vraagje over timing

DarkSaiyan said:
nu wil ik gewoon weten of je de blowdown zo hoog mogelijk in de cilinder moet hebben, of een grotere afstand tussen spoel en uitlaatpoort(dus piekeriger) ?

Dit heeft nuancering nodig. Bekijk het effect van oppervlakte vergroting en dat van timing verhoging. Je zult zien dat je door een dergelijke afweging al gauw in de juiste richting zult neigen, als je goed vergelijkt. ;)
Verder is de blowdown niet heilig, en moet je met meer dan 33 graden ofzo rekening houden.
Denk aan de uitlaatpulsen, compressie, verhouding booster/spoelpoort.
Dat gaat ook wel eens mis....

Wat bedoel je met piekiger?
 
Runner1987 said:
Ophogen.
Echter niet 4mm ofzo. Je moet de spoelers ophogend op een aangenaam niveau zetten. Daarna uitlaatpoort bewerken.
Voor de honderste keer, maar toch maar weer. De spoelertiming neemt relatief meer toe, dan de uitlaatpoorttiming bij dergelijke handelingen.
Je kunt t ook anders oplossen, maar als je nog niet eens weet hoe t simpel opgelost kan worde, kun je beter jezelf die moeite besparen.


Ja ik snap dat ik het moet ophogen ;) en ik snap ook dat dat geen 4 mm moet zijn. Ben niet helemaal achterlijk hoor. Maar aangezien ik geen haakse frees heb, vroeg ik met af of er nog andere truukjes voor waren.

Ja afdraaien van de cilinder (aan bovenkant), maar dan moet je weer moeilijk gaan doen met ophoogplaten ed. Dat schiet niet op.
 
ABT said:
Zitten de spoelers zo laag? Bij een Athena Racing zaten ze als ik goed heb op +/- 130

Maar als dat echt zo is zullen de spoelpoorten omhoog moeten..... :)


Hier een poortmapje van scootertuning.net:

stage6racingminaac_poortmap.jpg


Ik kwam uit op 122 ongeveer (gem. 30.93 genomen). Of ik moet wat fout hebben gedaan :X

130 graden is 33.6 mm ongeveer.
 
Last edited:
Big B NRG said:
Hier een poortmapje van scootertuning.net:

Ik kwam uit op 122 ongeveer (gem. 30.93 genomen). Of ik moet wat fout hebben gedaan :X

130 graden is 33.6 mm ongeveer.

Als je logisch nadenkt zie je zelf al dat je fout rekent, je zegt dat als de timing omhoog gaat (naar 130) dat je poort lager wordt, beetje raar hè :+




Maar als je zuiger bovenin komt heb je idd een timing van 122 graden, maar volgens mij was dat niet het geval.
 
Last edited:
ABT said:
Als je logisch nadenkt zie je zelf al dat je fout rekent, je zegt dat als de timing omhoog gaat (naar 130) dat je poort lager wordt, beetje raar hè :+

Idd :+ Ik heb een programma gekregen van iemand, maar daar klopt dan weinig van, nog eens vragen hoe dat percies werkte...

Want ik vond het al vreemd dat als ik het narekende met de hand, dat ik op een andere waarde uitkwam. Nog maar eens goed narekenen.

Edit: Moet ik wel de deck clearance van de poorthoogte afhalen :|
 
Last edited:
Big B NRG said:
Wat ik me dan afvraag hoe krijg je de "middel snelle" cilinder (stage6, athena, gila ed) op het niveau van een speed/evo ed?

Want een Stage6 heeft bevoorbeeld (std) een spoelpoorttiming van ongeveer 122 en als je de uitlaatpoort op (gem.) 188 graden zet, zit je al op een blowdown van 33.
Het gaat hier trouwens om een stage6 racing AC.

Hoe krijg je deze waarde dan omhoog zonder een blowdown te krijgen van 40 oid.
Ws. moet je dan de spoelers omhoog gaan frezen, of zijn er ook andere manieren ?

Als je geen haakse frees hebt is de enigste nette oplossing deels ophogen middels een plaat(je) onder de cilinder en dan de uitlaatpoort omhoog trekken.

Btw. is er een (praktische) grens-waarde of richtlijn voor de blow-down?
Iemand met een leuke theorie?
 
$aint said:
Als je geen haakse frees hebt is de enigste nette oplossing deels ophogen middels een plaat(je) onder de cilinder en dan de uitlaatpoort omhoog trekken.

Btw. is er een (praktische) grens-waarde of richtlijn voor de blow-down?
Iemand met een leuke theorie?


verneuk je je squish niet als je een extra pakking/blokje oid onder je cil doet ??
 
Ik weet niet meer of ik het nou gehoord/of gelezen had. Maar de info komt van het forum af, of van iemand die met het forum te maken heeft. Dat weet ik nog wel. Kan ook zijn dat ik het helemaal fout heb hoor :)
 
OK.
De meeste snelle cilinders zitten ook rond de 32/33 dus dat is op zich wel een goede richtlijn, maar een leuk stukje theorie kan natuurlijk nooit kwaad:)
 
Nou heb ik nog een leuk vraagje :p

Klopt het dat je voor een piekvermogen een hogere blowdown kan gebruiken, dus voor de sprints?

En voor een mooie grafiek een minder hoge blowdown?
 
Big B NRG said:
Wat ik heb gehoord/gelezen had was dat de "ideale" blowdown tijd rond de 32.5 zit.

Ik word een beetje moedeloos van alle "ideale" situaties situaties die hier op het forum genoemd worden. :|

Er is geen ideaal, in het ene geval zul je met 30 graden blowdown het beste zitten, in het andere met 38 graden, uiteraard is dit afhankelijk van een heleboel factoren waaronder poortoppervlak, spoelertiming, uitlaat, carter, enz, enz, enz.......................
 
Back
Top