vraagje over timing

DarkSaiyan

EVO pk's
ik heb gezocht en gediscusseerd... maar wil toch ff van paar tuners dit weten...

het betreft een gilardoni, als je de timing 192/128 neemt, met blowdown 32.
ovale uitlaatpoort met breedte 37mm.

stel dit zou goed lopen op c20...

is het dan niet beter om de cilinder van boven af te draaien zodat je de blowdown behoud en zo de uitlaatpoort op 199graden ?

zal dit geen extra vermogen op leveren als er een enkele ovale uitlaatpoort is, is de '' time-area '' dan niet groot genoeg, zal dit verholpen worden met fluiters ? :p

sorry maar wil dit gewoon ff weten, anders raak ik in verwarring (als ik dat nu al niet ben :p)
 
Advertisement - register to remove this

ik denk dat je met een ovale poort niet al teveel toeren moet draaien, dit omdat er doordat het opp te klein is niet genoeg tijd is om je verbrande mengsel eruit te gooien.
 
DarkSaiyan said:
ik heb gezocht en gediscusseerd... maar wil toch ff van paar tuners dit weten...

het betreft een gilardoni, als je de timing 192/128 neemt, met blowdown 32.
ovale uitlaatpoort met breedte 37mm.

stel dit zou goed lopen op c20...

is het dan niet beter om de cilinder van boven af te draaien zodat je de blowdown behoud en zo de uitlaatpoort op 199graden ?

zal dit geen extra vermogen op leveren als er een enkele ovale uitlaatpoort is, is de '' time-area '' dan niet groot genoeg, zal dit verholpen worden met fluiters ? :p

sorry maar wil dit gewoon ff weten, anders raak ik in verwarring (als ik dat nu al niet ben :p)

als jem op de kop afdraait gaat denk ik sowieso je blowdown een klein beetje verschillen
 
rs-ruud said:
als jem op de kop afdraait gaat denk ik sowieso je blowdown een klein beetje verschillen

Dat kan inderdaad wat gaan verschillen, spoelpoort en uitlaattiming nemen dan niet met hetzelfde toe.

Ik zou zeker wel iets aan die blowdown doen overigens, niet gewoon ophogen...
 
Aerox-Evo70 said:
ik denk dat je met een ovale poort niet al teveel toeren moet draaien, dit omdat er doordat het opp te klein is niet genoeg tijd is om je verbrande mengsel eruit te gooien.
Ik weet niet waarom je dit zegt en hoe het precies zit, ik ben niet zo van de theorie. Mijn ervaring met meerdere getunede cilinders met ovale poort is dat ze gewoon toeren willen maken en dan ook nog vermogen leveren. En dan praat ik over meer dan 13k.
 
ovaal kan zeker blazen, maar in het algemeen heb je wel een wat hogere timing nodig om hetzelfde toerental te halen, in vergelijking met een vlinderpoort
 
ik bedoel dat als je met een ovale poort veel toeren wil draaien (en dus snel je verbrande mengsel kwijt wilt) je met het probleem zit dat je niet te breed kan gaan, (happen zuiger etc) hierdoor moet je omhoog en gaat je koppel drastisch achteruit.
wil je nog wat koppel behouden zul je dus je uitlaatpoort laag moeten houden en wat minder toeren draaien (weinig toeren vind ik 13k, veel toeren 14k+ <-- ter verduidelijking :p)
 
Aerox-Evo70 said:
(weinig toeren vind ik 13k, veel toeren 14k+ <-- ter verduidelijking :p)

Verklaart een hoop...:p

Verder denk ik dat je gewoon wat moet proberen.
Weet niet hoever jij wou gaan ophogen, maar reken maar op 10 graden per mm ophoging. Bij de uitlaatpoort is dit veel minder.
Waarom weet je ook wel..
Maar zoiets kleins zie je gauw over het hoofd.
Hou de blowdown lekker "" hoog".
Zal je nl wel opgevallen zijn dat je met tamelijk grote spoelers zit.
waarom heb je eigenlijk c20 als uitlaat(no offence)
Beter iets laagtoeriger..maar das aan jouw eigen beoordeling.
 
Mol said:
Ik weet niet waarom je dit zegt en hoe het precies zit, ik ben niet zo van de theorie. Mijn ervaring met meerdere getunede cilinders met ovale poort is dat ze gewoon toeren willen maken en dan ook nog vermogen leveren. En dan praat ik over meer dan 13k.

Joel heeft me verteld dat je met ovaal tot wel 14k rpm kan gaan voordat je fluiters hoeft te nemen....

maar nog steeds blijft mijn vraag, hogere blowdown(= cil van boven afdraaien dus) of grotere (=afstand tussen spoel en uitlaatpoort groter) blowdown ??

en btw ik wil met c16 testen/rijden
 
:|

Wat een gelul zeg. Kreidlers uit de jaren 70 draaide 16000 rpm met een enkel poortje. Natuurlijk zul je niet het vermogen halen wat mogelijk is met een vlinderpoort, maar geloof me, met een enkel poortje kun je ook hard en met veel toeren blazen, maar niet als je die blowdown zo laat, dan ben je bij voorbaat al kansloos.

Eigenlijk stom dat ik zoiets hier ga verkondigen, maar goed....
 
Joël said:
:|

Wat een gelul zeg. Kreidlers uit de jaren 70 draaide 16000 rpm met een enkel poortje. Natuurlijk zul je niet het vermogen halen wat mogelijk is met een vlinderpoort, maar geloof me, met een enkel poortje kun je ook hard en met veel toeren blazen, maar niet als je die blowdown zo laat, dan ben je bij voorbaat al kansloos.

Eigenlijk stom dat ik zoiets hier ga verkondigen, maar goed....


nu wil ik gewoon weten of je de blowdown zo hoog mogelijk in de cilinder moet hebben, of een grotere afstand tussen spoel en uitlaatpoort(dus piekeriger) ?
 
Last edited:
DarkSaiyan said:
nu wil ik gewoon weten of je de blowdown zo hoog mogelijk in de cilinder moet hebben, of een grotere afstand tussen spoel en uitlaatpoort(dus piekeriger) ?

Blowdown = verschil tussen spoeltiming en uitlaattiming. Als je die groter wil maken door alles omhoog te zetten loopt de spoelertiming finaal uit de klauwen als de uitlaattiming goed staat.

Dat werkt dus niet.
 
Wat ik me dan afvraag hoe krijg je de "middel snelle" cilinder (stage6, athena, gila ed) op het niveau van een speed/evo ed?

Want een Stage6 heeft bevoorbeeld (std) een spoelpoorttiming van ongeveer 122 en als je de uitlaatpoort op (gem.) 188 graden zet, zit je al op een blowdown van 33.
Het gaat hier trouwens om een stage6 racing AC.

Hoe krijg je deze waarde dan omhoog zonder een blowdown te krijgen van 40 oid.
Ws. moet je dan de spoelers omhoog gaan frezen, of zijn er ook andere manieren ?
 
Zitten de spoelers zo laag? Bij een Athena Racing zaten ze als ik goed heb op +/- 130

Maar als dat echt zo is zullen de spoelpoorten omhoog moeten..... :)
 
Big B NRG said:
Wat ik me dan afvraag hoe krijg je de "middel snelle" cilinder (stage6, athena, gila ed) op het niveau van een speed/evo ed?

Want een Stage6 heeft bevoorbeeld (std) een spoelpoorttiming van ongeveer 122 en als je de uitlaatpoort op (gem.) 188 graden zet, zit je al op een blowdown van 33.
Het gaat hier trouwens om een stage6 racing AC.

Hoe krijg je deze waarde dan omhoog zonder een blowdown te krijgen van 40 oid.
Ws. moet je dan de spoelers omhoog gaan frezen, of zijn er ook andere manieren ?

Ophogen.
Echter niet 4mm ofzo. Je moet de spoelers ophogend op een aangenaam niveau zetten. Daarna uitlaatpoort bewerken.
Voor de honderste keer, maar toch maar weer. De spoelertiming neemt relatief meer toe, dan de uitlaatpoorttiming bij dergelijke handelingen.
Je kunt t ook anders oplossen, maar als je nog niet eens weet hoe t simpel opgelost kan worde, kun je beter jezelf die moeite besparen.
 
Back
Top