovenste dode punt duurt het dus (360-195)/2 voordat de poort open gaat.
 
de timing van de spoelers en uitlaatpoort zijn natuurlijk belangrijk ,maar veel meer factoren spelen mee , als je bijv. een uitlaat hebt die te laagtoerig is voor je cilinder kom je niet op het gewenste toerental van de cilinder...

ook goed afstellen van carb. aandrijving etc. spelen mee , grotere of kleinere sproeier kan al heel wat schelen. heb je bijv. veel te groot mis je gewoon wat toeren..

de spoelers hoeven btw echt niet hoog te staan om toeren te draaien , bij 120/122 graden kun je gewoon 15/16.000 tpm draaien...
 
melf #50 said:
de spoelers hoeven btw echt niet hoog te staan om toeren te draaien , bij 120/122 graden kun je gewoon 15/16.000 tpm draaien...

Wat je hier zegt kan wel, maar dat is wel heel erg uitlaat/afstellings afhankelijk.

Als je zoveel toeren wil gaan draaien met zo'n lage spoeltiming. Krijg je een behoorlijk grote blowdown. Wat ook resulteert in een smal powerbandje.

En ook meegenomen dat je er met een roterende schijf, beter op kunt afstellen.
 
Blom said:
Wat je hier zegt kan wel, maar dat is wel heel erg uitlaat/afstellings afhankelijk.

Als je zoveel toeren wil gaan draaien met zo'n lage spoeltiming. Krijg je een behoorlijk grote blowdown. Wat ook resulteert in een smal powerbandje.

En ook meegenomen dat je er met een roterende schijf, beter op kunt afstellen.


dat klopt , maar dat is een ander verhaal..
 
de timing is afhankelijk van wat je ermee witl doen , verder zijn timingen vaak gebasseerd op ervaringen , een kleine verandering kan verbetering opleveren .. of het wordt juist minder ..

exacte timingen is gewoon een kwestie van testen , verder zijn er wel goede timingen bekend die je als basis kan gebruiken..
 
Nou er is niet echt een minima en maxima. Maar hoe hoger je blowdown, hoe beter je uitlaat moet gaan worden.

VB. Een DR doet het goed met een Yasuni R, maar doet het ook lekker op een Std uitlaat.

Een speed cilinder met yasuni R loopt dus niet en de zuiger verbrand binnen 1 km. Met een std uitlaat, kan je beter niet starten.

Je kunt dus niet zomaar elke uitlaat op een speed/evo/manston ed zetten. Maar op een Std/getunede DR kun je gerust een speed uitlaat opzetten, het zal niet optimaal lopen, maar het zal ook niet kapot gaan oid.
 
Aidix said:
De timings zoals die op het forum passeren zijn niet gemeten vanaf een bepaald punt (xyz graden na BDP) maar zijn de totale openingsduur van de poort in graden.

Als er dus staat uitlaatpoort 195 graden, dan betekent dat 195 graden geopend, en 360-195 graden dicht.
Na het bovenste dode punt duurt het dus (360-195)/2 voordat de poort open gaat.

Inderdaad, het 0-punt is dus niet het BDP maar het moment dat je poort opent. Vanaf dat punt ga je graden tellen totdat de poort weer sluit.
 
Big B NRG said:
Nou er is niet echt een minima en maxima. Maar hoe hoger je blowdown, hoe beter je uitlaat moet gaan worden.

VB. Een DR doet het goed met een Yasuni R, maar doet het ook lekker op een Std uitlaat.

Een speed cilinder met yasuni R loopt dus niet en de zuiger verbrand binnen 1 km. Met een std uitlaat, kan je beter niet starten.

Je kunt dus niet zomaar elke uitlaat op een speed/evo/manston ed zetten. Maar op een Std/getunede DR kun je gerust een speed uitlaat opzetten, het zal niet optimaal lopen, maar het zal ook niet kapot gaan oid.


een R en een std uitlaat zullen heus wel goed gaan op Speed cilinder hoor...
 
Blom said:
Wat je hier zegt kan wel, maar dat is wel heel erg uitlaat/afstellings afhankelijk.

Als je zoveel toeren wil gaan draaien met zo'n lage spoeltiming. Krijg je een behoorlijk grote blowdown. Wat ook resulteert in een smal powerbandje.

En ook meegenomen dat je er met een roterende schijf, beter op kunt afstellen.

maar dat is toch wat we willen. Piekig en hoog.

je mag je blowdown best verhogen maar houd wel in de gaten dat je spoelsnelheid wel hoger moet zijn dan. Die spoelsnelheid word dan vaak weer gehaald uit een laag cartervolume of laag spoelpoortvolume

maar dat is meer theoretisch gelul. het is inderdaad uitlaat en afstellings afhankelijk
 
gloomyglow said:
maar dat is toch wat we willen. Piekig en hoog.

je mag je blowdown best verhogen maar houd wel in de gaten dat je spoelsnelheid wel hoger moet zijn dan. Die spoelsnelheid word dan vaak weer gehaald uit een laag cartervolume of laag spoelpoortvolume

maar dat is meer theoretisch gelul. het is inderdaad uitlaat en afstellings afhankelijk


Idd op een scooter heb je geen powerband nodig, is mij laatst verteld. Eigenlijk ook wel logisch als je na gaat waarom.
 
melf #50 said:
verder zijn er wel goede timingen bekend die je als basis kan gebruiken..

zou je die misschien kunnen geven dan of is dat tuners geheim? al is het pur om een basis te hebben, je moet ergens beginnen...

en waarom zou je geen powerband nodig heben op een scooter? naar mijn idee heeft iedere 2 takt een powerband, alleen de 1 is sterkeer dan de ander en de 1 heeft een andere toerenrange dan de ander, scooter zal dan kleine powerband hebben...
 
Op een scooter heb je idd weinig powerband nodig. Maar hou der wel rekening mee dat je het hoge vermogen met weinig powerband, slecht op de weg krijgt. En het dan al bijna niet meer te doen is. Je moet het nog wel enigzins redelijk houden. Tenzij je echt puur voor de 'bank' pk's gaat.
 
rs-ruud said:
zou je die misschien kunnen geven dan of is dat tuners geheim? al is het pur om een basis te hebben, je moet ergens beginnen...

en waarom zou je geen powerband nodig heben op een scooter? naar mijn idee heeft iedere 2 takt een powerband, alleen de 1 is sterkeer dan de ander en de 1 heeft een andere toerenrange dan de ander, scooter zal dan kleine powerband hebben...

Tuurlijk heeft iederen 2 tact een powerband, maar bij een scooter gebruik je hem nauwelijks, want als het ding goed is afgesteld draai je hetzelfde toerental als je snaar onderin de vario zit, evenals bovenin. Tenminste...dat is wat je probeert te bereiken met afstellen, zoveel mogelijk het toerental draaien waar het topvermogen geleverd wordt. Met een bredere powerband is het wel makkelijker afstellen, maar heb liever een smalle powerband met veel vermogen, dan een brede met iets minder.

Behalve als je het over een racescooter voor op circuit hebt, dan is een brede powerband wel weer makkelijk, omdat je anders voor geen meter meer vooruit komt mocht je ff net iets te licht/zwaar op je rollen zitten.

En als je het over een schakel-2tact hebt is een brede powerband wel erg belangrijk.
 
Back
Top