Timing berekening (controle)

Facilly

[NHO] M-tuning
Hey,

ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken van hoe deze berekeningen etc werken. En wat je er verder aan hebt. Nu heb ik dus zitten berekenen, maar vroeg me af ik het juist heb gedaan. Dus als een gevorderde het na zou kunnen rekenen a.d.h.v. dit poortmapje :+

stage6racingminaac_poortmap.jpg


Het gaat om een Stage 6 Racing cilinder op Minarelli. Ik heb gewoon een mapje van st.net afgehaald om eens te kijken of ik het kon berekenen

Mijn resultaten:

Uitlaatpoorttiming: 178 graden
Spoelpoorttiming: 128 graden
Blowdown: 25 graden

Klopt dit een beetje? Zo nee, wat zou het dan moeten zijn ongeveer?

En hoe berekening ik de ''deck height'' en de ''inlaatpoorttiming''?

(het liefst a.d.h.v. tekeningen)

Mvg Mitchel
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nee, je berekende waarde klopt niet.
Ik zie ook dat je -0,75 hebt ingevoerd, dat betekend dat jij zegt dat de zuiger (aan de zijkant) 0.75 uit de cilinder steekt, dit zal bij een std. cilinder niet snel het geval zijn.

Ik gebruik weleens een Excel sheetje voor de timing, die stond een keer op internet.

De deck height is de afstand van de bovenkant van de zuiger tot aan het deck van de cilinder. Dit is eigenlijk niet helemaal goed gedifineerd, want het is niet de hoogste top, maar aan de zijkant. Ik hoop dat je het nog begrijpt :)

De deck height verschilt een beetje per cilinder, je kan de waarde uit een stootrand halen, maar dat is ook niet zo heel zuiver.

Het beste kan je een gradenschijf en een oud blokje aanschaffen, hierdoor krijg je een beter begrip en een betere meetwaarde.

Ik vind trouwens de waarden in deze poortmap wel erg nauwkeurig gemeten, dat kan in de praktijk natuurlijk nooit. Maargoed, wel leuk dat het op scootertuning.net staat. :)
 
Bedankt voor je reply :)

Ik heb het niet d.m.v de berekening zelf uitgerekend. Maar d.m.v een bepaalde tekening.

Zie: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127

Ik weet dat je het ook d.m.v een gradenschijf kan zien (bij de uitlaatpoort)
Maar hoe dit dan werkt bij de spoelpoorten kom ik niet echt uit

Klopt de uitleg van zijn berekening een beetje? Of is het echt nutteloos.

even voor de duidelijkheid ik ben me er nog in aan het verdiepen en ga pas beginnen met de frees in de cilinder te zetten als ik alles (in theorie) een beetje onder de knie heb ;)
 
Ik zou het niet doen aan de hand van die theorie, dan krijg je dus foute waarden, wat ook logisch is, want waar is daar bv, een deckheight in verwerkt?

Beter pak je dus die formule, maar het allerbeste is een gradenschijf en een oud blokje aanschaffen. Sinds kort is er trouwens eindelijk een betaalbare en goede gradenschijf van stage 6 op de markt gekomen :)

Suc6 ermee!
 
voor de deckheight heb ik gewoon squishafstand genomen - een heel kleine correctie voor de pakking. Uitgaande dat de kop niet in de cilindersteekt of iets geks. Beetje omslachtig misschien maar werkt imo goed genoeg
 
@ Johan,

ik heb dat sheetje nu ook in mijn bezit. Van 2stroke-tuning?!
Zou je hem een beetje kunnen uitleggen aan de hand van de poortmap :p

Slag= 39.2
Drijfstang= 80
deck-height= ..(wat zou je invullen als je de poortmap ziet)
poort hoogte= .. (wat had jij ingevuld)

poort duration= ..dit is de uitkomst van het bovende toch? Hoe kom ik hieraan.. hij telt bij mij niet de waardes op oid.

Alvast bedankt
 
Okéh,

dan nog een vraag :p

Als je deze spoel-en uitlaatpoortentiming wil gaan meten. Dan doe je precies hetzelfde als met de uitlaat maar dan voor de spoelpoorten. MAAR, als je dus gaat draaien aan de krukas en de zuiger de uitlaatpoort afsluit, vervolgens de zuiger weer terug komt van het BDP. Meet je het dan dat de zuiger weer aan de onderkant van de uitlaatpoort is, of dat je weer een stukje in de poort kunt kijken
 
Joost@aerox said:
Misschien bedoeld melf dat niet bij elk type cilinder de deckheight hetzelfde is?


het probleem is dat de poortmap er van uit gaat dat elke cilinder exact gelijk is en dat zijn ze niet altijd precies en bovendien is het zo dat als je de cilinder hoger of lager zet dat het dan ook anders is , of als je bijv een andere squish wilt gebruiken oid..

graden meet gewoon nauwkeuriger
 
Facilly said:
Bedankt voor je reply :)

Klopt de uitleg van zijn berekening een beetje? Of is het echt nutteloos.

Zit een fout in, ik heb hem gemeld onderaan het topic...

Verder is een cilinder van een mt met een ontwerp van 25 jaar geleden oid niet te vergelijken met een GOEDE scootercilinder van tegenwoordig. Uit zo'n honda cilinder haal je makkelijk meer omdat:

- Ding heeft een ontwerp wat erg gedateerd is.
- is ontworpen voor weinig slijtage bij weinig toeren enz.


melf #50 said:
het probleem is dat de poortmap er van uit gaat dat elke cilinder exact gelijk is en dat zijn ze niet altijd precies en bovendien is het zo dat als je de cilinder hoger of lager zet dat het dan ook anders is , of als je bijv een andere squish wilt gebruiken oid..

graden meet gewoon nauwkeuriger



Graden meet niet nauwkeuriger. Ik heb nog nooit iemand gezien met een gecallibreerde gradenschjf, maar wel met een gecallibreerde schuifmaat...

Verder wijkt een gradenschijf snel af als hij niet precies in het midden zit...

JIJ kon btw het verschil niet meten in grades met originele drijfstan en 85 mm, maar je kan dit wel berekenen...
 
Last edited:
Facilly said:
Okéh,

dan nog een vraag :p

Als je deze spoel-en uitlaatpoortentiming wil gaan meten. Dan doe je precies hetzelfde als met de uitlaat maar dan voor de spoelpoorten. MAAR, als je dus gaat draaien aan de krukas en de zuiger de uitlaatpoort afsluit, vervolgens de zuiger weer terug komt van het BDP. Meet je het dan dat de zuiger weer aan de onderkant van de uitlaatpoort is, of dat je weer een stukje in de poort kunt kijken

Opening van een poort meet je vanaf dat ie dicht is tot dat ie weer dicht is. Dus pak een voelermaat, zet em vast tussen zuiger en poort en draai de krukas totdat ie weer tegen je voelermaat aanstaat...
 
D@ve said:
Opening van een poort meet je vanaf dat ie dicht is tot dat ie weer dicht is. Dus pak een voelermaat, zet em vast tussen zuiger en poort en draai de krukas totdat ie weer tegen je voelermaat aanstaat...


en vergeet dan niet de dikte van de voelermaat erbij te rekenen ;)
 
Bart said:
Zit een fout in, ik heb hem gemeld onderaan het topic...

Verder is een cilinder van een mt met een ontwerp van 25 jaar geleden oid niet te vergelijken met een GOEDE scootercilinder van tegenwoordig. Uit zo'n honda cilinder haal je makkelijk meer omdat:

- Ding heeft een ontwerp wat erg gedateerd is.
- is ontworpen voor weinig slijtage bij weinig toeren enz.







Graden meet niet nauwkeuriger. Ik heb nog nooit iemand gezien met een gecallibreerde gradenschjf, maar wel met een gecallibreerde schuifmaat...

Verder wijkt een gradenschijf snel af als hij niet precies in het midden zit...

JIJ kon btw het verschil niet meten in grades met originele drijfstan en 85 mm, maar je kan dit wel berekenen...


dus jij wilt ff beweren dat een poortmap nauwkeuriger is dan een gradenschijf? :rolleyes:

of denk je dat iedereen meet met een verongelukte wieldop met wat streepjes ofzo :rolleyes:

en dan ook nog oude koeien uit de sloot halen :rolleyes:

en wat heeft een MT met dit te doen :?
 
lfb die ene graad meer of minder :S , alsof je precies weet dat je die ene graad nodig hebt als je een cilinder tuned om net dat beetje meer piekvermogen te geven. beetje meer vloegpare pakking tussen je flens en cilinder en daar gaat je nauwkeurigheid. het beetje dat je evt mis op piekvermogen zie je ergens anders wel weer terug hoor.
 
D@ve said:
Idd, je hebt gelijk..


als je al jaren aan het tunen bent en je pakt altijd dezelfd voelermaat en je doet het altijd het zelfde dan is b.v. jou 195 graden uitlaat poort goed. terwijl een ander hem op 196. als je maar altijd op dezelfde manier doet. zelfde squize enzo:)
 
rob#10 said:
als je al jaren aan het tunen bent en je pakt altijd dezelfd voelermaat en je doet het altijd het zelfde dan is b.v. jou 195 graden uitlaat poort goed. terwijl een ander hem op 196. als je maar altijd op dezelfde manier doet. zelfde squize enzo:)

ja ,maar de echte waarde klopt niet als je de voelermaat er niet af rekent ., dat bedoelen we :)
 
Back
Top