Timing berekening (controle)

melf #50 said:
ja ,maar de echte waarde klopt niet als je de voelermaat er niet af rekent ., dat bedoelen we :)


pff gebruik altijd een voelermaat van 0,05mm ofzo. als je daar zo drastisch je gradens mee beinvloed. vaak zorg ik dan dat ie er zelfs shuin tussne staat :) door je zuigerspeling heen zeg maar half.
 
wat ik heeeeeeel tov zou vinden is.

als iemand een kleine how to (dmv) foto's zou kunnen maken van de poortmeting?

Ik heb namelijk een stage 6 gradenschijf besteld. Maar raak een beetje door de war door jullie antwoorden met die voeler enzo.
 
Oke dan wacht ik daar nog even op :)

net even via de ''formule'' gerekend. Ik kom dmv de gegevens uit deze poortmap, met een deckheight van 0.7mm, weer op 178 graden uit. Maar dit klopte niet?

//Edit, dit is de uitlaatpoorttiming

//Double Edit, me rekenmachine geeft met andere getallen alsnog 178 graden aan. Nog een keer rekenen dus +ralf+
 
Last edited:
D=(180-cos((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T))*2

T=R+L+C-E

Hier is R = de slag gedeeld door 2 in mm.
L = is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C = Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E = Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Hoe doen jullie de invoer :rolleyes:

ik kom telkens op 179 graden uit. Als ik voor T=100 invul krijg ik 179, maar als ik voor T=130 invul ook 179..

Dit is de invoer exact zoals het hierboven staat..

HELP :p
 
melf #50 said:
dus jij wilt ff beweren dat een poortmap nauwkeuriger is dan een gradenschijf? :rolleyes:

of denk je dat iedereen meet met een verongelukte wieldop met wat streepjes ofzo :rolleyes:

en dan ook nog oude koeien uit de sloot halen :rolleyes:

en wat heeft een MT met dit te doen :?

Dat artikel waar hij naar verwees in zijn tweede post wordt in gesproken over een mt8 cilinder. Verder komt het van een brommerforum. Dat heeeft een mt er mee te doen.

Ik heb het niet over een poortmap, maar ik zou rechtstreeks meten. Gewoon alles na meten, slag ,drijfstanglengte enz... Tuurlijk maak je niet eerst een poortmap om vervolgens de waarden te meten. Je meet dan overigens ook de bevels.... En je ziet de horizontale en vertikale richtingen van poorten niet in een poortmap, deze zijn wel van invloed op oppervlaktes.

Geef dan niet zo'n simpele reactie dat het ''gewoon'' beter is. Motiveer dan je antwoord. Je hebt het nog steeds niet gemotiveerd waarom jij een gradenschijf beter vind.

Een gecallibreerde schuufmaat meet nauwkeurig dan een gradenschijf, dat is gewoon een feit. Daarvan weet je de nauwkeurigheid en dit geeft een reproduceerbaar resultaat. Heb jij ooit een gradenschijf gezien die herleidbaar is naar SI eenheden. Een schuifmaat is echt nauwkeurig genoeg. Je ziet tenslotte toch optisch wanneer de poort sluit... Daar maak je waarschijnlijk de grootste fout. Dus kom niet aan dat een gradenschijf nauwkeuriger is.
 
Facilly said:
D=(180-cos((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T))*2

T=R+L+C-E

Hier is R = de slag gedeeld door 2 in mm.
L = is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C = Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E = Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Hoe doen jullie de invoer :rolleyes:

ik kom telkens op 179 graden uit. Als ik voor T=100 invul krijg ik 179, maar als ik voor T=130 invul ook 179..

Dit is de invoer exact zoals het hierboven staat..


HELP :p

Iemand?
 
wat ik zo snel zie wat je fout doet is: ipv T^2 doe je T*2. Anders kan je denk ik nooit op hetzelfde uitkomen...

186,67 zegt mijn sheet, nu ff geen zin om na te rekenen.
 
nee gebruik de macht :(

wat ik wel net met search zag dat je misschien de ''cos-1'' (shift + cos) moet gebruiken?

zodra ik die gebruik komt ie met domain error :rolleyes: vage bedoeling dus.. :p
 
Vandaag dus maar het Graham Bell boek erbij gepakt,

ik ben eruit, ik krijg het correcte antwoord. +- 187 graden. met een deckheight van 0.7mm

Verder is ook alles me duidelijk geworden, op de inlaatpoorttiming na.
Dit wordt ook in het Boek van Bell behandeld, maar hier kan ik weinig uit op maken, aangezien het vooral over valve reed blokken gaat.

Waar zit deze inlaatpoort?
 
8P

nja laten we het er maar op houden dat ik net 2 volle uren in dat engelse boek heb zitten ''lezen'' en toen het laatste stukje niet meer helemaal vatte :rolleyes: :p

maar de inlaatpoort is het stukje opening/poort in het hemd? Of zit het in de wand?

ik kwam er niet echt uit :)
 
Jij hebt geen inlaatpoort :p

Dat gaat wss over zuigergestuurde blokjes, puchjes en kreidlers bijvoorbeeld. Niet echt boeiend dus.

Membranen hebben een variabele inlaattiming, daar valt niet zoveel aan te rekenen, dat valt wel te zien aan hoe onvoorspelbaar de prestaties van membranen zijn. (er valt wss wel aan te rekenen, maar dan met computer modellen oid :z )
 
Oké dat verduidelijkt de zaak :D

thnx :p

Nog een paar vraagjes..

-in het Bell boek stond dat je het best de breedte van de uitlaatpoort std kan houden, zodat de druk/kracht van het mengsel toe neemt. Is dit in de praktijk ook echt zo? Of kan je het best de poort wat breder (+-65% van de cil.inhoud) maken en de poort wat hoger?

-ik heb een Gilardoni 70cc Mina LC en deze moet dus gaan presteren op een Yasuni C30 (deze cilinder is een proefversie). Nu kan ik dus het best de uitlaatpoortomhoog brengen zodat de timing toeneemt en de blowdown richting de +-32 komt?

-Welke vorm kan ik het best aan de ovale uitlaatpoort geven? Ovaal of de bovenkant wat breder dan de onderkant (waardoor het een beetje weg heeft van een vlinderpoort)

Voorbeeld:

ecC79636.jpg


-Bij de tuning van de cilinder moet je niet alleen naar de timing kijken maar ook naar het oppervlak en de volume van de poorten. Waar moet ik rekening mee houden met het (iets) ophogen van de spoelpoorten. En wat is het effect van het cartervolume op dit?

-Wat is er te veranderen aan de spoelkanalen (dus die aan de onderkant van de cilinder zitten). Is het enige dat ze perfect moeten overlopen op je carter? Voor zover dat kan zonder cartertuning :+

-Als je een poortmap gaat maken, en vervolgens de maten gaat opmeten. Mag je de bevels niet meerekenen. Bij MacDizzy's site wordt dit allemaal leuk uitgelegd. Maar laten ze niet even zien hoe je dit dus in de praktijk meet.

Doe je dat op deze manier? (de meetwijze zijn de rode strepen. Zwarte strepen zijn de poort):

VSY79811.jpg


En hier moet je dus ook rekening mee houden met het rechtstreekt meten venuit de cilinder? En met de gradenschijf, of moet je dan echt kijk waar de poort volledig sluit (incl bevels)?


Het zijn een hoop vragen. Maar met antwoorden hierop kan ik een beginnetje gaan maken met hakken in de cilinder :X

Alvast bedankt ;)


Ps, uiteraard eerst met de dremel oefenen op een genaaid cilindertje :)
 
Last edited:
Back
Top