vage timing , of ben ik nou gek !?

antonrox

Ouwe Rot
Mense,

Ik heb hier een Stage 6 Sport Pro cilindertje bij me liggen ( mina horz LC ) , die ik ga bewerken( tunen )..

Nu ben ik dus gaan meten en tekenen en kwam op de volgende maten uit ( gemeten vanaf het deck offcourse )

- Uitlaatpoort ; 21mm
- Spoelpoorten ( boven en onder ) ; 31mm
- Inlaatpoort ; 31mm

Kvind dit allemaal nogal vage maten :X ( heb het meerdere malen opnieuw gemeten , en het klopt echt.. )

De uitlaat poort is overigens 35.5mm breed ( gemete vanaf mijn getekende poortmapje !! ) Valt deze uberhaubt nog wel wat verder te bewereken , aangezien ik hem std al erg breed vind ( of ligt dit aan mij ?? ) , aangezien je kan gaan tot 70% van de boring , maar dan zou deze op ;

(47.6/0.7) 33.32
33.32/2 = 16.66

1.66mm breder aan beide kanten dus.. = 35.5mm + 3.332mm = 38.832mm

Dan zou de breedte van de uitlaat poort ( op papier !! ) op ruim 38mm komen :rolleyes: :rolleyes: Dan gaan de zuigerveren zonder enige twijfel happen ???


even nog iets anders ;

Me blowdown is dus 10mm.. ( kan dit nu zo niet ff snel in grades omrekenen ) is dit ook niet erg groot ?? :X

Maybe iemand die me wat verder op weg helpt ? Kben aan het searchen geweest , maar ik schiet daar in dit geval eigenlijk weinig mee op.

Gr
Anthony
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je maten zijn niet in tienden nauwkeurig. Je berekening van de breedte gaat nergens over. Verder kan je nog niks met de maten want misschien valt de kop wel in de cilinder enz enz. Als je timingen geeft kunnen we er IETS mee.
 
Een duidelijk gevalletje van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Mijn advies aan jou: Laat die dremel nog even in de kast liggen!

Voor het geval dat je mijn advies in de wind wilt slaan hier wat info:

De poortbreedte is nu 67,2% tov de boring, als je 70% aan wilt houden zou je de poort op je poortmapje tot 36,9mm kunnen vergroten.

Als je goed gemeten hebt is je timing (uitgaande van een squish van 0,7mm) 190,1/126,9 dus met een blowdown van 31,6. Als je de poort persé wilt ophogen zou ik dat (afhankelijk van de setup) niet veel meer doen dan naar ongeveer 20,7 a 20,6mm (zonder de spoelhoogte aan te passen). Voordat je dit doet en tijdens het tunen zou ik wel heel goed meten hoe hoog je nou echt zit.

Nogmaals, als ik zou zo hoor lijkt me het absoluut niet verstandig om zelf te gaan tunen want dat wordt echt beunen.
 
Nog even een extra toelichting, Boyd gaf je al een hint, maar wat hij dus o.a bedoelt met de breedte van je poorten.

vb. : Als je een ijzerdraadje paralel aan je lineaal legt...gewoon helemaal recht dus, en je meet 20 cm. Vervolgens maak je een half rondje van dit stukje ijzerdraad. Als je hem nu langs je lineaal legt...is deze dan nogsteeds 20cm?

m.a.w. Een breedtemaat op een poortmap, is anders als de breedte tegenover de boring. Ik ben het verder volledig met Boyd eens, gebruik de search, en je komt een stuk verder.
 
sorry, weet niet of het aan mij ligt.. maar je klinkt niet echt duidelijk over wat je allemaal zegt :X

0,1mm verschil in hoogte kan al gauw 1 graden verschillen hoor :?

en over de breedte van de uitlaatpoort.. ik wil niet dom klinken maar ik rijd zelf met een gila met 37mm breedte heb dit toch aardig lang volgehouden en zuiger(veer) waren nog perfect na toch wel behoorlijk wat km's gedraait te hebben :X ik denk dat GOEDE bevels en dus goede afwerking heel wat kan schelen ...

ik denk ECHT dat je ff goed meer info moet gaan verzamelen voor je uberhaupt die dremel aanraakt.. al helemaal als die cil niet van jou mocht zijn 8P

en je topicnaam is denk ik vager dan de timingen :X
 
ik vind het zowiezo gaar als je gaat praten in mm's ipv van in grades :)

verdiep je eens meer in 2takt voordat je meteen in je cil gaat zitten frezen
 
Ik denk dat ie er OF al aan begonnen is , OF hij heeft het toch maar niet gedaan.
Denk niet dat ie na 19 dagen nog aan het wachten is op reacties voordat ie er aan begint. :p
 
Back
Top